Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL- LISESSA.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
Työpaikkaohjaajakoulutus
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Mohammed Kertoo itsestään:
Laajennettu työssäoppiminen:
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL-LISESSA.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
HUIPPU Elokuu 2017.
Ohjauspalvelut Tredussa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku

Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS

Kenelle? Mistä syystä? o Tekemällä oppija o Koulumuotoinen ei sovellu o Opintojen täydentäjä o Erilainen oppija o Oma uratavoite

Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Mikä laajenee Työssäoppimisaika pitenee Työssäoppimisen ajankohdat laajenevat Opiskeltavat sisällöt laajenevat Valinnaisuus opinnoissa laajenee Oppimisympäristö laajenee Ohjausresurssien tarve kasvaa Ohjausta antava henkilöstö kasvaa moniammatilliseksi

Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Missä vaiheessa Opiskelujen alkuvaiheessa HOPSin mukaan tai ongelmien ilmaantuessa tai kun opiskelija on löytynyt työpaikan

Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Kuinka paljon Pääsääntöisesti ammatilliset opinnot työssäoppien Atot osittain (tai kokonaan) työssäoppien Vapaasti valinnaiset kokonaan työssäoppimien laajenee yksilöllisesti, muutamasta opintoviikosta 90 opintoviikkoon.

Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Miten toiminta eroaa normaaleista käytänteistä? Opiskeluympäristö muuttuu Opiskelu etenee HOPS/HOJKS mukaan yksilöllisesti Opiskelijaa ohjaa laajempi ohjaushenkilöstö Koskeeko laajentaminen yhtä opiskelijaa, osaa opiskelijoista vai koko ryhmää? Mallissa on kyse henkilökohtaisista poluista.

Kuka käynnistää? Ryhmänohjaaja Opintojenohjaaja Erityisopettaja Opiskelija Huoltaja Työnantaja Työpaikkaohjaaja Kuraattori Terveydenhuolto

Suunnittelu oppilaitoksessa Ro tekee alustavan suunnitelman – johtaja päättää ja resurssoi? Opiskelijan kypsyys ja kunto? Yhteistyökumppaneiden kanssa suunnitellaan – tuet? Opiskelijalle selväksi: työssäoppimisen tarkoitus, pelisäännöt ja tavoitteet Ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelu joustavasti

Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Ketkä ovat prosessin toimijat/kohteet? Mallin toteuttamiseen osallistuvat koko opiskelijan tukijoukko, opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan. Toimijoina voivat olla: opiskelija, huoltaja, ryhmän ohjaava opettaja, työssäoppimista ohjaava opettaja, opinto-ohjaaja, erityisopettaja, opetus-/koulutusalan esimies ja jossain tilanteessa mm. kuraattori, psykologi, nuoriso-ohjaaja, terveydenhoitaja. Prosessin kohteena on yksittäinen opiskelija, opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan.

MATTI, MAA09 kesä? TP. OHJ: xxxxMUU TUKI: nuoriso.ohj OPETTAJA: Matti(Erityinen, ei hojks, tuet) jakso2345 kurssitrops La-to: Palvan tila 5ov Maan kasvukunnon ja tuotantoymp:n hoito 4 ov Leipäviljantuotanto La-to viljelystila, 6ov leipäviljan tuotanto Nautatila 5 ov Naudan hoito… -Jatkuu Koulussa 5ov Sian hoito La-to 5ov sian hoito La-to 6ov lomituststo. Valmistuu

Työpaikan valinta: onnistumisen mahdollisuus? Täyttyvätkö ammattitaitovaatimukset? Työpaikan tehtävät vaatimustasoltaan opiskelijalle sopivia? Opiskelija hyväksyy työpaikan? Työpaikkaohjaaja perehdytetty laajennettuun työssäoppimiseen ja opetussuunnitelmaan Otetaanko huomioon opiskelijan erityisyys?

Työssäoppiminen Työnantajan odotukset ja pelisäännöt? Suunnitelman tarkennus yhdessä Huolellinen perehdytys ja työn ohjaus Opiskelijan yksilölliset tarpeet? Tarvittavat tuet ja ohjaus – kuka yhdyshenkilö koululla? Onko aikaisempia pettymyksiä – otetaanko puheeksi?

NIKO, MAA09 TP ohj Opettaja Työyksikk ö Opintokokonaisuus / kurssi Suunnitelma aikataulu toteutunutarviointi Palvan tila 11.4 – (9vk) Viljelystila nautatila sikatila 5ov Maan kasvukunnon… 4 ov Leipäviljan… 6 ov Leipäviljan… 5ov Naudan hoito… 5 ov Sian hoito Tavoitteet: tehtävät ja aikataulu, Päiväkirja Niko teki omia polkuja: kesätyö + hiihto + syysloma, Valmistui xxxH3

Missä mennään metsään? Väärä työpaikka? OPSI kateissa? Sitoutuminen löysää? Ammattitaitovaatimukset eivät täyty? Henkilökemiat? Raamit puuttuvat?

Oppimisen ja osaamisen arviointi fokus: ROHKAISU Ammatillista kasvua tukevaa voimavarakeskeisyys Rohkaistaan itsearviointiin – reflektointi Välitön, kattava, perusteltu palaute Näytön mahdollistaminen kun taidot siihen riittävät

Miten oppimisprosessi onnistui? Yhteistyöstä kehittämiskumppanuuteen? Palaute pohditaan huolella - foorumi? Fokus 1.: opiskelijan opintojen etenemisen suunnittelu Fokus2.: yhdessä kehittyminen