HIUSALAN VIRTUAALIHANKE (alk. 2002 – jatkuu 2007 - >?) Voit lisätä yrityksen logon tähän diaan. Valitse Liää. Valitse Kuva. Etsi yhtiön logon sisältävä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Ranskan etäopetus alakoulussa
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
VOA-oppimispäiväkirja
Mohammed Kertoo itsestään:
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Vertaiskoulutuksen suunnittelu ja toteutus. Mitä on vertaiskoulutus? Opettajille annettavaa yksilöllistä tvt-koulutusta, jossa otetaan huomioon opettajan.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Joustavat oppimispolut
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

HIUSALAN VIRTUAALIHANKE (alk – jatkuu >?) Voit lisätä yrityksen logon tähän diaan. Valitse Liää. Valitse Kuva. Etsi yhtiön logon sisältävä tiedosto. Valitse OK. Voit muuttaa logon kokoa Napsauta logon sisäpuolella. Logon ulkopuolelle tulevat ruudut ovat koonmuuttokahvoja. Voit muuttaa objektien kokoa näiden avulla. Jos pidät VAIHTONÄPPÄINTÄ alhaalla samalla, kun vedät koonmuuttokahvasta, objektin mittasuhteet säilyvät samoina, vaikka objektin koko muuttuu.

Copyright © Auli Tirkkonen2 Hanke 2005  Turun ammatti-instituutti  Rauman ammattiopisto  Salon Ammattioppilaitos  Rovaniemen terveys- ja sosiaalialan oppilaitos  OMNIA  Mäntän seudun koulutuskeskus

Copyright © Auli Tirkkonen3Tuotettu  HIUSTENHOITAMISEN PERUSTEET uusin menetelmin ( webct)  VÄRIKOULU 2  PERMANENTTIKOULU 2006

Copyright © Auli Tirkkonen4

5 Hanke 2005  Aiempien ( omien ) materiaalien jatkokehittely. Jokainen koulu omiaan KOKEMUSTEN ja KOULUKSIEN pohjalta tavoite saattaa ne myös muiden käyttöön  Turku; värjääminen ja permanenttikäsittelyt -> Syksy 05 käyttöön?

Copyright © Auli Tirkkonen6 Hanke  Painopiste koulun käytänteiden kehittäminen, jotta verkko-opetus tulisi jatkuvaksi käytännöksi. ( koulutuksen järjestäjätaho)  Materiaalien muokkaus ”MODUULEIKSI”, jotta niiden jakaminen olisi helpompaa -> Jokainen voisi hyödyntää omaa opetustaan tukevat palikat!

Copyright © Auli Tirkkonen7 Sivuston sijainti: -> Hankkeet Hiusala

Copyright © Auli Tirkkonen8 Työstö/ Silja ja Auli TAVOITTEENA on kehittää mm. –Yhtenäinen ulkoasu –Loogisuus –Monipuolinen materiaali (animaatio, kuvat tms.) –”pohja” johon helppo tuoda eri aiheita jatkossa! –Nyt työstössä: permanentti perustieto värjääminen 2

Copyright © Auli Tirkkonen9 MATERIAALIT Kaikki tuotokset ( HHP ja syksyllä -05 VÄRJÄÄMINEN 2 ja PERMANENTIN PERUSTIETO) tulevat olemaan opettajien vapaassa käytössä ja tekijöiden kanssa sopimalla mahdollisuus myös halutessaan muokata! Käyttöön tulevat myös yhteistyökumppanien tuotokset!

Copyright © Auli Tirkkonen10 OPETTAJAN ROOLI Verkko-opetus on MENETELMÄ, VÄLINE, jota opettaja ohjaa VUOROVAIKUTUS tärkeää myös verkko- opetuksessa ( -> TALTIOITUU) Opettajalla tulee olla tietotekniset PERUSVALMIUDET hallussa, ei tarvitse olla ATK-nero! Eduksi että ymmärtää ja osaa ratkoa erilaisia teknisiä ongelmia ( tietää mistä apua ratkaisuihin) ja on miettinyt VARASUUNNITELMAN jos tekniikka pettää!!

Copyright © Auli Tirkkonen11 OPETTAJAN ROOLI Käytössä oppimisalusta MOODLE ( Kehy ja Lähteinen isännöi) MOODLE on suljettu ympäristö johon voi tuoda MATERIAALIA, keskustella keskustelupalstalla ja chatissä, kalenteriin voi tuoda ajoituksen ja opiskelijat voivat kirjata esim. oppimispäiväkirjaa tms.

Copyright © Auli Tirkkonen12 OPETTAJAN ROOLI Materiaalin voi myös ottaa rompulle tai USB- muistiin, jos ei halua käyttää alustaa! Aloittaa voi myös esim. verkko materiaalipankkina ajatuksella! -> PIENIÄ ALUEITA, JOTKA SOVELTUVAT OMAAN OPETUKSEEN!!

Copyright © Auli Tirkkonen13 OPETTAJAN RESURSSIT Aluksi suunnittelemiseen menee aikaa enemmän! Kurssin aikana aikaa menee LÄSNÄOLON ( verkossa ohjaus) lisäksi valmisteluun, tehtävien vientiin alustalle, tehtävien kommentointiin ja palautteeseen, opiskelijoille vastaamiseen ja päivityksiin Opettajan ”läsnäolo” pirstoutuu ( vähän ja usein) koska verkossa ohjaus ja vastausaika EI VOI odottaa kurssin aikana kun max. 2 vrk, jotta eteneminen ja motivaatio säilyy!

