professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén Voiko norsua syödä pala kerrallaan – syventävät opinnot gradun teon tukena Peda-Forum 24.8.2006 professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén Helsingin yliopisto Farmasian tiedekunta
Opiskelijan lähtötilanne Viimeinen vuosi alkaa Gradun aihe ja ohjaajat ovat suurin piirtein tiedossa Syyslukukauden aikana pakollisia opintoja 9 ov Valinnaisia opintoja vähintään 5 ov
Iso G – opiskelun kohokohta? Tähänastisen elämäni suurin projekti ja voimankoitos Tämän perusteella minua arvostetaan/arvostellaan koko loppu työelämäni? Tutkimukseni on mullistettava maailmaa, jotta se muistetaan! Toisista ei vain ole gradun tekijäksi? Seuraavan vuoden tulevaisuudennäkymät: Kofeiinin orja Yötyöläinen Hermoraunio
VVV - Valmiiksi Viidessä Vuodessa? Mitä ja milloin syventäviksi opinnoiksi, jotta niistä olisi mahdollisimman paljon hyötyä? Mitä todella tutkin? Mikä ja millainen on tutkimussuunnitelma? Kuinka ja milloin aloitan gradun kirjoittamisen? Mistä aloitan kirjallisuushaun? Mitä haen? Miten toteutan tutkimuksen? Miten tulkitsen tuloksia? Miten gradua kirjoitetaan? Mitä on tieteellinen kirjoittaminen? Millainen gradun pitäisi olla? Millaisella aikataululla teen graduni? Mikä on ohjaajieni rooli gradun tekemisessä? MITEN SELVIÄN TÄSTÄ KAIKESTA??? KENELTÄ JA KUINKA PALJON USKALLAN PYYTÄÄ APUA?
Voiko norsua syödä pala kerrallaan?
TYÖPAJA: Miten norsu palastellaan? Laatikaa 5. vuoden koulutusohjelma, joka tukee gradun tekijää selviämään tavoitteeseensa ilman hermoromahdusta Käytettävissä Aikaa yksi vuosi Teoriaopintoihin 14 ov Erikoistyö ja pro gradu –tutkielma 26 ov. Työskentely 5 hengen ryhmissä, aikaa 30 minuuttia, purku 5 min/ryhmä
TYÖPAJOISTA POIMITTUA Seminaarien tulisi tukea omaa gradua (4 kl ja 5 sl?) gradun tavoitteen avaus Tutkimussuunnitelma Tieteellinen kirjoittaminen Metodipohdintaa Aikataulutus TVT-tuki Gradutuutorit seminaarit jo käyneistä opiskelijoista (esim. Tuutoroinnista opintopisteitä jatko-opiskelijoille) Graduaiheeseen liittyvät syventävät kurssit/tentit/erikoiskysymykset
TYÖPAJOISTA POIMITTUA -Suositusaikataulu, ohjaussopimukset (niin opiskelija kuin ohjaaja) Jokaiseen tapaamiseen 5 sivua valmista tekstiä -ryhmäohjaus seminaarissa Vertaistuki ja arviointi Esim. Eri opintojen vaiheessa olevia opiskelijoita Gradupiiri Gradutalli (yliopiston järjestämä + YTHS) vertaistukea + ohjattua tukea (esim. 2 kertaa kuussa)
TYÖPAJOISTA POIMITTUA Ongelmalähtöisyys metodiopetuksessa Oppimispäiväkirja, johon sisältyy oheiskirjallisuuden käyttäminen Ryhmässä tekeminen Opiskelijoiden tutkimusryhmiä, mukaan johonkin valmiisen tutkimusryhmään
TYÖPAJOISTA POIMITTUA Lähtökohtana tiedon haku (omasta aiheesta) ja tieteen etiikka Vertaistukiryhmät, seminaarien alku Kirjoitusviestintä, metodiopinnot alkaa, erikoistyö alkaa Vuoden lopulla intensiivijakso (2pv) Vuoden alussa intensiivijakso (2pv) – erikoistyö valmistuu Oman työn puolustus ja palaute Publiikki
