PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Advertisements

Projektipäällikkö Päivi Tiilikainen
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Oppijalähtöisyys ja verkko-oppimisympäristö - kohtaavatko ne toisensa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
osana opiskelijan PLE:tä
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Tietotekniikan opiskelijan työnhaku
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Teollisuuden osaajat Kohderyhmä: Valmistavan teollisuuden yritykset ja niiden henkilöstö – painopistealueena teknologiateollisuus Ammatillisten oppilaitosten.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
HUIPPU Elokuu 2017.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Opinnollistamisen pähkinät
Hanke
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen

Yleistä projektista Rahoittaja: Pohjois-Savon ELY-keskus, ESR Budjetti: e Savonia-ammattikorkeakoulu Savon ammatti- ja aikuisopisto Itä-Suomen yliopisto Yritykset, organisaatiot  opiskelijan opintoihin ja harjoitteluun liittyvät yritykset/organisaatiot

Tavoite Kehittää ja pilotoida henkilökohtaisia oppimisympäristöjä Opetuksessa ja oppimisessa Työnhaussa Yritysyhteistyössä Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa

PLE:n idea PeLE-projektissa PLE on suhteellisen uusi ”käsite”  v alkaen Jokaisella opiskelijalla on oma henkilökohtainen oppimisympäristö  formaali – informaali oppiminen Oppimisympäristö rakentuu sosiaalisen median eri työkaluista (esim. blogit, wikit, kirjanmerkit, yhteisöpalvelut jne. Elgg) PLE on verkostoitumisen ja yhteisöllisen oppimisen väline PLE kulkee opiskelijan mukana oppilaitoksesta/työpaikasta toiseen  elinikäinen oppiminen PLE:n avulla oppija näyttää osaamisensa ja verkostonsa, jossa osaaminen ja asiantuntijuus ovat kehittyneet (”missä sä oot ollu töissä ja ketä sä tunnet” PLE:ssa opiskelija tuottaa sisällöt  opetuksen muututtava!

ehtävätOpiskelija PLE :n määritelmä PeLE-projektissa Opettajan materiaali Opiskelijan tehtävät Opiskelija tiedon tuottajana I Metakogn.taidot I Verkostoituminen I Oman oppimisprosessin haltuunotto I Elinikäinen oppiminen I Informaali oppiminen Opiskelijan tehtävät Opettajan materiaali Opiskelijan tehtävät PLE opettajat työelämä opiskelijat harrastukset reflektiot cv

Oppimisprosessit harjoittelujaksot Tehtävät verkostot CV Ryhmätyöt Yhteisöllinen oppiminen Harjoittelun ohjaajien palaute OPETTAJATOPETTAJAT Opiskelijan PLE Reflektoinnit Opiskelutoverit Harjoittelun ohjaajat Asiantuntijat Harrastukset Keskusteluryhmät Yms.

PeLE-projektissa: 62 pilottiopiskelijaa Sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijat (PLE opetuksessa ja oppimisessa) – harjoittelun ohjaus! Tradenomi- ja it-tradenomiopiskelijat ( PLE työnhaussa) Koneinsinööriopiskelijat ( PLE yritysyhteistyössä) Hierojan ammattitutkinto ja hotelli-, ravintola- ja suurtalousesimiehen erikoisammattitutkinto (PLE osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa) V Terveysalan kaikki aloittavat opiskelijat tekevät oman PLE:n

Käytettyjä sosiaalisen median välineitä NING  Googlesites, Wordpress-blogit Googledocs – ryhmätehtävät Wikispace – ryhmätehtävät Connect Pro Doodle – ajanvaraus Delicious, Diigo