WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Yritystoiminnan perusteiden tuntemus Neuvottelutaidot Ongelmanratkaisu.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Etäkäyttö ja tietoturvatasot
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
TAMPEREEN TEKNILLINEN KORKEAKOULU Kirjasto- ja ATK-palvelu Kirjasto- ja ATK-palvelu Leena Huiku sähköposti Kirjasto asiakkaitten palveluksessa.
Open Source Courseware eli OSCu Ohjelmistotekniikan opetuksen verkostohanke Kirsti Ala-Mutka TTKK/Ohjelmistotekniikka.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
Päivän yhteenveto ja loppusanat
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi Tampereen teknillinen korkeakoulu Digitaalisen median instituutti Hypermedialaboratorio

WWW-oppimisympäristö? Oppimista tukeva materiaali- ja toimintokokoelma, jota voidaan käyttää WWW-selaimella. Esim. koulukäyttöön suunnitellut: Ympäristöverkko matwww.ee.tut.fi/ymparistoverkko Venäjää verkossa matwww.ee.tut.fi/venaja WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Tuotteistamisesta? Asiakkaiden ja heidän tarpeidensa tunnistamisesta: mitä tuotteita tarvitaan! Hiukan tuotekehityksestä (Ei tuotannosta) (Eikä markkinoinnista) WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Toimijaroolit Oppija (oppilas, opiskelija) Opettaja Oppiaiheen asiantuntija Sisällöntuottaja Oppimisympäristön ylläpitäjä Oppimisympäristön kehittäjä Sisällöntuottamis-ympäristön ylläpitäjä Sisällöntuottamis-ympäristön kehittäjä WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Oppija Ylläpidetty Sisällön tuotanto ja ylläpito oppimisympäristöalusta Sisällön tuotanto ja ylläpito Oppimisympäristön sisältö Tuki muille oppijoille Opettajan ohjaus Tuki muilta oppijoilta Asiantuntijan tuki Oppimisympäristön tekninen tuki WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Opettaja Ylläpidetty oppimisympäristöalusta Oppijan ohjaus Oppimisympäristön sisältö Sisällön tuotanto ja päivitys Oppimisympäristön tekninen tuki Oppimisympäristön käytön pedagoginen tuki Oppimisympäristön käytön pedagoginen tuki Ainedidaktinen tuki Ainedidaktinen tuki WWW-viestinnän suunnittelun tuki Ylläpidetty sisällön- tuottamisympäristö Sisällöntuottamisym- päristön tekninen tuki WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Oppiaiheen asiantuntija Ylläpidetty oppimisympäristöalusta Aihekohtainen tuki oppijoille Oppimisympäristön tekninen tuki Ainedidaktinen tuki WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Sisällön- tuottaja Ylläpidetty oppimisympäristöalusta Ylläpidetty sisällön- tuottamisympäristö Sisällöntuottamisympäristön tekninen tuki Oppimisympäristön Sisällön tuotanto Sisällön päivitys Aihekohtainen tuki oppijoille Ainedidaktinen tuki WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Oppimis- ympäristön ylläpitäjä ohjelmisto Oppimisympäristön tekninen ylläpito Oppimisympäristön tekninen tuki Oppimisympäristön tekninen tuki Sisällöntuottamisympäristön tekninen tuki Oppimisympäristön käytön pedagoginen tuki WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Oppimis- ympäristön kehittäjä Sisällöntuottamisympäristön tekninen tuki Oppimisympäristö- ohjelmisto Oppimisympäristön tekninen tuki Oppimisympäristön käytön pedagoginen tuki WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Sisällöntuottamis- ympäristön ylläpitäjä ohjelmisto Sisällöntuottamisympäristön tekninen ylläpito Sisällöntuottamisympäristön tekninen tuki Sisällöntuottamisympäristön tekninen tuki Oppimisympäristön tekninen tuki WWW-viestinnän suunnittelun tuki WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Sisällöntuottamis- ympäristön kehittäjä Oppimisympäristön tekninen tuki Sisällöntuottamis- ohjelmisto Sisällöntuottamisympäristön tekninen tuki WWW-viestinnän suunnittelun tuki WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Välttämättömät tuotteet Oppimisympäristöohjelmisto Oppimisympäristön ylläpito Sisältö (tuotanto ja päivitys) WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Tärkeät tuotteet Opettajan antama ohjaus Oppijan tuki toisille oppijoille Oppimisympäristön tekninen tuki Oppimisympäristön käytön pedagoginen tuki WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Tukituotteet Sisällöntuottamisohjelmisto Sisällöntuottamisympäristön ylläpito Sisällöntuottamisympäristön tekninen tuki WWW-viestinnän suunnittelun tuki Asiantuntijan tuki oppijalle Ainedidaktinen tuki (opettajalle) WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

WWW-oppimisympäristömarkkinat Pienet, mutta laajenevat nopeasti Monimutkaiset: tarvitaan monen tyyppisiä tuotteita Toistaiseksi ei yhtä valtaohjelmistoa WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Koulukäytön valmiudet Laitevalmiudet Tietokoneet Tietoliikenneyhteydet Ylläpito Opettajien valmiudet 1.Tietokoneen käytön tuntemus 2.Oppimisympäristön toimintojen ja sisällön tuntemus 3.Oppimisympäristön tehokas hyödyntäminen WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi

Menestyksen avaimet Korkealuokkainen sisältö Oppimista tukevat toiminnot Käyttäjien tuki Helppokäyttöinen käyttöliittymä Matalat laitevaatimukset Markkinointi WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta / Tommi.Sukuvaara@cs.tut.fi