AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
VANHUSTYÖN KOULUTUSOHJELMAN YHTEINEN LUKUVUODEN AVAUS SV08S1 SV09S1 SV10S2A SV10S2B SV11S2.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
osana opiskelijan PLE:tä
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi
E-opetuksen ja –tuen osaamistiimi
Ryhmä 1.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Suorakaiteen muotoisiksi Pötkylän oltava riittävän pitkä, koulutusohjelmasta riippuen, periodit tultava selkeästi esiin, jotta jaksojen sijoittuminen selkeä.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ritva Kareketo kouluttaja
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Ops 2016 ja arviointi.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
LARK-laadunhallinnan arviointia opiskelijoille
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena Marata-alalla
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Osaamisen näytön prosessi
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Osaamisen näytön prosessi
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Voit lisätä tämän dian esitykseesi seuraavasti:
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
Esityksen transkriptio:

AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa Tehon AHOT-työryhmä: Leena Hinkkanen Mirja Järvinen Irma Kunttu Marjo Mannila Päivi Rimpioja Hannele Virtanen-Vaaranmaa Helpompi on kamelin kulkea neulansilmän läpi, jos sitä on hiukan öljytty. Kehlog Albran

Tavoitteena yhtenäiset periaatteet ja niitä vastaavat toimintatavat AHOT Tehossa, yleistä Marjo Mannila Tavoitteena yhtenäiset periaatteet ja niitä vastaavat toimintatavat

AHOT Tehossa Metropolian Ahot- pilotoinnissa on Teho-klusterista mukana: SE09S2 Ensihoidon koulutusohjelma (Iira Lankinen) SHS09S2A Hoitotyön koulutusohjelma (Helena Väänänen) SR09S2 Radiografian ja sädehoidon koulutusohjelma (Anne Kangas ja Marjo Mannila) 7.5.2010

AHOT - työryhmän toiminta Kyselyt pilotissa mukana oleville opettajille syksyllä 2009 Kyselyt pilotissa mukanaoleville opiskelijoille keväällä 2010 Keväällä yhteenveto kyselyjen tuloksista ja ehdotukset jatkotoimista 7.5.2010

Opiskelijakyselyn tulokset Tietoa ja ohjausta Ahotista Selkeät toimintatavat Paremmin huomioitava aikaisemmin työelämässä hankittu osaaminen AHOTin haku opintojen alkuvaiheessa tärkeää AHOTia ei saa pelätä 7.5.2010

Opettajakyselyn tulokset AHOT tuntemus vähäistä Elomakeen käyttö hankalaa Osaamisen arviointi vaikeaa esim. työkokemuksen tuottama osaaminen Yhtenäiset toimintatavat puuttuvat Koulutusta toivotaan AHOT erittäin hyvä asia ja motivoi opiskelijoita 7.5.2010

Metropolia Ammattikorkeakoulu Kehittämishaasteita Tarvitaan asenteiden muutosta, innovatiivisuutta ja aikaa Koulutus opettajille (työelämälle, kenen vastuulla): eriyttäminen Työkalut Tukiryhmä Linjaukset ja raamit hyväksymiselle Haku/tieto hyväksymisestä ohje Työelämäosaamisen arvioinnissa työelämä mukana: työtodistus, kasvokkain ym. 7.5.2010 8.4.2017 Metropolia Ammattikorkeakoulu 7

Opintojen aloitus Riittävästi aikaa ja resursseja Tukiryhmä opettajille Toimivatko kaikki tutoreina vai keskitetäänkö? Orientaatio-opinnoissa AHOT-teema tapaaminen ennen opintojen aloitusta niiden opiskelijoiden kanssa, joilla ao 7.5.2010

Opintojen aloitus (jatkuu) Hops erittäin tärkeä osaamisperustaisuuteen perustaminen Osaamisen tunnistamisen hakeminen Yhteiset toimintamallit (mitä ja miten tunnistetaan) kuka tunnistaa aikaisemman osaamisen ja tekee päätöksen Päätös tunnustamisesta Prosessi nopea ja tieto opiskelijoille ripeästi 7.5.2010

Opintojen aloitus (jatkuu) Vaihtoehtoiset suorittamisen tavat Vaihtoehtoisia suoritustapoja keskitetysti Opiskelijat voivat valita opintoja tarjottimelta Vaihtoehtoiset opintopolut Opiskelijoille räätälöityjä polkuja Merkintä opintosuorituksiin Opintopisteiden merkitys opintotuen kannalta Nopeasti, kuka winhaa E-lomakkeen merkitys 7.5.2010

Opintojen aikana Osaamisen tunnistaminen/tarkistus lukuvuoden / lukukauden / opintojakson alussa >> HOPS:n tarkistus Vaihtoehtoiset suoritustavat 7.5.2010

Opintojen päättövaihe Osaamisen tunnustamisen näkyminen todistuksessa suositeltava pyrkimys numeeriseen arviointiin (esim. jatko-opinnot) 7.5.2010

Tehon WWW-sivut Ajantasalle, opiskelijoita ohjaavat, motivoivat, informatiiviset, realistiset TÄRKEÄÄ: TUTKINTOSÄÄNNÖN UUDISTUS (lausuntokierroksella) OSAAMISPERUSTAISET OPETUSSUUNNITELMAT(työn alla, osaamisen tasot) 7.5.2010