Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto 19.2.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Opiskelijan arviointi työpaikalla
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Tredu eli Tampereen seudun ammattiopisto Koulutuscoctail
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
PIRKANMAAN OPPISOPIMUSKESKUS 1 Etevä - palvelu.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yleisiä kysymyksiä tutkintoon johtavasta oppisopimuskoulutuksesta
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN PIRKANMAALLA Tuula Hoivala, Långvik
Kokkolan ammattiopisto
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Nuorten oppisopimuskoulutus
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto

Nuorten oppisopimus Tutkintoon johtavaa ammatillista peruskoulutusta Opetussuunnitelmaperusteiseen ammatilliseen koulutukseen sisältyy vähintään 4 kk oppisopimustyösuhde (L 630/1998). Mahdollisuus kaikilla koulutuksen järjestäjillä, joilla lupa ammatillisen koulutuksen järjestämiseen (Kunnat, kuntayhtymät, rekisteröidyt yhteisöt ja säätiöt sekä valtion liikelaitokset)

Viimeinen vuosi oppisopimuksella Opiskelu oppilai- toksessa OPPISOPIMUSOPISKELU 4 – 12 kk - Opiskelu työpaikalla - Lähipäivät oppilaitoksessa - Ammattiosaamisen näytöt  tutkinto opiskelijasta työntekijä 120 ov n. 80 ov

Toimijat ja niiden roolit Opiskelija Oppilaitos Vastuuopettaja Oppimisen tukitoimet Työpaikka Työnantaja Työpaikkakouluttaja

Opiskelijan rooli,2+1 mallissa Opiskelija valintakriteerit:  Atto- aineet (20 ov) suoritettu  18 v ikä  Ammatin perustiedot ja –taidot opiskeltu  Opiskelijana vastuullinen ja itsenäinen Prosessin käynnistys:  Opiskelija etsii itselleen työpaikan (to-paikka, kesätyöpaikka  Työpaikan hyväksyy koulutustarkastaja ja vastuuopettaja  Monipuoliset työtehtävät, ammattiosaamisen näytöt voidaan antaa

Työnantajan rooli  Työpaikalla tapahtuva oppiminen  Oppisopimuksen edellytyksenä työaika min. 25t /vko  Tutkintoa vastaavat monipuoliset työtehtävät  TES:in mukainen palkka  Työpaikalta nimetään vastuullinen työpaikkakouluttaja, joka…  … ohjaa ja arvioi opiskelijaa

Oppisopimuksen suunnittelu ja toteutus yhteistyössä toimijoiden kanssa  Opiskelija ottaa yhteyttä koulutustarkastajaan tai opiskelijan ja työpaikan tiedot saadaan opettajalta  Opettaja lähettää HEOHopsin koulutustarkastajalle  Opso arvioi työpaikan sopivuuden HEO Hopsin pohjalta  Opso ohjeistaa opiskelijaa hakeutumislomakkeen täyttöön verkossa  Opso laatii oppisopimuksen ja sopii tapaamisajan työpaikalle. Mukana opiskelija, työpaikkakouluttaja /työnantaja, opettaja  HEO Hopsin läpikäyminen  Kouluttajan perehdyttäminen ja sitouttaminen  Oppisopimus- ja työsuhdeasiat  Työpaikkakouluttajien koulutuksista infoa

 Oppilaitos varaa opettajille 40 h/opiskelija opiskelijan ja tpk:n ohjaukseen  Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta  Oppisopimuskeskus hankkii tietopuolisen koulutuksen ja opiskelijan ohjauksen oppilaitoksesta  Opiskelija saa opintososiaalisia etuuksia (n. 1 lähiopetuspäivä / vko) Rahoitus

Resurssit Riittävästi aikaa opiskelijoiden ohjaukseen Oppisopimuksen tuntemus Rakenteet Opetussuunnitelma mallia tukeva Vaatii vanhasta luopumista ja uuden oppimista Pedagoginen johtaminen Oppisopimuskoulutuksen tukeminen oppilaitoksessa Oikeat henkilöt muutokseen ja uusien käytänteiden aloittamiseen Koulutuksen järjestäjän edellytykset oppisopimuksen toteutumiselle

Palkka työstä Opiskelumotivaatio Työllistymismahdollisuudet Opiskelijat siirtyvät aiemmin työelämään ja työura pitenee. Vastuulliset monipuoliset työtehtävät työssä oppimisen aikana. Mahdollisuus nopeuttaa opintojen loppuun saattamista Oppisopimuksen Hyödyt opiskelijalle

Oppisopimuksen Hyödyt oppilaitokselle Motivoituneempia opiskelijoita Opintojen mahdollinen nopeutuminen Mielekkäät oppimisympäristöt Oppisopimusopiskelu vahvistaa oppimisnäkemystä siitä, että tekemällä työtä työpaikalla oppii. Oppilaitoksessa tutkintoalojen toiminnot yhtenäistyvät Puskuri koulutuksen järjestäjän opiskelijamäärälle – aloituspaikkoja vapautuu Oppilaitoksen vetovoimaisuus lisääntyy Keskeyttämisriski pienenee Oppilaitoksen koulutustarjonta laajenee

Oppisopimuksen haasteet OPISKELIJALLE: Oppisopimuspaikan löytäminen Attojen suorittaminen OPETTAJALLE: Teoriaopetuksen järjestäminen yksilöllisesti. Opettajalla ei ole riittävästi resurssia suunnitteluun, yhteydenpitoon ja työpaikkakäynteihin. Työpaikkakäynneillä ei ole aikaa työpaikkakouluttajan ohjaamiseen. Opettajien asenteet eivät tue mallin käyttöön ottoa. OPPILAITOKSELLE: Opiskelijan valintakriteereiden täyttyminen Tiedottamisen puute

Oppisopimuksen Haasteet TYÖPAIKALLE Talouden suhdanteiden nopea muutos Työpaikkakouluttajan sitoutumattomuus Ei osata suunnitella työpaikalla tapahtuvaa oppimista Kiire työpaikalla Opiskelija on enemmän työntekijän kuin opiskelijan roolissa Riittämätön tiedottaminen oppisopimusopiskelijasta työyhteisössä.

Yhteystiedot Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto Tredu