OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
15 tekijää menestykseen - Miksi jotkut koulut, yritykset ja urheiluseurat menestyvät odotettua paremmin? This template can be used as a starter file for.
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Turun esi- ja perusopetuksessa
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
Lapselle hyvä päivä tänään
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
ESIMERKKI URHEILUSEURAN PERUSASIOIDEN MÄÄRITTÄMISESTÄ
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
OPS2016-alkuaskeleita.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetustoimi osana Jyväskylää
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Opettajankoulutus muutoksessa
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke s.101)

Toimintatapa muuttuu! Oppiva organisaatio Muutos, nopeus, kehittyminen, palvelu, yksilöllisyys, monitaitoisuus, poikkitieteellisyys Hierarkia Pysyvyys, vakaus, varmistaminen, suuria massoja, tuote, tehtäväkohtaisuus, alakohtaisuus

PEDAGOGIIKKA! Tarvitaan pedagogisia vaihtoehtoja ja useita työskentelymenetelmiä, entisiä unohtamatta Pedagogiset ratkaisut Behavioristiset menetelmät Konstruktiiviset menetelmät Sosio-konstruktiiviset menetelmät Yksilölliset menetelmät Muut

Karikkoja kehityksen esteenä? Aika Muutos Nyt Visio Sosiaalisuus Kulttuuri Vuorovaikutus Asenne Onko tavoitetta? Taito Osaaminen Tieto Ymmärrämmekö samalla tavalla?

Tarvittava osaaminen tulevaisuudessa Olemassa oleva osaaminen nyt Säilytä UusiLuovu tai kehitä Jo tällä hetkellä repussa on paljon tehtäviä ja menetelmiä. Reppuun ei enää mahdu paljon lisää ja tulevaisuudessa resurssit ovat nykyistä vähäisemmät. Mistä minä luovun, mitä säilytän, mikä on turhaa? Kaada kaikki ulos ja ota mukaan vain tarvittava, jätä tilaa tulevaisuudelle!

= Tarvittavan osaamisen kehittäminen - Jo hyödynnettävissä (säilytettävissä) oleva osaaminen Tulevaisuuden osaaminen Olemassa oleva osaaminen + Tarvittava uusi osaaminen =Tulevaisuuden osaaminen Miksi parempi näin ?

Katso avoimesti ensin mitä tulevaisuudessa tarvitaan, sen jälkeen katso mitä siitä on jo olemassa, loput voi kehittää. ELI LÄHDETÄÄN AINA TULEVAISUUDEN TARPEESTA Kaikkea entistä ei tarvita, vaikka luopuminen tuottaa tuskaa. (Ainahan nämä on opetettu…, ei uutta voida ottaa, kun entistäkään ei ennätä... Miksi parempi näin ?

Nyt ajankohtainen

Mitä nämä ovat työssäsi/alallasi? Ydinosaamista nytSäilytettävää ydinosaamista Muuttuva ammatillinen osaaminen toimialalla Uudenlainen ammatillinen osaaminen toimialalla Ammatillinen osaaminen toimialalla Ennakoitavissa oleva ydinosaaminen Uudenlainen ydinosaaminen Ennakoitavissa oleva ydinosaaminen Visionäärinen näkökulma Tulevaisuudessa Opportunistinen näkökulma Lähiaikoina Strateginen näkökulma Muutaman vuoden kuluessa

Perinteinen organisaatio johtamisjärjestelmä selkeät vastuut hierarkia pysyvään toimintamalliin pyrkivä kehitetään organisaatiota ja yhteisöä Osaava organisaatio epämuotoisuus, kaaoksen johtaminen verkosto poikittaisosaaminen jatkuvamuutos kehitetään toimintaa ja yksilöitä jaettu vastuu Perinteinen johtaja, opettaja isä/äitihahmo käskijä holhooja valvoja ja kontrolloija tietää, osaa ja hallitsee kaiken hierarkiaan ja byrokratiaan tukeutuja vastausten antaja Osaamisen johtaja, valmentaja valmentaja mahdollistaja visioija ja näkijä eli tuolilla seisoja kokoaja antaa toisten olla tähtiä ja pysyy itse syrjässä oikeiden kysymysten kysyjä ja ääneen ihmettelijä kumppani ja yhteistyötekijä Perinteinen työntekijä, ammattilainen työn tekeminen ja sen kehittäminen ovat eriasioita tekee mitä käsketään tekee vain omat työt odottaa valmista meillä on aina tehty näin muutos pelottaa riskit minimoidaan Osaaja ja asiantuntija kehittäminen on osa omaa työtä osaamisen ja tietämisen jakaminen itseohjautuva ja aktiivinen hyvä itsetunto / itsensä arvostaminen yhteisöllisyyden arvostaminen ”Me teemme sen yhdessä” ”Parempi tehdä virheitä ja epäonnistua kuin epäonnistumisen pelossa olla tekemättä mitään” luovuus Vanhaa ja uutta