AHOT KORKEAKOULUISSA KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE 29.3.2012 Sisko Mällinen FT/ TAMK projektipäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Valtakunnallinen kielikoe
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
VOA-oppimispäiväkirja
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
NY Pitch camp Paikka: Turun kauppakorkeakoulu, Rehtorinpellonkatu 3, LS01 korkeakoulu, Pohjakerros PARKKIPAIKKA Rehtorinpellonkatu Tukkk:n pääovi (1 krs)
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Motto eli miksi projekti- hallintaa on kehitettävä Sillakaaren lähtöajatus oli, että 3-vuotinen projekti putoaa 3-4 kertaa polvilleen Silti olen Sillakaaren.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Tutkintosuoritusten arviointi
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
FUAS Kielet ja viestintä
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Viestintäsuunnitelma
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
RAE-arvioinnin tarkoitus / Tampereen yliopisto Saada kunkin alan kv. asiantuntijoilta ajantasaista tietoa ja näkemyksiä tutkimuksen nykytilasta ja potentiaalista.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kysymyksiä Mitä ajatuksia videoilla näkyvät kohtaamistilanteet herättivät? Tuntuiko tilanteet realistisilta ja tutuilta? Pohdi sosiaalitekijöiden ja asiakkaiden.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Kari Heikkilä TYÖYHTEISÖÄ HYVINVOINTIA TUKEVA JOHTAMINEN MOTTO MOTTO Onnistunut johtaminen edellyttää työpaikan henkilöiden valoisten puolien löytämistä.
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät Seinäjoki Anneli Airola Pohjois-Karjalan amk
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kotoutumiskoulutus verkossa
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Englannin ja ruotsin tasokokeet
Korkeakouluoppiminen vuonna 2030
Kysy kirjastonhoitajalta
Esityksen transkriptio:

AHOT KORKEAKOULUISSA KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE Sisko Mällinen FT/ TAMK projektipäällikkö

Ammatillisen uudistumisen konsepti (Aktanttimalli, Greimas 1980) HANKKEEN OSALLISTUJAT UUSI, YHTEINEN YMMÄRRYS TYÖELÄMÄN TARPEISTA TYÖELÄMÄN MUUTOKSET, OSAAMISTARPEET OSAAMISTAVOITTEET TUTKIMUSTIETOA, KOLLEGIAALISTA DIALOGIA, KRIITTISTÄ (ITSE)REFLEKTIOTA JYRKÄT ENNAKKOKÄSITYKSET YHTEINEN AIKA AJANPUUTE, TOTTUMATTOMUUS WIKITYÖSKENTELYYN

Porina aiheesta parin kanssa, 3 minuuttia

Hankepäivässä pohdimme: Mitkä ovat valmistuvien keskeisimmät työtehtävät eri aloilla? Mitä viestintätilanteita he ko. tehtävissä kohtaavat? Mitä kieli- ja viestintäosaamista se heiltä vaatii? -> Yhteinen ymmärrys osaamistarpeista.

Yhteinen ymmärrys vaatii aitoa dialogia Dialogi syntyy vuorovaikutuksessa ja ryhmässä. Mutta se on enemmän kuin ryhmäkeskustelu. Dialogissa jaetaan omia käsityksiä ja ajatuksia. Mutta se ei koostu monologeista, joissa perustellaan väitteitä. (Aarnio & Enqvist 2004)

Dialogi rakentuu erilaisista näkemyksistä Dialogi on tavoitteellista uuden, yhteisen ymmärryksen etsimistä ( = 5). Sille on ominaista ajatusten keskeneräisyys. Puolivalmiita ideoita arvioidaan ja kehitellään yhdessä. Se vaatii taitoa kuunnella ja yrittää ymmärtää. Siihen kuuluu myös kriittinen omien ja muiden käsitysten tarkastelu.

Dialogi vaatii turvallisen, sallivan ilmapiirin. Burbules (1993)kuvaa dialogin edellytyksiä: -huolehtiminen, luottamus, kunnioitus, arvostus, kiintymys, toivo Dialogi vaikuttaa myös tunnetasolla. Dialogin tappaa varmimmin se, joka jo ”tietää kaiken”. Lopputulos on kaikille uusi ja merkityksellinen.

Dialogia kasvotusten ja verkossa Me pyrimme dialogiseen vuorovaikutukseen alakohtaisissa kieli- ja viestintäryhmissä. Ja jatkamme sitä Moodlen wikissä ja keskustelualueilla.

Kokemusten jakamista pikkuryhmissä, 7 minuuttia

Yhteenveto tavoitekuvausten periaatteista Lähtökohtana: työelämä, hyväksiluvut, ahotointi Kohderyhmä: työnantajat, opiskelijat, opettajat -> tiivis, konkreettinen, rautalankamalli -> alakohtaiset erot näkyvät tavoitteissa -> vain ammattialan keskeisin osaaminen -> 5-6 tavoitetta + napakat arviointikriteerit -> apuna jo olemassa olevat kuvaukset

Kuvataan osaaminen tasoilla 1, 3 ja 5 + yleiset kielitaitoon liittyvät arviointikriteerit: sanasto, rakenteet, ääntäminen…? Viestinnässä on yleiset osaamistasot 1-5 Ruotsissa on yleiset arviointikriteerit 1-5 Englannissa on vain taitotasojen kriteeristö -> määriteltävä 1,3,5: sanasto, rakenteet, ääntäminen… ?

Esimerkki viestinnästä Suvi –työryhmän osaamistaso 1: Opiskelija laatii viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan. Alakohtainen osaaminen vastaa kysymykseen: Mitä viestejä? Liikekirjeen?

Esimerkki - Huom.: keskeneräinen Terveyshaastattelu: Hyväksytty osaaminen (=1) - osaa kysyä potilaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä välttämättömiä tietoja hoidon tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi. Käyttää rakenteita suhteellisen hyvin. Virheet eivät aiheuta väärinkäsityksiä. Hallitsee laajahkon terveysalan sanaston. Sanavalinnoissa tapahtuvat virheet eivät estä viestin perille menoa. Ääntää selvästi ja luontevasti. Epätarkkuudet eivät aiheuta väärinymmärryksiä.

Hyvä osaaminen (=3) - pystyy selvittämään potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa tarkoituksenmukaisin ja vaihtelevien kysymyksin haastattelutilanteessa. - pystyy tekemään tarkentavia lisäkysymyksiä sopeuttaen samalla kielenkäyttönsä tilanteeseen sopivaksi Käyttää rakenteita hyvin. Osaa itse korjata satunnaiset virheet. Hallitsee hyvin terveysalan keskeisen sanaston ja melko hyvin erityisalansa sanastoa. Osaa käyttää kiertoilmaisuja. Ääntää luontevasti ja käyttää lähes luontevaa lauserytmiä. Kiinnittää huomiota myös intonaatioon.

Jatkuu kielikohtaisissa ryhmissä