Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
Advertisements

2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.

Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMAN LAATIMINEN
Huolen herääminen ja yhteydenotto Jatkohoito
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Kuntien paikkatietoseminaari 7. 2
Rekrytointiprosessi- asianhallinta / vakinainen vakanssi
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Hei Sinä 60 + vuotias! Oletko kiinnostunut liikunnasta? Tule vapaaehtoiseksi vertaisohjaajaksi Woimanurkkaan! Lisätietoja: Erityisliikunnan suunnittelijalta.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Seinäjoen kaupunginkirjasto
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
VALIKKO-ryhmä/Liisa Reinman VALIKKO-ryhmä/Liisa Reinman Asiakas ottaa yhteyttä avunväli- tykseen Taustatie- tojen selvittä- minen Vapaa-
Kuntoutuspalveluohjaus – työkyvyn tukemisen prosessi
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Perhetyö Lammin vastaanottokeskuksessa
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
Ritva Kareketo kouluttaja
PROSESSIKUVAUS YLÖJÄRVEN KAUPUNKI - TYÖLLISYYSPALVELUT
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Yleisten kirjastojen yhteisluettelotyöryhmä
Kuopion kaupunki Perusopetus
Ennakkotuloksia toimeentulotuen Kela-siirrosta
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Osaamisen näytön prosessi
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Korvaavuuden, sisällyttämisen ja vapautuksen prosessi
Osaamisen näytön prosessi
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Asiakkaan valinnanvapaus
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
ASIAKKAAT MUKANA SOTE-PALVELUJA KEHITTÄMÄSSÄ
Luottamusmiesten ajankohtaispäivät
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Työikäisten kuntoutus
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
KP OTE Opinnoista töihin
Asiakkaan suunnitelmat TYPPI-järjestelmässä
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Palvelupolku vammaispalveluiden päiväaikaiset toiminnat Pähee OTE
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Tunnetko jo talous- ja velkaneuvonnan palvelut?
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu Tampereen työparimalli Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

Tulkkipalvelun valmisteluprosessi Tulkkipalveluhakemus liitteineen Selvittelytyö Asiakkaan tapaaminen Hyötyykö asiakas tulkkipalvelusta Tarkistetaan mahdolliset muut tukitoimet Sopivan tulkin etsiminen Palvelusuunnitelmaneuvottelu ohjaus Tulkkipalvelupäätös seuranta Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

1. Hakemus Varsinaisen hakemuksen kunnan vammaispalveluun asiakas tekee itse Usein hakemuksen tekemisessä avustaa kuntouttava puheterapeutti, muut kuntouttajat, sairaalan työntekijät tai omainen Hakemukseen tulee liittää 1. puheterapeutin lausunto 2. lääkärinlausunto 3. mahdolliset muut asiantuntijalausunnot Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

2. Selvitys Hakemus postitetaan vammaispalvelun sosiaalityöntekijälle. Sosiaalityöntekijä konsultoi puheterapeuttia ja sovitaan, miten toimitaan: aikataulu lisäarvioinnin tarve lisäselvitysten tarve Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

3. Tapaaminen Sovitaan yhteinen tapaaminen, jossa on mukana: Asiakas Sosiaalityöntekijä ja puheterapeutti Mahdollinen lähiverkko Mahdolliset yhteistyötahot (hoitava puheterapeutti, Tikoteekki…) Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

Neuvottelun sisältö Kerrotaan tulkkipalvelusta Kartoitetaan tulkkipalvelun tarve Mietitään, onko tulkkipalvelu oikea ratkaisu asiakkaan tilanteeseen Mietitään, miten tulkkipalvelu voidaan toteuttaa Täytetään asiakasprofiililomake Sovitaan jatkotoimenpiteistä Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

