Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Monikulttuurisuus opetuksessa
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Erityisopetus lukiossa
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Autismin kirjon oppilaiden perusopetus Helsingissä
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
PERUS- JA ERITYISOPETUS
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Lasten mielenterveyspalvelujen porrastus – uudet tehtävät 2012 alkaen
(Kirjoita tähän tehtävän otsikko esim. Ti-te-tehtävä 2. PP:n kotitehtävä) (Kirjoita tähän oma nimesi ja päivämäärä)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Tukevasti koulupolulla
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Lastensuojelu nuoren tukena
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Pääperiaatteet (luonnos 2007)
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Kuntoutusmuodot Minna Launonen.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Toimialojen asiakasprosessit ja toiminnanohjauksen tukiprosessit alkaen (KV §135/13)
Pajatyön mahdollisuuksia erityisopetuksen järjestämisessä
Kouluinfo Renkomäen koulu
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Ops seminaari Askola.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Psyykkinen itsesäätely
Perhepalvelukeskus Lasten Kaste oppimisverkosto Ritva Olsén, perhepalvelujohtaja Lasten Kaste oppimisverkosto Ritva Olsén, perhepalvelujohtaja.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Kelpo-hanke Amisto
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Esiopetuksen vuosiympyrä
Lapsuus ja nuoruus.
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Kasvatuksellinen kuntoutus
Lasten kuntoutus Katja Hietaniemi Miia Kääntö Minja Liuska
Läheisen ohjaus terapiatyössä
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Opiskeluhuollon palvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Kielellinen erityisvaikeus
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Esityksen transkriptio:

Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka Kuntoutumisen tukemisen op.jakso. Erityispedagogiikka.(Mtu) Släh12yk (Shp) Diasarja 2. Kasvatuksellinen kuntoutuminen ( 9. 10. 12.) Vao. Palvelut. Lähihoitajakoulutus. M. Tuomivirta Lk. 2012 – 13. jakso 2.

Kuntouttamisen muodot Lähde: Malm, M., Matero, M., Repo, M & Talvela, E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. Wsoy. Kuntouttamisen muodot Lääkinnällinen Sosiaalinen, Kasvatuksellinen, Ammatillinen Erityispedagogiikka- Lähihoitajakoulutus- M.Tuomivirta-2012.

Kasvatuksellinen kuntoutus muotoja ovat erityisvarhaiskasvatus ja erityisopetus. Pyritään takaamaan suotuisa kehitys- ja oppimisympäristö. + perheen tuki Kunnan velvollisuus. Tavoitteena tasa-arvo. Erityistä tukea tarvitseva. Kokonaisvaltainen tukeminen (sis. Sos. + lääk. Kunt. Myös) Erityispedagogiikka- Lähihoitajakoulutus- M.Tuomivirta-2012.

Kasvatuksellinen kuntoutus Mitä ammattilaisia toimii päiväkodissa /koulussa? Itsetunto kehityksessä, Vahvuudet esiin + positiivisuuden voima, Kasvatusympäristöt: 1. koti, 2. koulu, Moniammatillisuus. Kasvun tukemista – kuntoutumisen tukemista – terapiaa? Erityispedagogiikka- Lähihoitajakoulutus- M.Tuomivirta-2012.

Kasvatuksellinen kuntoutus: Varhaiserityiskasvatus Erityispäivähoito: integroituna tavalliseen päivähoitoon=> tuen tarve henkilöstön lisäyksenä tai ryhmäkoon suunnittelussa. Erityistyöntekijät: elto, kelto, puhe-, toiminta-, fysioterapeutit + psykologi, perheneuvola. Portaat-varkasohjelma(?2004) (vrt. Pohjanmaan perhekaste-proj.) Tavoitteellinen väline arvioinnissa: Sosiaalinen kehitys, Kielen kehitys, Omatoimisuus, Kognitiivinen keh. Motoriikka Vauvan kehitys Kommunikaatio Erityispedagogiikka- Lähihoitajakoulutus- M.Tuomivirta-2012.

Kasvatuksellinen kuntoutus: Erityistä tukea tarvitsevan opetus Erityisopetuksen lähtökohdat: Erilaisuuteen vastaaminen, Oppimisvaikeuksien tunnistaminen, Varhaiset tukitoimet Ovatko integraatiota vai segregaatiota?: Kuka puhuu ja mistä toimesta? Oppimäärän yksilöllistäminen, Pidennetty oppivelvollisuus (9>11) Opetuksen järjestäminen toiminta-alueittain.(ks. Taulukko s.103.) Kasvatuksellinen kuntoutus: Erityistä tukea tarvitsevan opetus HOJKS,: lapsen vahvuudet, opp. Tavoitteet, Vaikeudet opp. Tuen tarve Oppimisympäristö ”Kaikilla on tasavertainen mahd. suorittaa oppivelvollisuus.” (Perusopetuslaki. Erityisopetus) Erityispedagogiikka- Lähihoitajakoulutus- M.Tuomivirta-2012.

Itsemääräämisoikeus? Oma valinta vai olosuhteen määrittämä tilanne? Tuettuna vai avustettuna? Erityisenä vai ”erityistettynä”? Mikä on toimiva ihminen? /toimintakyky? Erityispedagogiikka- Lähihoitajakoulutus- M.Tuomivirta-2012.

Mitä on riittävä terveys/normaalius/”hyvyys”? Normaalius? Takala, M. (toim.) 2010. Erityispedagogiikka ja kouluikä. Palmenia. Normaali/Terve/Hyvä……>>>>……..Epänormaali/Sairas/Huono Mitä on riittävä terveys/normaalius/”hyvyys”? Erityispedagogiikka- Lähihoitajakoulutus- M.Tuomivirta-2012.