Www.lao.fi Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi 17.3.2011 Tiivistelmä tuloksista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laajennettu työssäoppiminen:
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista

Taustaa Sosiaali- ja terveysalan perustutkintokoulutuksessa uudistetaan työssäoppimista osana Opetushallituksen koordinoimaa Laajennetun työssäoppimisen hanketta Hankeverkoston yksi toimintatapa on vertaisarviointi, jonka avulla voidaan varmistaa koulutuksenjärjestäjäkohtaisesti hanketyössä syntyneiden toimintamallien ja hyvien käytänteiden laatua Laajennetulle työssäoppimiselle on laadittu laatukriteeristö valtakunnallisen hankkeen tavoitteiden pohjalta Vertaisarviointi Lapin ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon työssäoppimiseen toteutuu vuonna 2011: keväällä tehtiin itsearviointi ja syskuussa toteutuu ulkoinen arviointi

Arvioinnin kohteet 1. Työssäoppimisen mielekäs laajentaminen ja sen monipuolisempi hyödyntäminen Työssäoppimisen suunnittelu Työssäoppimisen toteutus Työssäoppimisen arviointi 2. Opettajien tukeminen työssäoppimistoiminnassa 3. Työelämän edustajien kannustaminen ja tukeminen työssäoppimistoiminnassa 4. Uusien tutkinnon perusteiden käyttöönoton tukeminen

Itsearviointi Laajennetun työssäoppimisen itsearviointi tehtiin opettajien, opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien yhteistyönä Arviointi tehtiin kolmessa kolmikantaisessa 7- 9 hengen ryhmässä

Arviointiryhmien esiin nostamat laajennetun työssäoppimisen vahvuudet Työpaikkaohjaajakoulutuksilla turvataan tiedon kulku ja tiedon levittäminen pedagogisesta menetelmästä työssäoppimispaikkoihin Työelämä on ollut mukana ongelmien laatimisessa – turvataan työelämälähtöisyys Työssäoppimisen ohjauksen sopimukset (ammattiosaamisen näytöt) -eri osapuolten roolit, tehtävät, vastuut selkeät Opiskelijan ammatillisen kasvun prosessinomainen ”näkyvyys” – oppiminen on ymmärtämisen tasolla Työpaikkaohjaajien kouluttaminen, halukkuutta opiskelijaohjaajaksi on.

Arviointiryhmien esiin nostamat laajennetun työssäoppimisen vahvuudet Työpaikkaohjaajat ja opiskelijat saavat tukea aina tarvittaessa, yhteistyö oppilaitoksen kanssa toimii. Uusi opetussuunnitelma on työelämälähtöinen, työelämä on ollut mukana suunnittelussa. Uusien työntekijöiden rekrytointimahdollisuus. Opiskelu tällä tavalla koetaan mielekkäänä: –asiakkaisiin tutustuu paremmin –opittavia asioita ehtii ’pureskella’ opiskelija ehtii nähdä ja kokea monipuolisempia tilanteita ja asiakkaita

Arviointiryhmien esiin nostamat laajennetun työssäoppimisen kehittämisen kohteet Opintojen ”jaksotus” ei aina toimi, oppimisen tavoitteisiin ei aina päästä ”Jäykkä” malli, ei jousta esim. sairastapauksissa Palautejärjestelmä ei toimi Tutkinnon osan aloitukseen työelämäyhteistyöpäivä Ohjekansio työpaikoille: yleinen osa ja työpaikkakohtainen osa

Arviointiryhmien esiin nostamat laajennetun työssäoppimisen kehittämisen kohteet Kerätyn palautteen hyödyntäminen ja tiedonkulku kaikkiin suuntiin Palautteen keräämisessä on parantamisen varaa, palautejärjestelmää tulee kehittää. Opettajien perehdyttäminen ja kouluttaminen sekä oppimisen tukipalvelujen henkilöstön perehdyttäminen ongelmaperusteiseen oppimiseen (opintotoimisto, opinto-ohjaaja, koulukuraattori ja erityisopettaja). Ulkoinen tiedottaminen, esim. koulun kotisivuilta ei löydy tietoa hakusanoilla ”laajennettu työssäoppiminen” ja ”PBL”.

Arviointipäivän loppukeskustelun yhteenveto Yhteissuunnittelu on kehittynyt hankkeen myötä Aikaa on varattu riittävästi, mutta sen kohdentaminen on haasteellista Tiedonkulussa, opettajien koulutuksessa sekä palautteen keräämisessä ja hyödyntämisessä on kehitettävää Koulutustarjontaa on, mutta niitä ei ehdi käyttää Erilaisia ohjausmenetelmiä tulisi ottaa pienin askelin käyttöön

Arviointipäivän loppukeskustelun yhteenveto Opiskelu laajennetussa työssäoppimisessa koetaan mielekkäänä Kaikki osapuolet ovat tehneet työtä asian eteen, mutta vielä tarvitaan monien asioiden yhteensovittamista sekä oppilaitoksella että työpaikoilla Hanke vastannut enempi pedagogiseen kehittämiseen kuin kenttäkuormitusten purkuun

Ulkoinen arviointi Arvioijat ovat Laajennetun työssäoppimisen hankeverkoston toimijoita haastatellaan oppilaitoksen johtoa, opettajia, opiskelijoita ja työelämän edustajia –ennakkotieto/ kutsu lähetetty kesäkuussa iltapäivällä arvioijien ja arviointiin osallistuneiden yhteinen palautetilaisuus Lisätietoa LAO/Soten hanke: RTSOL/Projektit/Laajennettu työssäoppiminen Laajennetun työssäoppimisen hankeverkostosta kokonaisuutena: