Diplomityöseminaari 30.5.2008: Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Lillbacka – alustava tarjous Arjen Sankareita Finlandiatalolla.
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Moniverkkoliityntä asiakkaan näkökulmasta
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
PK-kehittämispalvelut
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
Finanssialan Keskusliitto
1 WiMAX-tekniikan rooli Suomessa Lasse Aslamaa Diplomityöseminaari Valvoja: Prof. Heikki Hämmäinen Ohjaaja: DI Timo Smura.
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Café 2: Tietoarkkitehtuuri, hankehallinta, hallintamalli
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Tekijä: Työn valvoja: Työn ohjaaja:
Valvoja: Prof. Riku Jäntti Ohjaaja: FM, MBA Tapio Heinäaro
TTL Sosiaalisessa mediassa
Helatalo KajaaninLukko Oy Timo Peussa. KAINUU ON KUTEN SUOMI TARVITSEMME VIENTITEOLLISUUTTA TUOMAAN MEILLE RAHAA KAINUUN ULKOPUOLELTA OLTAVA LÄHES OMAVARAINEN.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Wlan –teknologian rooli Suomen laajakaistamarkkinoilla Tekijä: Markus Aarnio Valvoja: professori Heikki Hämmäinen suorituspaikka: ei suorituspaikkaa.
Open source -kirjastojärjestelmistä Matti Sarmela Kirjastot.fi Open source -kirjastojärjestelmistä.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun laadun arviointi. JATKAJAKOULU Kriteeristö ja laadun arviointi 1. arvioinnin kohteena ovat Jatkajakoulun käyneet opiskelijat.
Copyright © 2007 Accenture All Rights Reserved. CIO of Year - Haastattelut Keskeiset havainnot Jouni Hakanen - Senior Executive, Accenture Helsinki
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Valvoja: Professori Raimo Kantola Ohjaaja: DI Saara Marmo
Esa Jaakola Valvoja: Professori Raimo Kantola
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
S Tietoverkkotekniikan diplomityöseminaari ASSESSING STRATEGY DEPLOYMENT IN SERVICE OPERATOR BUSINESS (STRATEGIAN TOIMINNALLISTAMINEN.
Käyttäjäroolit rakennusten tietomallien tarkistamisessa
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Verkkopalveluiden IT-palvelunhallintamalli A-klinikkasäätiölle
Radiotaajuuksien generointimenetelmä Markus Hiltunen Ohjaaja: Kai Virtanen Valvoja: Kai Virtanen Työn saa tallentaa ja julkistaa Aalto-yliopiston.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Parempia luottopäätöksiä maksamisen datan avulla
Tekesin EAKR-rahoitus Pohjois-Savossa
tekijä: Kari Martelius valvoja: Raimo Kantola
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Laaja-alainen arviointi
Langattoman lähiverkon tilaus-toimitusprosessi
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola Ohjaaja: FK Kari Makkonen

Esityksen sisältö Työn tausta Keskeiset tavoitteet Tutkimuskysymykset Tutkimusmenetelmät Tulokset Johtopäätökset Kysymykset

Työn tausta Internetin merkitys on kasvanut suureksi niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin. Suomessa verkkopankeilla on paljon käyttäjiä, esimerkiksi OP-Pohjola-ryhmän verkkopankilla on yli miljoona rekisteröitynyttä käyttäjää. Uuden sukupolven palveluita:

Keskeiset tavoitteet Verkkopalvelut ovat alkaneet käyttämään uusia menetelmiä ja teknologioita. Mitä ne ovat? Miten uusia menetelmiä voisi huomioida perinteisen liiketoiminnan kehittämisessä? Työ tehtiin eräälle suomalaiselle finanssikonsernille. Näkökulma on siis finanssialan.

