Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kohti tulevaisuuden koulun toimintamalleja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kohti tulevaisuuden koulun toimintamalleja"— Esityksen transkriptio:

1 Kohti tulevaisuuden koulun toimintamalleja
Kohti tulevaisuuden koulun toimintamalleja! Sanna Vahtivuori-Hänninen & Merita Heikkonen TVT koulun arjessa -hanke blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun Aronet juhlaseminaari , Airport Plaza Business Park, Vantaa 1

2 ”The future is already here— It is just unevenly distributed.”
-William Gibson- We have powerful tools…

3 Sisältö Tulevaisuuden taidot Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria
Strategisia linjauksia ja toimintamalleja Tulevaisuuden koulun tiekartta blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun

4 Lähtökohtia Tiedonkäsityksen muutos
Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet Tarve tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiselle

5 Megatrendejä Suljetusta kohti avointa: verkkoympäristöt,verkostot, oppimateriaalit,yhteiset rajapinnat Pehmeät arvot kunniaan – slow-ajattelun nousu TVT osana kestävää ja ekologista elämäntapaa ja yhteisöllistä toimintakulttuuria (A maailmasta  B maailmaan) Langattomien ja mobiileiden välineiden uusi aalto, “learn light” Informaalin ja formaalin lähentyminen, ubiikki oppiminen, kuilu koulu- ja arkikäytössä – syrjäytyykö koulu nuorten arjesta? Pelit opiskelu- ja oppimisympä- ristöinä

6 Mihin lapsia ja nuoria koulutetaan?
Yhteiskunnan aktiivisiksi kansalaisiksi Osaaviksi ammattilaisiksi työelämään Onnellisiksi ja itsenäisiksi yksilöiksi

7 Tulevaisuuden osaamisen ennakointikysely, kevät 2010
Kysely toteutettiin yhteistyössä OPH:n, Tekesin ja OPTEK- tutkimushankkeen kanssa Teemat Tulevaisuuden taidot ja osaaminen Tulevaisuuden osaamisen vahvistaminen koulutusjärjestelmässä Tieto- ja viestintätekniikan rooli tulevaisuuden osaamisen vahvistamisessa

8 Tulevaisuuden osaaminen
Mitä ovat suomalaisen osaamisen fokusalueet tulevaisuudessa? Miten tulevaisuuden osaamista edistetään kouluissa? Mikä on tieto- ja viestintätekniikan ja erilaisten mediaympäristöjen merkitys tulevaisuuden osaamisen edistämisessä? Koulumestarin koulu, Espoo

9 Työskentely ja vuorovaikutus
Tulevaisuuden taidot Ajattelun taidot ongelmanratkaisu, päättely, argumentointi kriittinen, analyyttinen ja systeeminen ajattelu luova ja innovatiivinen ajattelu Työskentely ja vuorovaikutus tiedonhankinta, -käsittely ja käyttö kommunikointi-, yhteistyö- ja neuvottelutaidot opiskelun taidot (”Learning to learn”) [KSAVE Model, ATCS 2009; University of Melbourne, Tuntijakotyöryhmän esitys 2010; ICTs in Schools Everyday Life Project, Interim report 2010,

10 Tulevaisuuden taidot 3) Käden ja ilmaisun taidot
ilmaisu ja esiintyminen suunnittelu ja tuottaminen kekseliäisyys, kokeellisuus ja mielikuvituksen käyttö 4) Osallistumisen ja vaikuttamisen taidot yhteisön ja yhteiskunnan hahmottaminen aloitteellisuus ja johtaminen erilaisuuden ja erilaisten näkökulmien hyväksyminen mediataidot 5) Itsetuntemuksen ja vastuullisuuden taidot terveydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen eettisyys, vastuullisuus ja toiminta yhteisön jäsenenä hyvä käytös ja empatia (Perusopetus 2020, OKM:n työryhmämuistioita ja selvityksiä 2010:1) Koulumestarin koulu, Espoo

11 Teema 3 Tieto- ja viestintätekniikan innovaatiot tulevaisuuden osaamisen edistämisessä (Tulevaisuuden osaamisen vahvistaminen koulussa, työpaja 3/2010) Koko oppimisprosessia ja -yhteisöä tukevat ratkaisut Perustaidot kaikille! Osaamisen jakaminen – ”Jaettu tieto ei ole menetettyä tietoa” Julkisen korkeatasoisen opetuksen saavutettavuus verkossa Verkkoympäristöt, sosiaalinen media (virtuaalinen, sosiaalinen, pedagoginen, psykologinen) Helppokäyttöiset ohjelmat ja esteettömyys Koulujen infrastruktuuri kuntoon Opettajien tvt-koulutus

