Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA"— Esityksen transkriptio:

1 INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA
MITÄ? MIKSI? MITEN? MILLOIN? Ennakkotietoa, kurssipalautetta, mielipiteitä, kokemuksia, tenttivastauksia, esseitä, tutkielmia, opintosuorituksia, oppimispäiväkirjoja, portfolioita, pohdintoja, analyyseja, laskelmia,… Kerää vain sellaista tietoa, jota tarvitaan ja joka on merkityksellistä (hyödyttää oppimista)! Esim. palautteen keruu vain, jos sillä on todellista vaikutusta toiminnan kehittämiseen! Suorituskeskei-syyden sijaan huomio oppimiseen, ajattelun taitojen kehittymiseen, dialogisuuteen, oppimistaitojen harjaantumiseen… Hyödynnä tarkoituksenmukaista työvälinettä ja/tai itsellesi ja opiskelijoillesi tuttuja kanavia. Esim. palautetta voi kerätä myös suullisesti tai paperilla. Tiedon keruun tulee olla avointa ja vuorovaikutteista. Anna keräämästäsi informaatiosta opiskelijoille aina vastine (arviointi, palautteen vastine, perustelut, hyväksymisen kuittaus tms.) Suunnittele realistinen aikataulu, tiedota siitä ja kerää informaatio oikeaan aikaan. Kurssin tehtävien tulee juontaa oppimistavoitteista ja olla tarpeeseen sopivia. Kurssipalautetta olisi hyvä kerätä jo kurssin aikana, ei vasta kurssin loputtua. Vastine pitää ehtiä antaa kurssin puitteissa! Opetus on opiskelijoita varten, lähtökohtana aina oppimistavoitteet. Kun tavoitteet ja niistä johdetut tehtävät ovat selvillä, voidaan valita informaation keruutapa ja –väline. Opiskelijat opiskelevat työelämää varten – heidän tulisi oppia työelämän kannalta keskeisiä taitoja (ei pelkkää substanssia), joten suoritusten keruu ei aina ole olennaisinta! Kun osaa vastata näihin kalvolla näkyviin kysymyksiin – välineen/välineiden valinta ja verkkokurssin rakentaminen on paljon helpompaa.

2 INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA
MITÄ? MIKSI? MITEN? MILLOIN? Mitä kerätyllä informaatiolla tavoitellaan / halutaan saada aikaan? Millaisia asioita kerätyllä informaatiolla halutaan osoittaa? Mihin informaatiota käytetään keruun jälkeen? Millaisia asioita informaation keruusta seuraa? KERÄTTY TIETO SEURAUS / VAIKUTUS Ennakkotehtävä Orientaatio teemaan, kurssin sisällön suuntaaminen Esseetehtävä Kurssisuoritusten saaminen, sähköpostin kuormittavuus vähenee Kurssipalaute Kurssin kehittyminen opiskelijalähtöisemmäksi Oppimispäiväkirja Oppimisprosessin näkyvyys, oman oppimisen/opiskelun hahmottaminen Ryhmätyö Yhteisen tiedon tuottamisen ja ryhmässä toimimisen taidot kehittyvät Dialoginen Tieteellisen, syvällisen vuorovaikutuksen verkkokeskustelu harjoittelu, kuuntelu ja analysointi taitojen kehittyminen

