Koulujen kansainvälistäminen pähkinänkuoressa Tampere

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
Advertisements

Mitä on kansainvälisyys?
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Yleissivistävän koulutuksen kansainväliSYYSpäivät Turku
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kv-hankesato talteen! Ops-perusteiden kansainvälisyys onkeen!
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Opetusneuvos Liisa Jääskeläistä mukaillen
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Unesco-ASPNET-koulujen seminaari Opetushallituksessa
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi INTERNATIONALISERING OCH DE NYA LÄROPLANERNA.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Tervetuloa Suomen UNESCO-ASPnetkoulut. 35 koulua paikalla.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Esityksen transkriptio:

Koulujen kansainvälistäminen pähkinänkuoressa Tampere 23.10.2014 Kotikansainvälisyys ja uudistuva OPS Opetusneuvos Paula Mattila, Opetushallitus

eli vähän normeja, politiikkaa ja rahaa Ohjelma-osuudessa pohjustetaan kiinnostusta / ymmärrystä mm. seuraavista: Mikä ohjaa koulutuksen kansainvälisyyttä koskevia käsityksiämme ja toimintatapojamme: eli vähän normeja, politiikkaa ja rahaa Kansainvälisyyden luokittelua = tasoja Tasoista keskitytään kotikansainvälisyyteen

Onko koulujen kv tai koti-kv Miksi me kansainvälistämme!? Onko koulujen kv tai koti-kv jossain normitettu?

Mikä määrittelee koulujen kansain-välisyyttä? perustuslaki ja koululait tuntijako (ml. kielet ja aihekokonaisuudet) opetussuunnitelman perusteet opetussuunnitelmat (koulutuksen järjestäjä, koulu) koulutuksen järjestäjien kv-strategiat ja/ml. kieliohjelmat opettajankoulutus oppikirjat Suomen kansainväliset sitoumukset sekä EU ja Euroopan neuvosto, Pohjoismaiden yhteistyö… elinkeinoelämässä pitkään ollut ja suomalaistenkin elämässä lisääntynyt kansainvälisyys ja globalisaatio tietenkin!

Mitä kansainvälisyys on kouluissa ja koulutoimissa Mitä kansainvälisyys on kouluissa ja koulutoimissa? Aluksi ainakin osaa näistä? Paula Mattila, KL Opetushallitus

Mutta miksi ei olisi ollutkin? Kansainvälisyyshän rinnastuu ensin matkustamiseen, eikö vain? Mielikuvaa vahvistivat EU:n koulutusohjelmat, joissa liikkuvuus on painottunut alusta alkaen (CIMO = Centre for International MOBILITY) Kieltenopettajat lähtivät tai otettiin vetovastuuseen kielitaitonsa ja kv-kontaktiensa vuoksi ja näin kansainvälisyyteen liittyi luontaisesti matkoja kielen kohdemaahan.

Rahaa ja ohjelmia (muista: uteliaisuus!) Kansainvälisyys on ollut hyvin rahoitettua 1990-alkupuolelta Erityisesti liikkuvuus tavoitteena Kansainvälisyys tuli tutuksi ohjelmien kautta (”comeniuskansainvälisyys”) jonkin verran kielten ja interkulttuurisuuden oppiminen - ideaalina oleskelu kohdemaassa kielissä natiivin ideaali ollut suuntaa antava Maantiede (tai politiikka) on ollut jonkin verran tärkeää: pohjoismaat, EU-maat, Venäjä (OPH), pienissä erissä Euroopan ulkopuoliset maat, erityisesti ehkä Afrikka Mistä aloitettiin – Virohan oli tosi suosittu 15 vuotta sitten – melkein kuin kotona

MUTTA: vaikka moni asia viestii että… kansainvälisyyttä oppii parhaiten ulkomailla NIIN ulkomaille ”kansainvälisyyteen” ei ole varaa lähettää kaikkia opiskelijoita (olisiko varaa ja syytä lähettää kaikki opettajat joksikin aikaa töihin ulkomaille?) Muistettava myös että Suomessa ja omassa kunnassa voi tehdä kulttuurimatkoja koulusta kouluun eivätkä kaikki lähtisi /voisi lähteä vaikka olisi varaakin Ja ops-perusteet normittavat että kaikkien peruskoulusta ja lukiosta valmistuvien pitää osata kansainvälisyyttä! op