Tutkimuskysymykset Mitkä ovat toisen sukupolven verkkopalveluiden uudet menetelmät ja teknologiat, ja miten ne tulisi huomioida perinteistä liiketoimintaa kehitettäessä? – Mitkä ovat verkon uudet menetelmät ja teknologiat, ja miten ne voidaan luokitella? – Miten verkon uusia menetelmiä ja teknologioita voidaan hyödyntää organisaation sisäisessä käytössä, asiakaskontakteissa ja yhdessä alihankkijoiden kanssa? – Mitkä verkon uusista teknologioista ja menetelmistä ovat kustannustehokkaimpia?

Tutkimusmenetelmät Kirjallisuuteen perustuva uusien menetelmien ja teknologioiden luokittelu. – Suunnittelumallien käyttö luokittelun pohjana. Neljä tapaustutkimusta. – Igglo, Wesabe, The Motley Fool ja Socialtext. Analyysi luokittelun ja tapaustutkimusten pohjalta.

Tulokset Kymmeneen suunnittelumalliin pohjautuva luokittelu. Tapaustutkimusten analysointiin pohjautuvia arvioita saavutetuista hyödyistä, parhaista käytännöistä, väärinkäsityksistä ja erityskysymyksistä. Suosituksia yrityksille.

Tulokset - keskeisimmät luokat Pitkä häntä – Erityistuotteet muodostavat yhä suuremman osan markkinoista. Data kilpailuetuna – Tieto merkittävä kilpailuetu, ohjelmistorajapintojen merkitys vähenee. Käyttäjät luovat lisäarvoa – Palvelut paranevat, kun niitä käytetään. Yhteisöllisyys – Verkosta haetaan ihmisiä, ryhmät sitovat ja motivoivat käyttäjiä osallistumaan.

Tulokset – muut luokat Yhteistyötä kontrollin sijaan Jotkin oikeudet pidätetään Pysyvä testiversio Useita laitteita tukevat ohjelmistot Rikkaat käyttöliittymät Folksonomia

Tulokset – saavutetut hyödyt Mitä tapaustutkimusten yritykset ovat saavuttaneet uusien menetelmien avulla? – Uusia palveluita – Läheisiä asiakassuhteita – Parempia liiketoimintaprosesseja Tiedon merkitys korostuu!

Tulokset - hyviä käytäntöjä Käyttäjien aktivointi Verkkopalvelut käteviä kommunikoinnissa ja tiedon hallinnassa Uusia mahdollisuuksia yritysten väliseen yhteistyöhön

Tulokset - huomioita Käyttäjät eivät itsestään luo sisältöjä. – Motivointi: hyötyä tai asema yhteisössä. Palveluiden kopiointi – Ideat on helppo kopioida, piilossa oleva tieto ei. Palveluiden ylläpito – Jatkuvasti päivittyvän palvelun ylläpito on suuri haaste. Tulosten mittaaminen – Uudet palvelut vaativat uusia mittareita. Esimerkiksi miten arvioida yhteisöpalvelun laatua?

Tulokset – suosituksia yrityksille Datastrategian luonti Kokeilut tärkeitä – Sisäinen käyttö – Pilottiprojektit Yhteistyö tehokäyttäjien ja muiden yritysten kanssa Vanhojen palveluiden parantaminen vai uusien luonti?

Johtopäätökset Luokittelu vaikuttaa toimivalta – Kaikkia luokkia käytettiin, tunnistetut palvelut kuuluivat ainakin joihinkin luokkiin Liiketoiminnan yhdistäminen palveluihin haasteellista – Tapaustutkimusten yrityksillä pieniä vaikeuksia, mutta alhaiset kulut ja suuret käyttäjämäärät antavat syytä optimismiin

Johtopäätökset - kritiikkiä ja jatkotutkimuskohteita Tapaustutkimuksen laadun arviointi – Onko kyseessä uusi IT-kupla? – Vanhoja tekniikoita uusilla nimillä? – Vain pienimuotoisia lisäpalveluita? Jatkotutkimuskohteet voidaan jakaa palveluiden ja käyttäjien tutkimiseen. – Uuden palvelun kehittäminen ja analysointi – Käyttäjätutkimus

Kysymyksiä?