Yhteinen viesti on vahva viesti Pirjo Tiippana JÄRJESTÖTIETOPÄIVÄT 27.-28.8.2007, Rovaniemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Monikulttuurinen järjestötyö
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Syksy 2011/Pirjo Kinnunen. Miten hanke etenee? IdeointiSuunnittelu KäynnistysToteutus TUOTOS PäättäminenArviointi Käyttöön otto ja seuranta.
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Asiakkuudet luovalla alalla
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Yhdistyksen markkinointi
2/2009 MUUTKIN HALUAVAT TIETÄÄ Kerro hankkeesta ja sen tuloksista NR/2011.
Vinkkejä hankeviestintään
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Johtajuus ja kansainvälisyys Siniboss 7. 6
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
OPISKELIJAKUNNAN SISÄINEN JA ULKOINEN VIESTINTÄ Mediatekniikan seminaari Janne Isopahkala.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Viestintäsuunnitelma
Euroopan vapaaehtoistoiminnan vuosi 2011 ”Vapaaehtoisena vaikutat” 1.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Rotaryriihi, www-sivut Pohdittavaa: 1.Ketä varten / kenen tarpeisiin ? 2.Mitä pitää sisältää ? 3.Miten ylläpidetään ? 4.Miten / mihin käytetään ?
Julkaisu ja viestintä -vahvuusalue Tavoitteet Tavoitteena on edistää koulutustutkimuksen ja sen tulosten tunnetuksi tekemistä sekä laitoksen.
Verkkotoimituskuntien yhteinen kokous Kehittämiskohteita Opetustoimen viestintä Yhteistyön kehittäminen Tiedotuskanavien valinnat Tiedotuskäytännöt.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Ops seminaari Askola.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Selvät roolitukset ja työnjako helpottavat yhteistyötä Kiril Häyrinen
K1091LI Tiedottaminen 3 op Oulun ammattikorkeakoulu
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Brändi sosiaalityössä
Viestintäsuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma
Markkinointisuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Yhteinen viesti on vahva viesti Pirjo Tiippana JÄRJESTÖTIETOPÄIVÄT , Rovaniemi

Viestintä - tiedotus - kommunikaatio ”Viestintä" tulee venäjän sanasta "vest" (sanoma, viesti). Nykysuomen sanakirjan mukaan viesti on "muulla tavoin kuin välittömästi, henkilökohtaisesti perille toimitettava tai leviävä sanoma, sana, tiedotus, ilmoitus, uutinen tms." ) ”Tiedotuksen” lähtökohtana ovat sanat tieto ja tietäminen. Tiedottaminen merkitsee tiedolla varustamista, tiedon jakelua, tiedoksi antamista – se tulkitaan usein yksisuuntaiseksi. Kommunikaation pohjana on latinan teonsana communicare (tehdä yhteiseksi monille, jakaa, osallistua). Toisaalta se on merkinnyt "kommuuniota" (communion) eli yhteisyyttä, yhteyttä, jakamista, yhteistä tekemistä, kanssakäymistä, uskonveljeyttä, ehtoollisella käymistä. Toisaalta se on merkinnyt siirtämistä, välittämistä, yhteydessä olemista ja yhteyteen asettumista.

Viestintä on siis… Viestintä on kokonaisvaltaista ja tavoitteellisesti rakennettua vuorovaikutusta, tiedottamista ja yhteydenpitoa. Viestintä on vaikuttamista Vaikuttaminen tapahtuu aina sidosryhmien kautta Järjestöjen haaste on vaikuttava viestintä ( Elisa Juholin RAY-seminaarissa ) _

Järjestöviestinnän perustehtäviä Informointi - sisäinen ja ulkoinen Sitoutumisen edellytysten luominen - henkilöstö, jäsenet, vapaaehtoiset ym. Vuorovaikutus sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa Järjestön profilointi, maineenhallinta Markkinointi - jäsenyys, tuotteet, rahoitus… Yhteiskunnallinen vaikuttaminen (päätöksentekoon) ja edunvalvonta Yhteiskunnallinen markkinointi eli vaikuttaminen kansalaisten valintoihin ja toimintaan (Elisa Juholin RAY-seminaarissa )

Yhteisökuva Kokemukset Tiedot Asenteet Tunteet YHTEISÖ- KUVA Uskomukset

Yhteisökuvan rakentaminen Yhteisökuva kertoo organisaation toiminnasta ja identiteetistä ja tavoiteltava yhteisökuva rakentuu koko organisaation toiminnasta: tekemisen, viestinnän ja yhteisökuvan ja -kulttuurin harmoniasta. rakentuu erilaisista profiileista (tuote-, palvelu-, yhteisö- ja esimiesprofiilit) perustuu jatkuvaan vaikuttamiseen kertoo yhteisön tarinan