Millaista kansainvälisyyttä ops-perusteissa tavoitellaan Kansainvälisyys opseissa on oppilaan oman suomalaisen, monikulttuuristuvan identiteetin tukemista sekä pohjoismaisen ja eurooppalaisen identiteetin ja kulttuurin tuntemista; Kulttuurienvälisen toimintakyvyn muodostuminen on jo perusasteen tavoite kielissä Lukiossa kielissä otetaan huomioon erityisesti eurooppalainen identiteetti ja eurooppalainen monikielisyys ja ‑kulttuurisuus. Mistä tämä on? Oppilas oppii tunnistamaan eri kulttuurien piirteitä, ja oppii suhtautumaan myönteisesti vieraisiin maihin ja niiden kansoihin sekä erilaisten kulttuurien edustajiin = Perusopetuksen maantiedosta Mistä tämä on? Opetuksessa korostetaan ihmisen ja ympäristön välistä suhdetta sekä inhimillisen kulttuurin laaja-alaisuutta, kulttuurien erilaisuuden ymmärtämistä ja kansainvälisen yhteisymmärryksen merkitystä. Lukion historiasta Kohta nämä päivitetään! Seuraa ops-prosessia!

Opetussuunnitelmien perusteet velvoittavat kouluja rakentamaan kansainvälisyyttään niin, että se on yhdenvertaisesti kaikkien oppijoiden hyödynnettävissä. Perusopetuslaki 2§: Opetuksen tavoitteena on lisäksi turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella Perusopetuslaki 31§ ja lukiolaki 28§: Opetuksen maksuttomuus

Maailma muuttuu – ops uudistuu Peruskouluun siirtyminen –YK:n yleisinhimillinen ihmisoikeuksien julistus arvopohjana Ops 1985 – Unescon kansainvälisyyskasvatussuositus 1974 pohjana Ops 1994 – liittyminen Euroopan neuvostoon (1989) ja unioniin (1995) korosti tarvetta laajentaa kieliohjelmaa ja ”eurooppalaistua”, Rion konferenssi 1992 ja kestävä kehitys Ops 2003 ja 2004, kansainvälistyminen kaikkialla, aihekokonaisuudet Ops 2014 – globalisoitumisen kohtaaminen viisaasti, globaalikasvatus, kasvatus maailmankansalaisuuteen ja kestävään elämäntapaan

http://www.oph.fi/ops2016 Etusivun uutiset Tavoitteet Aikataulu Työryhmät Paikallisen työn tuki Luonnokset Blogi

Maailmankansalaisuus ops-uudistuksessa – lue ainakin näitä Maailmankansalaisuus ops-uudistuksessa – lue ainakin näitä *Perusopetus avaa näköalaa sukupolvien yli ulottuvaan globaaliin vastuuseen (Arvoperusta, s. 11). Arvoperusta* Perusopetuksen tehtävä* Laaja-alaiset osaamisalueet (kompetenssit) Koulun toimintakulttuurin kehittämisperiaatteet Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppiaineet – historia – yhteiskuntaoppi, biologia – maantieto, kielet, uskonto, ET… Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus, ilmaisu TVT Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Perusopetuksen tehtävä: Koulua ympäröivän maailman muutos vaikuttaa väistämättä oppilaiden kehitykseen ja hyvinvointiin sekä koulun toimintaan. Perusopetuksessa opitaan kohtaamaan muutostarpeita avoimesti, arvioimaan niitä kriittisesti ja ottamaan vastuuta tulevaisuutta rakentavista valinnoista. Näin luodaan edellytyksiä oikeudenmukaiselle ja kestävälle kehitykselle. Työtä tehdään mahdollisuuksien mukaan yhdessä muissa maissa toimivien koulujen ja opetuksen kehittäjien kanssa. Perusopetus vaikuttaa myönteisenä ja yhteiskuntaa rakentavana muutosvoimana kansallisesti ja kansainvälisesti.

Maailmankansalaisen etiikka Ihmisoikeuksien tuntemus Osallisuus Hyvä elämä kaikille Ihmisyyteen kasvussa jännitteet pyrkimysten ja vallitsevan todellisuuden välillä ovat väistämättömiä. Sivistykseen kuuluu taito käsitellä näitä ristiriitoja eettisesti ja myötätuntoisesti sekä rohkeus puolustaa hyvää. /Arvoperusta YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista Euroopan ihmisoikeussopimus YK:n yleissopimus vammaisen henkilöiden oikeuksista 2006 YK:n julistus alkuperäiskansojen oikeuksista 200710

KANSAINVÄLISYYDEN TASOT. Kv-toiminnan lyhyt (?) tyyppikuvaus.

