1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto Ulf Westerberg, Inspecta Koulutus Oy GSM SFS-Koulutus Oy + Sähkötaito (Fimtekno) = Inspecta Koulutus Oy Verkko-opetuksen laatuseminaari I
2 Avoimia koulutustilaisuuksia Ajankohtaisia seminaareja Yrityskohtaista koulutusta Konsultointia (avautuu helmiikuun 2005 lopussa) Palvelut Koulutus
3 ASIAKASSIDOSRYHMÄTASIAKASSIDOSRYHMÄT TARPEETVAATIMUKSETTARPEETVAATIMUKSET Johtajuus Palvelut Tuotteet ISO 9000 “LAATUJOHTAMISEN MALLI”” Visio Mittarit: Taloudelliset Tyytyväisyys (oppilastyytyväisyys) Tehokkuus (kokeiden korjaamisen nopeus) * sisäinen auditointi Itsearviointi Henkilöstö Teknologia Fyysiset puitteet JATKUVA TOIMINAN PARANTAMINEN TYYTYVÄISYYSTYYTYVÄISYYS * Oppimisprosessi (suunnittelu-toteutus-arviointi) * Tutkimusprosessi Johtaminen (vuosissuunnittelu...) Missio Analysointi Parantaminen ASIAKASSIDOSRYHMÄTASIAKASSIDOSRYHMÄT Arvot
4 Mitkä ovat laadunhallintaperiaatteet organisaation päämäärien ja tavoitteiden saavuttamiseksi? Kokonaisuuden ymmärtäminen Asiakassuuntautunut organisaatio Johtajuus Prosessimainen toimintamalli Jatkuva parantaminen Laadunhallinnan periaatteet Henkilöstön sitoutuminen Tosiasioihin perustuva päätöksenteko Molemminpuolinen hyöty toimittajasuhteissa
5 Määrä Hyöty Mikä on toiminnan kuvausten tarkoitus? Organisaation koko? Henkilöstön ammattitaito? Prosessien ja tehtävien kompleksisuus? ? Henkilöstön kouluttaminen ? Dokumentaatiota tulee olla jos sen puuttuminen on ongelma!
6 Jatkuva parantaminen edellyttää prosessien hallitsemista ja tavoitteellisuutta ==> kilpailuedun saavuttamista “Meillä ei ole ongelmia” “Jotain on tehtävä” “Osaamme ohjata laatua” “ Olemme parantaneet laatua” “Tuotamme hyvää laatua” “ Haluamme olla markkinoiden laadukkain organisaatio” (Kera: ”Laatu kannattaa” käsikirja)
7