Ohjauksen kokonaissuunnitelma ja opintojen henkilökohtaistaminen HAMKissa Opettamisesta osaamiseen -seminaari 22.1.2010 Pirjo Kuisma ja Irma Kunnari / HAMK
Opiskelijan oppiminen Merkityksen hankkimista itselle ammatillinen minäkuva. Ammatillinen kasvu Ammatillinen asiantuntijuus Käsitteellinen oppiminen Taidollinen oppiminen Sisällöllinen tietämys Käytännöllinen osaaminen Palautteesta oppiminen itsearviointi Yhteisöllisyyttä tukevat taidot Prosessin ohjaaminen Persoonallinen kehittyminen
Ohjausosaamisen rakentamista organisaation eri tasoilla ja tasojen välillä - verkostotyötä Yksilön työn taso Yksilön oman osaamisen tunnis-taminen suhteessa yhteisöihin Oma henkilö-kohtainen kokemus ja toimijuus Yhteisen ymmärryksen ja käytäntöjen rakentaminen arjessa oman yksikön toiminta-ympäristössä Osaamisen kehittelyä ohjaus koulutuksessa ”Käsit-teellisten luomusten” institutio-nalisointi työryhmien kautta Raken-teiden luominen Ohjaus-osaamisen peilaus ja rikasta-minen kansalli-sissa (AMK) ja kv- verkos-toissa (EARLI, IAEVG) Ohjausosaamisen peilaus ja arviointi kansalisissa ja kv-verkostoissa Yhteisen työn taso Organisaation taso Verkostojen taso Organisaation taso
Ohjausta HAMKissa raamittaa 1/2 Koulutusstrategia 2009 OPS –toimintaohje 2009 (ammatillisen kasvun opinnollistaminen) Opiskelijan ohjaus –toimintaohje 2009 Ohjaussuunnitelmat / lukuvuosittain Integraatiosuunnitelmat (kv-ohjelmat) /lukuvuosittain AHOT –toimintaohje 2008 HOPS –ohje (valmistuu kevät 2010)
Ohjausta HAMKissa raamittaa 2/2 OPO –ryhmän toiminta (yhteiset toimintatavat) Opettajatuutorien koulutus (ohjausosaamisen lisääminen) HAMKOn kanssa yhteistyössä vertaustuutoroinnin kokonaisuus Opiskeluhyvinvoinnin ohjausryhmä Toimipistekohtaiset opiskeluhuoltoryhmät Opiskelijapalaute- ja opetuksen laatukyselyt
Opiskelijan ohjauksen ulottuvuudet Yksilölliset lähtökohdat ja tavoitteet Opiskelun taustalla vaikuttavat henkilökohtaiset asiat Ammatillisen kasvun prosessi Heikko kytkentä osaamis-perustaiseen arviointiin Opiskelijan oppiminen Vahva kytkentä osaamis-perustaiseen arviointiin Käytännön asiat Osaamisen kertyminen eri oppimis- ympäristöissä Normit ja säädökset
Ohjauksen pelikenttä - Ohjauksen ulottuvuudet ja toimijat HAMKissa 2009
HOPS ammatillisen kasvun prosessissa
Ohjauksen ja HOPSauksen haasteita HAMKissa Monenlainen ymmärrys ohjauksesta ja HOPSista Ohjauksen mieltäminen kaikkien työksi, ohjauksen kasautuminen HOPS-prosessin mieltäminen jokaista opiskelijaa koskevaksi ja koko opintojen ajan jatkuvaksi prosessiksi Prosessien ja tietojärjestelmien yhtäaikainen kehittäminen Erilaiset toimenkuvat, osaaminen ja resurssit ohjaajilla Jatkuvan keskustelun ja suuntaamisen ylläpitäminen Tiedonsiirrot eri järjestelmien välillä eHOPS järjestelmän keskeneräisyys Koulutus ja tukimateriaali ja sen tavoittavuus
Mistä ohjauksen laatu syntyy? Kattavuus Saatavuus Osaaminen Työnjako Yhteiset järjestelmät ja prosessit on kuvattu ja niihin sitoudutaan Jatkuva yhteinen käsittely ja keskustelu Ohjausprosessien dokumentaatio - eHOPSin käyttöönotto
eHOPS-prosessi
eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin Opintosuunnitelma pohjana oman ryhmän OPS opiskelijan omat valinnat ryhmän OPSista ja muusta HAMKin tarjonnasta Opintojaksototeutukset ja -suoritukset opintojaksototeutusten valinta tarjonnasta ilmoittautuminen toteutuksille toteutussuunnitelmien seuraaminen opintojaksojen arvioinnit ja hyväksiluvut siirtyvät Winhasta eHOPSille
eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin Kehityskeskustelut ja osaamisen arviointi Opiskelija valmistautuu kehityskeskusteluun vastaamalla ohjaajan tekemiin kehityskeskustelukysymyksiin Vastaukset ja yhteenveto dokumentoituvat osaksi eHOPSia Opiskelijan sähköinen asiointi eHOPSin kautta Työn alla, tulossa 2010 AHOT: hyväksiluvut ja osaamisen näytöt, vapautukset, uusintatentti-ilmoittautumiset, opiskeluvaihto, harjoittelu, jatkoaika, läsnäoloilmoitukset jne.
Ohjaajan HOPS-ohjattavat opiskelijat
Opiskelijan eHOPS
Opintojen poisto- ja lisäysehdotukset HOPSilla
Opintojaksototeutukselle ilmoittautumiset
Vastattu kehityskeskustelu
Opiskelijan sähköinen asiointi eHOPSilta Laurean ja HAMKin yhteismäärittely SoleOPSin eHOPSin laajentamisesta palvelemaan opiskelijan sähköistä asiointia. Valmistuu 2010.