Kansainvälisyys asenteina, uskalluksena, ymmärryksenä Koulujen kansainvälisyyden toimintamuodot voidaan esittää kolmiona, jossa tasojen koko voidaan rinnastaa toimintaan osallistuvien määrään: Yhdenvertaisuuden vaade ja monimuotoisuuden haaste. Resurssien tarve ja hiilijalanjälkikin hahmottuvat = kolmio nurinpäin? Liik- kuvuus Kansallinen ja seudullinen kansainvälisyys Kotikansainvälisyys IaH Kansainvälisyys asenteina, uskalluksena, ymmärryksenä Ylikansallista, usein EU- ohjelmia Koulutuksen järjestäjät, isot hankkeet Triangeli syntyi käytännön tarpeesta kuvata eri tapoja tarjota kv:ta ja omasta kokemuksesta amk-ajoilta jolloin jo murehdittiin kotiin jäävien opiskelijoiden kansainvälistämisestä. Globaalikasvatus taas on kova sana OPH:n YL-lissä ja opseissa. Koulu, kunta Yksilö, opetusryhmä *Paula Mattila laatinut yhteistyössä CIMOn kanssa. Asenteiden kansainvälisyys ideoitu Opekossa kouluttautuneiden opettajien kanssa 10.4.08; seudullinen kansainvälisyys Satakunnassa 5.2.10.

1. taso: Asenteiden kansainvälisyys koskee kaikkia Tästä tutkintojen ja opetussuunnitelmien perusteissa lähdetään: luodaan arvopohjaa, toista ihmistä arvostavaa, erilaisuudesta rikastuvaa asenneilmapiiriä Kulttuurisen aineksen oivaltaminen kaikessa oppilaitoksen(kin) piiriin liittyvässä Ihmisen kulttuurisidosten moninaisuuden ja vaihtuvuuden ymmärtäminen Työkaluja: globaalikasvatus, kieli- ja kulttuurikasvatus

OPH ja UM kartoittavat maailmankansa-laisen kompetensseja 2011-

Globaali vastuu ja kehityskumppanuus Perusopetus avaa näköalaa sukupolvien yli ulottuvaan globaaliin vastuuseen. (Arvoperusta)

2. taso: Kotikansainvälisyys – esimerkkejä (lisää kohta) *Englanniksi IaH eli Internationalisation at Home Oman kunnan, alueen kansainvälisyys Oman oppi-laitoksen ”kansainväliset” Kielten-opetus Virtuaalinen kansainvälisyys, media Paula Mattila KL

Kotikansainvälisyys – OPH:n/CIMO:n -määritelmä Miten toteuttaa monipuolista kansainvälistä toimintaa niin, että mahdollisimman moni on mukana ja resurssitkin riittävät? Kotikansainvälisyydellä tarkoitetaan niitä kansainvälistymisen keinoja, joita voidaan toteuttaa omassa oppilaitoksessa ja sen lähiympäristössä, esim. tutustumalla oman alueen kieli- ja kulttuuriseen rikkauteen (esim. oppilaitoksen ulkomaalaistaustaiset opiskelijat ja opettajat), osallistumalla internetpohjaisiin kansainvälisyyshankkeisiin ja tutustumalla oman alueen elinkeinoelämän kansainvälisyyteen. http://www.lahti.fi/www/bulletin.nsf/bydate/C7519DAE95770359C22575C50032468D/$file/Kielity%C3%B6ryhm%C3%A4n+selvitys+28.5.2009.pdf http://www.oph.fi/download/46528_kansainvalisyys_juhlapuheista_koulun_arkeen.pdf

Ja vielä: Peliin on puuttunut myös ymmärrys kv-matkustamisen hiilijalanjäljistä!

3. taso: Kansallinen kansainvälistyminen oman ja kansallisen kehittämisen tukena Tämä merkitsee että kansainvälisen osaamisen parhaita malleja tutkitaan - Suomessa. Oppilaitokset tekevät yhteistyötä kv-toiminnan järjestämiseksi Kohteena voi myös olla kansainvälinen erityisosaaminen Suomessa kuten kielikoulut, korkeakoulut, erilaiset tutkimuslaitokset, kulttuurikeskukset, lähetystöt, yritykset… Kansallinen kansainvälistyjä arvioi ja pyrkii omaksumaan ja levittämään parhaita rinnakkaishankkeissa syntyneitä innovaatioita

TOISENLAINEN KOLMIO, Keski-Suomen lukioiden kv-käsikirjasta! 10% Kv-opintojen kokonaisuus Keskitaso 30% 1-2 kv-kurssia Perustaso 100%: kotikansainvälisyys

Sama jäsentely henkilöstölle Keski-Suomen lukiohankkeesta

KOMPPI-hankkeessa ollaan työstämässä kehityskumppanuuden portaita

opetussuunnitelman perusteet Valmisteilla olevat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet määrittelevät kaikille oppilaille vähimmäis- kansainvälisyyden? Uudistuvissa opetussuunnitelmissa jokainen opettaja on globaalikasvattaja.