TYÖPAJOISTA POIMITTUA Graduopintojen viralliset ja epäviralliset sosiaaliset verkostot Onko elämää gradun jälkeen? Gradun esitteleminen talon ulkopuolelle (mahdollisuus ujuttautua työelämään)
Case: Helsingin yliopiston farmasian tiedekunta, sosiaalifarmasian osasto
LÄHTÖKOHDAT VUONNA 2004 Uusi oppiaine Ei omia syventäviä opintoja Ei selkeää ohjausta eikä opiskelijoiden ryhmäyttämistä Muu tiedekunnan opetus luonnontieteellisesti suuntautunutta Pienet resurssit Innokkaat opiskelijat (10-12/vuosi) Tiedekunnan henkinen tuki Visio opiskelijoiden osallistamisesta oppimiseen
AINEKSET GRADUN TEKEMISEEN Teoriat Aikaisemmat tutkimukset ISO G Metodit Konteksti / toimintaympäristö Tieteellinen kirjoittaminen
TUTKIMUSPROSESSI Metodikurssi Muut syventävät opinnot Aiheen valinta ja tutkimusongelman muodostaminen 4. vuosikurssin kevät Metodikurssi Kirjallisuuteen, menetelmiin ja toimintaympäristöön tutustuminen 5. vuosikurssin syksy Muut syventävät opinnot Tutkimusasetelma Aineistosta ja menetelmästä päättäminen, reliabiliteetin ja validiteetin varmistaminen Tutkimussuunnitelma Aineiston kerääminen 5. vuosikurssin kevät Analyysi Raportointi (Pro gradu –tutkielma)
PERUSPERIAATE Syksyllä opetellaan tutkimuksessa tarvittavia taitoja, tutustutaan omaan tieteenalaan ja suunnitellaan omaa tutkimusta Keväällä tehdään tutkimus ja raportoidaan se Hyödynnetään ryhmää oppimisessa
LEARNING BY DOING Paljon oppimistehtäviä ja niiden raportointia kontaktiopetuksessa Graduanalyysi (mikä on ISO G!) Tutkimusmenetelmät: artikkeliseminaarit Teorioihin tutustuminen: referaatti yhdestä itse valitusta teoriasta, joka voisi soveltua omaan tutkimusongelmaan (theory website: http://www.tcw.utwente.nl/theorieenoverzicht/ Tenttien asemesta kirjalliset lopputehtävät, jotka ohjaavat kokonaisuuksien hahmottamiseen ja tiedon soveltamiseen
GRADUN KIRJOITTAMISEN PALASTELEMINEN Kirjoittaminen aloitetaan heti syksyllä Tukena tieteellisen kirjoittamisen minikurssi, joka integroitu metodikurssiin (5x 2 h) Tieteellisen kirjoittamisen kurssi toteutettu pilottikokeiluna yhteistyössä HY:n kielikeskuksen kanssa (Sara Hännikäinen)
KIRJOITTAMISEN MINIKURSSIN SISÄLTÖ Kirjoitustaitojen itsearviointi ja kehittämissuunnitelma (2 h) Mitä tutkin ja miten? Kirjoittaminen prosessina (2 h) Viittaustekniikka ja tieteellisen tekstin konventiot (2 h) Tuloksista tekstiksi (2 h) Tutkimuksen raportointi, pohdinnan ja johtopäätösten kirjoittaminen (2 h)
PRO-SEMINAARIT Artikkeliseminaarit (lokakuussa) Tutkimussuunnitelmaseminaarit (joulukuussa) Tähän liittyy opponointi Erikoistyöseminaarit (loppukeväällä) Vinkkejä gradun lopputyöstöön
OHJAAJAN ROOLI Tärkeää säännölliset tapaamiset opiskelijan kanssa Välittömän ilmapiirin luominen – mutkaton yhteistyö ja opiskelijan osaamisen arvostaminen Välitavoitteiden ja aikatavoitteiden asettaminen Verkostoitumisessa auttaminen Hyvä olla kaksi ohjaajaa Jatko-opiskelijoiden hyödyntäminen ohjauksessa + gradujen integrointi väitöskirjatutkimusten osatöiksi
Voiko norsua syödä pala kerrallaan?
KIITOS AKTIIVISESTA OSALLISTUMISESTA!