professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Johdatus tutkimusmetodologiaan
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Tutkimussuunnitelma…
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Minä oppijana 1 ov..
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Minkälainen on hyvä gradu?
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Työssäkäyvien graduseminaari Valmiiksi työn ohessa - hankkeessa Työelämää ja opintoja –iltapäivä Sanna Talja, prof. mvs. Informaatiotutkimuksen.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Prosessimetallurgian tutkimusryhmä Eetu-Pekka Heikkinen, Prosessimetallurgian opintosuunta Opintosuuntien informaatiotilaisuus Perjantai
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Proseminaarin 1. kokoontuminen: tavoitteet
Tieteentekijän peruskurssi Syksy 2012 Ryhmät 1-3.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Lukion OPS-prosessin aikataulutusta
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Vauhdita valmistumistasi – valmennus Tampereella Aino-Maija Ahola & Katri Saarinen &
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto KT HANNU Heikkinen
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
Johdantoseminaari.
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
Tutkimuksen abc.
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Laaja-alainen arviointi
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opponointi
Esityksen transkriptio:

professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén Voiko norsua syödä pala kerrallaan – syventävät opinnot gradun teon tukena Peda-Forum 24.8.2006 professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén Helsingin yliopisto Farmasian tiedekunta

Opiskelijan lähtötilanne Viimeinen vuosi alkaa Gradun aihe ja ohjaajat ovat suurin piirtein tiedossa Syyslukukauden aikana pakollisia opintoja 9 ov Valinnaisia opintoja vähintään 5 ov

Iso G – opiskelun kohokohta? Tähänastisen elämäni suurin projekti ja voimankoitos Tämän perusteella minua arvostetaan/arvostellaan koko loppu työelämäni? Tutkimukseni on mullistettava maailmaa, jotta se muistetaan! Toisista ei vain ole gradun tekijäksi? Seuraavan vuoden tulevaisuudennäkymät: Kofeiinin orja Yötyöläinen Hermoraunio

VVV - Valmiiksi Viidessä Vuodessa? Mitä ja milloin syventäviksi opinnoiksi, jotta niistä olisi mahdollisimman paljon hyötyä? Mitä todella tutkin? Mikä ja millainen on tutkimussuunnitelma? Kuinka ja milloin aloitan gradun kirjoittamisen? Mistä aloitan kirjallisuushaun? Mitä haen? Miten toteutan tutkimuksen? Miten tulkitsen tuloksia? Miten gradua kirjoitetaan? Mitä on tieteellinen kirjoittaminen? Millainen gradun pitäisi olla? Millaisella aikataululla teen graduni? Mikä on ohjaajieni rooli gradun tekemisessä? MITEN SELVIÄN TÄSTÄ KAIKESTA??? KENELTÄ JA KUINKA PALJON USKALLAN PYYTÄÄ APUA?

Voiko norsua syödä pala kerrallaan?

TYÖPAJA: Miten norsu palastellaan? Laatikaa 5. vuoden koulutusohjelma, joka tukee gradun tekijää selviämään tavoitteeseensa ilman hermoromahdusta Käytettävissä Aikaa yksi vuosi Teoriaopintoihin 14 ov Erikoistyö ja pro gradu –tutkielma 26 ov. Työskentely 5 hengen ryhmissä, aikaa 30 minuuttia, purku 5 min/ryhmä

TYÖPAJOISTA POIMITTUA Seminaarien tulisi tukea omaa gradua (4 kl ja 5 sl?) gradun tavoitteen avaus Tutkimussuunnitelma Tieteellinen kirjoittaminen Metodipohdintaa Aikataulutus TVT-tuki Gradutuutorit seminaarit jo käyneistä opiskelijoista (esim. Tuutoroinnista opintopisteitä jatko-opiskelijoille) Graduaiheeseen liittyvät syventävät kurssit/tentit/erikoiskysymykset

TYÖPAJOISTA POIMITTUA -Suositusaikataulu, ohjaussopimukset (niin opiskelija kuin ohjaaja) Jokaiseen tapaamiseen 5 sivua valmista tekstiä -ryhmäohjaus seminaarissa Vertaistuki ja arviointi Esim. Eri opintojen vaiheessa olevia opiskelijoita Gradupiiri Gradutalli (yliopiston järjestämä + YTHS) vertaistukea + ohjattua tukea (esim. 2 kertaa kuussa)

TYÖPAJOISTA POIMITTUA Ongelmalähtöisyys metodiopetuksessa Oppimispäiväkirja, johon sisältyy oheiskirjallisuuden käyttäminen Ryhmässä tekeminen Opiskelijoiden tutkimusryhmiä, mukaan johonkin valmiisen tutkimusryhmään

