© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VERKKO-OPPIMISPROSESSIN SUUNNITTELU OSAAMISPERUSTAISIIN OPSEIHIN
Advertisements

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
TYÖNHAUN PORTAAT Työsopimus ”Täällä voi harjoitella
Haastattelukysymysten laatiminen
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Virtuaaliammattikorkeakoulu OPPIMISAIHIOT - ituja oppimiselle
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Kysy kirjastonhoitajalta -uudistus Vastaamisen konsepti • Kirjasto • Muut vastaajat • Kommentointi.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Elämän totuuksia (värillinen tausta, teksti tulee ruutuun liikkumalla, musiikkia)
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
TYÖHAASTATTELUUN!. Haastattelustrategiat Vrt. vapaat -- muodolliset Vrt. vapaat -- muodolliset 15 min. -- useita tunteja 15 min. -- useita tunteja Yksi.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
ITK-päivien work shop purkua Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Titta Koski, Oulun yliopisto Marjut Andersson, Tampereen teknillinen.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Coach Developer Academy – kysymykset kouluttajan tukena
Kyselylomakkeen tekeminen
Kokemuksellinen oppiminen
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Tutkimuksen abc.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Professori Juha Karhu ONPOOL26 Varallisuusoikeus
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Millainen on kemian mikromaailma
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
KÄRSIVÄLLINEN PATIENT
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Arvioinnista arkipäivää
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista

© Silander 05 Oppilas ymmärtää ravinnon merkityksen. -ruoka -ruoka-aineet -ravinto-aineet… Tutkiva oppiminen Opintojakso / kurssi / oppimiskokonaisuus

© Silander 05 Haastattelukysymysten tekeminen Haastattelu Haastattelija Vastaaja ”Mitä tietoa halutaan?” Kysymysten muotoilu Eri tyyppiset kysymykset Vastausten taltiointi (vempeleet) Yhteisöllinen oppiminen Scaffolding Oppimistilanne, jossa aihiota käytetään

© Silander 05 HAVAINNOITI: Mihin oppijan havainnoinnin tulisi kohdistua? -haastattelutilanne -mitä haastattelija haluaa tietää (tavoite) -tunnistaa erilaisia kysymyksiä -minkälainen kysymys johtaa minkäkinlaiseen vastaukseen -”millanen kysymys on hyvä” -kysymyssanat + lauseet OPPIJAN TIEDONPROSESSOINTI: Miten oppija tietoa prosessoi? -vertailu -kausaalisuhteiden hahmottaminen (päättely) -yhteisöllinen tiedonprosessointi -”reflektio” -”analysointi” -soveltaminen käytäntöön Oppimisaihiossa: 1. 2.

© Silander 05 Oppimisaihion rakenne Oppijan aktiviteetti / toiminta aihion käytössä: 1. Katsoo/kuuntelee lyhyen esimerkin, 2. ”Mitä oppija löytää haastattelukuvasta”, 3. samaa kysymyslausepohjaa käyttäen ( kysymyssanaa vaihdellen) ”kokeillaan kavereilla”, millaisia vastauksia saadaan. 4. Malli kys.  vas. 5. Kysymyslausepohjia. 6. Oppijat muokkaa ja valitsee lausepohjia sen mukaan, mitä haluaa tietää Asia / ilmiö: 1.Haastattelutilanne (esimerkki) 2.Kysymyslausepohja + ohje (testaa kaverilla) 3. Mallikysymys ja vastaus 4.Kysymyslausemallit ja pohjat +niiden käyttö Orientointi … Jatko- oppimis- prosessi / Työstö: Kysymysten käyttäminen, haastattelu ja sen reflektio