10.3.2008 Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK 2007-2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Joukkoliikenteen esteettömyys Oulun kaupungin keskustassa OuJEE.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Anu Portti Laatupäällikkö
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Strateginen kehittäminen
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Hei, katsotaanpa netistä miten pääsen auditorioon! "Esteettömyys oppilaitoksissa" – tietopohja rakennusten opastuksen välineenä Seija Örn, Pohjois-Karjalan.
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
ESTEETÖN OPINTOPOLKU TYÖELÄMÄÄN Projektipäällikkö Anne Kanto-Ronkanen.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Päivän yhteenveto ja loppusanat
Vanhempainilta
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Esityksen transkriptio:

Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK

Miksi tämä hanke? Kansainväliset ja kansalliset sopimukset sekä ohjeistukset korkeakouluille korostavat kaikkien – myös erityistä tukea tarvitsevien – ihmisten tasa- arvoisuutta ja yhtäläisiä oikeuksia. Näiden teemojen tulisi näkyä myös opiskelussaan tukea tarvitsevien henkilöiden osallisuusmahdollisuuksien lisääntymisenä koulutuksessa. Inklusiivisen koulutuksen kehittäminen on osa korkeakoulupedagogiikan kehittämistä.

Tavoitteena 1.Mahdollisuus ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen ja täydennyskoulutukseen osallistumiseen myös niille opiskelijoille, joilla on erityisiä tuen tarpeita sekä niille opiskelijoille, jotka tulevat eri kieli- ja kulttuuriympäristöistä 2.Liittää esteettömyys osaksi ammattikorkeakoulun pedagogista strategiaa siten, että osallisuus ja yhdenvertaisuus toteutuvat. 3.Ammattikorkeakoulun pedagogisen toiminnan, menettelytapojen ja ohjausjärjestelmän kehittäminen yhdenvertaisuus- ja esteettömyysperiaatteella.

Miten? Perusperiaate: osaksi normaalia ohjaus- ja opetustoimintaa Yksiköiden ESOK-yhdyshenkilöt, tehtävät: - alkuinfot - henkilöstön koulutuksen järjestäminen - oma kouluttautuminen - alakohtainen kehittäminen - siirto tukiohjaajille - jalkauttaminen Yhteistyö JAMKON kanssa

Miten? 1.Fyysisen ympäristön arviointia ja kehittämistä JAMK:n www-sivujen uusiminen - arvioinnit 2007, toimenpiteet viittomakieliset sivut kevät 2008 Fyysisen esteettömyyden kartoitukset - tehty toimenpide-ehdotukset ja sopimukset 2008

Miten? 2. Pedagogisen esteettömyyden arviointia ja kehittämistä Hakuvaiheen ohjeistus keväällä 2007 Henkilöstön koulutukset - JAMK:n kaikille yhteiset (tunnetaidot ja vuorovaikutus, mtt, viittomakielen peruskurssi, huumeet ja päihteet, erilaiset oppijat) -yksikkökohtaiset koulutukset (tehokkain!) -yhdyshenkilöiden koulutukset -valtakunnalliset teemapäivät ja seminaarit -kirjastoyksiköiden panos

Miten ? Pedagogista kehittämistä esim. vieraiden kielten verkkokurssit, lukivaikeuksisten opiskelijoiden ohjauksen tehostaminen (opettajien koulutukset), ”Avoin amk tutuksi”, esteetön sisällöntuotanto verkkoon

Miten ? 3. Opiskelijoiden ohjausta ja neuvontaa TSEMPPIS –toiminta laajenee: oppimistaitojen arviointi (Kielikeskus) ja ”tukipolku” Tiivis yhteistyö opiskelijaterveydenhuollon kanssa Opintopsykologin palvelut LUKI-arvioinnit Yksilölliset ohjauskeskustelut ja sopimukset / suositukset arvioinnin ja itsearvioinnin perusteella vieraskielisten opiskelijoiden perehdytys (KV –palvelut ja maahanmuuttajapalvelut yhteistyössä) Kirjastoyksiköt 4. Toimintamallin rakentaminen ja jalkauttaminen