OPPIVA OPS 2014-15 4.päivä OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
. Rauman freinetkoulu.
Toimintaohjeet opelle
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
S2-tiimin muistiinpanot
Katso Aitolasta lisää:
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

OPPIVA OPS 2014-15 4.päivä OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Osallisuuden taustalla nuorilla menestyjien tiedot ja syrjäytyneiden asenteet (Suutarinen) muuta Eurooppaa pienempi halukkuus osallistua yhteiskunnan toimintaan kouluun liittyvät ongelmat (Kouluterveyskysely 2013) 43 % nuorista ei koe tulevansa kuulluksi koulussa 20 % koulun ilmapiirissä ongelmia vaikuttamismahdollisuuksien puute (Nuorisobarometri) 43 % kokee, että heillä on vähän tai ei ollenkaan vaikutusmahdollisuuksia kotikuntansa asioihin 36 % kokee, etteivät kunnan päättäjät koe nuoria varteenotettavina keskustelukumppaneina

Osallisuuden taustalla Merkkejä syrjäytymisestä 8 % nuorista keskusteluvaikeuksia vanhempien kanssa (pojilla enemmän 11 % 8 % ei yhtään läheistä ystävää syrjäytyneitä tai syrjäytymisvaarassa olevia nuoria n. 15 % syrjäytyminen koulutuksesta, työelämästä, hyvinvointipalveluista, demokraattisesta päätöksenteosta tai sosiaalisista suhteista urapolun ongelmien kasautuminen: maahanmuuttajanuoret, vajaakuntoiset, mukautettu opetus polarisaatiokeskustelu nuorison jakautuminen voimakkaasti hyvin pärjääviin ja huonosti voiviin, osallistuviin ja passiivisiin

OPPIVA OPS Osallisuus On yhtäältä oikeutta omaan identiteettiin ja arvokkuuteen osana perhettä (tai sitä muistuttavaa yksikköä), ryhmää, yhteisöä, yhteiskuntaa tai ekosysteemiä Osallisuudessa keskeistä on, että tulen hyväksytyksi omana itsenäni (seksuaalisuus, etnisyys, sosioekonominen tausta, sukupuoli) ja että koen olevani osa jotakin itseäni suurempaa yhteisöä, joka ei sulje minua ulkopuolelleen.

OPPIVA OPS Osallisuus ja toisaalta todellisen vastuun kantamista ja saamista oman, toisten ja koko yhteisön toimintakyvystä. Osallisuudesta ei voi puhua puhumatta vallan jakamisesta ja siihen liittyvän vastuun kantamisesta

OPPIVA OPS OSALLISUUS Eettinen ihanne, joka pyrkii siihen, että yksilöt kokevat olevansa yhteisön arvokkaita jäseniä sekä että he pystyvät ja haluavat vaikuttaa yhteisönsä toimintaan ja arvostuksiin. Osallisuus ei synny itsestään, vaan se edellyttää tavoitteellista toimintaa Osallisuus vaatii kasvattamista: on kasvatettava sekä yksilöitä että parannettava niitä yhteisiä puitteita, joissa yksilöt toimivat. Ei ole toimintamenetelmä, projekti tai pedagoginen niksi, vaan lapsia ja nuoria kunnioittava asenne, joka voi muuttua käytännöksi monin erilaisin tavoin.

OSALLISUUDEN TASOJA OPPIVA OPS Lapsia ja nuoria kuunnellaan … kannustetaan ilmaisemaan mielipiteitään. …näkemykset otetaan huomioon. …ovat mukana päätöksenteossa. …jakavat valtaa ja vastuuta päätöksenteossa. …ovat päättämässä sekä pohtivat, miten päätökset viedään käytäntöön. TOIMINTAOSALLISUUS; toiminta lähtee lasten ja nuorten ideoista, joiden pohjalta he asettavat tavoitteita, suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat. HUOM! Ops- perusteet

OPPILAIDEN OSALLISUUS OPS -PERUSTEISSA 2.3 OPPIMISKÄSITYS aktiivinen toimija, vuorovaikutus, yksin - yhdessä L7 OSALLISTUMINEN, VAIKUTTAMINEN JA KESTÄVÄN TULEVAISUUDEN RAKENTAMINEN Taitoja, suunnittelevat – toteuttavat – arvioivat opiskeluaan – ilmaisevat mielipiteitään jne 4.2 TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMISTÄ OHJAAVAT PERIAATTEET OSALLISUUS JA DEMOKRAATTINEN TOIMINTA

