KIELISALKKU JA ARKIOPPIMINEN – OPISKELIJALIIKKUVUUS- LEONARDOHANKE Kevät 2005 –kevät 2007 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala
HANKKEEN KANSALLINEN VERKOSTO Mukana neljä sosiaali- ja terveysalan ns. Hyvä olo –verkoston oppilaitosta: Lapin ammattiopisto, Hyvinvointiala (hankkeen koordinoija) Vaasan ammattiopisto/sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto Omnian ammattiopisto ja Omnian aikuisopisto
HANKKEEN KESKEISIÄ TAVOITTEITA Kansainvälisten (KV) vaihtojaksojen mahdol- listaminen ja kehittäminen sekä opintoihin täysimääräisinä tunnustettavien opintoviikkojen suorittaminen ulkomailla: sekä TOP-jaksot että mahdolliset lisäopintoviikot Arkielämän kielenoppimisprosessin näkyväksi tekeminen KV- vaihtojakson aikana Kielisalkkutyöskentely sekä suositusten laadinta arkioppimisen tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi Europass-asiakirjaperheen käytön edistäminen: CV, Kielipassi ja Liikkuvuustodistus käytössä kaikilla hankkeessa liikkuneilla opiskelijoilla
HANKKEEN LIIKKUVUUS Hankkeen edunsaajat, yhteensä 36: 29 lähihoitajaopiskelijaa 2 kosmetologiopiskelijaa 2 parturikampaajaopiskelijaa 2 hierojaopiskelijaa 1 nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen opiskelija Kohdemaat: Hollanti, Espanja, Viro, Italia, UK/Skotlanti ja Itävalta Liikkuvuusviikkoja syntyi 178 ja lisäksi muita opintosuoritusopintoviikkoja 11 Vaihtojaksojen keskimääräinen pituus oli 5 vk
HANKKEEN TOIMINTOJA Hankkeen valmisteluvaiheessa laadittiin yhteistä ohjeistusta ja materiaalia valmennusta, vaihtojaksoja ja kielisalkkutyöskentelyä varten Hanketoimijat tapasivat hankkeen kuluessa verkostokokouksissa/-työskentelypäivinä ja sekä arvioivat että kehittivät yhdessä hankkeen toimintoja Opiskelijat valmennettiin oppilaitoksissaan kohdekieleen ja –kulttuuriin, työssäoppimiseen sekä kielisalkkutyöskentelyyn Kukin oppilaitos huolehti omien opiskelijoidensa ohjauksesta ja yhteistyö- kumppaneistaan, mutta yhteistyökumppaneita hyödynnettiin verkoston kesken
LISÄÄ TOIMINNOISTA Työssäoppimisen lisäksi vaihtojakson aikana havainnoitiin ja dokumentoitiin työssäoppimisen ulkopuolisia arkielämän kielenoppimistilanteita sekä kerättiin taitonäytteitä kielisalkkua varten HANKKEEN TULOKSIA Hankkeen konkreettisina tuotoksina syntyi opintoviikkoja, materiaalia/työkaluja kv-jaksojen työskentelyyn, henkilökohtaisia kielisalkkuja ja matkaraportteja Hankkeessa laadittiin myös suosituksia kielisalkkutyöskentelyn täsmentämisestä sekä arviointikriteereistä