© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut 1.12.2008 – 31.5.2010 Kainuun ammattiopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA Tampere, Murikkaopisto Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen.
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Miten menetellä ongelmatilanteissa
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Ammattilaiseksi Valkeakoskella Prosessiteollisuuden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Aikuiskoulutuksen kriittiset menestystekijät – käytännön toimenpiteet Merja Talkio- Vilanen Taustavaikuttajia: - julkisen sektorin muuttuvat.
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto

© KAINUUN AMMATTIOPISTO Tunnuslukuja: Vuonna 2009 yhteistyöyrityksiä 3900, joista 1900 kanssa sopimus TOP –verkkopalvelun rekisterissä ohjaajia n opintoviikon ohjaajakoulutuksen suorittaneita reilut 1000, myös suoritus verkkokurssina mahdollista Lukuvuonna ’nuorisoasteella’ 2300 opiskelijaa työssäoppimassa = noin työssäoppimispäivää. Työssäoppiminen laajenee 24 ov uusien OPSien myötä. Myös aikuispuolella erittäin aktiivista ja monipuolista työssäoppimis- ja näyttöyhteistyötä KAO:n TOP –historian ’lyhyt oppimäärä’

© KAINUUN AMMATTIOPISTO Projektin tavoitteista Projektilla on haettu hyviä tapoja laajennettujen ja yksilöllisten työssäoppimispolkujen toteutuksiin. Painopiste on suunnattu laajennetun työssäoppimisen kehittämiseen nopeasti muuttuvilla (esim. paperi- ja prosessialan alasajo Kainuussa sekä metalliala) ja kasvavilla aloilla (esim. kaivosala/Talvivaara). Lisäksi on koulutettu työpaikkaohjaajia mm. sähköisten yhteydenpitovälineiden käyttöön työssäoppimisen ohjauksessa. (Työelämä odottaa helppoa, nopeaa toimintaa, ”ei papereita”)

© KAINUUN AMMATTIOPISTO Toimenpiteet 1.Tutkitaan laajennetun työssäoppimisen käyttöä erikoisosaamisen kehittämisessä tarjoamalla osalle piloteiksi otettuja eri alojen ryhmiä laajennettua työssäoppimista. (kaivosala ja logistiikka) 2.Laajennetun työssäoppimisen käyttö yritystoimintaan perehtymisessä ja yrittäjyyden edistämisessä mikro – ja pk - sektorin yrityksissä 3. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjausmenetelmien käytön tehostaminen, arviointitaitojen kehittäminen ja sähköisen palautejärjestelmän käyttö. 4. Opettajien työssäoppimisjaksojen kokemukset ja kehittämisaihiot sekä opiskelijoiden laajennetun työssäoppimisen kokemukset otetaan huomioon uusien opetussuunnitelmien kehitys- ja toimeenpanotyössä

© KAINUUN AMMATTIOPISTO -Työelämän ääntä kannattaa kuulla. Luottamusmiehet ja - naiset, yrittäjäjärjestöt jne. kannattaa kutsua palavereihin. Voivat myönteisellä suhtautumisella merkittävästi vaikuttaa asioihin. -Tiedottamista tarvitaan ja paljon. -Rakennemuutoksessa, uusien toimialojen haltuunotossa oli hyvä ratkaisu lähettää ensin opettaja oppimaan. Ja opittu on …… mutta kuinkahan saataisiin tehoa ….. kokemustiedon siirtoon oman oppilaitoksen sisällä?

© KAINUUN AMMATTIOPISTO