EHopo Sari Hakkarainen Joensuun yliopisto Opetusteknologiakeskus Työkaluja tulevaisuuden opetussuunnitelmatyöhön – seminaari Helsinki 25.1.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
ISOverstaan kouskuttamispäivä
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Minä oppijana 1 ov..
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Tilinpäätös 2004.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Korppi ohjauksen välineenä (Ehops)
VI Ohjaamo-päivä Verkko-Ohjaus
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Verkko-ohjaushankeen tilannekatsaus
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

eHopo Sari Hakkarainen Joensuun yliopisto Opetusteknologiakeskus Työkaluja tulevaisuuden opetussuunnitelmatyöhön – seminaari Helsinki

2 OVI - hanke  Joensuun yliopiston koordinoima virtuaaliyliopiston osahanke, joka on käynnistynyt vuonna 2001  Hankekausi kohdistui verkkopalveluympäristön toteutukseen opiskelijoille  Vuodesta 2004 alkaen kohderyhmänä ohjaajat, opettajat, hallintohenkilöstö  OVI-ympäristö sisältää yliopisto-opiskelun ohjaukseen liittyvää materiaalia ja työvälineitä sekä opiskelijoille että ohjaajille

3 OVI – Ohjausta Virtuaalisesti  kaikille yliopisto-opiskelijoille ja opintojen ohjauksen parissa työskenteleville suunnattu verkkoympäristö  monipuolistaa yliopiston ohjauspalveluita tarjoamalla tukea opiskelun suunnitteluun ja ohjaukseen koko opiskeluajalle  koostuu neljästä toisiaan täydentävästä verkkopalvelusta  palveluiden käyttö on maksutonta ja ne toimivat itsepalveluperiaatteella

4 OVI - ympäristön verkkopalvelut

5 OVI-sivusto  tietoa ja harjoituksia yliopisto-opiskelijoille opiskelun suunnitteluun ja toteutukseen  tukea ja lähdemateriaalia opiskelijoiden neuvonnan ja ohjauksen parissa työskenteleville  sisältää opintokaaren keskeiset aihekokonaisuudet, jotka kattavat opiskelijan opintopolun opiskelun alkuvaiheesta valmistumiseen  OVI-sivuston osoite:

7

8 OVI-sivuston aihekokonaisuuksien rakenne Sivuston aihekokonaisuudet rakentuvat neljästä erilaisesta osiosta:  Tunne itsesi -tehtävät mahdollistavat itsetuntemuksen kartoittamisen suhteessa käsiteltävään aihealueeseen  Hyvä tietää -osion tekstit, esimerkit, kertomukset ja linkit tarjoavat tietoja kyseessä olevasta aiheesta  Tukea harjoituksista -osion harjoitukset syventävät itsetuntemustehtäviä ja tietomateriaalia. Tässä osiossa on myös asioiden toimeenpanoon liittyviä tehtäviä.  Miten toimit - osio liittyy eHopoon; osio on kehitteillä.

9

10 OVI - ympäristön sisältö

11 eHopo  eHopo on elektroninen Hops- ja portfoliotyökalu opintojen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin  auttaa opiskelijaa 1)tutkintorakenteen hahmottamisessa 2)opintojen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa (lukukausi- ja kurssitasolla) 3)opintosuunnitelman toteutumisen seurannassa 4)arvioimaan itseään, osaamistaan ja kehittymistään  tukee ohjaajaa ohjaustyössä sekä opintojen edistymisen seurannassa  lisää ja tukee ohjaajan ja opiskelijan välistä vuorovaikutusta

12 eHopon suunnittelun lähtökohdat 1.Opintojen ohjauksen näkökulma tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja itsearviointi sekä kurssi- että lukuvuositasoilla 2.Työkalun sisältö opiskelijalähtöisyys sisältää työvälineen opintojen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa omaa opiskelusuunnitelmaa mm. useita hopseja – pää- ja sivuaineille, 1-5 vuoden suunnitelmat, yksityiskohtainen (yksittäisen kurssin tiedot tavoitteineen ja arviointeineen) tai yleinen (pelkät kurssitiedot) yhteys OVI - sivustoon ja tehtäviin

13 eHopon suunnittelun lähtökohdat 3.Tekniset ratkaisut selainkäyttöinen käyttöön vaaditaan Java - sovelluspalvelin ja relaatiotietokanta. Sovelluspalvelimena käytetään Tomcat - sovelluspalvelinta ja relaatiotietokantana PostgreSQL - tietokantaa. 4.Yhteensopivuus OVI - sivuston kanssa eHoposta linkitykset OVI - sivuston materiaaleihin eHopoa erityisesti tukevat sivuston aihekokonaisuudet ovat: ainevalinnat, ajanhallinta, opintojen suunnittelu, opiskelutaidot vuosien aikana harjoitusten tallennusmahdollisuus eHopoon analysointimahdollisuus > OVI - harjoitusten sekä suunnitelmien jatkokäsittely eHopossa

14 Opiskelijan eHopo Opiskelijoille eHopo on työkalu: 1) tutkintorakenteen hahmottamiseen 2) opintojen suunnitteluun ja aikatauluttamiseen (kurssi- ja lukukausitasoilla) 3) opintosuunnitelman toteutukseen ja seurantaan 4) osaamisen ja kehittymisen arviointiin 5) yhteydenpitoon ja palautteen saamiseen ohjaajalta tai opettajalta

