Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Orientoivat opinnot 1,5 OV Opintojen ohjaus 1OV

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Orientoivat opinnot 1,5 OV Opintojen ohjaus 1OV"— Esityksen transkriptio:

1 Orientoivat opinnot 1,5 OV Opintojen ohjaus 1OV
Copyright, 1998 © Marko Rutanen

2 Opintojen ohjaus (1 OV) Tavoite: Oppilas ymmärtää tietotekniikan vaatimukset oppimisprosesissaan. Oppilas oppii käyttämään uusimpia tiedonhankinta menetelmiä. Hän käy läpi projektityön vaatimat menetelmät ja oppii toimimaan erilaisissa työskentely ryhmissä. Opiskelija alkaa seuraamaan omia opiskelutapojaan ja pyrkii kehittämään niitä.

3 Kysymyksiä ryhmissä ? Miksi olet ammattikoulussa?
Miten olet aikaisemmin opiskellut? Tilanteita missä olet oppinut parhaiten? (Käytä ajattelussa apuna Mind Map -tekniikkaa)

4 Itsetunto Jokaiselle ihmiselle tärkeää - on vaikea ottaa kantaa tai osallistua ilman hyvää itsetuntoa. Itsetunto kehittyy osaamisen ja oppimisen kautta. TIP “On parempi tehdä omat virheensä kuin seurata muiden neuvoja!” Rudolf Steiner

5 TIP Oppiminen On yksilöllistä On elämänikäinen prosessi
“Aisitimme ovat mykkiä kunnes ajattelumme herättää ne kysymyksellä!” Oppiminen On yksilöllistä On elämänikäinen prosessi On jatkuvaa kokemukseen perustuvaa toimintaa Kognitiivinen oppimiskäsity Nykyinen oppimiskäsity korostaa oppijan aktiivista roolia oman tiedon rakenteen jäsentäjänä. Oppijan omat käsitykset ja odotukset ohjaavat sitä, mihin hän havaintonsa kohdistaa, mitä informaatiota ottaa vastaan ja millaisen tulkinnan hän nille antaa. Jokainen oppija on yksilö, jonka kokemusmaailma tuottaa erilaiset lähtökohdat uudelle oppimiselle.

6 Miten ennen opiskeltiin?
Katso aina opettajaan Ole hiljaa Tee vain oma työsi Huolehdi omista asioistasi Älä neuvo muita Älä pyydä apua toisilta Älä välitä mitä muut tekevät

7 Yhdessä oppimisen normit
Ole aktiivinen, puhu! Auta muita menestymään Ole vastuussa ryhmästä ja ota vastuuta ryhmän tuotoksesta Kuuntele mitä muut sanovat Kysy muiden mielipidettä Pyydä toisilta apua Keskustele, saa kuiskia Anna kaikkien sanoa sanottavansa TIP “Inhimillinen toiminta edellyttää ajattelua”

8 Ammatikoulutuksen kasvatukselliset tavoitteet
Todellisuudentaju Toisten huomioonottaminen Pitkäjänteisyys TIP “Maailma on kaikille yhteinen havainnot sittä vain ovat erilaisia”

9 Erilaisia opiskelijoita
KOULUNKÄYNTIIN SOPETUNUT Tunnollinen, sopeutuva Hyviä numeroita, mutta ei osaa tarttua töihin Puttuu peruskriittisyys Tiedon lisääminen muistamalla Opettaja asettaa tavoitteet Motivaatio->opinnoista suoriutuminen ”Insinöörit” PASSIIVINEN Ei harrastuksia Ei elämän intoa Ei oppimista, vain rangaistuksen välttämistä Osallistumaton Ei motivaatiota Ympäristöllä ei tarjontaa Usein myös passiiviset vanhemmat

10 Lisää opiskelijoita VAIHTOEHTOJEN ETSIJÄT OPISKELUORIENTOITU NEET
Oppiminen: yritys ja erehdys periaatteella, soveltaminen Lyhytjännitteisyys, helposti keskeyttämisiä Päästä helpolla ja saada rahaa Pää-asia, että on hauskaa OPISKELUORIENTOITU NEET Oppiminen, sisäinen kasvu Pitkäjänteinen, kriittinen, monipuolinen, aktiivinen, itseohjautuva. Todellisuuden ymmär-täminen, oivaltava oppiminen Oppiminen omalla ajattelulla

