AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa Tehon AHOT-työryhmä: Leena Hinkkanen Mirja Järvinen Irma Kunttu Marjo Mannila Päivi Rimpioja Hannele Virtanen-Vaaranmaa Helpompi on kamelin kulkea neulansilmän läpi, jos sitä on hiukan öljytty. Kehlog Albran
Tavoitteena yhtenäiset periaatteet ja niitä vastaavat toimintatavat AHOT Tehossa, yleistä Marjo Mannila Tavoitteena yhtenäiset periaatteet ja niitä vastaavat toimintatavat
AHOT Tehossa Metropolian Ahot- pilotoinnissa on Teho-klusterista mukana: SE09S2 Ensihoidon koulutusohjelma (Iira Lankinen) SHS09S2A Hoitotyön koulutusohjelma (Helena Väänänen) SR09S2 Radiografian ja sädehoidon koulutusohjelma (Anne Kangas ja Marjo Mannila) 7.5.2010
AHOT - työryhmän toiminta Kyselyt pilotissa mukana oleville opettajille syksyllä 2009 Kyselyt pilotissa mukanaoleville opiskelijoille keväällä 2010 Keväällä yhteenveto kyselyjen tuloksista ja ehdotukset jatkotoimista 7.5.2010
Opiskelijakyselyn tulokset Tietoa ja ohjausta Ahotista Selkeät toimintatavat Paremmin huomioitava aikaisemmin työelämässä hankittu osaaminen AHOTin haku opintojen alkuvaiheessa tärkeää AHOTia ei saa pelätä 7.5.2010
Opettajakyselyn tulokset AHOT tuntemus vähäistä Elomakeen käyttö hankalaa Osaamisen arviointi vaikeaa esim. työkokemuksen tuottama osaaminen Yhtenäiset toimintatavat puuttuvat Koulutusta toivotaan AHOT erittäin hyvä asia ja motivoi opiskelijoita 7.5.2010
Metropolia Ammattikorkeakoulu Kehittämishaasteita Tarvitaan asenteiden muutosta, innovatiivisuutta ja aikaa Koulutus opettajille (työelämälle, kenen vastuulla): eriyttäminen Työkalut Tukiryhmä Linjaukset ja raamit hyväksymiselle Haku/tieto hyväksymisestä ohje Työelämäosaamisen arvioinnissa työelämä mukana: työtodistus, kasvokkain ym. 7.5.2010 8.4.2017 Metropolia Ammattikorkeakoulu 7
Opintojen aloitus Riittävästi aikaa ja resursseja Tukiryhmä opettajille Toimivatko kaikki tutoreina vai keskitetäänkö? Orientaatio-opinnoissa AHOT-teema tapaaminen ennen opintojen aloitusta niiden opiskelijoiden kanssa, joilla ao 7.5.2010
Opintojen aloitus (jatkuu) Hops erittäin tärkeä osaamisperustaisuuteen perustaminen Osaamisen tunnistamisen hakeminen Yhteiset toimintamallit (mitä ja miten tunnistetaan) kuka tunnistaa aikaisemman osaamisen ja tekee päätöksen Päätös tunnustamisesta Prosessi nopea ja tieto opiskelijoille ripeästi 7.5.2010
Opintojen aloitus (jatkuu) Vaihtoehtoiset suorittamisen tavat Vaihtoehtoisia suoritustapoja keskitetysti Opiskelijat voivat valita opintoja tarjottimelta Vaihtoehtoiset opintopolut Opiskelijoille räätälöityjä polkuja Merkintä opintosuorituksiin Opintopisteiden merkitys opintotuen kannalta Nopeasti, kuka winhaa E-lomakkeen merkitys 7.5.2010
Opintojen aikana Osaamisen tunnistaminen/tarkistus lukuvuoden / lukukauden / opintojakson alussa >> HOPS:n tarkistus Vaihtoehtoiset suoritustavat 7.5.2010
Opintojen päättövaihe Osaamisen tunnustamisen näkyminen todistuksessa suositeltava pyrkimys numeeriseen arviointiin (esim. jatko-opinnot) 7.5.2010
Tehon WWW-sivut Ajantasalle, opiskelijoita ohjaavat, motivoivat, informatiiviset, realistiset TÄRKEÄÄ: TUTKINTOSÄÄNNÖN UUDISTUS (lausuntokierroksella) OSAAMISPERUSTAISET OPETUSSUUNNITELMAT(työn alla, osaamisen tasot) 7.5.2010