12 Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö
Lasten ja nuorten ennakointikysely, kevät 2010

13 Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria
pelot unelma LUOVUUS RIKASTAVA YHTEISÖ LUOTTAMUS visio kysy- mykset resurssit haasteet pelot Himanen, 2009; Castells & Himanen, 2001

14 (Vahtivuori, Wager & Passi 1999, 271; Tella ym. 2001, 207)
WIN-WIN –tilanne, tiedon ja osaamisen jakaminen ja yhdistäminen ei nolla-summa peliä

15 TVT koulun arjessa 2008—2010 Yhdessä ja yksilönä – Tvt suomalaisen osaamisen vahvuutena yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu tieto- ja viestintätekniikka on luonteva osa koulun arkea ja opetus-opiskelu-oppimis-ympäristöä vuonna 2011 strategiset linjaukset ja levitettävissä olevia toimintamalleja      Tulevaisuuden koulu pedago- giset rakenteet ja mallit infrastruk- tuuri ja tvt innovaatiot tiimityö yhteisöl- lisyys

16 TVT koulun arjessa luodaan suosituksia, toimenpide-ehdotuksia ja innovatiivisia toimintamalleja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseksi opetuksessa ja opiskelussa levitetään syntyneitä hyviä toimintatapoja, pedagogisia malleja, rakenteita ja teknisiä ratkaisuja kansallisesti ja kansainvälisesti.

17 Strategisia linjauksia
Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos muutos koko järjestelmässä ja joka tasolla seurantajärjestelmä tarvitaan strategista johtajuutta, linjakkuutta käytännön toimenpide-ehdotukset Koulun toimintakulttuuri yhteisölliseksi yhteistyön edistäminen opettajien kesken johtoryhmätyöskentely, tiimiorganisoitu koulu vertaistukijärjestelmä 3. Johtajuuden tukeminen päättäjille ja oppilaitosjohdolle tukea ja koulutusta tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä ja muutosjohtamisesta kunnanjohdolle ja poliittisille päättäjille tietopaketti

18 Strategiset linjaukset
4. Koulun infrastruktuuri ja tukipalvelut vaatimustaso opetustilojen tieto- ja viestintätekniikalle tieto- ja viestintätekniikan hankintaohje tukijärjestelmän luominen kuntien tietohallinnon ja koulutuksen tietohallintovastaavien yhteistyö 5. E-oppimateriaalit kirjallisen materiaalin asteittainen korvaaminen sähköisellä oppimateriaalia oppimateriaalin kokoaminen yhteen (hakupalvelut) yhteistyömalli mediatuottajien ja opettajien välille osallistavan, pelillisen ja elämyksellisen materiaalin tukeminen

19 Strategiset linjaukset
6. Pedagogiset mallit ja aktivoivat työmenetelmät aktivoivat ja osallistavat työtavat uusia täydennyskoulutusratkaisuja 7. Kumppanuus yritysten kanssa hankintaprosessien mallin- taminen ja yhtenäistäminen Työelämäyhteydet kouluille modulaarisia kokonaiskonsepteja Koulumestarin koulu, Espoo

20 Strategiset linjaukset ja toimenpiteet
7. Opettajankoulutus koulun tarpeita vastaavaksi Opettajankoulutusyksiköiden tvt-laitteiston ajantasaistaminen Opettajienkouluttajien pedagoginen ja tekninen tuki Koulutusta tvt:n pedagogisesta hyödyntämisestä

21 Toimintamalliesimerkkejä Ekaluokkalaiset teknoilee – Animaatioita interaktiivisella taululla Each one teach one – ”Superusers” Tanskan malli, avoin koulu

22 Lonka et al.(2010) is developing a new synthetic model, where the components are:
1) Diagnosing and activating, 2) Supporting the process of learning and studying, 3) Assessing the learning outcomes Feedback is essential feature in each of these steps. (Lonka & Ahola, 1995; model is based on Vygotsky's (1962, 1978) ideas, process-oriented instruction, and research on applied cognitive science (Bereiter & Scardamalia, 1987; Carey, 1986; Chi, Glaser & Farr, 1988). 22

