Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS
Kenelle? Mistä syystä? o Tekemällä oppija o Koulumuotoinen ei sovellu o Opintojen täydentäjä o Erilainen oppija o Oma uratavoite
Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Mikä laajenee Työssäoppimisaika pitenee Työssäoppimisen ajankohdat laajenevat Opiskeltavat sisällöt laajenevat Valinnaisuus opinnoissa laajenee Oppimisympäristö laajenee Ohjausresurssien tarve kasvaa Ohjausta antava henkilöstö kasvaa moniammatilliseksi
Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Missä vaiheessa Opiskelujen alkuvaiheessa HOPSin mukaan tai ongelmien ilmaantuessa tai kun opiskelija on löytynyt työpaikan
Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Kuinka paljon Pääsääntöisesti ammatilliset opinnot työssäoppien Atot osittain (tai kokonaan) työssäoppien Vapaasti valinnaiset kokonaan työssäoppimien laajenee yksilöllisesti, muutamasta opintoviikosta 90 opintoviikkoon.
Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Miten toiminta eroaa normaaleista käytänteistä? Opiskeluympäristö muuttuu Opiskelu etenee HOPS/HOJKS mukaan yksilöllisesti Opiskelijaa ohjaa laajempi ohjaushenkilöstö Koskeeko laajentaminen yhtä opiskelijaa, osaa opiskelijoista vai koko ryhmää? Mallissa on kyse henkilökohtaisista poluista.
Kuka käynnistää? Ryhmänohjaaja Opintojenohjaaja Erityisopettaja Opiskelija Huoltaja Työnantaja Työpaikkaohjaaja Kuraattori Terveydenhuolto
Suunnittelu oppilaitoksessa Ro tekee alustavan suunnitelman – johtaja päättää ja resurssoi? Opiskelijan kypsyys ja kunto? Yhteistyökumppaneiden kanssa suunnitellaan – tuet? Opiskelijalle selväksi: työssäoppimisen tarkoitus, pelisäännöt ja tavoitteet Ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelu joustavasti
Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Ketkä ovat prosessin toimijat/kohteet? Mallin toteuttamiseen osallistuvat koko opiskelijan tukijoukko, opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan. Toimijoina voivat olla: opiskelija, huoltaja, ryhmän ohjaava opettaja, työssäoppimista ohjaava opettaja, opinto-ohjaaja, erityisopettaja, opetus-/koulutusalan esimies ja jossain tilanteessa mm. kuraattori, psykologi, nuoriso-ohjaaja, terveydenhoitaja. Prosessin kohteena on yksittäinen opiskelija, opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan.
MATTI, MAA09 kesä? TP. OHJ: xxxxMUU TUKI: nuoriso.ohj OPETTAJA: Matti(Erityinen, ei hojks, tuet) jakso2345 kurssitrops La-to: Palvan tila 5ov Maan kasvukunnon ja tuotantoymp:n hoito 4 ov Leipäviljantuotanto La-to viljelystila, 6ov leipäviljan tuotanto Nautatila 5 ov Naudan hoito… -Jatkuu Koulussa 5ov Sian hoito La-to 5ov sian hoito La-to 6ov lomituststo. Valmistuu
Työpaikan valinta: onnistumisen mahdollisuus? Täyttyvätkö ammattitaitovaatimukset? Työpaikan tehtävät vaatimustasoltaan opiskelijalle sopivia? Opiskelija hyväksyy työpaikan? Työpaikkaohjaaja perehdytetty laajennettuun työssäoppimiseen ja opetussuunnitelmaan Otetaanko huomioon opiskelijan erityisyys?
Työssäoppiminen Työnantajan odotukset ja pelisäännöt? Suunnitelman tarkennus yhdessä Huolellinen perehdytys ja työn ohjaus Opiskelijan yksilölliset tarpeet? Tarvittavat tuet ja ohjaus – kuka yhdyshenkilö koululla? Onko aikaisempia pettymyksiä – otetaanko puheeksi?
NIKO, MAA09 TP ohj Opettaja Työyksikk ö Opintokokonaisuus / kurssi Suunnitelma aikataulu toteutunutarviointi Palvan tila 11.4 – (9vk) Viljelystila nautatila sikatila 5ov Maan kasvukunnon… 4 ov Leipäviljan… 6 ov Leipäviljan… 5ov Naudan hoito… 5 ov Sian hoito Tavoitteet: tehtävät ja aikataulu, Päiväkirja Niko teki omia polkuja: kesätyö + hiihto + syysloma, Valmistui xxxH3
Missä mennään metsään? Väärä työpaikka? OPSI kateissa? Sitoutuminen löysää? Ammattitaitovaatimukset eivät täyty? Henkilökemiat? Raamit puuttuvat?
Oppimisen ja osaamisen arviointi fokus: ROHKAISU Ammatillista kasvua tukevaa voimavarakeskeisyys Rohkaistaan itsearviointiin – reflektointi Välitön, kattava, perusteltu palaute Näytön mahdollistaminen kun taidot siihen riittävät
Miten oppimisprosessi onnistui? Yhteistyöstä kehittämiskumppanuuteen? Palaute pohditaan huolella - foorumi? Fokus 1.: opiskelijan opintojen etenemisen suunnittelu Fokus2.: yhdessä kehittyminen