Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo 13.01.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Topirkka -portaali ja työssäoppimispaikat:  vähentää työssäoppimisen organisoimisesta aiheutuvaa työtä (varausjärjestelmä)  selkiyttää käytäntöjä oppilaitosten.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Anne Raasakka -
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo KOULUTUKSEN JA TYÖN VUOROTTELU

Laajennetun työssäoppimisen painopisteet Koulutuskeskus Salpauksessa sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka a) Edistää opiskelun etenemistä ja vähentää keskeyttämisiä erityisesti sellaisten opiskelijoiden osalta, joilla on erilaisia vaikeuksia opiskelussa, mutta ovat käytännön toimintoihin orientoituneita. b) Monipuolistaa oppimisen toimintamalleja koulutuksen ja työn vuorottelulla. c) Kehittää ja monipuolistaa työpaikalla tapahtuvan oppimisen valmiuksia ja toimintamalleja edetä opinnoissa yksilöllisesti. Huomioiden opiskelijat jotka pyrkivät yhä haasteellisempiin työelämän tehtäviin sekä toisaalta kehittää erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssä oppimista ja ammattiosaamisen näyttömahdollisuuksia d) Edistää opettajien laajempaa osallistumista työpaikalla tapahtuvan opiskelun suunnitteluun, ohjaamiseen ja toteuttamiseen sekä osaamisen arviointiin työpaikkaohjaajien tukena f) Edistää uusien ammatillisten perustutkintojen perusteiden toimeenpanoa yksilöllisten, työvaltaisten oppimispolkujen rakentamisessa Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo

Sähkö ja elektroniikka Laajennetun työssäoppimisen suunnitelmia 1. Malleja opettajan, opiskelijan ja työpaikkaohjaajan laajennetun työssäoppimisen toteuttamissuunnitelmasta -Opettaja on selvittänyt ennakkoon yrityshenkilöiden kanssa minkälaisia työtehtäviä opiskelijoilla on valmiuksia tehdä ja minkälaisia työtehtäviä yrityksessä olisi mahdollisesti tulossa. 2. Opiskelusuunnitelman etenemisen malleja työssäoppimisen vuorottelusta - Päätavoite on, että opiskelijat pääsevät tekemään "oikeita töitä” ja oppivat työtä tekemällä 3. Uudenlaisia toimintamalleja työssäoppimisen toteutuksista -Ideana on, että yrityksistä otetaan yhteyttä kun ennalta sovittuun työtehtäväraameihin tulevia työtehtäviä on siellä opiskelijoille tarjota. 4. Malleja opiskelusuunnitelman sisällön osioittamisesta työssäoppimispaikoille ja oppilaitokselle -Toimintamalli kun työpaikan työtehtävät ovat usein vain muutaman päivän mittaisia. Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo

Sähkö ja elektroniikka Laajennetun työssäoppimisen suunnitelmia ja tuotoksia 1. Opiskelijaryhmät toisen vuoden opiskelijoita kahdesta rinnakkaisluokasta -työssäoppijoiden kokonaismäärä vaihtelee (max opiskelijaa) -tässä laajennettussa työssäoppimistoiminnassa opiskelijoilla oltava valmiudet ”oikeiden töiden” tekemiseen -osa opiskelijoista saa suoritettua tutkinnon etuajassa -opettajalla jää koululla enemmän aikaa opiskelijaa kohden kun on pienempi ryhmä 2. Työssäoppimisen määrä eri opiskeljoilla määräytyy työkohdeittain -yhdestä päivästä koko viikkoon. Suunnitelma tarkistetaan viikottain opiskelijalähtöisesti -opiskelijat joutuvat tulemaan kouluun aina ATTO aineiden ajaksi 3. Kokeilumalli edellyttää enemmän yritysyhteystyötä ja suunnitelmien päivittämistä -ryhmien yhdistäminen voisi tulevaisuudessa mahdollistaa oppilaitoksessa lisäaikaa laajennetun työssäoppimisen kokonaisuuden ohjaukseen -tiivis yritysyhteistyö mahdollistaa tulevaisuudessa yhä joustavampien ja monipuolisempien käytäntöjen toteuttamisen Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo Käytännön toimintaa:

Sähkö ja elektroniikka Laajennetun työssäoppimisen toteutuksia Esimerkkejäa työkohteista, opettajan, opiskelijan ja työpaikkaohjaajan laajennetun työssäoppimisen toteuttamissuunnitelmasta: ”- Solmu-sähkö (ma ti ke) rivitalo Renkomäki, oikeita töitä - Myllypohjan koulu (ma ti ke) koulun audiovisuaalisten laitteiden asennus sekä ITC-valmiudet - Omakotitalo " Tuhkamäki ”, yläkerran sähköistys, Ma aloitus ja jatkuu maanantaisin - Maanantaina Paulakoti saneeraus, Jalkarantaan 4 opiskelijaa - … ” Huomioita, kokemuksia: - opettaja, opiskelijat ja työpaikkaohjaajat ottaneet innostuneesti kokeiluhaasteen vastaan - yhdessä opiskelijaryhmässä mukana työpainotteisen ohjelman mukaan etenevä sekä nopeammin valmistuvia opiskelijoita (huom. molemminpuolinen vertaistuki ) - haasteena toiminnan dokumentointi, palaute (sos. media mahdollisuudet oppimispäiväkirja-käytännöt) - käytännön järjestelyn toteuttaminen vaatii lisätyötä - työpaikalla tehdään useita ammattiosaamisen näytön sisältöön kuuluvia töitä, jotka myös arvioidaan Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo Käytännön toimintaa: