Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto, Cicero Learning

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
PK-kehittämispalvelut
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Liikenne- ja viestintäministeriö, Suunnitelma.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
- mahdollisuus kehittämiseen -
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa Ohjausryhmän kokous, OPH Lämpimästi tervetuloa!
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Millaisia linjauksia ja toimenpiteitä ehdotetaan Kansallisessa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmassa? Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Opetusteknologiaa koulun arkeen – Kohti systeemisiä oppimisratkaisuja!
Kohti tulevaisuuden koulun toimintamalleja
Lasten hyvinvoinnin rakentuminen mediassa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, TVT koulun arjessa -hanke blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Systeemiset oppimisratkaisut –hankevalmistelu ja verkottumistapaaminen klo 13 Helsingin yliopisto, Siltavuorenpenger 3A Lämpimästi tervetuloa!
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa nyt ja tulevaisuudessa
Lasten hyvinvoinnin rakentuminen mediassa
Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, TVT koulun arjessa Punkalaitumen yhteiskoulun VESO-päivä.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Esityksen transkriptio:

Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto, Cicero Learning Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto, Cicero Learning Oppimisen rajanylityksiä – eNorssin kevätseminaari, 28.—29.4.2011 Helsingin normaalilyseo, Helsinki Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma ja lisämateriaalit: www.arjentietoyhteiskunta.fi blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun

Millaisia taitoja lapset ja nuoret tarvitsevat tulevaisuudessa? A  B 3 A:ta! Abundance Asia 6000e  1000e Automatic (Friedman; Pink; Robinson; Trinh 2011)

Tulevaisuuden taidot ja osaaminen - Ennakointikysely / kevät 2010 Salo ym. 2010

Tulevaisuuden osaaminen? KSAVE-malli ATCS 2009; Uni of Melbourne TVT koulun arjessa -väliraportti 2010, Lankinen, T. 2010, http://tiny.cc./valiraportti Tulevaisuuden osaaminen? Ajattelemisen taidot luovuus ja innovatiivisuus kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko oppimaan oppiminen ja metakognitio Työskentelyn taidot suullinen ja kirjallinen kommunikointi yhteisöllisyys ja tiimityö Työskentelyvälineiden hallintataidot performanssi ja kompetenssi yhdessä, mediataito (luova, kriittinen, sosiaalinen) tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito Aktiivisen kansalaisuuden taidot kansalaisuus ja monikulttuurisuus: globaali ja lokaali osallisuus yhteisön jäsenenä henkilökohtainen ja sosiaalinen vastuullisuus

”The future is already here— It is just unevenly distributed.” -William Gibson- We have powerful tools… http://www.youtube.com/watch?v=thOxW19vsTg

Use of ICTs at home vs. at school (OECD, 2009)

Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua? tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuotiaista, 500 000 rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin Facebookissa vuonna 2010 500 miljoonaa käyttäjää, 1,9 miljoonaa suomalaista käyttäjää nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%-20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä esimerkki Siltamat SecondLifessa ja ConnectPro:ssa sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Miksi muutos on välttämätön? TVT:n opetuskäytön haasteet ja esteet Kouluittain vaihteleva ja riittämätön tekninen infrastruktuuri Teknisen ja pedagogisen tuen puute Oppijan aktiivisuutta ja yhteisöllistä opiskelua tukevien pedagogisten mallien ja käytänteiden vähäinen käyttö E-oppimateriaalin saatavuus, laatu ja levittäminen Koulun toimintakulttuurin haasteet ja yhteisöllisyys Koulujen johtamiskäytänteiden kehittäminen ja muutoksen johtaminen Yritysten ja koulujen kumppanuus koulujen palveluiden organisoimiseksi Opettajankoulutuksen ajantasaistaminen

oppimisen voimavarana - koko maailma koulun arjessa! Visio Osaava oppilas ja osallistava koulu – tieto- ja viestintätekniikka mahdollistajana   Tieto- ja viestintätekniikka oppimisen voimavarana - koko maailma koulun arjessa!

