Monilukutaito ja lukemisen flow Riitta-Liisa Korkeamäki Kasvatustieteiden tiedekunta Oulun yliopisto
Monilukutaito: Kaikki tarvitsevat sitä taksikuskista koululaiseen
Pisa-paniikissa On ehdotettu pelien lisäämistä opetukseen ”Kun opiskelu on hauskaa, oppimistuloksetkin paranevat… Mikä on oppimisen itseisarvo nykykoulussamme, jos keskeisenä motivaattorina on hauskanpito. … Nykykoulussa ei enää vaadita ponnisteluja menestyksen eteen.” Sari Huuskonen (Opettaja 51-52/ 2013)
Koulun tekstit ja arjen tekstit (Luukka, 2009) Koulun omat tekstit – oppikirjat tehtävineen Opettajan valitsemia kaunokirjallisia monomediaisia printtitekstejä Arjen tekstit monipuolisia ja interaktiivisia, visuaalisia, tarinallisia ja lyhyitä tekstejä Oman valinnan/tarpeen mukaisia
Monilukutaito (multiliteracies - new literacies) (Ops:n perusteiden luonnos 2013) Erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja Kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää, arvioida ja arvottaa tietoa Tuotetaan ja esitetään sanallisten, kuvallisten, numeeristen tai muiden symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla Perusluku-, kirjoitus-, matemaattinen luku-, kuvanluku-, medialuku- ja digitaalinen lukutaito Laaja tekstikäsitys: Viestit voivat olla kirjoitettuja, puhuttuja, audiovisuaalisia, painettuja, analogisia tai digitaalisia (vrt. monimediaisuus/multimodaalisuus)
Lukeminen on sosiaalista toiminta (Street, 1995) Yksilöllisen kognitiivisen suorituksen sijaan lukeminen (monilukutaito) on osallistavaa sosiaalista toimintaa, jossa ymmärrystä ja merkitystä muodostetaan interaktiivisesti.
Flow, oppimista vai hauskanpitoa Flow – teoria Csikszentmihalyi (esim. 1975; 1990) Keskeistä oppimiselle on tehtävän taso: Optimaalinen haasteellisuuden taso => voimaantuminen, minäpystyvyys, itseohjautuvuus, itsekontrolli, tilanteen hallinta Liian helppo => tylsistyminen Liian vaativa => turhautuminen ja ahdistus Csikszentmihalyi 1975 Beyond boredom and anxiety. 1990 The Psyhology of Optimal Experience
Flow … Turner (1995) ympäristön ja tehtävien merkitys motivaatioon. autenttiset ja merkitykselliset tekstit kollaboraatio omistajuus valinta, lisää lukemisen henkilökohtaista arvoa, edistää strategioiden käyttöä ja vastuunottamista
Webflow Oinas-Kukkonen (2000) Netin käyttäjän optimaalinen netin käyttökokemus, joka parantaa hänen orientaatiotaan nettiin ja sen navigoitavuutta. Tämä näyttäytyy tasapainoisena netin käyttötaitona ja tunteena siitä, että netti on miellyttävällä tavalla haastava ja, että se on helposti ja hyödyllisellä tavalla hallittavissa. Pelit. Stimulus –response, jääkiekko sarjakuvamainen kirjoitetun ohjeen tulkintaa kokonaisteksti yli 10 sivua
Lukemisen flow ja kirjat ”Nyt nenä pois kirjasta vähäksi aikaa” Henna Virkkunen Opettaja 50/2013 Csikszentmihalyi’n (1998) mukaan lukukokemus on flow, joka vie pois arkipäivästä ja aika menettää merkityksen (Sipe, 2008) Voi olla myös intellektuaalinen kokemus
Flow - kokemukset ja mielikuvat Rosenblatt (1978) “literary moments lived through moments” Aesthetic & efferent reading Kouluissa luetaan runoja, novelleja ja näytelmiäkin liian usein tiedolliselta kannalta (analysoiden?) (Sipe, 2008) Lukeminen on aina ollut multimodaalista (Gee, 2013) vrt. Envisioning literature (Langer, 1995)
Monilukutaidon haasteita Eri tekstejä luetaan eri tavoin yksi lineaarinen lukutaito on riittämätön – lukutaidot Uudet käytännöt vaativat uudenlaisia monipuolisia taitoja: informaation paikantaminen, evaluoiminen ja kriittisyys, synteesin tekeminen ja kommunikoiminen. Strategisen tiedon tarve kasvaa Opettajan rooli muuttuu ja merkitys kasvaa Jääkö tilaa omaksi iloksi lukemiselle? Opettajan rooli kasvaa ja muuttuu. Kollaboratiivinen internetissä tapahtuva lukeminen tuottaa syvempää oppimista kuin yksilöllinen lukeminen (Leu, 2013, Kiili, 2012)
Lukuinto http://www.lukuinto.fi/ Inspiroi ammattilaisia (opettajat, kirjastonhenkilöstö), vanhempia ja lapsia pääsemään monilukutaidon flow’hun - uudenlaisia lukemisen elämyksiä yhdessä. Edistää lasten ja nuorten erilaisten tekstien ja mediasisältöjen monilukutaitoa.
Jatkuvaa ja lisääntyvää lukuintoa kaikille!