Copyright © Auli Tirkkonen14 KOKEMUKSIA Onnistumisen kokemuksia Opiskelijat ovat motivoituneita ja innostuneita opiskelusta verkossa. Opiskelussa on korostunut itsenäinen opiskelutahti ja sitä kautta opiskelu on henkilökohtaistunut. Opettajina ollaan päästy hyvin alkuun verkko- opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Verkko- opetus on ollut haasteellista ja motivoivaa, mutta opettajalle aluksi aikaa vievempi. Verkko-opinnot sopivat hyvin kosmeettisen hoitamisen opintokokonaisuuteen.

Copyright © Auli Tirkkonen15 KOKEMUKSIA Opiskelijat oppivat alustan käytön hetkessä Salasanojen kanssa oli muistamisongelmia. Kurssin toteutus määrä kellonaikoina oli sitovaa -> palautteen ja arvioinnin osalta hyvä Ohjauksen tarve osui oikeaan paikkaan ja hetkeen ajallisesti. Kurssin toteutus vei saman ajan kuin lähitunnit valmisteluineen. (tätä kurssia oli valmisteltu jo hankkeessa yhteistyökumppaneiden kanssa toteutussuunnitelman osalta)

Copyright © Auli Tirkkonen16 KOKEMUKSIA Missä on vielä kehittämisen varaa Mikäli verkko-opetus on jatkossa vapaammin toteutettua ( aikaan sitomatonta) niin ohjaajalle riittävä aika resursointi nousee esille. Laitteissa vielä toivomisen varaa määrällisesti ja laadullisesti. Työssäoppimispaikoille tarvitaan koneita, jotta voisi hyödyntää myös työssäoppimisjaksolla.

Copyright © Auli Tirkkonen17 KOKEMUKSIA Tehtävien osalta aluksi oli vaikea tuoda tietoa dialogimaisesti -> joku työsti koko vastauksen yksinään ja näin muille ei jäänyt sanottavaa. Mutta dialogin taito kehittyi vähitellen. Opiskelijat pitivät opiskelumenetelmästä ja ryhmä eteni hieman nopeammin kuin vastaava lähitunnin pidetty. Verkko-osuuteen meni 1ov yhteensä 3ov kokonaisuudesta Opiskelijoiden konekanta kotona hyvä (keskusteltiin verkko-opetuksesta vanhempain-illassa, joka auttoi asiaa) Teknisiä ongelmia kotikoneilla jonkun verran, kuten ohjelmaversioiden ja päivitysten osalta

Copyright © Auli Tirkkonen18 Verkko-opetus soveltuu mm. –Kaikkeen TEORIATIEDON opetukseen –Vuorovaikutusvälineeksi –-> Keskustelut; dokumentoituvat ja niihin voidaan palata –-> Asioiden esittelypaikaksi; kommentointi, arviointi –Tietopankiksi –Portfolio tyyppisiin töihin –Arviointiin; vertaisarviointi tms. –Tukiopetusvälineeksi –Tasa-arvon tukemiseen ( aratkin uskaltaa) VERKKO-OPETUKSEN PEDAGOGISET LÄHTÖKOHDAT

Copyright © Auli Tirkkonen19 VERKKO-OPETUKSEN PEDAGOGISET LÄHTÖKOHDAT Koska muisti ja sen käyttö on rajallinen tarvitaan VAIN OLEELLISIN YDINTIETO Tavoitteesta keskeiset sisällöt

Copyright © Auli Tirkkonen20 Opiskelijoilla tulee olla tiedossa TAVOITE ja OHJE miten opiskellaan MIKSI ko. materiaali/ opinnot ovat verkossa -> KOKONAISUUS!! VERKKO-OPETUKSEN PEDAGOGISET LÄHTÖKOHDAT

Copyright © Auli Tirkkonen21 Materiaalin tulee olla: –VAIHTELEVAA –MOTIVOIVAA –YDINASIAT l. OLEELLISIN TIETO –MITEN nivoutuu kokonaisuuteen ( käytäntö) VERKKO-OPETUKSEN PEDAGOGISET LÄHTÖKOHDAT

Copyright © Auli Tirkkonen22 OPETTAJAN RESURSSIT/ Silja ja Auli Nyt hankkeen puitteissa ollut aikaa 50h/ lukukausi/ opettaja Tähän kuuluu mm. –Materiaalien työstö –Kurssisuunnittelu (toteutussuunnitelma) –yhteyksien pito ( verkosto) ja koulutus –varsinainen kokeilu opetuksessa

Copyright © Auli Tirkkonen23 Hanke ??  Tavoitteena verkko-opetussuunnitelma, johon liitetään jo olemassa olevat verkko-opinnot ja johon voi lisätä myöhemmin tuotettuja / tarjottavia verkko-opintoja.  Hankkeemme toinen tavoite on lisätä edelleen oman oppilaitoksemme opettajien osallistumista verkko-opetukseen.Toimimme perehdyttäjinä tietokoneen, internetin, oppimisalustan ja verkkomateriaalin käyttöön ja hankimme näiden käyttökokemusta kautta kokemustietoa verkko- opintojen edelleen kehittämisessä