4. Sopivan tulkin etsiminen Ensisijaisesti etsitään sopivaa tulkkia kilpailutettujen tulkkien rekisteristä (asiakasprofiili-tulkkiprofiili) Mikäli kilpailutettujen tulkkien keskuudesta ei löydy sopivaa, pyritään etsimään tulkki muiden koulutettujen tulkkien keskuudesta (ellei löydyopiskelijat, lähipiiri jne.) Asiakkaan oma toive huomioidaan (lähiomainen ei pääsääntöisesti voi toimia tulkkina) Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

5. Palvelusuunnitelmaneuvottelu Neuvottelussa ovat mukana kaikki asianosaiset; asiakas, omaiset, kunnan sosiaalityöntekijä, puheterapeutti ja puhevammaisten tulkki/tulkit Palvelusuunnitelman laatimisesta on vastuussa kunnan sosiaalityöntekijä Palvelusuunnitelma ei ole velvoittava vaan se on luonteeltaan muistio, johon kirjataan yhdessä sovitut asiat Palvelusuunnitelmaneuvottelun muistio jaetaan asiakkaan suostumuksella kaikille läsnäoleville Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

Palvelusuunnitelmaan kirjataan mm. Asiakkaan kommunikaatiovaikeudet Asiakkaan kommunikointikeinot Muut asiakkaan kommunikaatioon liittyvät asiat Tilanteet, joissa asiakas tarvitsee ja haluaa käyttää tulkkipalvelua Kuka/ketkä toimivat asiakkaan tulkkina Kuinka seuranta ja ohjaus toteutetaan Asiakkaan toiveet ja odotukset Seuraava tarkistusajankohta Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

6. Päätös Asiakkaalle tehdään vammaispalvelulain mukainen päätös, josta käy ilmi: Päätöksen voimassaoloaika Tulkkipalvelun määrä Tulkkipalvelun sisältö yksilöllisesti Päätöksen tarkistamisen ajankohta Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

Ohjaus Tulkkipalvelu aloitetaan aina yhteisellä kokoontumisella (palvelusuunnitelmaneuvottelu) Sosiaalityöntekijä ohjaa tulkkipalvelun sisältöön liittyvissä asioissa Puheterapeutti ohjaa kommunikointiin liittyvissä asioissa kuten tulkkaus- ja tulkitsemiskeinojen löytymisessä, apuvälineissä, kommunikaatioympäristön tukemisessa Ohjausta on mahdollisuus saada koko tulkkipalveluprosessin ajan aina tarvittaessa Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

Seuranta Asiakkaille tehdään yleensä ensin määräaikainen päätös (½-1 vuodeksi) Kokeilujakson jälkeen asiakkaan, tulkin, sosiaalityöntekijä ja puheterapeutin sekä mahdollisten muiden lähipiirissä olevien kanssa pidetään palvelusuunnitelman tarkistusneuvottelu, jossa keskustellaan tulkkipalvelun sujumisesta, ongelmista ja toiveista tulevaisuuden suhteen Tehdään uusi päätös ja sovitaan seuraavasta tarkistusajankohdasta Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut

Tampereen työparimalli SOSIAALITYÖNTEKIJÄ Vammaispalvelulain asiantuntijuus Päätöksenteko Ohjeet Etukäteissopimiset poikkeuksellisista tulkkaustilanteista Epäselvät tilanteet PUHETERAPEUTTI Asiakkaan kommunikaatiotilanteen selvittely (taustat, aiempi kuntoutus, nykytilanne, jne) Asiakkaan kommunikaatioresurssien kartoitus Tulkkien perehdyttäminen (mm. kommunikaatiohäiriö ja tulkkausmenetelmä) Tulkkien työn ohjaaminen TYÖPARIN YHTEISTYÖ Jatkuva vuoropuhelu Tulkkipalvelun käytön opastus Palvelun laadun seuranta Tiedottaminen Konsultointi Koulutus Tulkkien tapaamiset Tampereen kaupunki, sosiaali- ja terveystoimi, vammaispalvelut