OPS2016: Arvoperusta/ Kulttuurinen moninaisuus rikkautena Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle. Se on muodostunut ja muotoutuu eri kulttuureiden vuorovaikutuksessa. Opetuksessa tuetaan oppilaan oman kulttuuri- identiteetin rakentumista sekä osallisuutta niin paikallisesti kuin laajemmin suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalistuvassa maailmassa. Identiteetti muotoutuu merkityksellisten oppimis- ja elämänkokemusten kautta läpi elämän. Eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevat ihmiset kohtaavat toisensa perusopetuksessa ja tutustuvat monenlaisiin tapoihin, yhteisöllisiin käytäntöihin ja katsomuksiin. Asioita opitaan näkemään toisten elämäntilanteista ja olosuhteista käsin. Oppiminen yhdessä yli kieli-, kulttuuri-, uskonto- ja katsomusrajojen luo edellytyksiä aidolle vuorovaikutukselle ja yhteisöllisyydelle. Perusopetus antaa perustan ihmisoikeuksia kunnioittavaan maailmankansalaisuuteen ja rohkaisee toimimaan myönteisten muutosten puolesta. Mikä tässä tekstissä on kotikansainvälistä? Miten sen asian oppimista voi järjestää?

Onko kulttuuriseen moninaisuuteen kasva(tta)minen tätä vai vielä jotain muuta?

Perusopetuksen tehtävä (ote) Koulua ympäröivän maailman muutos vaikuttaa väistämättä oppilaiden kehitykseen ja hyvinvointiin sekä koulun toimintaan. Perusopetuksessa opitaan kohtaamaan muutostarpeita avoimesti, arvioimaan niitä kriittisesti ja ottamaan vastuuta tulevaisuutta rakentavista valinnoista. Näin luodaan edellytyksiä oikeudenmukaiselle ja kestävälle kehitykselle. Työtä tehdään mahdollisuuksien mukaan yhdessä muissa maissa toimivien koulujen ja opetuksen kehittäjien kanssa. Perusopetus vaikuttaa myönteisenä ja yhteiskuntaa rakentavana muutosvoimana kansallisesti ja kansainvälisesti. Mikä tässä tekstissä on kotikansainvälistä? Miten sen asian oppimista voi järjestää?

Missä ovat koulujen kansainvälisyyden kansainvälisimmät tekijät?

Lisää uusien ops-perusteiden kansainvälisyyttä: Kestävä elämäntapa Ekologisesti, taloudellisesti sekä sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä elämäntapa, kehitys ja tulevaisuus Ekososiaalinen sivistys Taidoista ja valinnoista näköalan avaaminen kohti kulttuurievoluution suunnan korjaamista Perusopetus avaa näköalaa sukupolvien yli ulottuvaan globaaliin vastuuseen. /Arvoperusta

opetussuunnitelman perusteet Valmisteilla olevat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet määrittelevät kaikille oppilaille vähimmäis- kansainvälisyyden? Uudistuvissa opetussuunnitelmissa jokainen opettaja on kieltenopettaja.

Mikä tässä tekstissä on kotikansainvälistä Mikä tässä tekstissä on kotikansainvälistä? Miten sen asian oppimista voi järjestää?

Kieli-tietoisuus, osallisuus? KOMPPI-hanke: Global School for All – Turku Raunistula ja Etiopia

Kansainvälisyyden työkalupakkeja www.polkka.info Viehko

Tukimateriaaleja ja tapahtumia kotikansainvälistäjille Muistathan syyspäivät: Lahti 12-13.11.2014 Opetushallituksen ja koordinaattorien treffitilaisuudet KOMPPI, Unesco ASPnet

OPETUSHALLITUKSEN ROOLI!? Ohjaa kansainvälisyyttä ops-työn ja kehittämis-hankkeiden kautta. Pyrkii erityisesti verkottamaan ihmisiä ja jakamaan tietoa. On merkittävä kv-rahoittaja (1meur/vuosi)

Koulujen kansainvälisyyden tulevaisuus? Tarve kasvava – yhteiskunnan vakaa kehittyminen vaatinee juuri tällaista osaamista. Riittääkö matkustuskansainvälisyydelle varoja? Voiko perinteiselle kansainvälisyydelle muodostua liian iso hiilijalanjälki? Koska ensimmäinen ihminen teleporttaa!? Mahdollisuus verkottua täällä Tampereella tutkimaan ja kehittämään näitä asioita!? Kiitos! paula.mattila@oph.fi