3 Muut esim. Oodi, sähköposti
INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA E-lomake Blackboard Moodle Wiki Blogi Muut esim. Oodi, sähköposti Kyselyt Testit Tehtävät Tiedostojen palautus Anonyymi palautus Keskusteluviestit/kommentit Anonyymi keskustelu/kommentit Vastausten julkaisu yhteisölle Vastausten julkaisu avoimesti BSCW ( ) ( ) = Mahdollista vain riittävin oikeuksin Kyselyt = monivalintakyselyt, ennakkokyselyt, mielipidekyselyt, palautekyselyt, ilmoittautumiset jne. Testit = itsearviointitestit, kertaustestit, arvostelu ja/tai välitön palaute mahdollista Tehtävät = mahdollisuus palauttaa järjestelmässä kirjoitettava oppimistehtävä Tiedostojen palautus = mahdollisuus lähettää liitetiedostoja omalta koneelta (teksti, kuva, ääni,…) Anonyymi palautus = mahdollisuus kerätä opiskelijoiden tuotokset/vastaukset ilman tunnistetietoja Keskusteluviestit/kommentit = mahdollisuus vuorovaikutukseen toisten opiskelijoiden kanssa Anonyymi keskustelu/kommentit = mahdollisuus kerätä kommentteja/keskusteluviestejä nimettöminä Vastausten julkaisu yhteisölle = tulosten julkaisu kirjautuneille, järjestelmän sisällä) Vastausten julkaisu avoimesti = tulosten avoin julkaisu verkossa (kirjautumattomille)

4 INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA
ESIMERKKI 1. KYSELYT Opettaja haluaa kerätä palautetta kurssista /opintojaksosta. RATKAISU 1. Valitaan välineeksi E-lomake, koska: Kurssilla ei valmiiksi hyödynnetä verkko-oppimisympäristöjä tai Oodia Kyselystä halutaan monipuolinen (paljon erilaisia kysymystyyppejä) Osa kyselyn vastaajista tulee HY:n ulkopuolelta (vastaaminen ei vaadi tunnuksia) Halutaan mahdollisimman matala kynnys vastaamiseen (ei kirjautumista, vain selainyhteys ja lomakkeen verkko-osoite vastaajilla) Hyödynnetään kyselyn raportointi-osaa monipuolisesti ja halutaan helposti julkaista raportin osia (vastausten yhteenveto) muualla verkossa RATKAISU 2. Valitaan välineeksi Blackboard, koska: Kurssilla hyödynnetään Bb:tä muussakin toiminnassa, väline on valmiiksi tuttu opelle ja opiskelijoille Kysely halutaan arvostella tai vastaukset halutaan liittää osaksi laajempaa opintosuoritusta Halutaan kerätä ryhmäkohtaista palautetta Vastaukset säilyvät ”tallessa” samassa paikassa kuin muutkin kurssisuoritteet Halutaan julkaista tulokset yhteisön sisällä ja varmistaa, että vastauksiin ei pääse kurssin ulkopuoliset käsiksi Molemmat tarjoavat monipuoliset kysymystyypit Molemmissa voidaan kerätä palautetta nimellä tai anonyymisti (ilman nimeä), jos valintatyökalu (Moodlessa) Molemmissa voidaan sallia opiskelijalle vastauksen päivittäminen myöhemmin (monta vastauskertaa) Molemmissa voidaan tehdä ajastettuja kyselyitä Alempi linkki: Opettajana Blackboardissa - Aleksandria, 3. periodi, 2008 > Arvioinnit > Tutustumista Arviointi-työkaluun

5 INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA
ESIMERKKI 2. TESTIT Opettaja haluaa selvittää opiskelijoiden lähtötason teettämällä tasotestin. RATKAISU 1. Valitaan välineeksi Moodle, koska: Kurssilla tullaan käyttämään Moodlea muussakin toiminnassa, samalla hoidetaan tutustuminen välineeseen (kirjautuminen kurssialueelle jne.) Halutaan, että testiin voi vastata vain omalla nimellä, jolloin saadaan kurssin lopussa on helpompi verrata kunkin opiskelijan oppimistuloksia (jos testi esim. teetetään silloin uudelleen) Testistä halutaan antaa välitön palaute ja arviointi suoraan järjestelmästä Halutaan, että testin voi tehdä useita kertoja Halutaan pisteyttää vastausyritykset (paras yritys, viimeisin yritys, keskiarvo jne.) ja esim. vähentää vääristä vastauksista pisteitä Testin tulos voidaan liittää osaksi kurssin kokonaissuoritusta Halutaan jakaa tulokset yhteisön sisällä RATKAISU 2. Valitaan välineeksi E-lomake, koska: Halutaan ottaa monipuolinen ja pitkä testi nopeasti ja vaivattomasti käyttöön Halutaan teettää testi anonyymisti Raportissa saadaan valmiit graafit (kuvaajat) ja tilastot Testin tulokset voidaan helposti siirtää toiseen järjestelmään (spss, excel) Testivastaukset voidaan testin jälkeen lähettää vastaajalle sähköpostiin (automaattisesti) Voidaan ajatella näitä ratkaisuja myös itsearviointitesteihin, kertaustentteihin jne. Laajemmista tenteistä hyvä esimerkki mm. tvt-ajokortti. Jos kyseessä on testi, johon on oikeat vastauksen, E-lomakkeessa voidaan lähettää ne vastaajan mailiin tai julkaista palautesivulla vastausten lähettämisen jälkeen.

