Opettamisesta osaamiseen -seminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
PK-kehittämispalvelut
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
osana opiskelijan PLE:tä
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
W w w. h a m k. f i Opiskelijan ammatillisen kasvun prosessi - AHOT osana HOPS-työskentelyä AHOT ja ohjaus korkeakouluissa –seminaari Helsinki,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
OTM-HANKKEEN SIDOSRYHMÄSEMINAARI Päivän ohjelma 12:00 Avaus / Pekka Äikäs 12:15 Johdon katsaus / Kati Kettunen 12:45 Uuden järjestelmän vaikutukset.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
HUIPPU Elokuu 2017.
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Opinnollistamisen pähkinät
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Ohjauksen kokonaissuunnitelma ja opintojen henkilökohtaistaminen HAMKissa Opettamisesta osaamiseen -seminaari 22.1.2010 Pirjo Kuisma ja Irma Kunnari / HAMK

Opiskelijan oppiminen Merkityksen hankkimista itselle  ammatillinen minäkuva. Ammatillinen kasvu Ammatillinen asiantuntijuus Käsitteellinen oppiminen Taidollinen oppiminen Sisällöllinen tietämys Käytännöllinen osaaminen Palautteesta oppiminen  itsearviointi Yhteisöllisyyttä tukevat taidot Prosessin ohjaaminen Persoonallinen kehittyminen

Ohjausosaamisen rakentamista organisaation eri tasoilla ja tasojen välillä - verkostotyötä Yksilön työn taso Yksilön oman osaamisen tunnis-taminen suhteessa yhteisöihin Oma henkilö-kohtainen kokemus ja toimijuus Yhteisen ymmärryksen ja käytäntöjen rakentaminen arjessa oman yksikön toiminta-ympäristössä Osaamisen kehittelyä ohjaus koulutuksessa ”Käsit-teellisten luomusten” institutio-nalisointi työryhmien kautta Raken-teiden luominen Ohjaus-osaamisen peilaus ja rikasta-minen kansalli-sissa (AMK) ja kv- verkos-toissa (EARLI, IAEVG) Ohjausosaamisen peilaus ja arviointi kansalisissa ja kv-verkostoissa Yhteisen työn taso Organisaation taso Verkostojen taso Organisaation taso

Ohjausta HAMKissa raamittaa 1/2 Koulutusstrategia 2009 OPS –toimintaohje 2009 (ammatillisen kasvun opinnollistaminen) Opiskelijan ohjaus –toimintaohje 2009 Ohjaussuunnitelmat / lukuvuosittain Integraatiosuunnitelmat (kv-ohjelmat) /lukuvuosittain AHOT –toimintaohje 2008 HOPS –ohje (valmistuu kevät 2010)

Ohjausta HAMKissa raamittaa 2/2 OPO –ryhmän toiminta (yhteiset toimintatavat) Opettajatuutorien koulutus (ohjausosaamisen lisääminen) HAMKOn kanssa yhteistyössä vertaustuutoroinnin kokonaisuus Opiskeluhyvinvoinnin ohjausryhmä Toimipistekohtaiset opiskeluhuoltoryhmät Opiskelijapalaute- ja opetuksen laatukyselyt

Opiskelijan ohjauksen ulottuvuudet Yksilölliset lähtökohdat ja tavoitteet Opiskelun taustalla vaikuttavat henkilökohtaiset asiat Ammatillisen kasvun prosessi Heikko kytkentä osaamis-perustaiseen arviointiin Opiskelijan oppiminen Vahva kytkentä osaamis-perustaiseen arviointiin Käytännön asiat Osaamisen kertyminen eri oppimis- ympäristöissä Normit ja säädökset

Ohjauksen pelikenttä - Ohjauksen ulottuvuudet ja toimijat HAMKissa 2009

HOPS ammatillisen kasvun prosessissa

Ohjauksen ja HOPSauksen haasteita HAMKissa Monenlainen ymmärrys ohjauksesta ja HOPSista Ohjauksen mieltäminen kaikkien työksi, ohjauksen kasautuminen HOPS-prosessin mieltäminen jokaista opiskelijaa koskevaksi ja koko opintojen ajan jatkuvaksi prosessiksi Prosessien ja tietojärjestelmien yhtäaikainen kehittäminen Erilaiset toimenkuvat, osaaminen ja resurssit ohjaajilla Jatkuvan keskustelun ja suuntaamisen ylläpitäminen Tiedonsiirrot eri järjestelmien välillä eHOPS järjestelmän keskeneräisyys Koulutus ja tukimateriaali ja sen tavoittavuus

Mistä ohjauksen laatu syntyy? Kattavuus Saatavuus Osaaminen Työnjako Yhteiset järjestelmät ja prosessit on kuvattu ja niihin sitoudutaan Jatkuva yhteinen käsittely ja keskustelu Ohjausprosessien dokumentaatio - eHOPSin käyttöönotto

eHOPS-prosessi

eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin Opintosuunnitelma pohjana oman ryhmän OPS opiskelijan omat valinnat ryhmän OPSista ja muusta HAMKin tarjonnasta Opintojaksototeutukset ja -suoritukset opintojaksototeutusten valinta tarjonnasta ilmoittautuminen toteutuksille toteutussuunnitelmien seuraaminen opintojaksojen arvioinnit ja hyväksiluvut siirtyvät Winhasta eHOPSille

eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin Kehityskeskustelut ja osaamisen arviointi Opiskelija valmistautuu kehityskeskusteluun vastaamalla ohjaajan tekemiin kehityskeskustelukysymyksiin Vastaukset ja yhteenveto dokumentoituvat osaksi eHOPSia Opiskelijan sähköinen asiointi eHOPSin kautta Työn alla, tulossa 2010 AHOT: hyväksiluvut ja osaamisen näytöt, vapautukset, uusintatentti-ilmoittautumiset, opiskeluvaihto, harjoittelu, jatkoaika, läsnäoloilmoitukset jne.

Ohjaajan HOPS-ohjattavat opiskelijat

Opiskelijan eHOPS

Opintojen poisto- ja lisäysehdotukset HOPSilla

Opintojaksototeutukselle ilmoittautumiset

Vastattu kehityskeskustelu

Opiskelijan sähköinen asiointi eHOPSilta Laurean ja HAMKin yhteismäärittely SoleOPSin eHOPSin laajentamisesta palvelemaan opiskelijan sähköistä asiointia. Valmistuu 2010.