Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
Advertisements

Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
NEUVOTTELU = toimintaa, jossa kaksi tai useampia osapuolia pyrkii kohti yhteisymmärrystä sellaisessa osapuolille yhteisessä asiassa, jossa heidän tavoitteensa.
Ryhmät.
FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu
RYHMÄ.
Vapaaehtoisten johtaminen
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Rehori-instituutti Koulutus
YHTEISÖLLISYYDESTÄ TYÖHYVINVOINTIA
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
RYHMÄT JA RYHMÄSSÄ TOIMIMINEN
HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Ryhmä ja yhteisö Jokainen ihminen kuuluu useaan ryhmään
Onnistuneen ryhmän toiminta
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Maisa, Linda, Kaarina, Hanna ja Liisukka Vaka-11B
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
APE-opinnot: 7. lähipäivä
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue s Selitä institutionaalinen keskustelu. Millainen on tavoitteellinen keskustelija? Millaisia rooleja ryhmän.
Roolit Roolit liittyvät vuorovaikutukseen (sosiaalipsykologinen näkökulma) Rooli=yksilön omaksuma toimintatapa tietyllä hetkellä tilanteessa, johon liittyy.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Projekti- ja yleisavustukset 2013 Ville Ranta, Teppo Suominen, Maija Valkeapää Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta 22.1.
Kokemuskoulutus Iiris
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Yammer sisäisen viestinnän työkaluna Jyväskylän yliopistossa
RYHMÄT JA JOHTAMINEN Pauli Juuti.
T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI
Ryhmän kulttuuri (Bion)
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Ryhmän rakenteet Tila Tila Ominaisuudet riippuvat perustehtävästä, fyysisesti suljettu ja rauhallinen, mieluiten aina sama Ominaisuudet riippuvat perustehtävästä,
Esiintymisjännitys.
Sisäisen viestinnän merkitys työyhteisölle
Luonnonvaraviestinnän joulutapaaminen Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, SYKE.
Yhdessä pohjoissuomalaisten parhaaksi
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Vertaisohjaaminen ryhmässä Sami Heinonen | Tuutorointi ja ryhmädynamiikka.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
ESIINTYMISTAIDOT Kandidaatinseminaari Rinna Toikka.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Yrityksen projektisuunnitelma
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Klubin strategia työkalu KST
Joukkuehengen rakentaminen
VIESTINTÄTAIDOT - VERKKOTOTEUTUS, 2017
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Menestys tiimityön kautta
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Puheviestintä, tampereen yliopisto
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
RYHMÄTYÖTAIDOT Ryhmät kehittyvät tiettyjen vaiheiden kautta:
Esityksen transkriptio:

Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella Ryhmäviestintä Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella

Määritelmä Ryhmän yleisiä piirteitä ovat koko, tarkoitus, säännöt, vuorovaikutus, työnjako, roolit ja johtajuus. Ryhmäviestintä on ryhmän sisällä tapahtuvaa vuorovaikutusta ja sen tavoitteena on saavuttaa yhteisiä päämääriä.

Ryhmän piirteitä Ryhmäksi voidaan kutsua kolmea tai useampaa henkilöä. Ryhmät luokitellaan ryhmä- tai tehtäväsuuntautuneiksi (primaari- ja sekundaariryhmät) Ryhmän toimintaa ohjaa tarkoitus. Asiatavoite eli perustehtävä Tunnetavoite (kiinteys ja koossapysyminen) Viralliset ja epäviralliset asemat Roolit ->

Roolit Tehtäväkeskeisiä rooleja Orientoija Tiedon jakaja Tiedon etsijä Mielipiteen esittäjä Selventäjä Arvioija Yhteenvetäjä Koordinoija Yhteisymmärryksen testaaja Raportoija Työtapojen ehdottaja Suhdekeskeisiä rooleja Normien selventäjä Toisten tukija Harmonian ylläpitäjä Jännityksen lieventäjä Dramatisoija Solidaarisuuden osoittaja Hiljaisten mukaan vetäjä Rohkaisija Tunteiden ilmaisija

Ryhmän kehitys Bruce Tuckmanin viisivaiheinen kuvaus: Muodostusvaihe Kuohuntavaihe Yhdenmukaisuusvaihe Hyvin toimivan ryhmän vaihe Lopetus

Onnistunut ryhmäviestintätilanne Jäsenten yhteinen käsitys ryhmän tarkoituksesta Positiivinen ilmapiiri Jäsenillä tietoa, taitoa, halua ja kokemusta Ryhmän asenteet, arvot ja säännöt yhdenmukaiset Tietoisuus ryhmään kuulumisesta eli ryhmäidentiteetti

Lähteet Mattila ym. Viestinnän työkaluja opiskelijalle Helsingin yliopisto, Kielijelppi http://www.kielijelppi.fi/puheviestinta/?c=5-ryhmaviestinta. Luettu 24.1.2012 Jyväskylän yliopisto, Kielikompassi http://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_viestintaryhmassa_ryhmaviestinta.shtml#2. Luettu 24.1.2012