23 Knowledge Creation Lab for Teacher Education (Lonka 2010)
Motivation Interaction, support for sharing Multimodal use of ICTs Authentic learning situations Blended learning, F2F and web applications

24 Steps Towards the Future School
6 Creative, innovative learners, customised modular PLEs 5 Teaching-studying-learning process 4 Pedagogical models and collaborative working methods 3 Strategic school leadership 2 Structural changes to support collaborative school culture (trust and bravery) 1 Reliable infrastructure and support services for teachers and students (community-oriented approach)

25 What makes the impact? Evidence-based decision making
Willingness - ability to break the barriers, to share, collaborate and to co-create Passion and action! 25

26 Tulevaisuuden koulu tehdään tänään! Tärkeintä on millaisina itsemme näemme.

27 Kiitos! Lisätietoja: Sanna Vahtivuori-Hänninen
Helsinki University blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun

28 Kehittäjäkoulut Punkalaitumen yhteiskoulu Espoo Koulumestarin koulu
Riihimäen Pohjolanrinteen koulu Rovaniemen Saaren koulu Ruoveden Kirkonkylän koulu –Tuhkasta timantti Tampere - Epun mediareppu Turun Puropellon koulu Espoo Koulumestarin koulu Helsinki - Kuninkaantien molemmin puolin -hanke Joutsenon yläkoulu Kauniaisten suomenkielinen perusopetus Larsmo Holm skola Oulun Oulujoen koulu

29 Kehittämisalueet Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Oppimisympäristöt, pedagogiset mallit ja käyttötavat Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit Kouluyhteisön kehittäminen, ammatillisen kasvun ja yhteistyön tukeminen Public-private –liiketoimintamallien kehittäminen

30 Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Case 1: Kauniaisten Kasavuoren ja Mäntymäen koulujen tietohallintopalveluiden ulkoistaminen Ongelma: Kouluissa todettiin ongelmia kunnan tietohallinnon tarjoamisessa palveluissa ja tvt-tuen järjestämisessä Toimimattomat koneet ja toimimattomuuteen turhautuneet opettajat Toiveena keskitetty palvelinympäristö ylläpidon helpottamiseksi Ratkaisu: Kauniaisten askeleet Teetettiin selvitys, jossa käytiin läpi eri toteutusvaihtoehtoja ja kustannuksia Selvityksen perusteella kunnanvaltuusto päätti, että Kauniaisten suomenkielisissä kouluissa siirrytään Linux-pohjaiseen järjestelmään Tehtiin palvelusopimus palvelustarjoajan kanssa, kunnan pääoma sidottuna järjestelmäratkaisuun, ei laitteistoon ja ylläpitoon

31 Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Case 1 Kauniaisten Kasavuoren ja Mäntymäen koulujen tietohallintopalveluiden ulkoistaminen Kauniaisten suomenkielisten koulujen arki Kouluissa yhteensä 1200 käyttäjää 100 Linux-työpistettä, 120 uutta thin clientia (käynnistyvät Linux-palvelimen avulla), kuusi Linux-tehotyöasemaa multimedia- ja pctv-käyttöön, 20 Linux-käyttöjärjestelmällä toimivaa kannettavaa tietokonetta vanhat Windows-kannettavat ja työasemat osana ratkaisua ohjelmistot ja tiedostot sijaitsevat keskitetyssä palvelinympäristössä (Ubuntu Linux ja LTSP [Linux Terminal Server])

32 Teema 1: Tulevaisuuden taidot ja osaaminen

33 Kohti yhteisöllistä tulevaisuuden koulua
elämyksellisyys, yhteisöllisyys, havainnollisuus aktiivinen osallistuminen ja omaehtoinen toimijuus (vrt. Gee 2008) autenttiset kompleksiset ongelmat (Cohen et al. 1990) tulevaisuuden jatko-opiskelu- ja työelämävalmiudet lapsen, nuoren ja aikuisen turvallinen suhde pysyy – kasvatus ja koulutustarpeet muuttuvat yhteiskunnan muuttumisen myötä

34 Pedagogiset mallit ja käytänteet
Case 2 Älytaulu taidekasvatuksessa (Koulumestarin koulu) oppilaat tekevät älytaulun avulla oman animaation oppilaat piirtävät älytaululle musiikin virittämänä itse ideoimansa tarinan oppilaiden ideoimat kuvat tallennetaan yksi kerrallaan, älytaululle lisätään musiikki (esim. opettaja soittama, huom. tekijänoikeudet) Esimerkkejä Koulumestarin arjesta: Esimerkki Oulujoen samanaikaisopetuksesta

