Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Advertisements

TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
S13-12 PROSESSIAUTOMAATION TEHTÄVIÄ LUKIOLAISILLE AS AUTOMAATIO- JA SYSTEEMITEKNIIKAN PROJEKTITYÖT Hallikainen Uimonen Korhonen Pirttimäki.
Tekstiilityön opetussuunnitelma valinnainen TS Sompion koulu Kerava
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Tutkintosuoritusten arviointi
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Perusopetuksen uudistus
Käsityön opetustuokio
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi

OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Käsityön sisältöalueet
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Iida Kukkonen, Saara Könönen, Maiju Laurila, Laura Lundberg, Janne Junell, Susanna Ranta, Susanne Peltoniemi, Mikko Koskinen.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara.
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Liikuntatehtävien arviointi ammattiin
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Jyväskylän normaalikoulu - Unesco -koulu
Esityksen transkriptio:

Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008

Opetuksen järjestäminen lukuvuosi 1. lk alkuopetuksen käsityö 2. lk 3. lk vaihtotyöskentelynä ts ja tn 4. lk 5. lk valinnan mukaan ts tai tn + projekti 6. lk 7. lk 8. - 9. lk valinnaiskurssit

Yhteisprojektien tavoitteena on ylläpitää ja harjoittaa molempien käsityön alueiden tietoja ja taitoja laajentaa oppilaan käsityöalan tuntemusta integroida käsityönopetus mm. yrittäjyyskasvatuksen, kulttuurikasvatuksen ja teknologiakasvatuksen aihepiireihin

Projektityö voi olla tuote, jonka valmistamiseen tarvitaan sekä tekstiilityön että teknisen työn materiaaleja ja tekotapoja. Rahi Lehtiteline

Projektityö voi olla yhteisestä aihepiiristä lähtevä tuotesarja. Suunnitellaan esteettisesti ja toiminnallisesti yhtenevä tuotesarja. Osa tuotteista valmistetaan kovista, osa pehmeistä materiaaleista. Sauna-sarja Kenkä-projekti

Projektityö voi olla erikoismateriaaleihin tai uusiin tekotapoihin perustuva työ. Rottinkikori Harjat Talvivalo

Projektityö voi olla useiden oppiaineiden muodostama integroitu kokonaisuus. Robin Hood

Projektityö voi olla Perusopetuksen aihekokonaisuuksiin perustuva jakso Ihmisenä kasvaminen Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys Viestintä ja mediataito Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta Turvallisuus ja liikenne Ihminen ja teknologia

Projektijakson opetuksen järjestäminen Projektitöiden opetuksessa on mahdollista ryhmittää opetusta kahden opettajan voimin eri tavoilla: koko luokka on samassa tilassa, kaksi opettajaa ohjaamassa luokka on jaettu sekaryhminä kahteen tilaan: ryhmät vaihtuvat puolivälissä jaksoa ryhmät vuorottelevat viikoittain ryhmät hajoavat aloituksen jälkeen ja oppilaat etenevät omaan rytmiinsä

Projektien ongelmia.. projektien pitkä ajallinen kesto, vie aikaa harjaantumiselta valitulla käsityön osa-alueella vaatii opettajalta monipuolista taidonhallintaa mielekkäiden työvaihtojen puute (toistaiseksi) ajoittaiset opetuksen ruuhkatilanteet ja välineiden puute (.. järjestelykysymys)

Projektien iloja projektitöiden kautta on mielekästä toteuttaa samansisältöistä käsityötä - vuosisuunnitelmaan jää oppilaalle mahdollisuus painottua joko ts- tai tn-opintoihin mielenkiintoisia, entistä laaja-alaisempia töitä mahdollisuus järkevään integrointiin ja käsityönopetuksen liittämiseen aihekokonaisuuksiin luontevaa opettajien välistä yhteistyötä