1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto 10.2.2005.......................................................................................................

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Opi ja kasva -konferenssi osaamisen kehittämisen välineenä Kuva: Helsingin kaupungin aineistopankki.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
Ek:n yrittäjävaltuuskunta
Sami Nikula, Stefan Lindström
Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Toimintajärjestelmän rakentaminen
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
ISO 9000 –sarjan uudistus – Mikä muuttuu?
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Esitelmä Isännöinnin laatu, palvelun tuottaminen ja johtaminen –seminaarissa.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät Seinäjoki Puheenjohtaja Jyrki Mäkynen.
Toiminnan suunnittelu
HUS-SERVIS.
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
JR Opetuksen laatuhanke Yliopisto on asiantuntijayhteisö, autonomisten toimijoiden yhteisö, LUOTTAMUS Luonnostaan pyrkimys korkeaan laatuun Oppimisnäkemys.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
HUS-Servis esittely.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Maksettavaksi meni Ilahtunut maksaja Teen valituksen Odottelua Maksu Valitus- kirje Maksanko? Suomen laki Raastu- van päätös Parkki- sakko Sanktio- ohje.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
LABORATORIOTOIMINNAN AUDITOINTI
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Arvioinnista arkipäivää
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Esityksen transkriptio:

1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto Ulf Westerberg, Inspecta Koulutus Oy GSM SFS-Koulutus Oy + Sähkötaito (Fimtekno) = Inspecta Koulutus Oy Verkko-opetuksen laatuseminaari I

2 Avoimia koulutustilaisuuksia Ajankohtaisia seminaareja Yrityskohtaista koulutusta Konsultointia  (avautuu helmiikuun 2005 lopussa)   Palvelut  Koulutus

3 ASIAKASSIDOSRYHMÄTASIAKASSIDOSRYHMÄT TARPEETVAATIMUKSETTARPEETVAATIMUKSET Johtajuus Palvelut Tuotteet ISO 9000  “LAATUJOHTAMISEN MALLI”” Visio Mittarit: Taloudelliset Tyytyväisyys (oppilastyytyväisyys) Tehokkuus (kokeiden korjaamisen nopeus) * sisäinen auditointi Itsearviointi Henkilöstö Teknologia Fyysiset puitteet JATKUVA TOIMINAN PARANTAMINEN TYYTYVÄISYYSTYYTYVÄISYYS * Oppimisprosessi (suunnittelu-toteutus-arviointi) * Tutkimusprosessi Johtaminen (vuosissuunnittelu...) Missio Analysointi  Parantaminen ASIAKASSIDOSRYHMÄTASIAKASSIDOSRYHMÄT Arvot

4 Mitkä ovat laadunhallintaperiaatteet organisaation päämäärien ja tavoitteiden saavuttamiseksi? Kokonaisuuden ymmärtäminen Asiakassuuntautunut organisaatio Johtajuus Prosessimainen toimintamalli Jatkuva parantaminen Laadunhallinnan periaatteet Henkilöstön sitoutuminen Tosiasioihin perustuva päätöksenteko Molemminpuolinen hyöty toimittajasuhteissa

5 Määrä Hyöty Mikä on toiminnan kuvausten tarkoitus? Organisaation koko? Henkilöstön ammattitaito? Prosessien ja tehtävien kompleksisuus? ? Henkilöstön kouluttaminen ? Dokumentaatiota tulee olla jos sen puuttuminen on ongelma!

6 Jatkuva parantaminen edellyttää prosessien hallitsemista ja tavoitteellisuutta ==> kilpailuedun saavuttamista “Meillä ei ole ongelmia” “Jotain on tehtävä” “Osaamme ohjata laatua” “ Olemme parantaneet laatua” “Tuotamme hyvää laatua” “ Haluamme olla markkinoiden laadukkain organisaatio” (Kera: ”Laatu kannattaa” käsikirja)

7