Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEsko Lehtilä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
www.lao.fi Ritva Vartiainen 21.5.2013 Ajankohtaista toisen asteen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksesta LAO - ILO
2
www.lao.fi Ajankohtaista toisen asteen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksesta Porokadun kiinteistön toiminnalliset muutokset Ramkin tilalle Lapin ammattiopiston ammattilukio 1.1.2014 Neuvottelut Rovaniemen kaupungin Ounasvaaran lukion muutosta käynnistyneet Tilojen toiminnallinen uudelleen järjestely käynnistyy 1.8.2013 Ramkin kirjasto muuttaa Jokiväylään (75 %), jäljelle jäävä aineisto (25 %) siirtyy osaksi Lapin kirjastoa oppilaitoskirjastot - ryhmään
3
www.lao.fi Toisen asteen koulutuspaikat ja niiden kohdentaminen Lapin koulutuksen järjestäjät esittävät näkemyksensä aloituspaikkaleikkauksista Lapin liitossa 10.6.2013 Esitykset aloituspaikkaleikkauksista etenevät Lapin ammattiopistossa koulutuksen järjestäjän sisäisenä arviointiprosessina: Tutkintotavoitteisia koulutuksia tarkastellaan vetovoimaisuuden, koulutuksen läpäisyn ja vaikuttavuuden näkökulmasta – sisäiset indikaattorit Tarkasteluvälinä 3-4 vuotta RKK päättää aloituspaikoista syyskuun 2013 hallituksen kokouksessa
4
www.lao.fi Koulutustoiminnan keskeiset linjaukset 2012-2013 kehittää uusia ja vahvistaa olemassa olevia opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioon ottavia koulutuksen ja opetuksen toteutusmuotoja yhteistyössä eri toimijaverkostojen ja erityisesti työelämän kanssa vahvistaa edelleen oppimis- ja ohjausjärjestelyjen toiminnallisuutta ja työelämälähtöisyyttä vahvistaa sosiaalisen median hyödyntämismahdollisuuksia oppimis- ja ohjausjärjestelyjä kehitettäessä Toiminta-aluettaan PALVELEVA oppimis- ja kehittämisverkosto
5
www.lao.fi Koulutustoiminnan keskeiset linjaukset 2012-2013 Vahvistaa työelämäyhteistyötä ja aktiivista osallisuutta sellaisessa strategisen ja operatiivisen tason verkostotyössä, jonka tavoitteena on vastata välittömiin osaamistarpeisiin ja turvata ennakoivasti osaavan työvoiman riittävyys Työpaikkaohjaajien koulutuksen lisääminen ja kehittäminen OSAAMISTA UUDISTAVA oppimis- ja kehittäjäverkosto
6
www.lao.fi Koulutustoiminnan keskeiset linjaukset 2012-2013 Profiloitua sellaisiin hankkeisiin, joilla kehitetään opiskelijoiden kansainvälistä liikkuvuutta, henkilöstön osaamisen vaihtoa sekä työelämän ja yritysten kansainvälistymistä KANSAINVÄLINEN oppija- ja kehittäjäverkosto
7
www.lao.fi LAO –toisen asteen koulutustarjonta, perustutkintotavoitteiset koulutukset Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto LAO, lähihoitaja (357), ILO, lähihoitaja (97) Hiusalan perustutkinto, parturi-kampaaja LAO 51 opiskelijaa, ILO 38 opiskelijaa Näyttötutkintoperustainen, parturi-kampaaja (15) Kauneudenhoitoalan perustutkinto, kosmetologi (53) Humanistinen ja kasvatusala Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja (27) Syksyn 2012 aloituksessa pääsyvaatimuksena toisen asteen tutkinto, yo
8
www.lao.fi Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja 10 eri koulutusohjelmaa Asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelma Ensihoidon koulutusohjelma Jalkojenhoidon koulutusohjelma (ensimmäinen aloitus 01/2013) Kuntoutuksen koulutusohjelma Lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelma Mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelma Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelma Suun terveydenhoidon koulutusohjelma Vammaistyön koulutusohjelma Vanhustyön koulutusohjelma
9
www.lao.fi Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Ammattilukiolaiset (67) Kolmoistutkinto - lähihoitaja, ylioppilatutkinto ja lukion päättötodistus Ranualaisten nuorten kiintiössä varattu mahdollisuus opiskella lukio-opinnot Ranualla Englanninkielipanoitteinen lähihoitajatutkinto – 25- 30 % opinnoista englannin kielellä Kittilässä on aloittanut nuorten ryhmä (10) syksyllä 2012, ns. 2+1 mallin mukainen pilotti hankkeena
10
www.lao.fi Valmentavat ja kuntouttavat sekä valmistavat koulutukset – ASKEL –tuoteperhe (75) Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava koulutus Koulutus on tarkoitettu nuorelle, joka tarvitsee erityistä tukea opiskeluun. Tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen nuori voi hakeutua ammatillisiin opintoihin. Koulutuksessa nuorta tuetaan sopivan ammatin löytämisessä. Koulutuksen laajuus on 20-40 opintoviikkoa. Erityisestä syystä opintojen laajuus voi olla enintään 80 opintoviikkoa.