6 INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA
ESIMERKKI 3. TEHTÄVÄT Opettaja haluaa teettää opiskelijoilla lyhyen kirjoitustehtävän. RATKAISU 1. Valitaan välineeksi Wiki, koska: Kurssilla ei hyödynnetä verkko-oppimisympäristöä (Moodle, Blackboard tai BSCW) Halutaan hyödyntää yhteiskirjoittamisen ominaisuuksia, kun toteutus ryhmätyönä Halutaan palautus verkkosivun muodossa (avoin julkaisu) Halutaan hyödyntää tehtävän jatkuvaa muokkausmahdollisuutta (prosessi) RATKAISU 2. Valitaan välineeksi Moodle, koska: Kurssilla hyödynnetään valmiiksi Moodlea Halutaan hyödyntää arviointimahdollisuuksia Halutaan ajastaa palautus (myöhästyneet palautukset estetään/merkitään) Halutaan palautuksista ilmoitus sähköpostiin Käytetään Moodlen keskusteluominaisuuksia ohessa Blogi ja Bb toimivat tässä myös hyvin. Jos halutaan esim. oppimispäiväkirjojen palautus, silloin blogi ja Bb toimivimmat muodot!

7 INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA
ESIMERKKI 4. TIEDOSTOJEN PALAUTUS Opettaja kerää opiskelijoilta tutkielmat tiedostoina. RATKAISU 1. Valitaan välineeksi Wiki, koska: Kurssilla ei hyödynnetä verkko-oppimisympäristöä (Moodle, Blackboard tai BSCW) Tarjotaan opiskelijoille mahdollisuus palauttaa monta tiedostoa (esim. eri versioita) Halutaan ladata tiedostot omalle koneelle yhtenä zip-pakettina Hyödynnetään kommentointia opponoinnissa / palautteen antamiseen RATKAISU 2. Valitaan välineeksi Moodle, koska: Kurssilla hyödynnetään valmiiksi Moodlea Halutaan hyödyntää arviointimahdollisuuksia (asteikko, palaute) Halutaan ajastaa palautus (myöhästyneet palautukset estetään/merkitään) Halutaan palautuksista ilmoitus sähköpostiin Käytetään keskustelualuetta opponointiin / keskusteluun, jolloin tiedostot voidaan palauttaa suoraan keskustelualueelle Tässä voidaan hyödyntää hyvin, myös Bb:tä tai E-lomaketta tai BSCW:tä

8 MILLAISEN VÄLINEEN VALITSEN TIEDON KERUUTA VARTEN?
INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA MILLAISEN VÄLINEEN VALITSEN TIEDON KERUUTA VARTEN? TARKOITUKSENMUKAISEN YHTEISTEN LINJAUSTEN MUKAISEN OPISKELIJOITA HYÖDYTTÄVÄN TUTUN JA TURVALLISEN ITSEÄ HYÖDYTTÄVÄN SULJETUN OPETUSMENETELMÄÄ TUKEVAN TAVOITTEITA EDISTÄVÄN UUDEN JA INNOVATIIVISEN VÄHÄN KUORMITTAVAN HELPPOKÄYTTÖISEN OPPIMISTA TEHOSTAVAN VUOROVAIKUTTEISEN AVOIMEN


Lataa ppt "INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google