Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008
Opetuksen järjestäminen lukuvuosi 1. lk alkuopetuksen käsityö 2. lk 3. lk vaihtotyöskentelynä ts ja tn 4. lk 5. lk valinnan mukaan ts tai tn + projekti 6. lk 7. lk 8. - 9. lk valinnaiskurssit
Yhteisprojektien tavoitteena on ylläpitää ja harjoittaa molempien käsityön alueiden tietoja ja taitoja laajentaa oppilaan käsityöalan tuntemusta integroida käsityönopetus mm. yrittäjyyskasvatuksen, kulttuurikasvatuksen ja teknologiakasvatuksen aihepiireihin
Projektityö voi olla tuote, jonka valmistamiseen tarvitaan sekä tekstiilityön että teknisen työn materiaaleja ja tekotapoja. Rahi Lehtiteline
Projektityö voi olla yhteisestä aihepiiristä lähtevä tuotesarja. Suunnitellaan esteettisesti ja toiminnallisesti yhtenevä tuotesarja. Osa tuotteista valmistetaan kovista, osa pehmeistä materiaaleista. Sauna-sarja Kenkä-projekti
Projektityö voi olla erikoismateriaaleihin tai uusiin tekotapoihin perustuva työ. Rottinkikori Harjat Talvivalo
Projektityö voi olla useiden oppiaineiden muodostama integroitu kokonaisuus. Robin Hood
Projektityö voi olla Perusopetuksen aihekokonaisuuksiin perustuva jakso Ihmisenä kasvaminen Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys Viestintä ja mediataito Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta Turvallisuus ja liikenne Ihminen ja teknologia
Projektijakson opetuksen järjestäminen Projektitöiden opetuksessa on mahdollista ryhmittää opetusta kahden opettajan voimin eri tavoilla: koko luokka on samassa tilassa, kaksi opettajaa ohjaamassa luokka on jaettu sekaryhminä kahteen tilaan: ryhmät vaihtuvat puolivälissä jaksoa ryhmät vuorottelevat viikoittain ryhmät hajoavat aloituksen jälkeen ja oppilaat etenevät omaan rytmiinsä
Projektien ongelmia.. projektien pitkä ajallinen kesto, vie aikaa harjaantumiselta valitulla käsityön osa-alueella vaatii opettajalta monipuolista taidonhallintaa mielekkäiden työvaihtojen puute (toistaiseksi) ajoittaiset opetuksen ruuhkatilanteet ja välineiden puute (.. järjestelykysymys)
Projektien iloja projektitöiden kautta on mielekästä toteuttaa samansisältöistä käsityötä - vuosisuunnitelmaan jää oppilaalle mahdollisuus painottua joko ts- tai tn-opintoihin mielenkiintoisia, entistä laaja-alaisempia töitä mahdollisuus järkevään integrointiin ja käsityönopetuksen liittämiseen aihekokonaisuuksiin luontevaa opettajien välistä yhteistyötä