Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PERUSKOULUN PERUSTUNTI – jakso- ja tuntisuunnitelman laatiminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PERUSKOULUN PERUSTUNTI – jakso- ja tuntisuunnitelman laatiminen"— Esityksen transkriptio:

1 PERUSKOULUN PERUSTUNTI – jakso- ja tuntisuunnitelman laatiminen
Se seminaari Heli Lepistö

2 Ennen kuin lähdet kirjoittamaan jaksosuunnitelmaa
OPS -Tutustu opetussuunnitelmaan. Mitä ollut? Mitä on tulossa? Opetusryhmän aikaisemmat tiedot, taidot ja kokemukset. Mieti jakson keskeiset opittavat asiat, käsitteet, opetuksen/oppimisen punainen lanka.

3 Opettajan käytössä oleva materiaali; alan kirjallisuus, oheismateriaalit, opettajan oppaat, lehdet, internet… Oppilaan käytössä oleva materiaali Muu materiaalia: kuvia, esineitä, materiaalinäytteitä, tee kokeiluja. Integroinnin mahdollisuudet. Tee yhteistyötä!

4 Aineiston jäsentäminen
Ajatuskartta Idealista Käsitekartta

5 MITÄ JAKSOSUUNNITELMASSA ON OLTAVA?

6 1. Tavoitteet Opetuksen ja oppimisen tavoitteet
Kasvatukselliset tavoitteet Mitä oppilaan pitäisi oppia tietämään, osaamaan ja arvostamaan? Selkeät tavoitteet antavat suunnan opetuksen suunnittelulle ja oppimisen arvioinnille.

7 Bloomin tavoitetaksonomia
Kognitiivinen (tieto) Affektiivinen (asenteet) Psykomotorinen (taidot) 1. Tietäminen, muistaminen 2. Ymmärtäminen ("omin sanoin") 3. Soveltaminen 4. Analyysi (esim. olennaisen erottaminen, perusteleminen) 5. Synteesi (liittäminen laajempaan kokonaisuuteen) 6. Arviointi 1. Vastaanottaminen 2. Reagoiminen, sääntöjen noudattaminen 3. Hyväksyminen, arvostaminen 4. Arvojen jäsentäminen, priorisoiminen 5. Arvojen sisäistäminen, luonteenomaistuminen 1. Jäljittely 2. Ohjeenmukainen toiminta 3. Toiminnan täsmentyminen, riippumattomuus ohjeista 4. Toiminnan koordinaatio muuhun toimintaan 5. Luonteva toiminta, rutinoituminen

8 2. Oppiaines Oppimisprosessin eteneminen, sisällön valinta ja rajaaminen, jäsentyminen, ydinasiat, keskeiset käsitteet Tavoitteet konkretisoituvat sisällöiksi eli oppiainekseksi.

9 3. Pedagogiset mallit/Työtavat
ongelmalähtöinen oppiminen tutkiva oppiminen Suunnittelemalla oppiminen yhteistoiminnallinen oppiminen tekstityöskentely - ajatuskartta, käsitekartta, tiivistelmä, referaatti, tekstianalyysi, tekstivertailu, snowball, stealing, tutkimus projekti kyselevä opetus luokkakeskustelu väittely yhteinen harjoitus Ideointiryhmä/aivoriihi parityöskentely ryhmätyöskentely työpistetyöskentely demonstraatio laborointi peli leikki draama tietokoneavusteinen oppiminen itsenäinen harjoitustehtävä

10 Millainen on oppimis-/opiskeluympäristö?
Pedagogisten mallien valinta paljastaa opettajan oppimisnäkemyksen.

11 4. Tarvikkeet,oppimateriaalit, havainnollistaminen, tilat
Mitä on käytettävissä? Mitä voi tehdä? Mitä voi hankkia? Kuka hankkii? Mistä? Missä työskennellään? Mitä tiloja on käytettävissä? Tee yhteistyötä!

12 5. Integrointi Miten liikunnan suunnistusjakso integroidaan eri oppiaineisiin? Miten käsityön koneompelujakso integroidaan eri oppiaineisiin? Miten kotitalouden leivontajakso integroidaan vesistöteemaan?

13 6. Eriyttäminen Kaikki eivät tee samoja asioita, samassa ajassa, samalla tavalla. Opetuksen eriytyminen sisällön, ajan ja menetelmän suhteen. Visuaaliset oppijat, auditiiviset oppijat, kinesteettiset oppijat Analyyttinen vai intuitiivinen oppija? Taitava vai peräti lahjakas? Lukihäiriö? Hahmottamisen häiriö? Tarkkaavuuden häiriö? Työskentelyn pulmat Käyttäytymisen pulmat Oppimisen pulmat

14 7. Ajoitus Arvio siitä, paljonko viikkotunteja tarvitaan kyseisen jakson läpiviemiseen. Suunnittele opetus niin, että jokaiselle opetuskerralle on selkeä tavoite.

15 8. Arviointi Oppimisen arvioinnin tehtävänä on todeta, motivoida, kannustaa, ohjata ja ennustaa. Työskentelyn arviointi kohdistuu oppilaan taitoon suunnitella, säädellä, toteuttaa ja arvioida omaa työtään. Miten vastuullisesti oppilas työskentelee ja miten hän toimii yhteistyössä toisten kanssa? Arviointi pohjautuu aina asetettuihin tavoitteisiin. Arviointi dokumentoidaan ja tallennetaan.

16 Havainnointi, haastattelu, itsearviointi, tarkistus, kirjoitelma - teksti, kuva, päiväkirja, arviointivihko, blogi, draama, ryhmäarviointi, arviointikeskustelu, projektin arviointi, prosessin arviointi, näyttely, video, valokuva, portfolio, testi, koe

17 Hyvin suunniteltu ja valmisteltu jakso
muodostaa kokonaisuuden antaa opettajalle työskentelyrauhan aikaa oppimisen arvioinnille ohjaa opetustilanteiden suunnittelua mahdollisuuden joustaa oppimistilanteissa voi muuttua ja kehittyä jakson aikana

18 TUNNIN/TUOKION SUUNNITTELU
Oppimis- ja kasvatustavoitteet Kysymykset, avainkäsitteet Resurssit; välineet, materiaalit, havainnollistaminen Pedagogiset mallit Opetuksen organisointi - käsikirjoitus aktivointi toiminta koonta Opetuksen eriytyminen Arviointi – miten varmistetaan ymmärtäminen Ajoitus Opiskelijan omat oppimisen tavoitteet

19 Käsitteet - kysymykset
Selvitä opiskeltavan asian käsitteet itsellesi. Kuinka tarjoat ne oppilaille? Tee tunnin keskeiset kysymykset itsellesi valmiiksi.

20 Aktivointi Miten oppilaat saadaan suunnattua toimimaan asetettujen tavoitteiden suuntaisesti? Varaudu ylläpitämään motivaatiota aiheeseen myös jakson kuluessa, esim. asettamalla välitavoitteita, selkeyttämällä tavoitteita, kannustamalla ja antamalla palautetta. Ole itse innostunut aiheesta ja anna sen myös näkyä toiminnassasi!


Lataa ppt "PERUSKOULUN PERUSTUNTI – jakso- ja tuntisuunnitelman laatiminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google