Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö Johda kunnan toimintaa kokonaisuutena – uuden kuntalain kehykset johtamiselle Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
Esityksen teemat Kunnan toiminnan johtaminen kokonaisuutena Kuntastrategia Kunta omistajana Kuntien yhteistoiminta
Uudistuksen tavoitteet johtamisen osalta Kunnan toiminnan taloudellinen kestävyys Kunnan toiminnan johtaminen kokonaisuutena Pitkän aikavälin vastuunkanto Mahdollistavuus
Kuntastrategian tavoitteet Markkinat – hankinnat kolmas sektori - avustukset Kuntien yhteistoiminta Sopimusehdot avustusehdot Tytäryhteisöt Osakkuusyhteisöt Kunnan oma organisaatio ja liikelaitokset Perustamissopimukset, yhteistoimintasopimukset, yhtiöjärjestykset, osakassopimukset, osin konserniohje Konserniohje Sopimusten valvonta Reagointi poikkeamiin Hallitustyös-kentely Hallintosääntö Talousarvio- ja suunnitelma Yhtiö- , yhtymä ym. kokoukset, Hallitustyöskentely Edustajat toimielimissä Konsernival-vonta Sisäinen valvonta
Kunnan toiminnan johtaminen Kunnan toimintaa ohjataan kokonaisuutena riippumatta tehtävien organisointitavasta Kunnan oma toiminta ja liikelaitokset Tytäryhteisöt Kuntien yhteistoiminta Kunnan osittain omistamat yhteisöt Ostopalvelut, avustukset ym. Kunnan toiminnan ohjaamisen välineet esille Kuntastrategia uutena valtuuston ohjausvälineenä Kunnanhallitus vastaa kunnan toiminnan yhteensovittamisesta Lakiin ohjaus omistajaohjauksen keinoihin
Kunnanhallitus kunnan toiminnan yhteensovittajana (39 §) Valvoo kunnan etua, edustaa kuntaa, käyttää sen puhevaltaa Vastaa kunnan toiminnan yhteen-sovittamisesta Vastaa kunnan toiminnan omistaja-ohjauksesta Huolehtii kunnan sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnan järjestämisestä
Kuntastrategian luonne muuttuu Irrallisista strategioista ja suunnitelmista luopuminen Taloudelliset realiteetit ja kehitysnäkymät Kunnan toimintaa läpileikkaavat pitkän aikavälin strategiset tavoitteet. Yhteensovittaminen Yhteinen näkemys resurssien suuntaamisesta Strategian ja talouden tiukka liitos Valmistelua ja päätöksentekoa ohjaava
Kuntastrategia (37 §) Arvio kunnan nykytilanteesta tulevista toiminta- ympäristön muutoksista ja niiden vaikutuk- sista kunnan tehtävien toteut- tamiseen Kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteet Kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen Palvelujen järjestäminen ja tuottaminen Kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelu-tavoitteet Omistaja-politiikka Henkilöstö-politiikka Kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamis-mahdollisuu-det Elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen Ohjaa päätösvalmistelua ja päätöksentekoa - Velvoittaa poliittisesti ja toiminnallisesti Otettava huomioon kunnan talousarvion ja -suunnitelman laatimisessa Kunnanhallituksen sovitettava yhteen kunnan toimintaa kuntastrategian mukaisesti Määriteltävä toteutumisen arviointi ja seuranta, tarkistetaan vähintään kerran valtuustokaudessa Osasto
Omistaminen kuntastrategian osana – taseissa on paljon… Periaatteet: miten kunta omistaa, sijoittaa, rahoittaa tai toimii yhteistoiminnassa Periaatteet konkretisoituvat: ohjaavat päätösvalmistelua, omistajaohjauksen käytännön toimenpiteitä, rahoitus- ja investointipäätöksiä, sopimussuhteita Yksittäisen päätöksen yhteydessä tiedostetaan ja tunnistetaan päätöksen seuraukset ja vaikutukset (esim. osakeyhtiön tai muun yhteisön perustaminen, sopimussuhteet)
Omistajaohjaus (46 §) Toimenpiteitä, joilla kunta omistajana tai jäsenenä myötävaikuttaa yhtiön ja muun yhteisön hallintoon ja toimintaan Toimenpiteet - niiden aika, paikka ja tapa - perustuvat kutakin organisoitumismuotoa koskevaan lainsäädäntöön (OYL, SäätiöL, jne..) Toimenpiteet voivat liittyä ainakin perustamissopimuksiin, yhtiöjärjestysmääräyksiin, muihin sopimuksiin, henkilövalintoihin, ohjeiden antamiseen kuntaa eri yhteisöissä edustaville henkilöille sekä muuhun kunnan määräysvallan käyttöön luettelo on esimerkinomainen, ei tyhjentäväksi tarkoitettu ohjaa käyttämään muun lainsäädännön sisältämiä keinoja
47 § Kunnan tytäryhteisöjen toiminta ja konserniohje Omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu. Kunnan tytäryhteisön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhteisön toimialan edellyttämä riittävä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus. Konserniohjetta sovelletaan kunnan tytäryhteisöjen sekä soveltuvin osin osakkuusyhteisöjen omistajaohjaukseen.
Konserniohje ja osakeyhtiölaki? on erityislaki Ensisijainen Syrjäyttää aina yleislain Yhtiöjärjestys on sitova Yhtiökokouksen eli omistajien päätösvallassa Konserniohje on ohje Omistajan ilmaisu, miten haluaa toimittavan
Tytäryhteisöjen hallitusten kokoonpanosta (47 §) Hallituksen valinta on omistajan merkittävimpiä päätöksiä ”Toimialan edellyttämä” ”Riittävä asiantuntemus” ”Kokoonpanossa” Jäsenyys kunnan omistaman yhtiön hallituksessa ei ole kunnallinen luottamustoimi!
Kuntien yhteistoiminta Säännöksiä selkeytetty ja täsmennetty – muodostunut käytäntö otettu huomioon Julkisoikeudellisen yhteistoiminnan muodot: Kuntayhtymä ja liikelaitoskuntayhtymä Vastuukunta eli yhteinen toimielin Sopimus viranomaistehtävän hoitamisesta Yhteinen virka Säännökset koskevat sekä vapaaehtoista että lakisääteistä yhteistoimintaa, mutta huom. erityislainsäädäntö!
Voiko kuntayhtymää ohjata? Perussopimus? Vähimmäissisältö laissa Keinoja talouden hallintaan, raportointiin ym.? Hallintomalli? Yhtymävaltuusto/ yhtymäkokous? Yhtymähallituksen toimintaan vaikuttaminen? Kunnan oma toiminta? Kunnanhallituksen seuranta-, valvonta-, reagointivastuu Kuntayhtymällä alijäämän kattamisvelvoite Kuntayhtymän arviointimenettely
Valtuuston vastuulla Ilmaista selvä tahtotila Tehdä strategiset linjaukset Asettaa tavoitteita Seurata ja valvoa toteutumista Kunnanhallituksen vastuulla Yhteensovittaminen Kunnan edunvalvonnan ja omistajaohjauksen käytännön toimet Ohjaus, seuranta, reagointi Sisäinen valvonta ja riskienhallinta Viranhaltijoiden vastuulla Valmistelun laatu Osaaminen ja asiantuntemus Reaktiivisuus Yhteensovittaminen ja kunnan kokonaisedun ymmärtäminen
Kiitos!