35 Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit
Omaehtoinen sisällöntuotanto (Punkalaitumen yhteiskoulu) tavoitteena tieto- ja viestintätekniikan ja median palveluiden luonteva integrointi kaikkiin oppiaineisiin Esim. oppilaat suunnittelevat oppimateriaalia englannintunnille aineenopettaja ideoi ja suunnittelee yhdessä oppilaiden kanssa tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä muiden aineiden opetuksessa. 9.-luokkalaiset oppilaat suunnittelevat ja tuottavat Hot potatoes –ohjelmalla 7.-luokkalaisille englanninkielen harjoitustehtäviä oppilaat ratkaisevat tehtäviä yhdessä

36 Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit
Teemakehä tutustutaan tvt:tä hyödyntäen johonkin ajankohtaiseen ilmiöön tai teemaan (esim. ympäristö) useissa toimintapisteissä, jotka muodostavat kehän eri pisteissä (esim. kirjasto, kuvisluokka, musiikkiluokka, joenvarsi) tuotettava materiaali kootaan reaaliaikaisesti kuvaten tai videokuvaten blogiin/wikiin tuotetun materiaalin avulla ilmiötä opetetaan muille ja käytetään apuna kriittisesessä ilmiön tarkastelussa

37 Koulun toimintakulttuurin kehittäminen
Case 2 Rehtorin oppitunnit ja samanaikaisopetus opettajien suunnittelu- ja kehittämistyön tukena (Koulumestarin koulu ja Oulujoen koulu) koulun kehittäminen lähtee 1) arvokeskustelusta, 2) arvojen jalkauttamisesta ja 3) opettajien kehittämästä yhteisestä toteutussuunnitelmasta rehtori on koulun pedagoginen ja arvojohtaja rehtori rekrytoi samansuuntaiset arvot hyväksyvää henkilöstöä opettajien tiimityöhön ja kehittämiseen on järjestetty aikaa: mm. rehtorin oppitunneilla ja pedagogisilla kahviloilla, jolloin tietyn vuosiluokan opettajat pitävät omia tiimipalavereita kehittää hyviä toimintamalleja ja käytänteitä samanaikaisopetus vakituiseksi toimintamalliksi

38 Opetusteknologia koulun arjessa (OPTEK)
38

39 OPTEK-tutkimushanke Tavoitteena on tuottaa perusteltuja ja kestäviä ratkaisuja tieto -ja viestintäteknologian käyttöön koulun arjessa. Tekes-hankkeen osallistujat: 12 tutkimuslaitosta 8 yliopistosta, 28 yritystä, Liikenne- ja viestintäministeriö, Opetusministeriö ja Opetushallitus Neljä tutkimuspakettia (seitsemän osaprojektia) 12 kehittämiskoulua Tutkimusjohtaja: professori Marja Kankaanranta, Agora Center, Jyväskylän yliopisto Projektikoordinaattori: Maarit Viik-Kajander, CICERO Learning, Helsingin yliopisto 39

40 Tulevaisuuden koulun kivijalat

41 Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu,
VISIO Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu, jossa tieto- ja viestintätekniikka ja media ovat luonteva osa arkea ja opetus—opiskelu—oppimisympäristöä.

42 Kiitos! For more information: Sanna Vahtivuori-Hänninen
Media Education Centre Helsinki University blogs.helsinki.fi/verkko-opetus

43 Arjen teknologiaa

44 Sosiaalinen media - siis mitä?
blogit [selaimen kautta ylläpidettäviä yksinkertaisia verkkosivuja, kronologisuus, tekstiä, kuvia, videoita], blogs.helsinki.fi] wikit [yhteisöllistä ja jäsentynyttä verkkosivujen tuottamista, ”verkkokirjamainen” wiki.helsinki.fi/] podcastit [omien äänitiedostojen julkaisua verkossa, ”iPod + broadcasting”, äänitys ja jakelu, iTunes] osallistuminen, jakaminen, vinkkiverkostot [UCC (User Created Content), Flickr, YouTube, Sometu, Ning, alustat sosiaaliselle verkottumiselle (Peace)] verkkoyhteisöt ja itseilmaisu [ 2ndlife.com, Sloodle, monen pelaajan verkkopelit] verkkokokousympäristöt, moniaistisuus (video ja ääni, verkkojuttelu, muistiinpanot, opetusmateriaalin jakaminen)

45 Sosiaalinen media toiminnan paikkana
osallistuminen, jakaminen, vuorovaikutus kulutus- ja osaamisyhteiskunnasta yhteisölliseen vertaisyhteiskuntaan omaehtoinen tuottaminen, remiksaus, forwardaus opettajat, diginatiivit ja milleniaalit, digikuilu sukupolvien välillä teknologian domestikaatio, ”miten juutuubi kesytetään” (Rantala 2008) yksinkertaisia sovelluksia, palveluita ja työkaluja opetuksen ja opiskelun ja viestinnän tueksi ”Less is more!”

46 Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua?
tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuoti- aista, rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin Facebookissa helmikuussa miljoonaa käyttäjää nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%-20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä esimerkki Siltamat SecondLifessa ja ConnectPro:ssa

47 ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia
”TEKOJEN TORI” Ratkaise tehtäviä Etsi tietoa Tutki Keskus- tele Kirjoita Lue teoriaa Arvioi tutustu ranskan ääntämiseen äänipankki verkossa lataa ranskan podcasteja ääni- näytteet analysoi tekstinäytteitä postaa analyysisi blogiin käy arviointi- keskustelua ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia

48 ”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.”
(William Gibson)

49 Yhteiskunnan kehitys ja osaamishaasteet
Tietoteknistyminen Monikulttuuristuminen Yksilön vastuu itsestä Ympäristö Globaalisuus – (mikro)paikallisuus

50 Oppien ja osallistuen – verkko-opetuksen megatrendejä

51 ”Ovi on avoin, on vain astuttava sisään.” kiinalainen sananlasku
Jessican hologrammi Google Earth MediaZooSL 2lifEduUse Näin ennen? Miten nyt?

52 Kohti yhteisöllistä tulevaisuuden koulua
tarve opiskelu- ja oppimisympäristöjen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiseksi elämyksellisyys, yhteisöllisyys, havainnollisuus aktiivinen osallistuminen ja omaehtoinen toimijuus (vrt. Gee 2008) autenttiset kompleksiset ongelmat (Cohen et al. 1990) tulevaisuuden jatko-opiskelu- ja työelämävalmiudet lapsen, nuoren ja aikuisen turvallinen suhde pysyy – kasvatus ja koulutustarpeet muuttuvat yhteiskunnan muuttumisen myötä

53 Miksi opiskelua ja opetusta verkossa?
Tietenkin! Nouse barrikadeille liputtamaan verkon hyötykäytön ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön puolesta! Ota kantaa elämyksellisen, havainnollisuuden, moniaistisuuden, omaehtoisen tuottamisen, ongelmanratkaisun ja yhteisöllisen opiskelun puolesta! Vastustan! Kriittisten silmälasien läpi tarkasteltuna koko homma on täyttä hapatusta. Argumentoi huuhaata,turhaa ajanhukkaa ja pinnallista vuorovaikutusta vastaan! Väittäkää, kommentoikaa, olkaa rohkeita!

54 Mitä hyötyä opettajalle?
opiskeluprosessi näkyväksi erilaiset opiskelupolut esiin – henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskelijoille mahdollisuus yhteisölliseen ja yksilölliseen työskentelyyn, joustavuus, koti-kouluyhteistyö koulu osana yhteiskuntaa ja maailmaa lokaali ja globaali toimijuus group creativity (Sawyer 2008) – aktivoivat työtavat

55 Haasteita opettajilla taitoa käyttää teknisesti välineitä (esim. erilaisten työvälineiden käyttö)  pedagogisia käyttötapoja ja ideoita kaivataan  miten ja mihin käyttäisin didaktisesti tarkoituksenmukaisesti verkkoympäristöä, työkalua tai palvelua omassa oppiaineessa? pedagogiset mallit ja strukturointi suunnittelun tukena (PBL, tutkiva oppiminen, ryhmätutkimus, vastavuoroinen opetus)

56 TVT:n opetuskäytön kehittäminen
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön edistäminen lasten ja nuorten toiminta- ja oppimisympäristöissä Tvt:n ja median käytön innovaatiot, prosessit ja sisällöt Käytön vakiinnuttamista edistävät toimintamallit ja palvelukonseptit Opettajien ja oppilaiden mediataitojen ja tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitojen edistäminen Valtakunnalliset hankkeet: TVT koulun arjessa2008—2010 OPTEK 2009—2011 [blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun]


Lataa ppt "Kohti tulevaisuuden koulun toimintamalleja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google