TYÖTAPAVERSTAS 10.03.2014 Tea Kantola (KAT).

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Oppimistyylit.
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Ideaali luokkahuone Ressussa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Opetustoimi osana Jyväskylää
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Esityksen transkriptio:

TYÖTAPAVERSTAS 10.03.2014 Tea Kantola (KAT)

Työtavat ja luonnontieteiden opetus Oppilaille pyritään antamaan valmiudet sopeutua ja selvitä nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa Oppilaiden on pystyttävä arvioimaan tietoa kriittisesti ja luomaan uutta tietoa.

Luonnontieteiden opetuksessa huomioitavaa Tieto ja sen ymmärtäminen Miten tietoa hankitaan ja miten sitä voidaan käyttää. Luonnontieteelliselle tiedolle on tyypillistä monitasoisuus.

Opettajakeskeinen oppilaskeskeinen Opettajajohtoinen Opettaja esittää, analysoi, tekee johtopäätökset Oppilaat kopioivat Oppilaat suunnittelevat ja esittävät tai opettaja esittää Opettaja ohjaa oppilasjohtoinen Opettaja esittää, oppilaat antavat ohjeita Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat Oppilaat keksivät itse, mitä ja miten tutkivat ja mitä siitä opitaan.

Ryhmiin jakaminen Värikortit- väri ja numero Muokatut pelikortit ”jaksollinen järjestelmä” Alkuaine – kemiallinen merkki Kemian välineet Kysymys - vastaus

Kokeellisuus Luonnontieteen käsitteiden ja periaatteiden omaksuminen Oppimaan oppiminen Taitojen harjaantuminen Asenteiden kehittäminen Oppilaan persoonallisuuden kehittyminen Havaintojen teon oppiminen (ja opettaminen)

Oppiminen alkaa havainnoista Luova havaitseminen Oppiminen alkaa havainnoista Uuden asiakokonaisuuden alussa monipuolinen ilmiömaailman havaitseminen ja tarkastelu Auttaa huomaamaan, tunnistamaan ja luokittelemaan uusia ilmiöitä. Tarjoaa virikkeitä

Kysely

Yhteistoiminnallinen oppiminen Yhteistoiminnallinen keskustelu Yhteistoiminnallinen ryhmätyö Roolitus esim: lukija, rohkaisija, johtaja, työskentelyn tarkkailija ja yhteenvedon tekijä Lopuksi ryhmä arvioi toiminnan ja tuotoksen.

2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 Kotiryhmät kotiryhmä kotiryhmä

Opiskeluryhmät/ asiantuntijaryhmät 2 1 3 4

Opetus ja oppiminen kotiryhmissä, arviointi 2 3 4 1 kotiryhmä 2 3 4 1 kotiryhmä 2 3 4 1

Roolileikki, draamapedagogiikka/näytelmä Ongelman hahmotus Näytteleminen Keskustelu Arviointi

Rentouttava mielikuvaharjoite (suggestopedagoginen)

Uusia kokeiluja Minuuttikierros Pecha kucha, salama-alustus, mikroluento Powerpoint-karaoke Prosessikävely / näyttelykävely Ketjukirjoitus Oppimiskahvila Aktivoiva luento