OPS 2016 -Laaja-alainen osaaminen L7 osallistumisen ja vaikuttamisen TAITOJA (mielipiteen ilmaisu, kuuntelu, päätöksenteko, ristiriitojen ratkaiseminen, syy ja seuraus – suhteiden merkitys jne.) voi oppia VAIN HARJOITTELEMALLA Koulun tehtävänä on vahvistaa JOKAISEN OPPILAAN OSALLISUUTTA LUODAAN edellytykset oppilaiden kiinnostukselle kouluyhteisön ja yhteiskunnan asioita kohtaan. Osallistuvat oman OPISKELUNSA, yhteisen koulutyön ja oppimisympäristönsä suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.  oppivat hahmottamaan sääntöjen ja sopimusten sekä luottamuksen merkityksen.

Oppilaskun-nanhallitus KOULU Ohjaavat opettajat Opet taja kunta Rehtori Van-hemmat O P S ja L A I T Oppilaskun-nanhallitus KOR jory LK Muu henkilö kunta LK Sidosryhmät Yhteistyökump- panit OSALLISUUS

Luokan pelisäännöt Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4 – 6 asiaa. Jaetaan luokka 4 hengen sekaryhmiin (jako esim. korteilla / numeroilla) Valitaan perustellen tai arpoen puheenjohtaja / yhteenvetäjä, sihteeri tai lukija / laskija. Vuorotellen jokainen kertoo kirjoittamasa asiat. Ryhmä keskustelee, perustelee, vetää yhteen ja valitsee 5 tärkeintä (jos sama on monella, tilee se valita) OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Luokan pelisäännöt Sihteeri kirjaa isolla ryhmän valitsemat 5 erillisille A 4 lapuille. Laput kiinnitetään taululle. Jokaisen ryhmän lukija menee omien lappujensa luo ja lukee ryhmän tärkeät asiat ääneen, voi myö perustella, miksi nämä valittiin Ryhmät keskustelevat (5 min.), mitkä asiat ovat aivan samoja ja mitkä asiat voisi yhdistää. 2 lukijaa menee taululle ja ryhmien ehdotuksesta poistavat tai yhdistelevät tärkeitä asioita. Nämä ovat LUOKAN PELISÄÄNNÖT OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Luokan pelisäännöt Samoissa ryhmissä jatketaan keskustelua muutamasta pelisäännöstä, joka on tärkeä, mutta jota luokan on vaikea noudattaa. Tai jokainen vetää viivan 3 tärkeimpään pelisääntöön. Lukijat / laskijat laskevat pisteet. Nostetaan ylös 3 lappua, jotka saivat eniten pisteitä. Konkretisoidaan, miten pelisääntöjen tulisi näkyä käytännössä. Ryhmässä jokainen sanoo vuorotellen, mikä pelisääntö itselle on helppo, mikä on vaikea toteuttaa. OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Luokan pelisäännöt Sovitaan ketkä kaksi / ryhmä tekevät luokan pelisäännöistä visuaalisesti selkeän ja kiinnostavan, kooltaan ison seinätaulun luokan seinälle/luokkaan kannettavaksi Sovitaan, milloin PELISÄÄNTÖIHIN palataan. Alussa noin viikon välein. Jaetaan luokka 4 oppilaan uusiin ryhmiin. Arvioidaan, mitkä pelisäännöt ovat toteutuneet hyvin (positiivinen palaute pääosassa) ja mitkä eivät (kriittinen, rakentava palaute) Konkretisoidaan korjattavat asiat. OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

LUOKKAKOKOUS Tavoitteena koko luokan yhteisöllinen kehittyminen Osallistava keskustelu Ideat, ehdotukset, vaikuttaminen Yhteiset sopimukset ja pelisäännöt Sitoutuminen koulunkäyntiin Ryhmäytyminen, hyvä me –luokkahenki Taitojen harjoittelu OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

LUOKKAKOKOUS Aiheina luokan yhteiset asiat (KOR = yhteisöllinen oppilashuolto): luokan hyvinvointi oppiminen tunneilla, läksyt, oppimismenetelmät oppimisen tukimuodot luokassa ja koulussa välitunnit, oppimisympäristö yhteiset tutustumiskäynnit, retket, talkoot poissaolot yhteistyö koteihin OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

