Www.lao.fi KIELISALKKU JA ARKIOPPIMINEN – OPISKELIJALIIKKUVUUS- LEONARDOHANKE Kevät 2005 –kevät 2007 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kun sanat eivät riitä – LEONARDO da VINCI-LIIKKUVUUSHANKE Kevät 2008 – kevät 2010.
Advertisements

Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
”Sähköistämisen” merkitys vaihtoon haussa -Ulkomaille opiskelemaan lähtevät Kv -hallinnon kevätpäivät Seinäjoki Nina Björn, Maiju Kannisto &
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
VALMENNUKSELLA LAATUA LIIKKUVUUTEEN
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Toimintakyvyn tukeminen taidolla ja laadulla
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
• Verkostossa mukana: –Tampereen Aikuiskoulutuskeskus –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto – Vaasan aikuiskoulutuskeskus – Pohjois-Satakunnan Aikuiskoulutuskeskus.
Kevät 2006 – kevät 2008 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
KAARINA KANGAS SOSIAALI- JA TERVEYSALA
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Kv-info IKATA Ulkomaille työssäoppimaan vuonna 2013? Leonardo da Vinci – projekti nimeltä Co- operation for the Future ensisijaisia kohdemaita.
Kiihdytys yhdestä kuuteen Oppisopimusliikkuvuuden lyhyt oppimäärä.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Work, Skills and Costs LdV-hanke 2010 – 2012 Raahen ammattiopisto.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Laatuseminaari Jyväskylä Leena-Maija Talikka/ Sari Turunen -Zwinger.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
10-luokka Etelä-Pohjanmaan Opistolla
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Hanke pähkinänkuoressa
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Aulangolla Leena-Maija Talikka CIMO.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
4/1/2015 Kv-toiminta Kiipulan ammattiopistossa Opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuus –Comenius (1 hanke), LdV (4 hanketta), OPH Kv-kehittämishankkeet.
Marika Berg - Jaana Virtanen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Ritva Vartiainen Ajankohtaista toisen asteen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksesta LAO - ILO.
Ready Study Go Around Europe! RSGAE Projektin esittely.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ammattistartin opiskelijoiden sijoittuminen eri aloille 2008
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Go international! Vaihtoinfopäivä
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

KIELISALKKU JA ARKIOPPIMINEN – OPISKELIJALIIKKUVUUS- LEONARDOHANKE Kevät 2005 –kevät 2007 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala

HANKKEEN KANSALLINEN VERKOSTO Mukana neljä sosiaali- ja terveysalan ns. Hyvä olo –verkoston oppilaitosta: Lapin ammattiopisto, Hyvinvointiala (hankkeen koordinoija) Vaasan ammattiopisto/sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto Omnian ammattiopisto ja Omnian aikuisopisto

HANKKEEN KESKEISIÄ TAVOITTEITA Kansainvälisten (KV) vaihtojaksojen mahdol- listaminen ja kehittäminen sekä opintoihin täysimääräisinä tunnustettavien opintoviikkojen suorittaminen ulkomailla: sekä TOP-jaksot että mahdolliset lisäopintoviikot Arkielämän kielenoppimisprosessin näkyväksi tekeminen KV- vaihtojakson aikana Kielisalkkutyöskentely sekä suositusten laadinta arkioppimisen tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi Europass-asiakirjaperheen käytön edistäminen: CV, Kielipassi ja Liikkuvuustodistus käytössä kaikilla hankkeessa liikkuneilla opiskelijoilla

HANKKEEN LIIKKUVUUS Hankkeen edunsaajat, yhteensä 36: 29 lähihoitajaopiskelijaa 2 kosmetologiopiskelijaa 2 parturikampaajaopiskelijaa 2 hierojaopiskelijaa 1 nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen opiskelija Kohdemaat: Hollanti, Espanja, Viro, Italia, UK/Skotlanti ja Itävalta Liikkuvuusviikkoja syntyi 178 ja lisäksi muita opintosuoritusopintoviikkoja 11 Vaihtojaksojen keskimääräinen pituus oli 5 vk

HANKKEEN TOIMINTOJA Hankkeen valmisteluvaiheessa laadittiin yhteistä ohjeistusta ja materiaalia valmennusta, vaihtojaksoja ja kielisalkkutyöskentelyä varten Hanketoimijat tapasivat hankkeen kuluessa verkostokokouksissa/-työskentelypäivinä ja sekä arvioivat että kehittivät yhdessä hankkeen toimintoja Opiskelijat valmennettiin oppilaitoksissaan kohdekieleen ja –kulttuuriin, työssäoppimiseen sekä kielisalkkutyöskentelyyn Kukin oppilaitos huolehti omien opiskelijoidensa ohjauksesta ja yhteistyö- kumppaneistaan, mutta yhteistyökumppaneita hyödynnettiin verkoston kesken

LISÄÄ TOIMINNOISTA Työssäoppimisen lisäksi vaihtojakson aikana havainnoitiin ja dokumentoitiin työssäoppimisen ulkopuolisia arkielämän kielenoppimistilanteita sekä kerättiin taitonäytteitä kielisalkkua varten HANKKEEN TULOKSIA Hankkeen konkreettisina tuotoksina syntyi opintoviikkoja, materiaalia/työkaluja kv-jaksojen työskentelyyn, henkilökohtaisia kielisalkkuja ja matkaraportteja Hankkeessa laadittiin myös suosituksia kielisalkkutyöskentelyn täsmentämisestä sekä arviointikriteereistä