Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Advertisements

3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
Seminaari Heli Lepistö.  Tutustu opetussuunnitelmaan. Mitä ollut? Mitä on tulossa?  Opetusryhmän aikaisemmat tiedot, taidot ja kokemukset.
Compa-projektin pilottikokemusten hyödyntäminen opettajankoulutuksessa
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Minä oppijana 1 ov..
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
Älykkyyden lajit KIELELLINEN
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat
Oppimisorientaatioita
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Seikkailu- ja elämyspedagogiikka
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Kosken koulun toimiva-opetus (0-2)
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Kokemuksellinen oppiminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Opetussuunnitelma ops
Oppiminen voidaan määritellä:
opiskeluorientaatio (+)
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
Orientoivat opinnot 1,5 OV Opintojen ohjaus 1OV
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Oppimiskäsitykset Maanantaina Torstaina 24.9.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
PERUSKOULUN PERUSTUNTI – jakso- ja tuntisuunnitelman laatiminen
Teknologian opetuskäyttö
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Esityksen transkriptio:

Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa Oppimiskäsityksistä Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa

Behavioristinen suuntaus Normatiivista, oikean suuntaisen käyttäytymisen oppimista ja vakiinnuttamista. Palkkio / rangaistusajattelua Näkemys oppimisesta Näkemys oppijasta Oppilas. Opettaja hallitsee oppimisprosessia. Mallioppiminen on keskeistä.

Kognitiivinen suuntaus Näkemys oppimisesta Näkemys oppijasta Suunnitelmallinen reitti, jota myöten oppiminen etenee. Opetus on tietoista ja suunnitelmallista, jota opettaja johtaa Opiskelija. Aktiivinen, mielekkyyttä ja oppimisen merkityksellisyyttä korostava.

Humanistinen suuntaus Näkemys oppimisesta Näkemys oppijasta Oppiminen on kasvutapahtuma, joka on kokemuksellinen ja syklisesti etenevä pohdinta tiedonkäsittelyprosessi. Opettaja tukee ja ohjaa sitä. Oppija. Aktiivinen ja tarkoitushakuinen, omista motivaatioistaan lähtevä ja itseohjautuvaksi kehittyvä yksilö.

Konstruktiivinen ja sosiokonstruktiivinen suuntaus Näkemys oppimisesta Näkemys oppijasta Todellisuuden konstruktointia, rakentamista, joka on tilannesidonnaista. Oppiminen on tiedon jäsentämistä ja käsitysten laajentamista. Sosiokonstruktivistiseen oppimisnäkemykseen kuuluu oppimisen yhteisöllisyys sekä tiedon rakentuminen jakamalla ja työstämällä sitä muiden kanssa. Oppija, joka valikoi ja tulkitsee saatua informaatiota aikaisempaan tietoonsa liittäen. Hän kehittyy kriittisessä ajattelussaan. Oppija toimii yhteistoiminnallisuuden periaatteita noudattaen yhdessä muiden kanssa jakaen ja yhdistäen tietoa.