OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Perusopetus 2020 – ehdotus uusiksi tavoitteiksi ja tuntijaoksi
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
PERUSOPETUKSEN OPETTAJIEN PALKKAVERTAILUA Mitä tienaat urasi aikana? Vaikuttaako virkanimike vai tehty työ? Luokanopettajaliitto ry.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Minä oppijana 1 ov..
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Opettajan osaaminen 6. lokakuuta 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Education Analyst.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastoaineisto opettajista
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
OPETUSHARJOITTELU- SYMPOSIUMI : 2 kertaa vuodessa 2008-: kerran vuodessa.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
OPETTAJANA SUOMESSA. TILASTOT JA TULEVAISUUS  Uudet opetussuunnitelmat 2016  Rahoitusperusteet muutoksessa  Vapaa sivistystyö  Pedagogiset uudistukset.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
TILASTOT JA TULEVAISUUS
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Yhteinen tavoitteemme
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Lukion tuntijakotaulukko 2016
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OPETTAJANA SUOMESSA

Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia jää eläkkeelle vuosittain 550

Pätevyystilanne  Perusopetuksessa 94%, lukiossa 97%  Epäpäteviä tuntiopettajia 1500  Aineryhmittäin epäpäteviä englanti, liikunta 200 äidinkieli 180 käsityö ja kuvataide matemaattiset aineet 150 uskonto <60 saksa, ranska, biologia ja maantieto 20

Sijoittuminen työmarkkinoille  Luokanopettajina 92%  Aineenopettajina 82%  Aineenopettajista mafyke ja musiikki yli 20% muissa tehtävissä  Työttöminä 2,5%

Tulevaisuuden näkymiä  Toisen asteen opetus muutoksessa, kaksoistutkinnot, maahanmuuttajaopetus  Muuttotappioalueet >< kasvukeskukset  Alueelliset erot pätevyydessä Pohjoisessa >95% Etelä-Suomessa <86%

Oppilasikäluokat ikäryhmä ennuste vuotiaat vuotiaat

Opettajan työ opetusvelvollisuus riippuu oppiaineesta (äidinkieli ja kirjallisuus – liikunta) aineen opetus kurssikohtainen työskentely välineistön hoito, mikrotuki, musiikkiesitykset ym luokanohjaaja/ryhmänohjaaja oppilaiden tukihenkilö yhteys koulun ja kodin välillä kehityskeskustelut

Opettajan työ koulun tilaisuudet järjestely ja valvonta leirikoulut ja luokkaretket oppilaskunnan koordinaattori valvonnat (välitunnit vakiintunut käytäntö, yokirjoitukset lukion VES) aamunavaukset

Opettajan työ Koulun johtosääntö määrittelee opettajan tehtävät. Koulukohtaisesti voi olla erikseen korvattavia tehtäviä (työnjohdollinen) esim. projektivastaavuus, opetussuunnitelmatyö

Opettajan työ Ylläpitäjän järjestämä koulutus (3 pv/a) Henkilöstökokoukset (YT-aika 2-3h/vko) Palkkauksesta suuntaviittoina lyhyesti lähtöpalkka € ylituntipalkkio >100€ määrävuosilisä v, € Siis noviisi saa 8 ylitunnilla saman palkan kuin konkari ilman ylitunteja

Millainen on hyvä opettaja?

Oppimisen ja kasvun ohjaaja  Tukee oppilaan/opiskelijan ajattelua  Johdattaa oppimaan  Tukee ja arvioi oppimista  Sitoutuu kaikkien oppilaiden oppimisen edistämiseen

Työskentelyn ohjaaja  Vastaa turvallisuudesta ja työrauhasta  Rakentaa oppimisympäristöjä  Tukee eri oppimistyylejä

Arvovaikuttaja  Auttaa oppilasta/opiskelijaa arvojen kehittymisessä ja selkiytymisessä  Ohjaa eettisissä valinnoissa  Tukee oppilaan/opiskelijan oman maailmankatsomuksen rakentumista  Toimii aktiivisena kansalaisena  Ymmärtää oman työnsä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden

Asiantuntija  Hallitsee alansa tietorakenteet  Hallitsee oppiaineen tiedon rakentumisen ja taitojen kehittymisen  Ohjaa oppilaan/opiskelijan tietojen ja taitojen rakentumista  Tutkii, kehittää ja arvioi omaa toimintaansa  On kulttuurin vaalija, välittäjä ja kehittäjä

Inhimillinen osaaja  On empaattinen keskustelija  Kannustaa ja antaa tukea  Arvostaa ja ymmärtää erilaisuutta  Ymmärtää ihmisen elinikäisen kasvun  Tuntee mahdollisuutensa ja rajansa  Ottaa vastuun omista tunteistaan  Tiedostaa oman ihmiskäsityksensä

Vuorovaikutustaitoinen aikuinen  Toimii aktiivisesti työyhteisön yhteisten tavoitteiden suunnassa  On yhteistyön rakentaja  On sosiaalisten taitojen ja tapojen ohjaaja  Edistää työyhteisön kehittymistä oppivaksi organisaatioksi