11 Millainen opiskelija olen?
Tee alla oleva koordinaatisto ja merkitse itseäsi opiskelijana tällä hetkellä kuvaavin piste koordinaatistoon. Piirrä nuoli mihin päin haluaisit siirtyä koordinaatistossa? Koulu kielteisyys Koulu myönteisyys Aktiivisuus Passiivisuus Koulunkäyntiin sopeutuneet Opiskelu orientoitunut Passiivinen opiskelija Vaihtoehtojen etsiä

12 Oppimistyylini Mihin oppimistyylit vaikuttaa?
Oppitavan ja mieleenpainettavan valintaan Oppimisnopeuteen ja oppimistuloksiin Yksilön joustavuuteen oppimistilanteissa Oppimiskykyyn Oman oppimistyylin tunnistaminen. Konvergentti: Abstrakti käsitteen muodostus ja aktiivinen kokeilu (Insinöörit ja asiantuntijat) Divergentti: Konkreettisen kokemuksen ja reflektiivinen havannointi (Konsultit, organisaatioiden suunnitelijat henkilökuntajohtajat) Assimilaatio: Abstrakti käsitteenmuodostus ja reflektiivinen havannointi (Tutkijat ja perustieteiden harjoittajat) Akkomodaatio: Konkreettiset kokemukset ja aktiivinen kokeilu (Markkinointi ja myyntityöt)

13 Ammattitaito Mitä on ammattitaito ja missä se näkyy?
Voiko amattikoulussa tulla ammattitaitoiseksi? Työelämän roolit (Johtaja, sunnittelija, myyjä, asentaja, työnjohtaja)

14 Noviisi vs. Ekspertti irralinen yksityiskohtiin tukeutuminen
kapea-alainen ongelman rajaaminen yksityiskohdat samanarvoisia suoraan toimintaan standardi malli tietoa on mutta ei toimeliaisuutta pintaprosessointi kokonaisnäkemys yhteyksien ymmärtäminen keskittyminen olennaisuuk- siin aikaa käytetään määrit- telyyn ja rajaamiseen useita vaihtoehtoisia malleja tieto- ja käsiterakenteet järjestyneitä syväprosessointi

15 Tietotekniikan kehitys
Tietotekniikan kehityksen myötä tiedon määrä kasvaa valtavaa vauhtia Onko mitään mahdollisuuksia kontrolloida valtavaa tietomäärää? Aluksi kehittyy voima (Laitteet) Voimaa kontrolloi tieto Viimeisenä arvojärjestelmä, jonka avulla pystytään hallitsemaan kontrolloimatonta tietoa. Mikä on ihmisen kannalta tärkeää?

16 Tulevaisuuden työntekijä
Luovuus Yhteistyökyky ja ryhmätyöskentelytaito Ongelmanratkaisu Kommunikointi- ja kielitaito Tulevaisuudenusko Tavoittellisuus Ammatillisen erityisosaaminen ja valmius Sopeutumiskyky Ympäristötietoisuus Tietotekniset valmiudet Yrittämis- ja itsensäkehittämishalu

17 TIP Tiedonhankinta Miten me hankimme tietoa? Mitä tieto on?
“Suomalainen ei usko ennenkuin näkee, mutta tiedemies ei usko kaikkea mitä näkee.” Miten me hankimme tietoa? Havaintojen avulla Päättelemällä Auktoriteeteiltä Mitä tieto on? Tosi ja hyvin perusteltu väite todellisuudesta Perusteltavuus Yleisyys Avoimuus Kriitikin läpi käynnyt

18 Vastuu vs. vapaus Vapautta rajoittaa laki ja säännökset
etiikka ja moraali ajankäyttö talous oman elämän hallinta toiset ihmiset ympäristö Osaaminen


Lataa ppt "Orientoivat opinnot 1,5 OV Opintojen ohjaus 1OV"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google