Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Web University (WU) - Kansainvälinen etäopiskelu ja - työympäristö tietoverkossa Mindtrek Riitta Rinta-Filppula,
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
SAK:n ja liittojen sähköinen viestintä SAK Jäsenpalveluosasto Heli Nykänen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Web University - Kansainvälistä etäopiskelua laajakaistaisessa Internet-tietoverkkoympäristössä Riitta Rinta-Filppula, CERN, Geneva, Switzerland. MULTIMEDIAN.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Ops seminaari Askola.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Parvessa parempi Hankeverkoston kokous
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT KAMU - tavoitetutkimusten tulokset,

Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena Pilottiprojekti käynnistyi maaliskuussa 1998 tavoitteena Tietoverkkoinstituutin opetusmateriaalin kehittäminen: tasotestilomake Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö lukiolaisten multimedia-aiheinen oppimisympäristö Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999

Tasotestilomake WWW-pohjainen tasotestilomake kerää opiskelijoiden yhteystiedot mittaa tietoverkkotietämyksen alkutason sisältää sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä Tutkimuskohteet suunnitellun lomakkeen vastattavuus vastaajien mielipide WWW-lomakekyselystä kiinnostus tasotestilomakkeen ideaan kiinnostus mahdollisen oppimisen seurantajärjestelmän toteuttamiseen Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999

Web-pohjaisen tasotestilomakkeen kysymyksiä Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999

Kokemuksia ja tuloksia tasotestilomakkeeseen liittyen Tutkimusmenetelmät paperilomakekysely Tietoverkkoinstituutin henkilökunnan haastattelut tasotestilomakkeella kerätty aineisto Johtopäätöksiä yhteystiedot saatiin kerätyksi kattavasti tietoverkkotietojen tietämyksen alkutaso selvisi vastaajat suhtautuivat myönteisesti alkutietojen kartoitukseen ja oppimisen seurantajärjestelmä kiinnostaisi Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999

Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö Käyttäjäryhmä työssäkäyvät atk-alan ammattilaiset Oppimisympäristön sisältö teoriamateriaalia verkotetusta multimediasta reaaliaikaista palautetta antavia kontrollikysymyslomakkeita multimedia-aiheinen sanakirja multimedia-aiheista kirjallisuutta esittelevät WWW-sivut news-tyyppinen Ilmoitustaulu-työkalu Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999

Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristön teoriasivujen rakenne Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999

Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö Tutkimusongelmat aikuisopiskelijoiden odotuksia oppimisympäristölle oppimisympäristön sopivuus erilaisiin etäopiskelutilanteisiin reaaliaikaisen palautteen merkitys etäopiskelussa Tutkimusmenetelmät alkukysely ennen opiskelun aloittamista loppukysely suorituksen jälkeen Tietoverkkoinstituutin kokemukset Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999

Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö Koekäytön tuloksia uudenlaisesta opiskelumateriaalista pidettiin tekniikka toimi ongelmitta materiaalin sisältö vastasi hyvin ennakko-odotuksia kaikki arvioivat oppineensa jotakin uutta multimediasta etäopiskelukokemus oli positiivinen -> lähes jokainen ilmoitti etäopiskelevansa mahdollisuuksien mukaan tulevaisuudessakin reaaliaikaista palautetta antavat kontrollikysymykset koettiin huomattavana lisäarvona esim. kirjaan verrattuna ja kontrollikysymysten antama palaute tutkittiin tarkasti Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999

Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö muokattu versio Tietoverkkoinstituutin oppimisympäristöstä oppimisympäristön muokkaaminen oli mahdollista, koska Tietoverkkoinstituutin ympäristö oli tuotettu WWW- muotoon TTKK:n Hypermedialaboratorion tutkijan Ossi Nykäsen kehittämällä FML-julkaisutyökalulla suunniteltiin käytettäväksi lukion WWW-Multimedia- Hypermedia -oppitunneilla itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätyöskentelyyn lukion oppitunneilla oppimisympäristöä koekäytettiin Tamperelaisessa Messukylän lukiossa Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Lukiolaisten oppimisympäristö

Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö teoriamateriaalia verkotetusta multimediasta multimedia-aiheinen sanakirja multimediakirjallisuutta esittelevät WWW-sivut news-tyyppinen Ilmoitustaulu-työkalu reaaliaikainen Keskustelu-työkalu (Chat) Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Lukiolaisten oppimisympäristön sisältö Lukiolaisten oppimistavoitteet multimedian teoria oppiminen oppia käyttämään tietokonetta ja tietoverkkoa opiskeluvälineenä

Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö lukiolaisten ennakko-odotukset oppimisympäristölle oppimisympäristön sopivuus itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätyöskentelyyn lukion oppitunneilla oppimisympäristöstäkö ratkaisu yhden opettajan ohjaamiin, useammassa luokkahuoneessa samanaikaisesti pidettäviin oppitunteihin? Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Tutkimusongelmat Tutkimusmenetelmät alkukysely ennen opetuskokeilun aloittamista loppukysely opetuskokeilun jälkeen opettajan kokemukset tutkijan osallistuva havainnointi sekä paikan päällä että tietoverkon välityksellä

Johdatus verkotettuun multimediaan - oppimisympäristö lukiolaiset olivat sekä atk- että multimediataidoiltaan kovin erilaisia -> tekstimateriaali oli osalle melko vaativaa kaikki oppivat uutta multimediasta ja atk-alan vasta- alkajatkin saivat kokemusta tietokoneista ja tietoverkoista kommunikointityökalut koettiin kivoiksi ja niitä käytettiin paljon. (Opettajan ennakolta huolella suunnittelemat oppitunnit takasivat kommunikointityökalujen järkevän käytön.) multimedia-aiheista sanakirjaa pidettiin hyvänä teknisiä ongelmia ei esiintynyt Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Opetuskokeilun tuloksia

Johtopäätöksiä pilottiprojektista WWW-lomake todettiin toimivaksi ja tasotestin idea hyväksi suunnitteilla oleva oppimisenseurantajärjestelmä kannattaa toteuttaa, sillä siitä oltiin kiinnostuneita Heli Korte, 22. tammikuuta, 1999 Tasotestilomake Johdatus verkotettuun multimediaan -oppimisympäristöt kahden lähes samansisältöisen oppimisympäristön kehittäminen ei ole järkevää, vaan yhteen oppimisympäristöön kannattaisi ehkä suunnitella eri tasoisia materiaaleja kehitystyö on kannattavaa, koska materiaalilla olisi paljon käyttäjiä, sillä lukiokin tuli mukaan pilottiprojektiin ”sattumalta”

Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT KAMU - tavoitetutkimusten tulokset, ETÄKAMUn ständillä kello 12: :00