Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Kielitoimisto Virkatekstitkin voivat muuttua Salli Kankaanpää Virkakieliseminaari Tekstejä syntyy – voiko niitä ymmärtää?
Advertisements

Tie rakentuu askeleista, joita otamme- Sosiaalikonstruktionismi asiakastyössä Tapio Malinen HPI/
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Aikuisen ja lapsen välinen kielellinen vuorovaikutus
Metodologian ja menetelmien valinta
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Miten ihmisestä tulee yhteisön jäsen? S
Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Muutossosiaality ö n k ä sityksi ä tiedosta, tiet ä misest ä ja todellisuuden luonteesta poststrukturalismi.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
(Joskus puhutaan myös komponenttitestauksesta.) Pienin kokonaisuus, joka on järkevä testata erikseen. ● Perinteisesti yksittäinen aliohjelma. ● Olio-ohjelmien.
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
Olen, mitä en ole; en ole, mitä olen – narratiivisen työtavan koulutus 3 Tapio Malinen wwww wwww wwww.... tttt aaaa tttt hhhh aaaa tttt aaaa.... ffff iiiiHPI/
Valmiit aineistot Nelli Piattoeva. Luennon sisältö Yleiskuva valmiista aineistoista, pääpaino koulutuspoliittisissa asiakirjoissa Esimerkkejä tutkimuksista,
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
_______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuskaudet Kamppailu liikuntakulttuurin suunnasta 1880-luvulta 1920 luvulle. Urheilu.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Kulttuurintutkimus ja yleisöetnografia
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Opinnäytetyö tutkimus
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Laadullinen asennetutkimus
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Refaktorointi ”Te olette tehneet tätä ennenkin”. Mitä on refaktorointi? (1/2) prosessi ohjelmakoodin laadun parantamiseksi ohjelman sisäisen rakenteen.
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Johdatus viestintään, 4. luento: viestintä on yhteisyyttä Leif Åberg syksy 2002.
Laadullinen asennetutkimus
Oppimisen psykologiaa
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
ETNA202 Menetelmäopinnot II Tekstit ja visuaaliset dokumentit Luento III:”Valmiiden” tekstien analysointi Arja Turunen FT, tutkijatohtori
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Määräysmuodot englanti - ruotsi. Sukulaiskielestä on hyöytä!  Englanti ja ruotsi ovat sukulaiskieliä ja tämä näkyy mm. siinä, että lauserakenteet ovat.
Major practical purposes Forms of research knowledge
Väestöllinen huoltosuhde 1865–2060
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Nuorisokulttuuri 1950-luvulta nykyhetkeen.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Click Start Search programs and file  region and language
Englannin valinnainen lisäkurssi
Kritiikin alkulähteillä
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
ESSEE.
Konteksti polttopisteessä
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
RAAMATUN TULKINTA UE1 LAJM.
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Sosiaalialan työorientaatiot ja työtavat
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Maailmanpolitiikan teoriasuuntaukset
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa Yhteiskunta kielessä

Monikasvoinen diskurssianalyysi 1) Kulttuurintutkimus kielessä rakentuva suhteellisen ehyt kollektiivinen merkitysulottuvuus 2) Valtavirran lingvistiikka kielen käyttö (parole), ei rakenne (langue) Poststrukturalismi 3) Kriittinen lingvistiikka/sosiaalipsykologia kieli todellisuutta muovaavana käytäntönä

Kriittinen diskurssianalyysi1: Tekstien makrorakenne Van Dijk, Teun A. (1988) News as Discourse tekstikeskeinen: uutisten makrorakenteen analyysit kognitivistinen ote: merkityksenanto mentaalinen prosessi ideologiat vahvoja kognitiojärjestelmiä

Kriittinen diskurssianalyysi2: East Anglia -ryhmä G. Kress & R. Hodge (1979) Language as Ideology tekstien mikrorakenne kielen ja ideologian suhde huomio toimintavirkkeisiin: 1) passivointi toimija häivytetään näkyvistä 2) nominalisointi: toiminnan kohde häivytetään näkyvistä

Kriittinen diskurssianalyysi3: Norman Fairclough (1989) Language and Power (1995) Media Discourse kielenkäyttö todellisuutta rakentavana sosiaalisena käytäntönä huomio yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen kontekstiin mitä, miten ja miksi sanotaan?

Sosiaalipsykologinen diskurssianalyysi1 Jokinen & Juhila & Suoninen (1999) Diskurssianalyysi liikkeessä asenteiden, muistin, tunteiden ja identiteetin tarkastelu diskursiivisesti rakentuneina (ei annettuna otettu) kiinnostunut vuorovaikutustilanteista lähestyy keskustelunanalyysiä (CA) inspiroi uusinta diskurssianalyyttistä mediatutkimusta

Sosiaalipsykologinen diskurssianalyysi2 konstruktivistinen lähestymistapa: kielen käyttö rakentaa sosiaalista todellisuutta (ei siis kuvaa sitä) useita kilpailevia diskursseja diskurssit sisäisesti moniaineksisia kielen käyttö kontekstisidonnaista toimijat kiinnittyvät diskursseihin kielen käyttö on materiaalista käytäntöä

Michel Foucault (1972) The Archaelogy of Knowledge (1985) The History of Sexuality Foucault keskeinen diskurssianalyysin taustavaikuttaja diskurssi = käytäntö, jossa asioita tarkastellaan tietyllä tavalla diskursiivinen muodostelma = diskursiivisen käytännön säännöstö valtaa ei omisteta vaan harjoitetaan