Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola Ohjaaja: FK Kari Makkonen
Esityksen sisältö Työn tausta Keskeiset tavoitteet Tutkimuskysymykset Tutkimusmenetelmät Tulokset Johtopäätökset Kysymykset
Työn tausta Internetin merkitys on kasvanut suureksi niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin. Suomessa verkkopankeilla on paljon käyttäjiä, esimerkiksi OP-Pohjola-ryhmän verkkopankilla on yli miljoona rekisteröitynyttä käyttäjää. Uuden sukupolven palveluita:
Keskeiset tavoitteet Verkkopalvelut ovat alkaneet käyttämään uusia menetelmiä ja teknologioita. Mitä ne ovat? Miten uusia menetelmiä voisi huomioida perinteisen liiketoiminnan kehittämisessä? Työ tehtiin eräälle suomalaiselle finanssikonsernille. Näkökulma on siis finanssialan.
Tutkimuskysymykset Mitkä ovat toisen sukupolven verkkopalveluiden uudet menetelmät ja teknologiat, ja miten ne tulisi huomioida perinteistä liiketoimintaa kehitettäessä? – Mitkä ovat verkon uudet menetelmät ja teknologiat, ja miten ne voidaan luokitella? – Miten verkon uusia menetelmiä ja teknologioita voidaan hyödyntää organisaation sisäisessä käytössä, asiakaskontakteissa ja yhdessä alihankkijoiden kanssa? – Mitkä verkon uusista teknologioista ja menetelmistä ovat kustannustehokkaimpia?
Tutkimusmenetelmät Kirjallisuuteen perustuva uusien menetelmien ja teknologioiden luokittelu. – Suunnittelumallien käyttö luokittelun pohjana. Neljä tapaustutkimusta. – Igglo, Wesabe, The Motley Fool ja Socialtext. Analyysi luokittelun ja tapaustutkimusten pohjalta.
Tulokset Kymmeneen suunnittelumalliin pohjautuva luokittelu. Tapaustutkimusten analysointiin pohjautuvia arvioita saavutetuista hyödyistä, parhaista käytännöistä, väärinkäsityksistä ja erityskysymyksistä. Suosituksia yrityksille.
Tulokset - keskeisimmät luokat Pitkä häntä – Erityistuotteet muodostavat yhä suuremman osan markkinoista. Data kilpailuetuna – Tieto merkittävä kilpailuetu, ohjelmistorajapintojen merkitys vähenee. Käyttäjät luovat lisäarvoa – Palvelut paranevat, kun niitä käytetään. Yhteisöllisyys – Verkosta haetaan ihmisiä, ryhmät sitovat ja motivoivat käyttäjiä osallistumaan.
Tulokset – muut luokat Yhteistyötä kontrollin sijaan Jotkin oikeudet pidätetään Pysyvä testiversio Useita laitteita tukevat ohjelmistot Rikkaat käyttöliittymät Folksonomia
Tulokset – saavutetut hyödyt Mitä tapaustutkimusten yritykset ovat saavuttaneet uusien menetelmien avulla? – Uusia palveluita – Läheisiä asiakassuhteita – Parempia liiketoimintaprosesseja Tiedon merkitys korostuu!
Tulokset - hyviä käytäntöjä Käyttäjien aktivointi Verkkopalvelut käteviä kommunikoinnissa ja tiedon hallinnassa Uusia mahdollisuuksia yritysten väliseen yhteistyöhön
Tulokset - huomioita Käyttäjät eivät itsestään luo sisältöjä. – Motivointi: hyötyä tai asema yhteisössä. Palveluiden kopiointi – Ideat on helppo kopioida, piilossa oleva tieto ei. Palveluiden ylläpito – Jatkuvasti päivittyvän palvelun ylläpito on suuri haaste. Tulosten mittaaminen – Uudet palvelut vaativat uusia mittareita. Esimerkiksi miten arvioida yhteisöpalvelun laatua?
Tulokset – suosituksia yrityksille Datastrategian luonti Kokeilut tärkeitä – Sisäinen käyttö – Pilottiprojektit Yhteistyö tehokäyttäjien ja muiden yritysten kanssa Vanhojen palveluiden parantaminen vai uusien luonti?
Johtopäätökset Luokittelu vaikuttaa toimivalta – Kaikkia luokkia käytettiin, tunnistetut palvelut kuuluivat ainakin joihinkin luokkiin Liiketoiminnan yhdistäminen palveluihin haasteellista – Tapaustutkimusten yrityksillä pieniä vaikeuksia, mutta alhaiset kulut ja suuret käyttäjämäärät antavat syytä optimismiin
Johtopäätökset - kritiikkiä ja jatkotutkimuskohteita Tapaustutkimuksen laadun arviointi – Onko kyseessä uusi IT-kupla? – Vanhoja tekniikoita uusilla nimillä? – Vain pienimuotoisia lisäpalveluita? Jatkotutkimuskohteet voidaan jakaa palveluiden ja käyttäjien tutkimiseen. – Uuden palvelun kehittäminen ja analysointi – Käyttäjätutkimus
Kysymyksiä?