11
www.lao.fi Valmentavat ja kuntouttavat sekä valmistavat koulutukset – ASKEL -tuoteperhe Työhön ja itsenäiseen elämään ohjaava koulutus Koulutus on tarkoitettu nuorelle, joka tarvitsee erityistä tukea opiskeluun Opinnot sopivat nuorelle, jonka oppimisedellytykset tai elämäntilanne ei tällä hetkellä mahdollista ammatillisen perustutkinnon suorittamista. Koulutuksen aikana lisätään omatoimisuutta, harjoitellaan arkielämän taitoja ja hankitaan tietoa työelämästä. Tavoitteena on, että nuorelle löydetään sopiva tapa tehdä työtä osana hyvää elämää. Koulutuksen laajuus on 40-120 opintoviikkoa.
12
www.lao.fi Valmentavat ja kuntouttavat sekä valmistavat koulutukset – ASKEL -tuoteperhe Maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava koulutus Koulutus on tarkoitettu maahanmuuttajille, joilla on suomen kielen perustaito A2.2. Koulutuksessa opiskellaan suomen kieltä ja parannetaan opiskelutaitoja Tutustutaan myös erilaisiin ammatteihin ja työelämään Koulutuksen laajuus on yksi lukuvuosi (35 opintoviikkoa) Koulutuksen jälkeen haetaan jatko-opintoihin yhteishaun kautta.
13
www.lao.fi 1+3 maahanmuuttajille Maahanmmuuttajataustaisille opiskelijoille perustutkintokoulutus Palvelujen toimialan ammateissa Haku joustavan valinnan kautta (kielitestaus ja soveltuvuus alalle) Ensimmäinen vuosi opiskellaan suomenkieltä, ammattisanastoa, suomalaista työelämää, tutustutaan ammatteihin ja työelämään jne. Toisena vuonna siirrytään opiskelemaan perustutkintoon
14
www.lao.fi Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala, aikuiskoulutus Meneillään olevat ja alkavat koulutukset
15
www.lao.fi Työssäoppimisen / ohjatun harjoittelun suunnittelu/ennakkoarviointi Miten varmistaa, että kaikki opiskelijat saavat opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisen työssäoppimisen paikan Miten saada työpaikkakohtaiset kenttä- / ohjaajakuormitukset mahdollisimman tasaiseksi Miten vahvistaa työnantajien mahdollisuutta rekrytointiin Miten vahvistaa opiskelijan oppimista ja osaamisen hankintaa pedagogiikan keinoin (praktisen ja teoreettisen tiedon vuoropuhelu, hiljaisen tiedon siirtyminen)
16
www.lao.fi Vaihtoehtoisia strategioita 1.ENTINEN TOIMINTATAPA 2.HARJOITTELUN UUDELLEEN ORGANISOINNIN STRATEGIA 3.OPPIMISYMPÄRISTÖJEN LAAJENTAMISEN STRATEGIA
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.