1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 1 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Ammatillinen koulutus
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
Kiipulan ammattiopisto TERVETULOA OPISKELEMAAN LIIKETALOUTTA! Liiketalouden koulutusala, Kiipulan ammattiopisto 1.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto työvaltaisesti

2 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Kesken vuotta aloittava Opintojen täydentäjä Pudokas Pieni ryhmä Kesken vuotta aloittava Opintojen täydentäjä Pudokas Pieni ryhmä ORIENTAATIO Valinnaiset opinnot (työvaltaisen opis- kelun kokeilu) Ammatilliset opinnot Yhteiset opinnot VALMISTUMINEN/ TYÖLLISTYMINEN Oppilaitoksella tapahtuva oppiminen TYÖVALTAINEN OPETUSSUUNNITELMA HOJKS: hops, tops, hensu Työpaikalla tapahtuva oppiminen

3 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työvaltainen opetussuunnitelma Tehdään koulukohtaisen opetussuunnitelman pohjalta Työpaikalla suoritettavat opinnot Oppilaitoksella suoritettavat opinnot Esim. yhteisistä ammatillisista opinnoista (liiketalous ja hallinto) noin puolet

4 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Orientaatio Orientaation tavoitteet: – HOJKSin ja HOPSin laatiminen – Työpaikan hakeminen – Työvaltaisen opetussuunnitelman henkilökohtaistaminen – Yleisten työelämävalmiuksien hankkiminen – Motivaation kartoittaminen Vapaasti valittavat opinnot toimivat orientaationa työvaltaiseen opiskeluun

5 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Hops Kartoitetaan työpaikkakohtaisesti mahdollisuudet suorittaa opintoja työvaltaisesti Sovitaan opiskelijakohtaisesti työpaikalla ja oppilaitoksella suoritettavat opintojaksot Aikataulutetaan opinnot Määritellään opintojaksojen tavoitteet Opintoviikot kertyvät samalla tavalla kuin koulukohtaisessa opsissa Opiskelijalla on mahdollisuus siirtyä takaisin luokkaopetukseen

6 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Kenelle työvaltainen opiskelu sopii? Pudokas, joustavalla sisäänotolla aloittava, opintojen täydentäjä, pienryhmä Työllistyminen mahdollista Asenne ja motivaatio kunnossa Mahdollisesti näyttöä aikaisemmilta työssäoppimisjaksoilta tai aikaisempaa työkokemusta Oma aktiivisuus (esim. työpaikan hankinnassa)

7 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Tyypillinen työvaltainen opiskelija Oppii tekemällä Työskentelytavoiltaan nopeatempoinen Keskittymisvaikeuksia Teoriaopinnoissa vaikeuksia Lukivaikeuksia Matemaattisia vaikeuksia Hahmotusvaikeuksia

8 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työvaltaiseen opiskeluun sopiva työpaikka Tuttu työssäoppimispaikka ja työpaikan sijainti kohtuullisen lähellä oppilaitosta Organisaatiossa mahdollisuus tehdä erilaisia työtehtäviä Sopimus mahdollisimman pitkäksi aikaa -> mahdollisuus monipuolisempiin tehtäviin Vähittäiskaupasta helpointa löytää sopivia työtehtäviä Asiakaspalvelun ja markkinoinnin opintojen työvaltaistaminen onnistuu parhaiten

9 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työpaikalla tapahtuva ohjaus Työpaikalla nimetty koulutettu työpaikkaohjaaja Työpaikkaohjaaja tietää työvaltaisen opiskelun opiskelijakohtaiset tavoitteet Työpaikkaohjaajalla aikaa ohjaukseen ja opiskelijan tukemiseen Työpaikkaohjaaja toimii työparina ja mahdollisesti samalla työvalmentajana

10 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työvaltaisen opiskelun onnistumista tukevia asioita Toimiva yhteistyö opettajan, työpaikkaohjaajan ja opiskelijan välillä Onnistunut perehdyttäminen ja ohjaus työpaikalla Mahdollisesti työvalmentajan tuki Mahdollisuus osallistua työpaikan koulutustilaisuuksiin ja palavereihin Saatavilla perehdytysmateriaalia ja muuta organisaation toimintaan liittyvää materiaalia (esim. ketjukäsikirjat, tuotekansiot)

11 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työvaltaopettaja Näkee työvaltaisen opiskelun mahdollisuutena Suunnittelee opiskelijakohtaisen ohjelman työvaltaisesti Tekee yhteistyötä opiskelijan, vastuuopettajan, aineenopettajien, työpaikkaohjaajan ja työvalmentajan kanssa Tukee opiskelijaa, tiivis yhteydenpito opiskelijaan / työpaikkaan Hopsin pitäminen ajan tasalla Hojksin toteutumisen seuraaminen

12 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Oppilaitoksella tapahtuva opiskelu Opiskellaan opintojaksoja, joiden tavoitteita ei työpaikalla voida saavuttaa 1 – 3 päivää viikossa Opiskelu ryhmän mukana Henkilökohtainen ohjaus –Oppimistehtävien tekeminen –Erityistä tukea vaativat opintojaksot –Opintojen muu tukeminen

13 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Opiskelijoiden suusta ” Tää on tosi motivoivaa” ” Jippii, opinnot etenee” ” Helpompi, kun voi oman työn kautta selittää” ” Itsevarmuuteni lisääntyy joka päivä” ” Tää on ainoa tapa, jolla voin opiskella” ” Hyvä mahdollisuus, en valmistuisi ilman tätä” ” Hyvä tapa, käytännönläheistä”