15 Ohjaajan eHopo Ohjaajille eHopo on työkalu: 1)opiskelijoiden opintojen neuvonnan ja ohjauksen tueksi, erityisesti Hopsin laadintaan (yksilö- tai ryhmäohjaukseen) 2)opintojen edistymisen seurantaan 3)ammatillisen kasvun ja osaamisen kehittymisen seuraamiseen, arviointiin ja tukemiseen

16 eHopon kehitystyön vaiheet  1/02eHopon kehitystyö alkaa  3/02yliopistojen Hops-käytäntöjen selvitys  7/02 ensimmäinen käyttöliittymämalli  12/02 Lotus Dominolla tehdyn version käyttöönotto  2/03kysely ja testaus opiskelijoilla ja SVY:n opintohallintohenkilökunnan jäsenet  5/03Java-version kehitys aloitetaan  9/03pilotointi käynnistyy laitoksilla  3/04visuaalinen ilme uudistui, toimintojen päivitys  4/04eHopo – Oodi -neuvottelut  5/04 tuloksia eHopon koekäytöstä  6/04käytettävyystestaus (asiantuntija-arvio)  12/04käytettävyystestaus (käyttäjäarvio)

17 eHopon toiminnot  Työvälineen toiminnot 1)Tulevaisuuden visiot 2)Lukukausittainen suunnittelu 3)Kurssin suunnittelu ja toteutus 4)Kurssin arviointi 5)Yhteenveto Hopsista 6)Lähetä Hops ohjaajalle arvioitavaksi (pilottiversiossa)  eHopoa kehitetään edelleen, mm. –ohjaajan ja opiskelijan vuorovaikutus –OVI-sivuston harjoituksien tallentaminen ja käsittely myös eHopon kautta –käyttöprofiilien tukeminen

18 eHOPOn toiminnot

19 Tulevaisuuden visionti

20 Lukuvuosittainen suunnittelu Oman linjan mukaan

21 Kurssin suunnittelu ja toteutus

22 Hops tietojen tarkastelu

23 Lähetä Hops arvioitavaksi

24 Kokemuksia eHopon käytöstä eHopoa on pilotoitu mm. Kuopion yliopistossa, Lappeenrannan Teknillisessä yliopistossa sekä Joensuun yliopistossa. tavoitteellisuus, visioiden asettaminen ja opintojen suunnittelu motivoivalla tavalla palautteen saaminen sähköisessä muodossa palvelun selkeys yksityiskohtaisia toiveita toiminnoista, esimerkiksi ohjaajalle laajempia lukuoikeuksia täyttäminen työlästä itse kursseja syöttämällä, kaivattiin kurssitietokantoja

25 Kokemuksia eHopon käytöstä Opettajat: mahdollistaa ylilyöntien huomioimisen mahdollisuuksien avaaminen ryhmätapaamiset tärkeitä on oltava joku, jolle eHops tehdään Opiskelijat: selkiyttää opintoja (erityisesti alussa), mahdollistaa visioinnin ja tulevien opintojen arvioinnin saa suoritetut ja tulevat opinnot näkyville näkee opintojen edistymisen, saa kuvan aikataulussa pysymisestä vie liikaa aikaa, suunnitellut jo aikaisemmin ei osaa suunnitella opintoja muutenkaan, oma saamattomuus teknisiä ongelmia, ei osaa käyttää (poissa infotilaisuudesta)

26 eHopon koekäyttö  ohjaajien/opettajien mahdollisuus tutustua eHopoon itsenäisesti  laitoksella/opettajalla mahdollisuus ottaa eHopo koekäyttöön omalle opiskelijaryhmälle  eHopo soveltuu eri vaiheissa oleville opiskelijoille, ei pelkästään ensimmäisen vuoden opiskelijoille  eHopon kokeilu soveltuu yhdelle lukukaudelle/-vuodelle  eHopon koekäyttö on maksutonta  toivomme koekäytöstä palautetta ja kehitysehdotuksia

27 Mitä eHopon käyttöönotto edellyttää? Sitouttaminen laitoksen/yliopiston, ohjaajien, opiskelijoiden sitouttaminen esim. koekäyttö osana opettajatuutorointia, opiskelijaryhmät tai yksittäiset opiskelijat, jolloin eHops henkilökohtaisen ohjauksen välineenä Koulutus opettajien koulutus opintojen suunnittelemiseen ja ohjaamiseen sekä laitoksen omat käytännöt opiskelijoiden ja ohjaajien tekninen koulutus (esim.opettajan opastuksella tai itsenäisesti tutustuminen eHopoon, Verkko-ohjauksen opas, Verkko ohjauksen välineenä -verkkokurssi)

28 Mitä eHopon käyttöönotto edellyttää? Käytännön järjestelyt tietokoneet ja verkkoyhteydet kurssitietokannat, jos haluaa oman yliopiston/laitoksen kurssit näkyville opiskelijoille mahdollisen käyttötuen/mikrotuen järjestäminen

29 ? Kuinka käyttäjäksi?  maksuton  täytyy kirjautua  henkilökohtaiset tunnukset voi pyytää sähköpostitse  (tunnus ja salasana = vierailija)

30 WWW-osoitteet ja yhteystiedot OVI-ympäristön pääsivu: eHopo: ProjektipäällikköProjektikoordinaattori Sari H. PitkänenSari Hakkarainen Joensuun yliopisto, Opetusteknologiakeskus PL JOENSUU tekniset asiat