Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
SOME (sosiaalinen media)
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Erik Fallenius Kevät  Taustaa ◦ Ontologiat  Tavoitteet  Teknologiat ◦ Dojo/AJAX ◦ JSON ◦ SOAP  Projektin kulku  Lopputulos – demo.
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Juha Pihlaja Konsultti, yhteisölliset ratkaisut. Wikit yrityksissä, käyttötarkoituksia Knowledge Base Sisäinen viestintä Projektiwiki Intranet Sisällöntuotantojärjestelmä.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Tulevaisuuden skenaarioita (Semanttinen web 2.0) Kimmo Koskinen Matri-seminaari Viikin tiedekirjasto.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Esityksen transkriptio:

Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu ITK Hämeenlinna, Aulanko

SISÄLTÖ Miksi valitsimme yhteisöllisen tiedon rakentamisen? Miten wiki ja semanttinen web tukevat ajatustamme? Esimerkki yhdestä yhteisöllisestä prosessista Kokemuksia ja tuntemuksia opettajana

TAUSTAA YHTEISÖLLISEN TIEDON RAKENTAMISELLE JA JAKAMISELLE Tieto Kasvaa Verkossa -projekti opiskelija ja opettajahaastatteluissa tuli esille yhteisöllisen tiedon tuottaminen tietoteknisiä ratkaisuja useita, valittiin wiki ja tulevaisuudessa semanttinen web

WIKI paikka yhteisöllisen tiedon tuottamiseen - kaikki voivat osallistua niin opettajat, asiantuntijat kuin opiskelijatkin avoin, yhteinen "oppimisalusta", jossa ei tarvita tunnuksia - lähtökohta ei ole hallinnoinnissa, vaan tekemisessä ei ole ennalta määriteltyä asiantuntijaa Wiki-alustoja on useita, valittiin MediaWiki (PHP, tietokantapohjainen)

WIKI sovittavia asioita ennen kuin aloittaa käyttämään –asennuspaikka –ylläpito –artikkeleiden luokittelu alustavasti –sisällöllinen idea, meillä verkko-opetuksen hyvät käytänteet tai käytänteet yleensäkin –moderator-toiminta –ohjeiden ja etiikan luonti artikkelien tuottaminen onnistui pienellä ohjeistuksella mahdollistaa blogit - voi kirjoittaa verkko- opettajan, verkko-oppijan, verkko-oppimisen päiväkirjaa

SEMANTTINEN WEB semanttinen web mahdollistaa uuden tavan hakea tietoa vrt. peruswww-sivut yhdistää verkon tietoresursseja yhteen, vrt. Google-haku vaiheet wikistä semanttiseen webiin –artikkeleiden kirjoitus –ontologia työ –artikkeleiden annotointi –käyttö semattisessa webissä semanttisen webin suhteen on ollut haasteita –GNU-lisenssoidut alustat niitä ei ole vielä tarjolla vaatii räätälöintityötä –ontologian määrittelyt (hankkeet meneillään tai alkaneet)

MITÄ HYÖTYÄ VALITUISTA TIETOTEKNISISTÄ RATKAISUISTA? Tiedon tuottaminen –yhteisöllisyys –avoimuus –kumuloituva –eri ryhmät voivat tehdä yhdessä (opiskelijat, opettajat, asiantuntijat...) –pedagoginen merkitys Tiedon haku –"umpikujattomuus" –assosiatiivisyys, merkityksellisyys –vertaistieto (blogit, hyvät käytänteet, jne)

Scorm Oppimisprosessi käyttäjätunnus ydinainesanalyysi ECTS VirtuaaliAMK käsikirjoitus pedagogiikka Verkko-opetus oppimisaihio USB tekniikka kompetenssi verkkotutor PBL oppimisalusta XML kaistanleveys verkkopeda

CASE-ESIMERKKI

KOKEMUKSIA JA TUNTEMUKSIA

Puikkari

Kysymyksiä, kommentteja!