LUOKKAKOKOUS Puheenjohtaja, sihteeri ja assistentti (kiertävät) Organisointi: Puheenjohtaja, sihteeri ja assistentti (kiertävät) Pienryhmäkeskustelut: 3 - 4 oppilasta Kokemukset, mielipiteet kaikista ryhmistä Ryhmän mielipiteiden kertomisvuoro kiertää Ideat, ehdotukset Vaihtoehtojen pohdinta Päätös, miten käytäntöön Muistio Seuranta Kenelle tietoa (oppilaskunnan hallitus / opettajat ) OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

OPPILAITTEN OPPIMISPROSESSI ASETETAAN TAVOITTEET – SUUNNITELLAAN Oppilaan omat ja luokan yhteisten tavoitteiden asettamistaidot Yhteissuunnittelutaidot: vuorovaikutustaidot avainasemassa Oppimiseen liittyvät asiat: sisällöt, opetusmenetelmät, oppimisympäristö, oppimaan oppimistaidot Luokan yhteisten asioiden käsittely: pelisäännöt / luokkahenki Minä itse -taso ja me-taso

OPPILAITTEN OPPIMISPROSESSI TOTEUTETAAN opetellaan, pohditaan, oivalletaan, harjoitellaan opitaan yhdessä ja yksin kannetaan yksilö- ja ryhmävastuu huolehditaan yhteisestä oppimisympäristöstä kirjataan ja keskustellaan oppilaan omasta oppimisesta ARVIOIDAAN Peilataan tavoitteiden toteutumista minä-tasolla = itsearviointi me-tasolla = arviointi ja palaute Mikä onnistui? Mitä opin? Mitä tekisimme toisin?

Oppimiskäsitys – oppimisprosessin vaiheet – oppimaan oppimisen taidot Tavoitteen-asettamis- vaiheessa Mihin ryhdymme? Suunnittelu-vaiheessa Miten onnistumme? Mitä, milloin, missä, ketkä, miten? Oppimis-tilanteessa Joustavat roolit: Tutkija, oppija, opettaja, ihmettelijä, kysyjä, auttaja, johtaja, varmistaja, huolehtija, esittäjä Arv Arvioinnissa: Itsearviointi Mitä tein? Mikä meni hyvin? Mitä opin? ++- Palaute Suunnitellusta prosessista, ryhmästä, tuotok-sesta. M

GROW-mallin käyttö OPPILAIDEN OSALLISUUDEN lisäämiseksi G-Goal = Tavoite R-Reality = Tilannekuvaus O-Options = Mahdollisuudet  W-Wrap up = Yhteenveto ja toimenpiteet Toimintaohje: Varaa työstöön aikaa n. 1 tunti. Aiheena OPPILAIDEN OSALLISUUDEN LISÄÄMINEN. G- goal=Tavoite Miettikää tavoite-ehdotuksia OPPILAIDEN OSALLISUUDEN parantamiselle pareittain tai pienryhmissä ja kirjatkaa ne post it lapuille. Kerätään post it laput niin, että kaikki näkevät ne ja keskustelun kautta sovitaan YHTEINEN TAVOITE. 2. R-Reality= Tilannekuvaus Keskustellaan, mikä on tämän hetkinen tilanne ja mitä toimenpiteitä on mahdollisesti jo tehty asian parantamiseksi ja miten ne ovat toimineet 3. O-Options- Mahdollisuudet Ideoikaa ratkaisuja OSALLISUUDEN parantamiseksi. Jokainen kirjaa niitä ensin itsekseen. Pareittain luetaan omat ideat toisille ja tuotetaan vielä lisää ideoita pareittain tai pienryhmissä post it - lapuille. 4. W- Wrap up = Yhteenveto ja toimenpiteet Kerätään laput kaikkien nähtäväksi. Jokainen pari esittelee omat ideansa. Sopikaa mitä toimenpiteitä lähdette toteuttamaan.. Kerrataan sovitut toimenpiteet ja vastuuhenkilöt. OPPIVA OPS / Leena Nousiainen & Ulla Rasimus 8.4.2017

