YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta? •ymmärretäänymmärretään •ennustetaanennustetaan •ohjataanohjataan.
Advertisements

Sisämarkkinoilla selvitään, mutta Miten käy EU:n sosiaalisen ulottuvuuden globalisaation puristuksessa?
Yksilö ostajana.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
N-piirin johtamisvalmennus Klubitoiminnan suunnittelu (Strategia) N-piirin johtamisvalmennus Ossi Eloholma.
Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä
Yritystoiminnan raportti
Kalamarkkinat kansainvälistyvät osaksi elintarviketaloutta Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalantutkimuspäivät 2002 Rauma.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
Minkälaista on hyvä ympäristökasvatus materiaali?
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Oulunkaaren seutukunnan toimiympäristöanalyysi 2008 Seudun elinkeinoelämään vaikuttavia ilmiöitä
CS30A Case Course in Strategy consulting CS30A Case course in strategy consulting: 2. Infoluento.
Globalisaatio ja Suomi I Kansainvälisen työnjaon ja yhteisten markkinoiden laajentuminen jatkunut vuosituhansia, tietoisuus tästä uutta - tavaroiden ja.
Suomi 2028 – Suomi ja globaali maailmantalous I Globalisaatio edennyt vuosituhansia Teollinen vallankumous kiihdytti globalisaatiota; Suomi tuli todella.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
SKENAARIOILLA UUTTA PUHTIA KALATALOUDEN TULEVAISUUTEEN Tarja Meristö Corporate Foresight Group, CoFi Åbo Akademi
Viestintäsuunnitelma
Tytöt teknologian taitajiksi
Globalisaatio – taloudelliset vaikutukset Suomeen I
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Liikeidean esittelyohje
ARVOKETJU JA –VERKOSTO
Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
Analyysissä huomioitavaa
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Liiketoimintasuunnitelma Liiketoimintasuunnitelma on yritystoiminnan kokonaisvaltainen suunnitelma. Se analysoi, perustelee ja täsmentää liikeideaa. Liiketoimintasuunnitelma.
Aluetilastojen mahdollisuudet yliopisto-opetuksessa Satakunta – Talousseminaari Teemu Haukioja Kansantaloustiede.
Talouden häiriöt. Suhdannevaihtelut O Taloudessa vaihtelevat suhdanteet eli talouden hyvät ja huonot ajat O 1. Noususuhdanne: talous kasvaa, yritykset.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella”
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Makrotaso ja kokonaiskuva
Osakkeet Laskea, onko omat osakkeet plussalla vai miinuksella
Huoltotase & BKT.
Ota 2. jaksossa.
TALOUSTIETO Kilpailu.
Yritykset ja yhteiskunta
Markkinoinnin perusteet
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Yrityksen toimintaympäristöt
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
YRITYKSEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
Liiketalouden koulutusohjelma, Pasila Tarja Jokinen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Kilpailustrategia LEA4LH004 Portfolio-analyysi Yrityksen sisäisiä analyysejä Riitta Rautava Kilpailustrategia LEA4LH004.
Autokaupan toimintaympäristö
Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Autokaupan toimintaympäristö
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Miten toimialamme kehittyy?
Esityksen transkriptio:

YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso (Mikrotasolta kilpailu ja kysyntä erikseen) Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä HAAGA-HELIA (Lähteinä esim. Bergströmin ja Leppäsen Yrityksen asiakasmarkkinointi -kirjan opettajan materiaali. Sen kirjan 2. luku on mitä suositeltavinta lisäluettavaa tästä aiheesta!)

Mikro- ja makrotaso?  selvittäkää kaikkea tätä! 1) Mikrotaso - koko toimialan tasolla vaikuttavat esim: kokonaiskysynnän määrä ->asiakaspotentiaali, työvoiman saatavuus ja hinta, raaka-aineiden saatavuus ja hinta sekä toimialan kilpailu - konkreettisesti yrityksellä on toimialalla kumppaneinaan: loppukäyttäjäasiakkaat (kuluttajat), kilpailijat, tavaran- ja palveluiden tarjoajat sekä jälleenmyyjäasiakkaat ja muut yhteistyökumppanit (arvoverkosto)  ovat yrityksen sidosryhmiä 2) Makrotaso (peste-analyysi) - talouden tila ja suhdanteet, teknologia, lait ym. normit, globalisaatio, väestö(t) ja kulttuurit sekä luonto huomioitava liiketoiminnassa

Makrotaso (PESTE-analyysi) Makroympäristön ilmiöt vaikuttavat yrityksen toimintaan eniten välillisesti toimialan ja sidosryhmien (mikro) kautta. Joissain tapauksissa kenties suoraankin. Esimerkkejä? Makrotason ilmöitä voidaan ryhmitellä eri tavoin (esim. poliittiset, taloudelliset, teknologiset, sosiaaliset & kulttuuriset ja ekologiset) -->peste. (Taannoisessa kauppiksen pääsykoekirjassa käytetty nimeä STEP, myös lukuisia muita lyhenteitä esiintyy kirjallisuudessa: pestec, pestel…) Yrityksissä selvitettävä, mitä tekijöitä löytyy ja miten ne vaikuttavat toimialaan ja yritykseen. Yrityskuvauksessa voi perustellusti jättää jonkin ryhmän pois tai yhdistellä niitä sopivasti (toimiala vaikuttaa). Tätä harjoitellaan väliraporttivaiheessa.

