Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys"— Esityksen transkriptio:

1 AMK tutkimuksen tulevaisuus 2015-2020 Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario (A. Soini, P.Seppänen, L.Tasku/ )

2 Tulevaisuustyöpaja Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö) organisaation (amkit) yhteiskunnan kannalta Työpajassa pyritään selvittämään millaisia kykyjä, resursseja ja mahdollisuuksia on käytettävissä tulevaisuuden tekemiseksi ja muokkaamiseksi toivottuun suuntaan Työpajoissa itseymmärrys ja usko omiin mahdollisuuksiin vahvistuu Työpajassa haasteet ja tulvaisuus saatetaan yhteen

3 Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos
Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Alueen teollisuus, (vaihtoehtoja..) Palveluiden korostuminen Tutkimusohjelmat TKI-strategiat Ketteryys Muuntokoulutus Painoalojen korjaaminen -Privaattisektori takaisin, valtio-omisteinen teollisuus pois Teollisuus muuttuu aineettomaksi Teollisuuden käsite? KV-haaste, amkeilla etäpisteitä

4 Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos
Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Yrittäjyys Riittämätöntä toimintaa tällä hetkellä Ei reagoida tulevaisuuden haasteisiin Ei rahaa korkeakouluille Ei opiskelijoita Amkeilla ei omaa yrittäjyysasennetta - Opetetaan teorioita Ei kaksisuuntaista vuorovaikutusta Vastattava yrittäjyyden uusiin muotoihin Ketterä toimintatapa

5 Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos
Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Julkinen ja kolmas sektori Resurssit ja odotukset kasvavat  tutkimusohjelmat laadittava, kysyntä ja siihen vastaaminen, prosessien kehittäminen, Rakenteiden ja järjestelmien uudistaminen Resurssit ja rahoitus vaikeutuvat,  Innovaatiot kehiin, painetta politiikoille Lakisääteiset hoidetaan, kehitys pysähtyy.  AMKit työvoiman tuottajaksi ja henkilöstön kouluttajiksi. Yliopistoyhteistyötä tiivistettävä  Rahoitusmääräykset ja –instrumentit muututtava, huomio kestävään kehitykseen, proaktiivinen ja preventiviinen toiminta

6 Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos
Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Opetus/TKI Enemmän Tekes-hankkeita Tartutaan ja vastataan ongelmiin/tarpeisiin (työttömyys) Laumaindividualismi vs. oppiva autonomia (koulutusohjelmien tilalle moduuleita…) Ei tunnisteta alueen tarpeita, - Ikärakenne muuttuu Aivovienti Muualla tehdään parempaa tutkimusta Korkea työttömyys - Amkit vain koulutusorganisaatioita, yliopistot tekevät myös soveltavaa tutkimusta Keskitytään alueella oleelliseen, tuottaa uusia käytäntöjä ja tietoa toimialalle; tiedonlevitys onnistuu.

7 Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos
Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Tutkimus amkeissa Tutkimus tukee aluekehitystä ja varmistaa kansallisen kilpailukyvyn Tutkimus kohdentuu globaalien ongelmien ratkaisemiseen Aluevaikuttavuutta tuottavia metodeja käytetään osaavasti Laadulliset ja määrälliset vaikuttavuusmittarit on kehitetty - tutkimusta tehdään kumppanuusperiaatteella -Käperrytään etsimään omaa etua Poliittinen ilmasto muuttuu kansallisia etuja ajavaksi Amkit eivät kykene kehittämään omaa tutkimustoimintaa - duaalimallista luopuminen Amkeista ammattikouluja - Duaalimalli yhteistyömalliksi - Yliopistot ja amkit löytävät keskinäistä lisäarvoa tuottavan yhteistyön


Lataa ppt "AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google