Lapsuuden ja nuoruusiän kehitysvaiheet Persoonallisuuden kehittymisessä on kaksi tärkeää vaihetta: 0-3 vuoden iässä kehittyy ensimmäinen peruspersoonallisuus Keskeisessä asemassa varhaiset kiintymyssuhteet Latenssivaihe (6 – 10 vuotta) on minän kehityksen suvantovaihetta ja sisäisen lujittumisen aikaa Nuoruusiässä minän rakenteet ”löystyvät” ja antavat tilaa uudelle kasvulle – ”toinen mahdollisuus” Keskeisessä asemassa vanhemmat ja ikätoverit Persoonallisuus vakiintuu noin 22 ikävuoteen mennessä, jonka jälkeen muuttumaton OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Latenssivaihe (6-10 vuotta) Koulusta tulee lapselle tärkeä psyykkinen areena -> koululla on tärkeä osuus latenssivaiheen onnistumiseen: Jos lapsi pärjää koulussa, hänelle syntyy uutteruuden tunne uudeksi keinoksi ylläpitää sisäistä eheyttään – näkyy yrittämisenä, hallinnan tunteena ja luontevana itsevarmuutena Kehitystehtävän puutteellinen ratkaisu ilmenee taas periksi antamisena, joskus lupaavan alun jälkeen ”lössiksi lyömisenä” ja alemmuuden tunteena Koulukokemukset näkyvät vielä keski-ikäisten työhön liittämissä mielikuvina Ulkonaisesti latenssi-iän lapsi on vireä ja sosiaalinen, nauttii sääntöjen noudattamisesta OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Nuoruusikä Nuoruusiässä normaalitapauksissa älyllinen kehitys jatkuu pääosin lineaarisesti Joillakin kognitiivisen toimintojen osa-alueilla tapahtuu kuitenkin kehityksen hidastumista murrosiässä Paradoksaalisesti heikentymistä tapahtuu toiminnanohjauksessa, johon kohdistuvat vaatimukset lisääntyvät yläkoulun alkaessa selkeästi Emotionaalisen kehityksen taantuminen vaikuttaa oppimiseen erityisesti motivaation kautta Psyykkinen kehitystarve ei liity oppimiseen = ristiriita OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Nuoruusikä Nuoruusikä vs. murrosikä Nuoruusikä alkaa aina murrosiästä ja ajoittuu keskimäärin 11-20 vuoden ikään Sukupuolten välillä selkeä ero aikataulussa Nuoruusiässä tapahtuu normaaliin kehitykseen kuuluva psyykkisen kehityksen taantuminen, joka liittyy persoonallisuuden kehitykseen Nuoruusiän tärkein kehitystehtävä on autonomiapyrkimys Autonomiapyrkimyksen tärkein ”työkalu” on vastakkainasettelu OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Syövätkö oppimisvaikeudet koulumotivaatiota? Nuorten motivaation tukemisessa paras keino on tukea suoriutumista Suoriutuminen selittää motivaatiota jo alakoulusta alkaen Oppimismotivaatio syntyy, kun nuori kokee uudet asiat haasteellisina, muttei liian vaikeina itselleen Myös ympäristön odotukset vaikuttavat motivaatioon Vanhempien vähäinen kiinnostus tai kannustus nuoren kognitiiviseen oppimiseen on usein riskitekijä koulussa tarvittavalle oppimisorientaatiolle ja –motivaatiolle Oppimista ohjaavat tavoiteorientaatiot, jotka voivat olla erilaisia: Hallitsemistavoite Tavoitteena oppia tai kehittää taitoja – riittävä hallinnan tunne Pätemistavoite Halu osoittaa kykyjä tai olla parempi kuin muut Välttämistavoite Vältellään muiden negatiivisia huomautuksia tai vetäydytään, jos ei uskota selviytyvän tilanteessa OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Oppimisympäristön muutos Aineenopettajuus Pedagoginen ote kevenee Opiskelun jaksottaisuus Arjen hallinnan vaatimukset lisääntyvät Itsenäinen työskentely lisääntyy Oppimisen itseohjautuvuus lisääntyy Teoreettisen tiedon määrä kasvaa Mm. luetun ymmärtämisen ja loogisen päättelyn vaatimukset lisääntyvät Tiedonkulku vaikeutuu OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Toiminnan ohjauksen tukeminen nuoruusiässä Nuoret tarvitsevat usein tukea toiminnanohjauksessa Suunnitelmallisuus Priorisointi Arjen hallinta Ajan hallinta Itsearviointi Omien vahvuuksien ja heikkouksien hahmottaminen – realistiset odotukset itselle OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Miten lapsen / nuoren kehitysvaiheet ilmenevät koulun arjessa? Pohtikaa Miten lapsen / nuoren kehitysvaiheet ilmenevät koulun arjessa? Miten otatte tämän asian opettajakunnalle? Miten hyödynnetään KOR – moniammatillisuus? OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen