Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTeemu Lehtinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla vähän kokemusta verkkojen käytöstä opetuksessa Niukasti valmiita oppimateriaaleja (uudessa mediassa ei lainkaan) - tuotantotarve olemassa - myös valtakunnallisesti Verkkokurssitarjontaa 2000 - 2002 Kestävä tulevaisuus 10 ov 21140600 Kansainväliset ympäristösopimukset 2 ov 2001-2002 21140800 Agenda 21 1 ov 2001-2002 21140000 Maaseutu asuinpaikkana 2 ov 2001-2002 21140900 Ympäristöhallintajärjestelmät 1 ov tarjotaan 2000-2001 21140700 Lähiympäristön hoito 2 ov tarjotaan 2000-2001 21140400 Maatalouden ympäristötutkimus 2ov tarjotaan 2000-2001 Maatalouden tuotantotalous 21163300 Tuotantotalous 1,5 ov 2000 - 2001 sekä 21182000 Tietotekniikka maataloudessa 2 ov 2001 Englanninkielisiä opintojaksoja 2119700 Culture and Nature Geography of Finland 2 ov 2001-2002 21197100 Culture and Nature Geography of the Baltic Countries 2 ov 2001-2002 21197200 Culture and Nature Geography of Western-Russia 1 ov 2001-2002 21195700 European Travel and Tourism 2 ov 2001 Hämeen ammattikorkeakoulu Mustiala Mustialantie 105, 31310 Mustiala Outi Vahtila outi.vahtila@hamk.fi
2
Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (www- sivut,postituslista, keskustelufoorumi) Projekti: Rural Bussines Russia / Finland (WebCt - ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (WebCt - ympäristö) Syventävät opinnot 5 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) 1.1.19991.1.20001.1.2001 Syventävät opinnot 8 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Syventävät opinnot 12 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (WebCt - ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- tms. koulutus (WebCt -ympäristö) 1.1.2002 GVP-opintojakso / Mustiala
3
Toimenpiteet Toteutettujen kurssien aikana laadittu Web-Ct -ohjeistusta (pp-esitys) Tehty ehdotelma keskusyksikön ja yksikön väliseksi työnjaoksi (taulukko) Opettajien koulutuspäivät, elokuu 2000 Lisätty opiskelijoiden WebCt-koulutus verkossa toteutettavien kurssien sisältöön (ylimääräinen lähiopetus) Lisätty tietotekniikan opintojaksoon WebCt-koulutus (perusopinnot) Toimenpiteet / suunnitelma Yksikön verkko-opetuksen kotisivu kokonaisnäkemys verkko-opiskelusta ja siihen liittyvistä elementeistä linkitetään Mustialan kotisivulle sekä HAMK:n GVP-sivuille ainakin käynnistysvaiheessa tarpeellinen Verkko-opiskeluesite ja kurssikohtainen esite kertoo oppilaalle verkkokurssin periaatteista sekä yksittäisen kurssin toteutuksesta ** varsinkin alkuvaiheessa riittävä informointi / tuki tärkeää toiminnan käynnistymiseksi Painotuksia Aikuiskoulutus etusijalla Rutiininomaiset toiminnot ja perustieto (ei välitöntä päivitystarvetta) ensimmäiseksi verkkoon
4
Kokemuksia / OV verkko-opettajan tulee olla sitkeä, kokeilunhaluinen, positiivinen verkkomateriaalin teko työlästä - ei sovi kaikille kurssin ohjaussuunnitelma tehtävä huolella (ettei huku postiin) opiskelijat kokeneet tietoverkon käytön myönteisesti, oleellisena osana toimintaa kursseihin sisällytettävä riittävä koulutus oppimisympäristön käyttöön sekä laadittava selkeät pelisäännöt WebCt-ympäristössä ollut liikaa ongelmia Ajatuksia Yksikkö/oppilaitostasolla: Miten verkko-opetus ja muu opetus linkittyvät jatkossa (kokonaissuunnitelma)? Miten verkkokurssit linkittyvät toisiinsa? Miten saadaan toimivat tiimit, joissa eri osa-aluiden osaamista (sisältö, tekniikka, ulkoasu?) Valtakunnallisesti: Luonnonvara-ala suppea - valtakunnallinen yhteistyö paikallaan? Kansainvälisesti: Mustialasta yhteyksiä Hollantiin - virtuaalista yhteistyötä voisi viritellä? Odotuksia GVP-projektin suhteen Yhteiset käsitteistöt, toiminnan pelisäännöt ja sopimusehdot TIEDOTUSTA (mm. päivitykset, uudet tuotteet ja välineet, mitä muualla tehdään?) Yhteiset verkkoilmoittautumispäivät - aktivointi verkko-opiskeluun Winhan ja WebCt:n linkitys?? Sähköisten palveluiden rakentaminen (esim. tietokantapohjainen opiskelijapalaute) –kartoitus mitä on jo olemassa?
5
Mustiala/ historiaa Verkkoa hyödynnetty etäopetuksessa vuoden 1999 alusta ”Maaseudun projektipäällikkökoulutuksessa” Sähköinen oppimisympäristö, joka perustui www-sivuihin, sähköpostilistaan sekä keskustelufoorumiin Opiskelijat palauttivat tehtävät sähköpostilla sekä antoivat sähköisen palautteen Vuoden 1999 syksyllä käynnistyi Rural Business Russia / Finland -projekti Projektissa suomalaisia ja venäläisiä opiskelijoita Otettiin WebCt -oppimisympäristö käyttöön Opiskelijoilta hyvä palaute, mutta teknisiä ongelmia, mm. hitaat yhteydet, chat ei toiminut Tammikuussa 2000 aloitettiin uusi Maaseudun projektipäällikkökoulutus Kurssi rakennettiin WebCt-ympäristöön Ohjelmiston käytössä alkuvaikeuksia sekä tällä hetkellä päivitykseen liittyviä ongelmia Opiskelijat näkevät sähköisen ympäristön keskeisenä elementtinä koulutusta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.