NOPS – hanke 2010-2012 LbD –arjen onnistumisia 4.11.2010 Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS 2010-2012 Projektipäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
NOPS – hanke Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen NOPS -hankkeessa Essi Koskinen, Mira Mantila ja Veera Lehtonen SHB08SN
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
SIDA1 Yksityisen yrityksen ja ammattikorkeakoulu Arcadan ylläpitämä palvelukeskus Arabianrannassa. Living lab. yhdistää teoriaopintoja käytäntöön.
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö/Laurea
Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS – hankkeen seminaari Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytilaselvitys.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Pirkko Rimpilä-Vanninen
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Menetelmä lapsiperheiden liikunta- ja ravitsemusohjaukseen
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Terveyden edistäminen diakoniatyössä
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
Terveyden edistäminen
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
TERVEYDEN EDISTÄMISEN YLILÄÄKÄRI, HUS PERUSTERVEYDENHUOLLON YKSIKKÖ
Hoitotyön koulutuksen kehittämisestä Kajaanin ammattikorkeakoulussa Eija Heikkinen, TtT, osaamisaluejohtaja Kajaanin ammattikorkeakoulu
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Savonia-ammattikorkeakoulu
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Esityksen transkriptio:

NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

NOPS –hankkeen tavoitteet Luoda ammattiopistossa opiskelevan nuoren työ- ja toimintakykyä edistävä toimintamalli ammattikorkeakoulun ja ammattiopistojen välille. – Edistää nuoren päihteettömyyttä, liikunnallisuutta sekä terveellisiä nukkumis- ja ravitsemustottumuksia siten, että ne vahvistavat nuoren työ- ja toimintakykyä. – Edistää nuoren tietoisuutta terveyttä edistävästä työympäristöstä ja - yhteisöstä sekä vahvistaa turvallisen ja terveellisen työn tekemisen osaamista jo opiskeluaikana. – Käyttää terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimista toimintamallin kehittämisessä. NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Toteuttaja,yhteistyökumppanit, rahoittaja Toteuttaja – Laurea ammattikorkeakoulu Hyvinkään yksikkö Yhteistyökumppanit – Hyria Koulutus Oy – Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, KEUDA – Hyvinkään kaupunki, opiskeluterveydenhuolto – Järvenpään kaupunki, opiskeluterveydenhuolto – Mäntsälän kunta, opiskeluterveydenhuolto – Nurmijärven kunta, opiskeluterveydenhuolto Rahoittaja – Sosiaali- ja terveysministeriö terveyden edistämisen määräraha NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Organisaatio ja toimintamalli Projektipäällikkö Johtoryhmä NOPS –tiimi Laureassa NOPS –opiskelijatiimit Laureassa TE –tiimit Keudan ja Hyrian eri yksiköissä Opiskelijaryhmät ammattiopistoissa Osana kaikkien kumppaneiden opetussuunnitelmaa, tutkimustoiminta NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Ammattiopiston nuoren työ- ja toimintakykyä edistävä toiminta syksyllä 2010 ja keväällä 2011 Terveystottumuk- set Terveysvalinnat Terveyskäytäytymi- sen muutostarve Terveydestä tietoa Itsearviointitietoa Terveys- tapahtu ma Voimavarat Muutosvalmius Terveyssuunni- telma Terveys- keskuste lu Menestymisen seuranta ja tuki Ryhmä, yksilö, sähköinen, vertais Tsemp- paus SYKSY 2010KEVÄT 2011 KEVÄT 2011 ja SYKSY 2011 Nuoren terveyskäyttäytymisen muutosprosessi työ- ja toimintakykynsä edistämiseksi Työ ja terveys -muotokuva ”Sininen kansio” NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Ammattiopisto nuoren työ- ja toimintakykyä edistävä toiminta syksyn 2010 aikana ASIASISÄLTÖ Terveystottumuk- set: Ravitsemus, liikunta, päihteet, uni Terveysvalinnat Terveyskäyttäyty- misen muutostarve Terveys- tapahtuma -voimavaroja vahvistava ohjaaminen SYKSY 2010 Ammattiopiston nuoren terveyskäyttäytymisen muutosprosessi työ- ja toimintakykynsä edistämiseksi Työ ja terveys -muotokuva ”Sininen kansio” NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea Nuoren terveys osaaminen vahvistuu -tiedot, taidot, motivaatio ”Ammattiopiston nuo- Ren terveysosaaminen” –tutkimukset (4)

Toimintamallina opetussuunnitelmiin kytkeminen syksyllä Hyrian (n=80) ja 4 Keudan (n=80) opiskelijaryhmän opiskelijoiden ammattiopintoihin sekä Hyrian asuntolan (100 asukasta) toimintaan Laurea Hyvinkään terveys- ja sosiaalialan 11 ryhmän (n=280) pakollisiin opintoihin syksyllä 2010 Laurean 14 opinnäytetyönä, vapaasti valittavina opintoina NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Miten Laurean opiskelijoiden opiskeluprosessit ovat rakentuneet syksyllä 2010 ? ASIASISÄLTÖ Terveystottumuk- set: Ravitsemus, liikunta, päihteet, uni Terveysvalinnat Terveyskäyttäyty- misen muutostarve Terveys- tapahtuma -voimavaroja vahvistava ohjaaminen NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea Nuoren terveys osaaminen vahvistuu -tiedot, taidot, motivaatio ”Ammattiopiston nuo- Ren terveysosaaminen” –tutkimukset (4) STB10SN ja SHB10SN 7 op STB08SN ja SHB08SN 2 op SHB10KA 1 op SHB10KN 1 op SHB09KA 3 op SHB09KN 3 op STB07SN 5 op

1. vuoden opiskelijat – Kansanterveys ja hoitotyö 10 op (5 op hankkeessa) – Tutkiva ja kehittävä hoitotyö 10 op (2 op hankkeessa) – Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 10 op (1 op hankkeessa) NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

2. vuoden opiskelijat – Terveyden edistäminen ja voimavarojen vahvistaminen 10 op (3 op hankkeessa) – Ohjaus- ja konsultaatio-osaaminen (2 op hankkeessa) – Opinnäytetyöt 3. ja 4. vuoden opiskelijat – Palveluinnovaatioiden kehittäminen 5 op -Opinnäytetyöt NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Hankkeessa oppimisen pedagoginen malli terveysalan opiskelijoiden ensimmäisen vuoden aikana Opintojaksot: Tutkiva ja kehittävä hoitotyö 10 op, Kansanterveys ja hoitotyö 10 op Hankkeen osaprosessit -orientaatio -suunnittelu -toteutus Hankkeessa oppimisen ohjausprosessi NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Hankkeessa oppimisen ohjausprosessi Projektityön perusteet Kirjallinen ja suullinen viestintä Asiakaslähtöinen ohjaus Tutkimusmenetelmät Näyttöön perustuva terveyden edistäminen Orientaatioluennot NOPS -perehdytys Hankkeen vaiheiden mukainen ohjaus: hankkeen orientaatiovaiheen, suunnitelma ja toteutusvaiheen ohjaukset Optima ympäristö Ryhmäohjaus Yksilölliset ohjausasiat suhteessa hankkeen etenemiseen Kotiryhmäohjaus NOPS Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea