© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Tunnuslukuja: Vuonna 2009 yhteistyöyrityksiä 3900, joista 1900 kanssa sopimus TOP –verkkopalvelun rekisterissä ohjaajia n opintoviikon ohjaajakoulutuksen suorittaneita reilut 1000, myös suoritus verkkokurssina mahdollista Lukuvuonna ’nuorisoasteella’ 2300 opiskelijaa työssäoppimassa = noin työssäoppimispäivää. Työssäoppiminen laajenee 24 ov uusien OPSien myötä. Myös aikuispuolella erittäin aktiivista ja monipuolista työssäoppimis- ja näyttöyhteistyötä KAO:n TOP –historian ’lyhyt oppimäärä’
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Projektin tavoitteista Projektilla on haettu hyviä tapoja laajennettujen ja yksilöllisten työssäoppimispolkujen toteutuksiin. Painopiste on suunnattu laajennetun työssäoppimisen kehittämiseen nopeasti muuttuvilla (esim. paperi- ja prosessialan alasajo Kainuussa sekä metalliala) ja kasvavilla aloilla (esim. kaivosala/Talvivaara). Lisäksi on koulutettu työpaikkaohjaajia mm. sähköisten yhteydenpitovälineiden käyttöön työssäoppimisen ohjauksessa. (Työelämä odottaa helppoa, nopeaa toimintaa, ”ei papereita”)
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Toimenpiteet 1.Tutkitaan laajennetun työssäoppimisen käyttöä erikoisosaamisen kehittämisessä tarjoamalla osalle piloteiksi otettuja eri alojen ryhmiä laajennettua työssäoppimista. (kaivosala ja logistiikka) 2.Laajennetun työssäoppimisen käyttö yritystoimintaan perehtymisessä ja yrittäjyyden edistämisessä mikro – ja pk - sektorin yrityksissä 3. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjausmenetelmien käytön tehostaminen, arviointitaitojen kehittäminen ja sähköisen palautejärjestelmän käyttö. 4. Opettajien työssäoppimisjaksojen kokemukset ja kehittämisaihiot sekä opiskelijoiden laajennetun työssäoppimisen kokemukset otetaan huomioon uusien opetussuunnitelmien kehitys- ja toimeenpanotyössä
© KAINUUN AMMATTIOPISTO -Työelämän ääntä kannattaa kuulla. Luottamusmiehet ja - naiset, yrittäjäjärjestöt jne. kannattaa kutsua palavereihin. Voivat myönteisellä suhtautumisella merkittävästi vaikuttaa asioihin. -Tiedottamista tarvitaan ja paljon. -Rakennemuutoksessa, uusien toimialojen haltuunotossa oli hyvä ratkaisu lähettää ensin opettaja oppimaan. Ja opittu on …… mutta kuinkahan saataisiin tehoa ….. kokemustiedon siirtoon oman oppilaitoksen sisällä?
© KAINUUN AMMATTIOPISTO