TYÖPAJOISTA POIMITTUA Lähtökohtana tiedon haku (omasta aiheesta) ja tieteen etiikka Vertaistukiryhmät, seminaarien alku Kirjoitusviestintä, metodiopinnot alkaa, erikoistyö alkaa Vuoden lopulla intensiivijakso (2pv) Vuoden alussa intensiivijakso (2pv) – erikoistyö valmistuu Oman työn puolustus ja palaute Publiikki

TYÖPAJOISTA POIMITTUA Graduopintojen viralliset ja epäviralliset sosiaaliset verkostot Onko elämää gradun jälkeen? Gradun esitteleminen talon ulkopuolelle (mahdollisuus ujuttautua työelämään)

Case: Helsingin yliopiston farmasian tiedekunta, sosiaalifarmasian osasto

LÄHTÖKOHDAT VUONNA 2004 Uusi oppiaine Ei omia syventäviä opintoja Ei selkeää ohjausta eikä opiskelijoiden ryhmäyttämistä Muu tiedekunnan opetus luonnontieteellisesti suuntautunutta Pienet resurssit Innokkaat opiskelijat (10-12/vuosi) Tiedekunnan henkinen tuki Visio opiskelijoiden osallistamisesta oppimiseen

AINEKSET GRADUN TEKEMISEEN Teoriat Aikaisemmat tutkimukset ISO G Metodit Konteksti / toimintaympäristö Tieteellinen kirjoittaminen

TUTKIMUSPROSESSI Metodikurssi Muut syventävät opinnot Aiheen valinta ja tutkimusongelman muodostaminen 4. vuosikurssin kevät Metodikurssi Kirjallisuuteen, menetelmiin ja toimintaympäristöön tutustuminen 5. vuosikurssin syksy Muut syventävät opinnot Tutkimusasetelma Aineistosta ja menetelmästä päättäminen, reliabiliteetin ja validiteetin varmistaminen Tutkimussuunnitelma Aineiston kerääminen 5. vuosikurssin kevät Analyysi Raportointi (Pro gradu –tutkielma)

PERUSPERIAATE Syksyllä opetellaan tutkimuksessa tarvittavia taitoja, tutustutaan omaan tieteenalaan ja suunnitellaan omaa tutkimusta Keväällä tehdään tutkimus ja raportoidaan se Hyödynnetään ryhmää oppimisessa

LEARNING BY DOING Paljon oppimistehtäviä ja niiden raportointia kontaktiopetuksessa Graduanalyysi (mikä on ISO G!) Tutkimusmenetelmät: artikkeliseminaarit Teorioihin tutustuminen: referaatti yhdestä itse valitusta teoriasta, joka voisi soveltua omaan tutkimusongelmaan (theory website: http://www.tcw.utwente.nl/theorieenoverzicht/ Tenttien asemesta kirjalliset lopputehtävät, jotka ohjaavat kokonaisuuksien hahmottamiseen ja tiedon soveltamiseen

GRADUN KIRJOITTAMISEN PALASTELEMINEN Kirjoittaminen aloitetaan heti syksyllä Tukena tieteellisen kirjoittamisen minikurssi, joka integroitu metodikurssiin (5x 2 h) Tieteellisen kirjoittamisen kurssi toteutettu pilottikokeiluna yhteistyössä HY:n kielikeskuksen kanssa (Sara Hännikäinen)

KIRJOITTAMISEN MINIKURSSIN SISÄLTÖ Kirjoitustaitojen itsearviointi ja kehittämissuunnitelma (2 h) Mitä tutkin ja miten? Kirjoittaminen prosessina (2 h) Viittaustekniikka ja tieteellisen tekstin konventiot (2 h) Tuloksista tekstiksi (2 h) Tutkimuksen raportointi, pohdinnan ja johtopäätösten kirjoittaminen (2 h)

PRO-SEMINAARIT Artikkeliseminaarit (lokakuussa) Tutkimussuunnitelmaseminaarit (joulukuussa) Tähän liittyy opponointi Erikoistyöseminaarit (loppukeväällä) Vinkkejä gradun lopputyöstöön

OHJAAJAN ROOLI Tärkeää säännölliset tapaamiset opiskelijan kanssa Välittömän ilmapiirin luominen – mutkaton yhteistyö ja opiskelijan osaamisen arvostaminen Välitavoitteiden ja aikatavoitteiden asettaminen Verkostoitumisessa auttaminen Hyvä olla kaksi ohjaajaa Jatko-opiskelijoiden hyödyntäminen ohjauksessa + gradujen integrointi väitöskirjatutkimusten osatöiksi

Voiko norsua syödä pala kerrallaan?

KIITOS AKTIIVISESTA OSALLISTUMISESTA!