Lähtökohtia Tiedonkäsityksen muutos Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet Tarve tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiselle Mitkä ovat mobiilipelien kymmenen käskyä? Entä verkkopelien haasteet? Peli voi olla jopa yksilöllisesti muokattu oppimisen väline edutainmentin muodossa, mutta pelaamiseen voi liittyä myös riskejä. Miten pelejä pitäisi kehittää käyttäjän näkökulmasta? Muun muassa tällaisia kysymyksiä käsitellään Agoran Elektroniset pelit -seminaarissa. Tarkoituksena on koota yhteen alueen osaamista sekä peleistä kiinnostuneita tahoja ja tarkastella mitä alueella tällä hetkellä tapahtuu Jyväskylässä, mutta myös muualla Suomessa. Seminaariin osallistuu mm. tutkijoita, pelin kehittäjiä, yritysten edustajia, opiskelijoita ja koulutuksen edustajia. joka kokoaa pelitutkimuksen taitajia, alan opiskelijoita ja yritysväkeä tarkastelemaan. Puheenvuorojen lisäksi pääsemme tutustumaan muutaman pelintekijän peleihin. Tauoilla on mahdollist tutustua myös postereihin. Johdanto pelien esittelyosuuteen alkaa klo 12.30 Jorma Kypön puheenvuorolla monen pelaajan symmetrisistä asetelmista, ja pelejä esitellään klo 13.00 alkaen Agoran tietokoneluokassa.

1. Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos Seuranta- ja itsearviointi-järjestelmä Tutkimus- ja kehittämis-hankkeet Tuloksellinen muutos koko koulutusjärjestelmässä Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos Opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus Kansallinen tietopalvelu Koko koulutus-järjestelmän tavoitteet

2. Oppijan tulevaisuuden osaaminen Kansalaisen taidot Oppimaan oppimisen taidot Henkilökohtaiset oppimispolut Tulevaisuuden taitojen oppiminen tieto- ja viestintätekniikan tuella Oppijan tulevaisuuden osaamisen kehittäminen Yhteisöllisen työskentely Oppilasarviointi

3. Pedagogiset käytänteet Aktivoivia työtapoja hyödyntävä täydennyskoulutus Aktivoivat ja osallistavat työtavat Yhteisöllinen opiskelu Omaehtoinen tuottaminen Oppijan aktiivisuutta ja opiskelun yhteisöllisyyttä tukevien pedagogisten mallien käyttö Pedagogisten käytänteiden kehittäminen http://www.koulumestari.fi/2010/11/koulumestarissa-tapahtuu/

http://www.koulumestari.fi/2010/11/koulumestarissa-tapahtuu/

Yhteisöllinen tiedonrakentelu → Edistetään tieto- ja viestintätekniikan keinoin yhteisöllistä tiedonrakentelua Kenttätutkimuksesta nousi esiin useita esimerkkejä käytännöistä, joissa opetusteknologiaa käytetään yhteisöllisen tiedonrakentelun tukena ja välineenä (esimerkiksi tutkiva oppiminen, ilmiöpohjainen oppiminen, pari-, tiimi- ja ryhmätyönä toteutetut projektityöt ja tutkielmat ja niiden yhteinen kommentointi, keskusteleminen, asiantuntijan roolissa toimiminen) → Tuetaan sellaisen opetusteknologian käytön vakiintumista, jonka käyttö tukee yhteisöllistä työskentelyä sekä vuorovaikutteista, yhteisöllistä tiedon rakentelua tukevaa toimintaa → Siirrytään “toiminnoista ja tiedon siirtelystä” ideoiden tuottamiseen ja niiden vastuulliseen kehittämiseen Järvelä ym. 2010 15

4. E-oppimateriaalit ja oppimissovellukset Kansallinen hakupalvelu Elämyksellinen ja havainnollinen e-oppimateriaali ALV-kohtelun tarkistus Immateriaali-oikeudet E-oppimateriaalien saatavuus, laatu ja levittäminen E-oppimateriaalien ja oppimissovellusten kehittäminen Kustantajien ja opettajien yhteistyömalli

5. Koulujen infrastruktuuri, oppimisen tilat, hankinnat ja tukipalvelut tavoitetaso Hankinta- malli Ajanmukaiset tietoverkot Tuki- järjestelmä Valtakunnallinen kokonais-arkkitehtuuri Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa, oppimisessa ja hallinnossa Infrastruktuurin, hankintojen, oppimisen tilojen ja tukipalveluiden kehittäminen Avoimet rajapinnat http://jarkitehdas.blogspot.com/

Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto 22.4.2008 www.helsinki.fi/sokla/media/ Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto 22.4.2008

Innovatiiviset opetuskäytänteet edellyttävät tukea rehtorit: innovatiiviset opetuskäytänteet tavoitteena, koulun yhteinen visio tärkeää opettajat: perinteiset menetelmät vallitsevina, pääpaino opetussuunnitelman mukaisten oppiainetavoitteiden saavuttamisessa, innovaattorit yksittäisiä opettajia innovatiivisten opetuskäytänteiden vakiinnuttaminen edellyttää koulukohtaista ja innovaatiolähtöistä pedagogista tukea Kankaanranta ym.

