Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Miksi tämä hanke? Kansainväliset ja kansalliset sopimukset sekä ohjeistukset korkeakouluille korostavat kaikkien – myös erityistä tukea tarvitsevien – ihmisten tasa- arvoisuutta ja yhtäläisiä oikeuksia. Näiden teemojen tulisi näkyä myös opiskelussaan tukea tarvitsevien henkilöiden osallisuusmahdollisuuksien lisääntymisenä koulutuksessa. Inklusiivisen koulutuksen kehittäminen on osa korkeakoulupedagogiikan kehittämistä.
Tavoitteena 1.Mahdollisuus ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen ja täydennyskoulutukseen osallistumiseen myös niille opiskelijoille, joilla on erityisiä tuen tarpeita sekä niille opiskelijoille, jotka tulevat eri kieli- ja kulttuuriympäristöistä 2.Liittää esteettömyys osaksi ammattikorkeakoulun pedagogista strategiaa siten, että osallisuus ja yhdenvertaisuus toteutuvat. 3.Ammattikorkeakoulun pedagogisen toiminnan, menettelytapojen ja ohjausjärjestelmän kehittäminen yhdenvertaisuus- ja esteettömyysperiaatteella.
Miten? Perusperiaate: osaksi normaalia ohjaus- ja opetustoimintaa Yksiköiden ESOK-yhdyshenkilöt, tehtävät: - alkuinfot - henkilöstön koulutuksen järjestäminen - oma kouluttautuminen - alakohtainen kehittäminen - siirto tukiohjaajille - jalkauttaminen Yhteistyö JAMKON kanssa
Miten? 1.Fyysisen ympäristön arviointia ja kehittämistä JAMK:n www-sivujen uusiminen - arvioinnit 2007, toimenpiteet viittomakieliset sivut kevät 2008 Fyysisen esteettömyyden kartoitukset - tehty toimenpide-ehdotukset ja sopimukset 2008
Miten? 2. Pedagogisen esteettömyyden arviointia ja kehittämistä Hakuvaiheen ohjeistus keväällä 2007 Henkilöstön koulutukset - JAMK:n kaikille yhteiset (tunnetaidot ja vuorovaikutus, mtt, viittomakielen peruskurssi, huumeet ja päihteet, erilaiset oppijat) -yksikkökohtaiset koulutukset (tehokkain!) -yhdyshenkilöiden koulutukset -valtakunnalliset teemapäivät ja seminaarit -kirjastoyksiköiden panos
Miten ? Pedagogista kehittämistä esim. vieraiden kielten verkkokurssit, lukivaikeuksisten opiskelijoiden ohjauksen tehostaminen (opettajien koulutukset), ”Avoin amk tutuksi”, esteetön sisällöntuotanto verkkoon
Miten ? 3. Opiskelijoiden ohjausta ja neuvontaa TSEMPPIS –toiminta laajenee: oppimistaitojen arviointi (Kielikeskus) ja ”tukipolku” Tiivis yhteistyö opiskelijaterveydenhuollon kanssa Opintopsykologin palvelut LUKI-arvioinnit Yksilölliset ohjauskeskustelut ja sopimukset / suositukset arvioinnin ja itsearvioinnin perusteella vieraskielisten opiskelijoiden perehdytys (KV –palvelut ja maahanmuuttajapalvelut yhteistyössä) Kirjastoyksiköt 4. Toimintamallin rakentaminen ja jalkauttaminen