Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa 1.6.2007 alkaen Aino Rikkinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä
Advertisements

JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
AIPAL - näyttötutkintojen palautejärjestelmä
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Ritva Kareketo kouluttaja
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Käytänteitä Ylä-Savon ja Savon oppisopimuskeskuksissa Katja Turunen Merja Happonen Jaana Kukkonen
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
TYÖOLOBAROMETRIN TOTEUTTAMINEN PKKY:SSÄ. Pohjois-Karjalan Ammattiopisto Pohjois-Karjalan Aikuisopisto.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
BYOD Bring Your Own Device
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Ammatillisen koulutuksen reformi
Saimaan ammattiopisto Sampo
Säädöksistä arjen toiminnaksi
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
AIKAISEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN (AHOT)
Esityksen transkriptio:

Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa 1.6.2007 alkaen Aino Rikkinen

HENKILÖKOHTAISTETTU NÄYTTÖTUTKINTOPROSESSI HAKEUTUMISVAIHE selvitetään hakijan lähtötilanne, tutkinto tai osa, koulutustarpeet ja -toiveet selvitetään ohjauksen ja tukitoimien tarve selvitetään hakijan aikaisemmin osoitettu osaaminen selvitetään aikaisemmin saavutettu osaaminen ja ohjataan näyttöön tehdään johtopäätös ja esitys näyttötutkinnon arvioijille tarvittaessa ohjaus tarvittavan ammattitaidon hankkimiseen NÄYTTÖTUTKINNON SUORITUKSESSA noudatettava tutkinnon perusteita päätetään aikaisemmin osoitetun osaamisen tunnustamisesta suunnitellaan tutkinnon suorittajan kanssa hänelle soveltuvat tutkintosuoritusten järjestelyt neuvontaan ja ohjataan tutkinnon suorittajaa tutkintosuoritusten suunnittelussa otetaan huomioon tutkinnon suorittajan erityistarpeet ja lähtökohdat tutkintosuoritusten järjestelyissä otetaan huomioon mahdolliset kieli- ja kulttuuritaustasta johtuvat erityisjärjestelyt TARVITTAVAN AMMATTITAIDON HANKKIMISESSA perehdytetään opiskelija itseensä oppijana tarjotaan opiskelijalle parhaiten soveltuvia monipuolisia koulutus-muotoja, opetusmenetelmiä, oppimisympäristöjä ja oppimisjärjestelyjä ohjataan opiskelijaa hänelle soveltuvien joustavien henkilökohtaisten oppimis-polkujen suunnittelussa ja opiskelu-valinnoissa ohjataan opiskelua, neuvotaan ja ohjataan opiskelijaa myös tarvittaessa muiden asiantuntijoiden tarjoamiin tukipalveluihin, opo, Lukineuvola Aino Rikkinen

Jalkauttaminen 2007 Vuoden 2007 kehittämiskohde Asiakaslähtöisen toiminnan juurruttaminen Koskee koko henkilöstöä Näyttötutkintotoiminnan tehokas toteutus Sovelletaan myös muuhun koulutukseen Kytkeytyy kumppanuusyhteistyöhön Aino Rikkinen

Mitä teemme? 1. Näyttötutkintoasiakirjat tarkistetaan ja täsmennetään näyttötutkintojen järjestämissopimus (OPH:n ohje) Näyttötutkintojen järjestämissuunnitelma (OPH:n uusi näyttötutkinto-opas) Henkilökohtaistaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa 1.6.2007 alkaen -hakeutuminen -näyttötutkinnon suorittaminen -tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Aino Rikkinen

...mitä teemme 2. Henkilökohtaistaminen juurrutetaan käyttöön prosessi alkavat tutkinnot 3. Kohdennetaan resurssien käyttöä vastuun ja työnjaon uudistaminen 4. Perehdytetään henkilöstö ohjelma 5. Perehdytetään tutkinnon suorittajat Aikuisopiskelijan opas Aino Rikkinen

...mitä teemme 6. Dokumentoidaan henkilökohtaistaminen Studenta käyttöön kesällä 2007 ei salassapidettäviä tietoja Aino Rikkinen

Kehitämme henkilöstöä 2007 ja 2008 5 % henkilöstömenoista henkilöstön kehittämiseen Henkilöstön koulutus NTM-koulutus Henkilökohtaistamisen täydennyskoulutus 6 op Työnkierto työnkierto Työelämäjaksot vähintään 5 yhtäjaksoista työpäivää, liitetään osaamiskartoituksiin ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän hankkeisiin. yhteiset osaamisen kartoituksen välineet yhteiset tiedotus ja neuvonta-aineistot Aino Rikkinen

...jatkuu Kehityskeskustelut henkilökohtaisten avaintulosten määrittely henkilökohtaiset kehittymissuunnitelmat Yhteenvetoja käytetään henkilöstön kehittämissuunnitelman valmisteluun vuodelle 2008 Aino Rikkinen

Asetamme tavoitteita BSC-tuloskortti tiimisopimus Aino Rikkinen

Seuraamme ja johdamme toimintaa Henkilöstökokoukset Työolobarometri Työhyvinvointikysely Palautejärjestelmä Henkilökohtaistamisen arviointi Tulosseuranta kuukausittain Johtamistapa tiimiorganisaatio vuorovaikutus Aino Rikkinen

Kehitämme toiminnan laatua EFQM itsearviointi ja ulkoinen arviointi BSC-tuloskortti Aino Rikkinen

Aikuispedagogisia kehittämiskohteita 2008 Kehitämme avointa oppimisympäristöä mm. verkko-oppimista ja ohjausta työpaikkojen käyttöä näyttö- ja oppimisympäristöinä ohjauspalveluja ja erityisopetusta monipuolistamme opetusmenetelmiä kehitämme oppimateriaalia ja oppimistehtäviä verkostoituminen Aino Rikkinen

Kiitos www.pkky.fi Aino Rikkinen