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaaminen 6. Opettajuus, opettajankoulutus ja opettajan pedagoginen asiantuntijuus Ajanmukainen välineistö ja sovellukset Opettajien ja opettajan-kouluttajien tvt:n opetuskäytön osaaminen Tutkintovaatimusten päivitys Täydennys- koulutus Opettajuuden, opettajankoulutuksen ja opettajan pedagogisen asiantuntijuuden kehittäminen Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaaminen http://www.koulumestari.fi/2010/11/koulumestarissa-tapahtuu/

Knowledge Creation Lab for Teacher Education (Lonka 2010) Motivation Interaction, support for sharing Multimodal use of ICTs Authentic learning situations Blended learning, F2F and web 2.0 applications

7. Koulun toimintakulttuuri ja johtajuus Opettajien yhteistyö Visio ja suunnitelma osana OPS:aa Opetustoimen ja oppilaitosjohdon osaaminen Vertaistuki-järjestelmä Päättäjien ja oppilaitosjohdon tietoisuus Yhteisöllinen toimintakulttuuri, strateginen johtajuus ja tvt:n käyttöönotto Koulun toimintakulttuurin kehittäminen yhteisölliseksi ja johtajuuden tukeminen

Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria pelot Unelma Luovuus Rikastava yhteisö Luottamus Visio Kysy- mykset Resurssit Haasteet Pelot Castells & Himanen, 2002; Himanen, P., 2008.

8. Yritys- ja verkostoyhteistyö Eettiset pelisäännöt Pitkäkestoiset yhteistyö-suhteet Tietopaketti yhteistyö-mahdollisuuksista Modulaariset kokonais- konseptit Tutkimus- ja kehittämis-hankkeet Koulun toimintakulttuuriin sulautunut yritys- ja verkostoyhteistyö Yritys- ja verkostoyhteistyön kehittäminen http://prezi.com/lozmtv4apzdr/cmaps-connecting-continents/

Toimiva yritys- ja verkostoyhteistyö Yhteiset edellytykset Yhteinen visio ja yhteiset arvot Yhteistyön osapuolia hyödyttävät ja kiinnostavat yhteistyömuodot Resurssit yhteistyön rakentamiseksi Jatkuvuus ja pitkäkestoiset suhteet Käyttäjien osallistuminen kiinnostuksen ja sitoutumisen lisäämiseksi Edellytykset koululle Koulun sisäisen ja ulkoisen palveluverkoston hahmottaminen Avoin ja aktiivinen yhteistyökumppaneiden etsintä Koulun toimijoiden yritys- ja verkostoyhteistyötaidot Kehitysmyönteisyys ja –valmius Yritysyhteistyö osana koulun toimintamallia ja kulttuuria Ajattelu oppijan ja tarpeiden näkökulmasta (vrt. tekniikan kehitys) Edellytykset yritykselle Tietoa koulusta, sen prosesseista ja yhteistyömahdollisuuksista Ei-kaupallinen yhteistyö Kaupallinen yhteistyö Koulut Motivaatio ja kannustimet yhteistyön tekemiseen Hyvät yhteistyön perustelut päättäville tahoille Keskittyminen ydintoimintaan ja asiakkaan roolissa toimiminen Palvelutason vaatiminen, palvelumittarit ja käytännön ohjeet Yritykset Kyky ja kiinnostus pitkäaikaisiin kumppanuussuhteisiin Yhteiset, selkeät ja ilmaistut tavoitteet Tehokkuus esim. ajankäytössä: neuvottelusta nopeasti käytäntöön Integroituminen olemassa oleviin ratkaisuihin Koulujen segmentointi ja markkinoinnin sekä yhteistyön kohdentaminen Nälkäisyys (esim. pieni kehitysorientoitunut kasvuyritys) Julkisen sektorin ja koulujen huomioiminen potentiaalisina asiakkaina Kansallisesti toimiviin ja kannattaviin ratkaisuihin pyrkiminen Tuotteistaminen

Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen 2 Opettajankoulutuksen ja opettajien osaamisen kehittäminen tutkintovaatimusten päivittäminen opettajankoulutuksen opetustilojen välineistön ajantasaistaminen tietoiskut ja verkkokoulutukset Rahoituksesta sopiminen Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen 1 Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet seuranta- ja itsearviointijärjestelmä kansallinen opetuksen vuorovaikutteinen tietopalvelu opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus 3 Perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin tietoverkoista ja yhteyksistä huolehtiminen tavoitetasosuositus hankintaprosessin kuvaus yhteensopivuus ja avoimet rajapinnat alueellinen pedagoginen ja tekninen tuki 4 Laadukas e-oppimateriaali kaikkien saataville elämyksellinen ja ymmärtävää oppimista tukeva materiaali oppimisen ja opetuksen kansallinen hakupalvelu alv-kohtelun tasapuolistaminen

Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen Rahoituksesta sopiminen Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen Koulun toimintakulttuurin kehittäminen oppilaitosjohdon osaaminen ja muutosjohtaminen opetussuunnitelmassa tvt-suunnitelma vertaistukijärjestelmä, yhteistyömallit ja tvt-tietopaketit Osaamisen kehittäminen ja pedagogiset käytänteet kansalaisen taitojen tukeminen ja uudet arviointikäytänteet aktivoivat ja osallistavat työtavat yhteisöllinen opiskelu ja henkilökohtaiset oppimispolut 7 Yritys- ja verkostoyhteistyö pelisäännöt tietopaketit yhteistyömahdollisuuksista modulaariset kokonaiskonseptit Toimintamalliesimerkkejä: http://blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun/2010/12/01/kansallinen-tieto-ja-viestintatekniikan-opetuskayton-suunnitelma/ http://blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun/2010/12/14/koulujen-videoklippeja/

OPTEK in short OPTEK is a research project which is funded by Tekes (Finnish Funding Agency for Technology and Innovation), private companies and participating universities. The research consortium consists of 12 multidisciplinary research units, 28 enterprises and 20 pilot schools, Ministry of Transport and Communications, Ministry of Education and Finnish Board of Education. The project includes four research packages (seven sub projects) Leader of the research consortium: Professor Marja Kankaanranta, Agora Center, University of Jyväskylä Co-ordinator of the project: Sanna Vahtivuori-Hänninen, CICERO Learning, University of Helsinki Tekes (Finnish Funding Agency for Technology and Innovation) is preparing an extensive R&D programme for creation of Innovative Learning Enviroments

Steps Towards the Future School 6 Creative, innovative learners, customised modular PLEs 5 Teaching—studying—learning process 4 Pedagogical models and collaborative working methods 3 Strategic school leadership 2 Structural changes to support collaborative school culture (trust and bravery) 1 Reliable infrastructure, learning materials and support services for teachers and students (community-oriented approach)

Kiitos! Lisätietoja: Sanna Vahtivuori-Hänninen sanna.vahtivuori@helsinki.fi Media Education Research Group Opettajankoulutuslaitos CICERO Learning Helsingin yliopisto www.cicero.fi

Tieto- ja viestintätekniikalla tärkeä merkitys koulujen arjessa kaikilla osa-alueilla lukioiden rehtoreista suurin osuus arvioi tvt:n käytön merkityksen erittäin tärkeäksi, alakoulujen rehtoreista pienin osuus tietotekniikan opetuskäyttö sisältyy koulun tavoitteisiin 98 % kouluista Kankaanranta ym. Rehtorikysely 2010

Tietotekniikka vastaa koulun tarpeita Tietotekniikka vastaa koulun tarpeita oppimisen ja opetuksen välineenä 78 % kouluista: lukiot 93 %, yläkoulut 83 %, alakoulut 74 % Tietotekniset laitteet ja sovellukset mahdollistavat tavoitteiden mukaisen opetuskäytön 74 % kouluista Rehtorikysely 2010

Tietotekniikan käyttömahdollisuuksissa kouluastekohtaisia ja alueellisia eroja oppilaiden määrä tietokonetta kohden hyvä suuressa osassa kouluja: koulujen väliset erot suuria lähes 80 % kouluista suhdeluku alle 10 alle 5: lukiot 50 %, yläkoulut 36 %, alakoulut 35 % kosketustaulujen, opiskelun hallintajärjestelmien sekä opetus- ja tai/harjoitteluohjelmien käyttömahdollisuudet lisääntyneet selvästi vuodesta 2006 kosketustaulut hankintalistan kärjessä vuonna 2010 (49 % kouluista ei ollut tauluja, mutta ne koettiin tarpeellisiksi) noin 30 % kouluista ei vielä tiedetä, mitkä sovellukset ovat koulun kannalta hyödyllisiä koulujen saamat tieto- ja viestintätekniikan palvelut ovat parantuneet viimeisen kahden vuoden aikana lukiot 79 %, yläkoulut 72 %, alakoulut 71 % pääkaupunkiseudulla parantunut eniten (87 % kouluista) kuitenkin 9 % rehtoreista arvioi palveluiden heikentyneen Rehtorikysely 2010 Kankaanranta ym.

