Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa 1.6.2007 alkaen Aino Rikkinen
HENKILÖKOHTAISTETTU NÄYTTÖTUTKINTOPROSESSI HAKEUTUMISVAIHE selvitetään hakijan lähtötilanne, tutkinto tai osa, koulutustarpeet ja -toiveet selvitetään ohjauksen ja tukitoimien tarve selvitetään hakijan aikaisemmin osoitettu osaaminen selvitetään aikaisemmin saavutettu osaaminen ja ohjataan näyttöön tehdään johtopäätös ja esitys näyttötutkinnon arvioijille tarvittaessa ohjaus tarvittavan ammattitaidon hankkimiseen NÄYTTÖTUTKINNON SUORITUKSESSA noudatettava tutkinnon perusteita päätetään aikaisemmin osoitetun osaamisen tunnustamisesta suunnitellaan tutkinnon suorittajan kanssa hänelle soveltuvat tutkintosuoritusten järjestelyt neuvontaan ja ohjataan tutkinnon suorittajaa tutkintosuoritusten suunnittelussa otetaan huomioon tutkinnon suorittajan erityistarpeet ja lähtökohdat tutkintosuoritusten järjestelyissä otetaan huomioon mahdolliset kieli- ja kulttuuritaustasta johtuvat erityisjärjestelyt TARVITTAVAN AMMATTITAIDON HANKKIMISESSA perehdytetään opiskelija itseensä oppijana tarjotaan opiskelijalle parhaiten soveltuvia monipuolisia koulutus-muotoja, opetusmenetelmiä, oppimisympäristöjä ja oppimisjärjestelyjä ohjataan opiskelijaa hänelle soveltuvien joustavien henkilökohtaisten oppimis-polkujen suunnittelussa ja opiskelu-valinnoissa ohjataan opiskelua, neuvotaan ja ohjataan opiskelijaa myös tarvittaessa muiden asiantuntijoiden tarjoamiin tukipalveluihin, opo, Lukineuvola Aino Rikkinen
Jalkauttaminen 2007 Vuoden 2007 kehittämiskohde Asiakaslähtöisen toiminnan juurruttaminen Koskee koko henkilöstöä Näyttötutkintotoiminnan tehokas toteutus Sovelletaan myös muuhun koulutukseen Kytkeytyy kumppanuusyhteistyöhön Aino Rikkinen
Mitä teemme? 1. Näyttötutkintoasiakirjat tarkistetaan ja täsmennetään näyttötutkintojen järjestämissopimus (OPH:n ohje) Näyttötutkintojen järjestämissuunnitelma (OPH:n uusi näyttötutkinto-opas) Henkilökohtaistaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa 1.6.2007 alkaen -hakeutuminen -näyttötutkinnon suorittaminen -tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Aino Rikkinen
...mitä teemme 2. Henkilökohtaistaminen juurrutetaan käyttöön prosessi alkavat tutkinnot 3. Kohdennetaan resurssien käyttöä vastuun ja työnjaon uudistaminen 4. Perehdytetään henkilöstö ohjelma 5. Perehdytetään tutkinnon suorittajat Aikuisopiskelijan opas Aino Rikkinen
...mitä teemme 6. Dokumentoidaan henkilökohtaistaminen Studenta käyttöön kesällä 2007 ei salassapidettäviä tietoja Aino Rikkinen
Kehitämme henkilöstöä 2007 ja 2008 5 % henkilöstömenoista henkilöstön kehittämiseen Henkilöstön koulutus NTM-koulutus Henkilökohtaistamisen täydennyskoulutus 6 op Työnkierto työnkierto Työelämäjaksot vähintään 5 yhtäjaksoista työpäivää, liitetään osaamiskartoituksiin ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän hankkeisiin. yhteiset osaamisen kartoituksen välineet yhteiset tiedotus ja neuvonta-aineistot Aino Rikkinen
...jatkuu Kehityskeskustelut henkilökohtaisten avaintulosten määrittely henkilökohtaiset kehittymissuunnitelmat Yhteenvetoja käytetään henkilöstön kehittämissuunnitelman valmisteluun vuodelle 2008 Aino Rikkinen
Asetamme tavoitteita BSC-tuloskortti tiimisopimus Aino Rikkinen
Seuraamme ja johdamme toimintaa Henkilöstökokoukset Työolobarometri Työhyvinvointikysely Palautejärjestelmä Henkilökohtaistamisen arviointi Tulosseuranta kuukausittain Johtamistapa tiimiorganisaatio vuorovaikutus Aino Rikkinen
Kehitämme toiminnan laatua EFQM itsearviointi ja ulkoinen arviointi BSC-tuloskortti Aino Rikkinen
Aikuispedagogisia kehittämiskohteita 2008 Kehitämme avointa oppimisympäristöä mm. verkko-oppimista ja ohjausta työpaikkojen käyttöä näyttö- ja oppimisympäristöinä ohjauspalveluja ja erityisopetusta monipuolistamme opetusmenetelmiä kehitämme oppimateriaalia ja oppimistehtäviä verkostoituminen Aino Rikkinen
Kiitos www.pkky.fi Aino Rikkinen