Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lasten hyvinvoinnin rakentuminen mediassa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lasten hyvinvoinnin rakentuminen mediassa"— Esityksen transkriptio:

1 Lasten hyvinvoinnin rakentuminen mediassa
Mihin tarkoituksiin lapset käyttävät mediaa? Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto Cicero Learning Lasten Ikihyvä –hanke Johtoryhmän kokous , Palmenia, Lahti Verkkohaastattelu

2 Hyvinvoiva osallistuva lapsi
ja osallistava media – Media mahdollistajana ja hyvinvointioppimisen voimavarana!

3 Asia Millaisia taitoja lapset tarvitsevat tulevaisuudessa? Abundance
A  B 3 A:ta! Abundance Asia Automatic (Friedman; Pink; Robinson; Trinh 2011)

4 Tulevaisuuden taidot ja osaaminen - Ennakointikysely / kevät 2010
Salo ym. 2010; Ahonen, Vahtivuori & Kinnunen (in print)

5 Tulevaisuuden taidot Ajattelemisen taidot Työskentelyn taidot
KSAVE-malli ATCS 2009; Uni of Melbourne TVT koulun arjessa -väliraportti 2010, Lankinen, T. 2010, Tulevaisuuden taidot Ajattelemisen taidot luovuus ja innovatiivisuus kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko oppimaan oppiminen ja metakognitio Työskentelyn taidot suullinen ja kirjallinen kommunikointi yhteisöllisyys ja tiimityö Työskentelyvälineiden hallintataidot performanssi ja kompetenssi yhdessä, mediataito (luova, kriittinen, sosiaalinen) tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito Aktiivisen kansalaisuuden taidot kansalaisuus ja monikulttuurisuus: globaali ja lokaali osallisuus yhteisön jäsenenä henkilökohtainen ja sosiaalinen vastuullisuus

6 Use of ICTs at home vs. at school (OECD, 2009)

7

8 Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto 22.4.2008
Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto

9 Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua?
tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuotiaista, rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin Facebookissa vuonna miljoonaa käyttäjää, 1,9 miljoonaa suomalaista käyttäjää nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%—20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä

10 Media Education 2.0 and use of ICTs: Participatory culture
Being open • Peering • Sharing • Acting Globally Tapscott & Williams 2008, Wikinomics • Contribution • Connection • Collaboration • Creation Leadbeater 2008, We-think. Mass innovation, not mass production • Affiliations • Expressions • Collaborative problem solving • Circulations Jenkins et. al. 2006, Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for 21th Century Social media.. Kupiainen, R.(2009), [

11 Lähtökohtia Mediankäyttö alkaa yhä nuorempana (Kotilainen, 2011)
Internet peleineen, televisio, konsolipelit, kännykkä 8—12-vuotiaiden käytössä Tuoreita tutkimustuloksia tarvitaan päätöksenteon tueksi Lasten turvalliseen mediankäyttöön liittyvien käytäntöjen edistäminen ja toimintaympäristöjen rakentaminen Mediataidon tukeminen ja vahvistaminen Kotilainen, S. (toim.) Lasten ja nuorten mediabarometri Mediakasvatusseura. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Kangas,S. Lundvall, A. & Sintonen, S Lasten ja nuorten mediamaailma pähkinänkuoressa. Lasten ja nuorten mediafoorumi. Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta. LVM.

12 Lähtökohtia Tutkittu, mitä mediaa käytetään, miten ja kenen kanssa käytetään Kangas S., Lundvall, A. & Sintonen, S. 2008; Kotilainen 2011; Ahonen, A., Vahtivuori, S. & Kinnunen, P. (in print) Vähän tutkittu mihin tarkoituksiin, miksi ja mikä merkitys medialla on lapselle hänen arjessaan Mediataito (media profiency) osana hyvinvointia “omavoimaistumista” ja valtautumista (empowerment) Kynäslahti, H. ym. 2006; Tella, S. ym 2001; Varis, T., 2005