Yhteisökuva syntyy Yhteisökuva syntyy yhteydenpidosta, tiedottamisesta, organisaation ja henkilöstön näkyvyydestä sekä esitteiden, tiedotteiden ja www-sivujen ulkonäöstä. (Siukosaari 2002) Syntyyn vaikuttaa se, millainen kieli, millaiset visuaaliset viestit, millaiset mielikuvat syntyvät esim. tiloista, millaisen kuvan palvelu- halukkuudesta ja asiakkaan huomioimisesta yhteisön työntekijät välittävät. Järjestön on oltava itsensä näköinen!

Tiedon lisääminen, huomion herättäminen Mielipiteet, asenteet Arvot, uskomukset Teot, valinnat Vaikuttavuuden vaativuustasoja (Juholin 2005)

Tavoitteellisesti rakennettu? Pitkäjänteinen viestinnän suunnittelu Liiton strategia pohjana kaikelle toiminnalle Viestintästrategia Viestintäsuunnitelma Viestinnän kokonaissuunnitelma perustuu viestintästrategiaan, joka puolestaan lähtee koko yhteisön strategiasta. Strategia laaditaan pidemmälle aikavälille, ja se on pysyvä. Sen sijaan käytännön toimintaratkaisut voivat vaihdella.

Kun viestinnän strateginen tavoite on X, mitä asioita pitää tehdä konkreettisesti ja kohdistetusti, jotta tavoite saavutetaan Viestintäsuunnitelma vastaa kysymyksiin - mitä tehdään seuraavan suunnittelujakson aikana - ketkä ovat kohteina, yleisönä, kumppaneina - milloin, millä aikavälillä mitäkin tapahtuu - mitä keinoja käytetään - ketkä ovat vastuussa - ketkä toteuttavat - millä resursseilla - miten arvioidaan onnistumista, mihin mittariin sisältyy

Tiedotussuunnitelma Tiedotussuunnitelma vastaa kysymyksiin: mitä – sanoma kenelle – kohderyhmä miten – kanavat milloin – aikataulu kuka – vastuuhenkilö kuinka paljon – kustannukset miksi - arviointi

Sanoma Tiedottaminen on ymmärrettävien sanomien välittämistä. Pyri sanomaan tavallisin sanoin tavattomatkin asiat. Sanomassa on informaatiota vain se, mikä vähentää vastaanottajan epätietoisuutta. Perusviestit ovat selkeitä ja ymmärrettäviä ja niitä käytetään johdonmukaisesti eri materiaaleissa, artikkeleissa, tapahtumissa, tiedotteissa ja julkilausumissa.

Sidosryhmien tunnistaminen Oma väki - henkilöstö - jäsenet - avustajat - vapaaehtoiset Kansalaisyhteiskunta - potent. vapaaehtoiset - muut järjestöt - media - suuri yleisö - palvelujen käyttäjät - lahjoittajat Yritykset - kumppanit - pot. kumppanit - järjestöt Viranomaiset - pol. päättäjät - viranomaiset - kunnat - etujärjestöt - koulut, oppil. NetEffect 2005

Sidosryhmien tunnistaminen Mitä kysytään esimerkiksi? Suhde järjestöön: onko suhdetta olemassa; jos on, mistä alkanut, milloin, miten; mihin suhde perustuu; miten kokee suhteen muuttuneen Tietämys Asenteet Sitoutuminen Odotukset toiminnalta, viestinnältä Mitä haluaa tarjota Miten voi uhata, mikäli on tyytymätön tai odotuksiin ei vastata

Viestinnän keinojen tehokkuus monipuolinen, tehokas Kahdenkeskinen kohtaaminen Palaveri Puhelinkeskustelu Henkilökohtainen kirje Sähköpostiviesti Esiintymistilanne Tiedote Lehti Internet-sivut Esite yksipuolinen, tehoton NetEffect 2005

Viestinnän tehokeinoja Tunne vastaanottajat Sano ymmärrettävästi Käytä monia kanavia Toista sanoma Pyri henkilökohtaisuuteen Muista vaikuttajat

Haasteita ja mahdollisuuksia Valtakunnallinen toiminta ><alueellinen toiminta - mikä on yhteistä, mitä edellyttävät alueelliset erityispiirteet ”Perustoiminta” >< projektit ja hankkeet Monen toimijan projektit - erilaiset organisaatiokulttuurit Pysyvä henkilöstö >< määräaikainen henkilöstö Vakiintuneet toimintatavat >< uudet innovaatiot Tavoitteet, viestit, vastuut, ilme!