© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista
© Silander 05 Oppilas ymmärtää ravinnon merkityksen. -ruoka -ruoka-aineet -ravinto-aineet… Tutkiva oppiminen Opintojakso / kurssi / oppimiskokonaisuus
© Silander 05 Haastattelukysymysten tekeminen Haastattelu Haastattelija Vastaaja ”Mitä tietoa halutaan?” Kysymysten muotoilu Eri tyyppiset kysymykset Vastausten taltiointi (vempeleet) Yhteisöllinen oppiminen Scaffolding Oppimistilanne, jossa aihiota käytetään
© Silander 05 HAVAINNOITI: Mihin oppijan havainnoinnin tulisi kohdistua? -haastattelutilanne -mitä haastattelija haluaa tietää (tavoite) -tunnistaa erilaisia kysymyksiä -minkälainen kysymys johtaa minkäkinlaiseen vastaukseen -”millanen kysymys on hyvä” -kysymyssanat + lauseet OPPIJAN TIEDONPROSESSOINTI: Miten oppija tietoa prosessoi? -vertailu -kausaalisuhteiden hahmottaminen (päättely) -yhteisöllinen tiedonprosessointi -”reflektio” -”analysointi” -soveltaminen käytäntöön Oppimisaihiossa: 1. 2.
© Silander 05 Oppimisaihion rakenne Oppijan aktiviteetti / toiminta aihion käytössä: 1. Katsoo/kuuntelee lyhyen esimerkin, 2. ”Mitä oppija löytää haastattelukuvasta”, 3. samaa kysymyslausepohjaa käyttäen ( kysymyssanaa vaihdellen) ”kokeillaan kavereilla”, millaisia vastauksia saadaan. 4. Malli kys. vas. 5. Kysymyslausepohjia. 6. Oppijat muokkaa ja valitsee lausepohjia sen mukaan, mitä haluaa tietää Asia / ilmiö: 1.Haastattelutilanne (esimerkki) 2.Kysymyslausepohja + ohje (testaa kaverilla) 3. Mallikysymys ja vastaus 4.Kysymyslausemallit ja pohjat +niiden käyttö Orientointi … Jatko- oppimis- prosessi / Työstö: Kysymysten käyttäminen, haastattelu ja sen reflektio