13 Lähtökohtia Mediataito osana lasten hyvinvointia ja arjenhallintaa
luova mediaosaaminen - sisällön omaehtoinen tuottaminen 2) kriittinen mediaosaaminen sisällön vastaanottaminen ja tulkinta 3) sosiaalinen mediaosaaminen vuorovaikutus, osallistuminen, eettisyys 4) teknis-käytännöllinen osaaminen tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidot

14 Tutkimuskysymykset Tavoitteena on tarkastella lasten käsityksiä ja kokemuksia mediasta osana heidän arkeaan ja hyvinvointiaan. Miten lapsen toimijuus rakentuu mediassa? Millaisia merkityksiä 8—12 -vuotias lapsi antaa omassa elämässään medialle?  Miten lapsi osallistuu sosiaaliseen toimintaan median avulla?  Miten lasten mediaosaamista (esim. sosiaalinen, luova, kriittinen mediataito) voidaan tukea osana hyvinvointioppimista?

15 Lasten Ikihyvä –hanke 2011 Aineistonkeruu 5/2011, verkkokysely
4. Onko sinulla omassa omassa käytössäsi Televisio Radio Tietokone Kännykkä Pelikonsoli DVD-soitin

16 Lasten Ikihyvä –hanke 2011 Aineistonkeruu 5/2011, verkkokysely Tutkimuskysymys 4, mediataito
2. Mitä teet, kun avaat tietokoneen? Pelaan Katson kuvia Luen blogeja ja keskustelupalstoja Kirjoitan blogia tai osallistun keskusteluun Kommentoin toisten kuvia tai videoita Tallennan kuvia ja ääntä Teen videoita tai animaatioita Teen läksyjä Vietän aikaa kavereiden kanssa Viihdyn ja rentoudun Ilmaisen itseäni Etsin tietoa Kuuntelen musiikkia Teen musiikkia Opin uusia asioita Etsin apua

17 Lasten Ikihyvä –hanke 2011 Aineistonkeruu 5/2011, verkkokysely
3. Miksi käytät kyseistä palvelua tai verkkosivua? Ilmaisen itseäni Tuotan materiaalia Olen yhteydessä kavereihin ja/tai sukulaisiin Haen tietoa Opettelen uusia asioita Etsin apua Muuta..? 5. Arvioi, missä määrin seuraavat väitteet pitävät paikkansa? (Likertin 7-portainen asteikko) Ymmärrän median eri tarkoitusperät (esim. kaupallinen, aatteellinen) Osaan hankkia itse tietoa Osaan osallistua erilaisiin keskusteluihin ja ilmaista mielipiteeni Osaan tuottaa itse omaa materiaalia (ääntä, kuvaa, videota) Osaan suojata yksityisyyttäni verkossa Osaan netiketin ja tietoturva-asiat Osaan valita ja käyttää sopivia välineitä ja ohjelmistoja

18

19 Lasten Ikihyvä – Verkkokysely 5/2011
Toteutus Fountain Parkin verkkohaastattelu –työkalu  selainpohjainen, linkki vastaajalle, aineisto tallentuu tietokantaan Aikataulu verkkokyselyn työstäminen ja kysymysten muokkaus 15—17 Kysymysten osioiden muokkaus ja koostaminen vko 17 Vko testiversio Kysely auki vkoilla 18—20, 10.5.—

20 Verkkohaastattelu: mistä on kyse?
Verkkohaastattelun sisällöntuotannon vaihe: Osallistujat tuottavat sisältöä avoimeen teemaan Osallistujat tarkastelevat teemakysymyksiä uudesta näkökulmasta tarjottujen ajatusvirikkeiden avulla Verkkohaastattelun arviointivaihe: Osallistujen tuottama teksti suodatetaan laadullisen analyysin perusteella. Osallistujat pisteyttävät Tikkataulun/Arviointitaulun avulla toistensa esittämiä, kiteytettyjä ajatuksia. Verkkohaastattelu™ perustuu Igor Ansoffin (1984) strategiateoriaan

