Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla."— Esityksen transkriptio:

1 Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla vähän kokemusta verkkojen käytöstä opetuksessa Niukasti valmiita oppimateriaaleja (uudessa mediassa ei lainkaan) - tuotantotarve olemassa - myös valtakunnallisesti Verkkokurssitarjontaa 2000 - 2002 Kestävä tulevaisuus 10 ov 21140600 Kansainväliset ympäristösopimukset 2 ov 2001-2002 21140800 Agenda 21 1 ov 2001-2002 21140000 Maaseutu asuinpaikkana 2 ov 2001-2002 21140900 Ympäristöhallintajärjestelmät 1 ov tarjotaan 2000-2001 21140700 Lähiympäristön hoito 2 ov tarjotaan 2000-2001 21140400 Maatalouden ympäristötutkimus 2ov tarjotaan 2000-2001 Maatalouden tuotantotalous 21163300 Tuotantotalous 1,5 ov 2000 - 2001 sekä 21182000 Tietotekniikka maataloudessa 2 ov 2001 Englanninkielisiä opintojaksoja 2119700 Culture and Nature Geography of Finland 2 ov 2001-2002 21197100 Culture and Nature Geography of the Baltic Countries 2 ov 2001-2002 21197200 Culture and Nature Geography of Western-Russia 1 ov 2001-2002 21195700 European Travel and Tourism 2 ov 2001 Hämeen ammattikorkeakoulu Mustiala Mustialantie 105, 31310 Mustiala Outi Vahtila outi.vahtila@hamk.fi

2 Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (www- sivut,postituslista, keskustelufoorumi) Projekti: Rural Bussines Russia / Finland (WebCt - ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (WebCt - ympäristö) Syventävät opinnot 5 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) 1.1.19991.1.20001.1.2001 Syventävät opinnot 8 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Syventävät opinnot 12 kpl verkkokursseja (WebCt -ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- koulutus (WebCt - ympäristö) Maaseudun projektipäällikkö- tms. koulutus (WebCt -ympäristö) 1.1.2002 GVP-opintojakso / Mustiala

3 Toimenpiteet Toteutettujen kurssien aikana laadittu Web-Ct -ohjeistusta (pp-esitys) Tehty ehdotelma keskusyksikön ja yksikön väliseksi työnjaoksi (taulukko) Opettajien koulutuspäivät, elokuu 2000 Lisätty opiskelijoiden WebCt-koulutus verkossa toteutettavien kurssien sisältöön (ylimääräinen lähiopetus) Lisätty tietotekniikan opintojaksoon WebCt-koulutus (perusopinnot) Toimenpiteet / suunnitelma Yksikön verkko-opetuksen kotisivu kokonaisnäkemys verkko-opiskelusta ja siihen liittyvistä elementeistä linkitetään Mustialan kotisivulle sekä HAMK:n GVP-sivuille ainakin käynnistysvaiheessa tarpeellinen Verkko-opiskeluesite ja kurssikohtainen esite kertoo oppilaalle verkkokurssin periaatteista sekä yksittäisen kurssin toteutuksesta ** varsinkin alkuvaiheessa riittävä informointi / tuki tärkeää toiminnan käynnistymiseksi Painotuksia Aikuiskoulutus etusijalla Rutiininomaiset toiminnot ja perustieto (ei välitöntä päivitystarvetta) ensimmäiseksi verkkoon

4 Kokemuksia / OV verkko-opettajan tulee olla sitkeä, kokeilunhaluinen, positiivinen verkkomateriaalin teko työlästä - ei sovi kaikille kurssin ohjaussuunnitelma tehtävä huolella (ettei huku postiin) opiskelijat kokeneet tietoverkon käytön myönteisesti, oleellisena osana toimintaa kursseihin sisällytettävä riittävä koulutus oppimisympäristön käyttöön sekä laadittava selkeät pelisäännöt WebCt-ympäristössä ollut liikaa ongelmia Ajatuksia Yksikkö/oppilaitostasolla: Miten verkko-opetus ja muu opetus linkittyvät jatkossa (kokonaissuunnitelma)? Miten verkkokurssit linkittyvät toisiinsa? Miten saadaan toimivat tiimit, joissa eri osa-aluiden osaamista (sisältö, tekniikka, ulkoasu?) Valtakunnallisesti: Luonnonvara-ala suppea - valtakunnallinen yhteistyö paikallaan? Kansainvälisesti: Mustialasta yhteyksiä Hollantiin - virtuaalista yhteistyötä voisi viritellä? Odotuksia GVP-projektin suhteen Yhteiset käsitteistöt, toiminnan pelisäännöt ja sopimusehdot TIEDOTUSTA (mm. päivitykset, uudet tuotteet ja välineet, mitä muualla tehdään?) Yhteiset verkkoilmoittautumispäivät - aktivointi verkko-opiskeluun Winhan ja WebCt:n linkitys?? Sähköisten palveluiden rakentaminen (esim. tietokantapohjainen opiskelijapalaute) –kartoitus mitä on jo olemassa?

5 Mustiala/ historiaa Verkkoa hyödynnetty etäopetuksessa vuoden 1999 alusta ”Maaseudun projektipäällikkökoulutuksessa” Sähköinen oppimisympäristö, joka perustui www-sivuihin, sähköpostilistaan sekä keskustelufoorumiin Opiskelijat palauttivat tehtävät sähköpostilla sekä antoivat sähköisen palautteen Vuoden 1999 syksyllä käynnistyi Rural Business Russia / Finland -projekti Projektissa suomalaisia ja venäläisiä opiskelijoita Otettiin WebCt -oppimisympäristö käyttöön Opiskelijoilta hyvä palaute, mutta teknisiä ongelmia, mm. hitaat yhteydet, chat ei toiminut Tammikuussa 2000 aloitettiin uusi Maaseudun projektipäällikkökoulutus Kurssi rakennettiin WebCt-ympäristöön Ohjelmiston käytössä alkuvaikeuksia sekä tällä hetkellä päivitykseen liittyviä ongelmia Opiskelijat näkevät sähköisen ympäristön keskeisenä elementtinä koulutusta


Lataa ppt "Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google