What makes the impact? Evidence-based decision making Willingness - ability to break the barriers, to share, collaborate and to co-create Passion and action! 35

Kustannusarvio Laitteet: Opettajien ja opetustilojen laitteet ja esitystekniikka Palvelut: Esimerkiksi oppilaskohtainen sähköinen työpöytä ja siihen liittyvät pilvipalvelut Täydennyskoulutus: Täydennyskoulutus sisältää Osaava-ohjelman ja valtion rahoittaman opetustoimen henkilöstökoulutuksen. Koulutuksissa panostetaan opettajaverkostojen synnyttämiseen. Tutkimus- ja kehittämishankkeet: Kohdennetaan koulujen oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen. Arviointi ja seuranta: Seurantajärjestelmän kehittäminen

Esimerkki tieto- ja viestintäteknisen varustuksen tavoitetasosta OPETTAJAT: Tietokone (á 500 €) Mobiililaite (á 250 €) OPETUSTILAT: oppilaskoneet (5 kpl/luokka) (á 400 €) + äänentoisto mobiililaitteet (5 kpl/luokka) (á 300 €) esitystekniikka (esim. vuorovaikutteinen esitystaulu, datatykki, dokumenttikamera, yht. 4500 €)

Kustannusarvio 2011 2012 2013 2014 2015 Yhteensä 2011—2015 Laitteet 10 milj. 29 milj. 57 milj. 182 milj. Laajakaista 3 milj. 2 milj. 11 milj. Palvelut 7 milj. 25 milj. 35 milj. 112 milj. Täydennyskoulutus 8 milj. 6 milj. 5 milj. 37 milj. Opettajien peruskoulutus 1 milj. 0,5 milj. Tutkimus ja kehittäminen 38 milj. Arviointi ja seuranta 1,2 milj. 0,2 milj. E-oppimateriaalit 9 milj. Kustannukset yhteensä 39,2 milj. 62,2 milj. 75,2 milj. 110,7milj. 109,7 milj. 397 milj.

OPTEK – Educational Technology in School’s Everyday Life Research Project

From Media Literacy Towards Media Profiency Teaching Learning Mediated communication and activities ”Learning happens everywhere!” Life-long and life-wide learning Web environments and virtual communities Education TVT Media Profiency TVT Collaboration And co-creation Studying (Tella, Vahtivuori, Wager, et al. 2001)

Media Education 2.0 and use of ICTs: Participatory culture Being open • Peering • Sharing • Acting Globally Tapscott & Williams 2008, Wikinomics • Contribution • Connection • Collaboration • Creation Leadbeater 2008, We-think. Mass innovation, not mass production • Affiliations • Expressions • Collaborative problem solving • Circulations Jenkins et. al. 2006, Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for 21th Century Social media.. http://www.youtube.com/watch?v=sIFYPQjYhv8 Kupiainen, R.(2009), [http://www.mediakasvatus.fi/publications/]

Lonka (2010) is developing a new synthetic model, where the components are: 1) Diagnosing and activating, 2) Supporting the process of learning and studying, 3) Assessing the learning outcomes Feedback is essential feature in each of these steps. (Lonka & Ahola, 1995; model is based on Vygotsky's (1962, 1978) ideas, process-oriented instruction, and research on applied cognitive science (Bereiter & Scardamalia, 1987; Carey, 1986; Chi, Glaser & Farr, 1988). 42

Lähtökohtia Tiedonkäsityksen muutos Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet Tarve tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiselle Mitkä ovat mobiilipelien kymmenen käskyä? Entä verkkopelien haasteet? Peli voi olla jopa yksilöllisesti muokattu oppimisen väline edutainmentin muodossa, mutta pelaamiseen voi liittyä myös riskejä. Miten pelejä pitäisi kehittää käyttäjän näkökulmasta? Muun muassa tällaisia kysymyksiä käsitellään Agoran Elektroniset pelit -seminaarissa. Tarkoituksena on koota yhteen alueen osaamista sekä peleistä kiinnostuneita tahoja ja tarkastella mitä alueella tällä hetkellä tapahtuu Jyväskylässä, mutta myös muualla Suomessa. Seminaariin osallistuu mm. tutkijoita, pelin kehittäjiä, yritysten edustajia, opiskelijoita ja koulutuksen edustajia. joka kokoaa pelitutkimuksen taitajia, alan opiskelijoita ja yritysväkeä tarkastelemaan. Puheenvuorojen lisäksi pääsemme tutustumaan muutaman pelintekijän peleihin. Tauoilla on mahdollist tutustua myös postereihin. Johdanto pelien esittelyosuuteen alkaa klo 12.30 Jorma Kypön puheenvuorolla monen pelaajan symmetrisistä asetelmista, ja pelejä esitellään klo 13.00 alkaen Agoran tietokoneluokassa.