PESTE – analyysi – esimerkki, tuontiyritys Political influences lainsäädäntö, verotus, ulkomaankaupan säädökset Economic influences suhdanteet -> ostovoima, kulutuksen rakenne, hinnanmuodostus, korkotaso, työllisyys Sociocultural influences demografiset muutokset, koulutus, sosiaaliset suhteet, kulutustottumukset/elämäntyyli, arvojen muuttuminen, perhemuodot Technological influences toimialan teknologinen muutosnopeus arvoketjun eri vaiheissa, tuotteiden elinkaarten pituus Ecological & ethic influences ympäristökysymysten huomioiminen tuotteiden elinkaaren koko mitalta (lainsäädännön ylittävä), eettiset kysymykset toiminnassa ja johtamisessa 8.4.2017

Toimintaympäristön kokonaisuus Julkinen valta (politiittiset tekijät, lait) Talous (globaalisti, kotimaassa) Kysyntä (asiakkaat) Kilpailu (ydin- ym kilpailijat) Makrotaso Yritys ja sen oma toiminta päämäärät, missio, visio, strategiat markkinointi tuotanto/palvelun tuottaminen toimitusketjun hallinta toiminnan organisointi toiminnan mittaaminen ja arviointi Mikrotaso Muut sidosryhmät (tavaran-/palvelujen toimittajat, jälleenmyyjät, muut kumppanit, rahoittajat, työmarkkinajärjestöt ym) Teknologian kehitys Sosio-kulttuuriset tekijät Ekologiset tekijät Tarja Jokinen 8.4.2017

Toimintaympäristön kokonaisuus, Huomaa yhteys SWOT-analyysiin! Julkinen valta (poliittiset tekijät, lait) Talous (globaalisti, kotimaassa) Makrotaso Mahdollisuuk- sia vai uhkia? (OT) Kysyntä (asiakkaat) Kilpailu (ydin- ym kilpailijat) Yritys ja sen oma toiminta päämäärät, missio, visio, strategiat markkinointi tuotanto/palvelun tuottaminen toimitusketjun hallinta toiminnan organisointi toiminnan mittaaminen ja arviointi  Vahvuuksia vai heikkouksia (SW) Mikrotaso Mahdollisuuk- sia vai uhkia? (OT) Muut sidosryhmät (tavaran-/palvelujen toimittajat, jälleenmyyjät, muut kumppanit, rahoittajat, työmarkkinajärjestöt ym) Teknologian kehitys Sosio-kulttuuriset tekijät Ekologiset tekijät Tarja Jokinen 8.4.2017

Yrityksen toimialan määrittely (Tutustu linkkeihin!) Yritykselle määritellään kaupparekisterin tietoihin toimiala(-t), jolla se voi toimia. (Seuraa linkistä polkua: Kaupparekisteri/usein kysyttyä/toimiala.) Kaupparekisterimerkinnässä voi “kohtuullisesti ennakoida tulevaa toimintaa”. Toimialaluokitus (TOL 2008) on tilastokeskuksen määrittelemä toimialojen ryhmitys. Näitä luokkia yleensä käytetään myös kaupparekisterimerkinnässä ja yhtiösopimuksissa/-järjestyksissä. Myös muita luokituksia näkyy tuosta linkistä. Selvittäkää ryhmätyössä yrityksen toimialaluokka, -luokat! Pitää muistaa olla Satuun ja Marjukkaan yhteydessä????

Markkinarakenne / kilpailun tyyppi toimialalla  pohtikaa myös tätä! Markkinarakennetta määrittelee yritysten lukumäärä, koko ja sijainti tarjottujen tuotteiden samankaltaisuus eli homogeenisuus/heterogeenisuus yritysten toimintavapaus (esim. mahdollisuus hintakilpailuun) uusien yritysten pääsymahdollisuus markkinoille Monopolitilanteessa ei ole kilpailua. 8.4.2017

Tuotteiden saman-kaltaisuus Kilpailevien yritysten määrä Kilpailun tyypit Tuotteiden saman-kaltaisuus Kilpailevien yritysten määrä Yrityksen toiminta-vapaus Monopoli usein korvaamaton - suuri Heterogeeninen kilpailu heterogeeninen oligopoli heterogeeninen polypoli monopolistinen kilpailu erilaistettuja jonkin verran erilaistettuja muutamia harvoja paljon jonkin verran vähäinen Homogeeninen kilpailu homogeeninen oligopoli homogeeninen polypoli eli täydellinen kilpailu samanlaisia muutamia suuri joukko, paljon olematon Tämä tulee esiin tarkemmin kansantaloudessa!

Nämä asiat tehtävässä - Makrotaso Makrotason asioiden selvittämisen voitte aloittaa heti. Vaikka jo tänään! Huomatkaa, ettette tässä selvitä yrityksen toimenpiteitä, vaan toimintaympäristön vaikutuksia toimialan yritysten toimintaan! Kokeilkaa toimialan nimellä ja teoriakäsitteillä verkkolähteistä. Onko alalla järjestöjä, joilta saa tietoja? Muistakaa väliraportoinnissa sekä makrotaso, toimialan perustiedot että mikrotaso (kilpailu ja kysyntä). Selvittäkää toimiala tarkasti, tsekatkaa luvanvaraisuus yms. seikat. 8.4.2017

Nämä asiat jatkossa… Kansantalouden opintojaksolla makro- ja mikrotasoa tarkastellaan tieteellisesti. Vastuullinen liiketoiminta -opintojaksolla keskeistä sisältöä ovat globalisaatio, toimialaa ja sen yrityksiä koskevat ympäristöasiat, yritysten sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu. Kansainvälisen yritystoiminnan opinnoissa tärkeää osata nämä asiat. 8.4.2017