21 Verkkohaastattelu kerää ja jäsentää tietoa ideointimenetelmällä
Yksi avoin teema joka innoittaa kertomaan näkemyksiä omin sanoin, esim. ”MITEN KEHITTÄISIN TOIMINTAAMME?” Satunnaisotos siihen asti vastanneiden ideoista suhteessa annettuun teemaan, esim. ”Auttaa meitä menestymään” tai ”Hyvä idea” Vaihtuvia näkökulmia virikkeiksi ideointiin Osallistujia näkee arviointitaululla tärkeimmiksi valitsemansa asiat. Häntä voidaan pyytää kertomaan esim. konkreettisia ehdotuksia asioiden toteuttamiseksi tai kertomaan näkemyksiä siitä, mikä estää asioita toteutumasta. Tiedon kerääminen vaivattomasti ja innostavasti vaihtuvien näkökulmien avulla. Tieto kerääntyy tietokantaan jäsennellysti. Ideoiden arviointi tuottaa yhteisen näkemyksen.

22 Kuvataulu luotaa pintaa syvemmältä
Kuvat auttavat kertomaan omista ajatuksista ja tunnelmasta > kuvan valinta omasanaiset perustelut

23 Esimerkki raportoinnista
1. Aihealueiden määrä ja tärkeys 2. Määrä, tärkeys ja hajonta Hajonta Tärkeys Vahvat signaalit, yhteinen näkemys . Potentiaaliset asiat Heikot signaalit Vähiten tärkeät asiat Tärkeys Hajonta Nelikenttä visuaalisemmin kuvattuna. Kertoo aineistosta esiin nousevat aihealueet. Pallojen koko kuvaa aihealuetta käsittelevien näkemysten määrää (% kaikista näkemyksistä), pystyakseli aiheiden tärkeyttä ja vaaka-akseli hajontaa aiheiden tärkeydestä. Raportissa on aihealueista autenttisia kommentteja.

24 Mitkä uudet teemat ovat tärkeitä tulevaisuudessa?
24

25 From Media Literacy Towards Media Profiency
Teaching Empower ment Mediated communication and activities ”Learning happens everywhere!” Life-long and life-wide learning Web environments and virtual communities Education TVT Media Profiency TVT Collaboration And co-creation Studying (Tella, Vahtivuori, Wager, et al. 2001)

26 Lasten Ikihyvä – Verkkokysely 5/2011/Media
luova mediaosaaminen (sisällön ja omien ajatusten julkaisu ja tuottaminen) kriittinen mediaosaaminen (sisällön vastaanottaminen ja tulkinta) sosiaalinen mediaosaaminen (vuorovaikutus, toisen kohtaaminen) teknis-käytännöllinen osaaminen (tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidot) Luovalla mediaosaamisella tarkoitetaan sitä, että lapsi tai nuori pystyy itse tuottamaan eri tarkoituksiin soveltuvia sisältöjä sekä hyödyntämään ja kehittämään tietoa Lapsen tai nuoren omaa ilmaisua median avulla ja ilmaisutapojen (mm. teksti, ääni, kuva) soveltamista sekä kehittämistä eri yhteyksiin tuorein, uusin tavoin.  Lapsella ja nuorella on mahdollisuus monialaiseen ohjaukseen ja luovaan tuotokseen ja sen julkaisuun eri mediaympäristöissä. Lapsella ja nuorella rohkeus kokeilla uutta. Lapsella ja nuorella on kyky luovaan yhteistyöhön. Tavoitteena antaa välineitä oman maailmankuvan arviointiin sekä oman ajattelunsa ja itsensä kehittämiseen.

27 ”The future is already here— It is just unevenly distributed.”
-William Gibson- We have powerful tools…

28 Kiitos! Lisätietoja: Sanna Vahtivuori-Hänninen
Media Education Research Group Opettajankoulutuslaitos CICERO Learning Helsingin yliopisto


Lataa ppt "Lasten hyvinvoinnin rakentuminen mediassa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google