Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Kasvaako pääni, kun opin?
Totuus.
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Opinnäytetyöprosessi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Oppimispäiväkirjasta Opiskelu et-kursseilla / TYK HämäläinenOpiskelu et-kursseilla / TYK Hämäläinen.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Muistin apuvälineet ennen koetta
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Referointi ja referaatti
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Työrauha ja haastavat tilanteet
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Ajatuksia oppimisesta
VARHAINEN PUUTTUMINEN
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Toimintaohjeet opelle
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012
Ops seminaari Askola.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Fysiikka ja kemia Antiikin aikoina ja pitkään sen jälkeen tutkijat pohtivat laajasti luonnonilmiöitä. Sama tiedemies saattoi tutkia geometrisiä ongelmia,
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
Työelämän tekstejä sähköposti.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Tavoitteet ja arviointi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kysymyksiä fi tunnille
PITCHAUS Hero 2017.
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Kirjallisuusterapia.
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan - Kevät 2012 Antti Halmetoja (antti.halmetoja@uta.fi) Olli Herranen (olli.herranen@uta.fi) Tampereen Yhteiskunnallinen Opisto www.opiperusasiat.fi

Yliopisto Mitä yliopisto-opinnoissa oppii? Sosiologian professori Turo-Kimmo Lehtonen: ”Lukemaan ja kirjoittamaan.” Mitä yliopisto-opinnoissa ei opi? Ei ole mitään automatiikkaa, että oppii käsittämään asioita ja että oppii arvostelukykyä. Miksi? Yliopistossa lukeminen ja kirjoittaminen on erilaista kun muualla. Käsittäminen vaatii tekemistä. Kritiikki sinänsä ei ole sama asia kuin arvostelukyky.

Sosiaalitieteellinen ajattelu Poikkeaa monesta muusta logiikasta. Mukana sosiaalinen ja yhteiskunnallinen muuttuja. Esimerkkinä Emilé Durkheimin Itsemurha- tutkimus. Toiminnassa vaikuttava sosiaalinen syy. Sekä itsemurhaa tekona selittävä muuttuja että osoitus sosiaalitieteellisestä logiikasta. Durkheimin teesi: itsemurhien määrä on kääntäen verrannollinen yhteisöjen kiinteyteen. Mitä tämä kertoo meille ihmisestä sosiaalis- yhteiskunnallisena olentona ja sosiaalitieteistä?

Kurssi Kurssilla luetaan ja kirjoitetaan, sekä työskennellään opintopiirissä. Kirjoittaminen auttaa käsittämään. Opintopiirityöskentely mahdollistaa, että arvostelukyky kehittyy. Pitää osata perustella sekä kysymys että vastaus. Pitää ottaa muut näkökulmat huomioon. Pitää osata selittää asioita niin, että muutkin käsittävät sinun käsittäneen.

Itsenäisistä opiskelutekniikoista Lukeminen, alleviivaaminen, merkinnät, muistiinpanot. Asioiden ”omiksi sanoiksi” muotoilu! Ensin kerran läpi, sitten ajatuksella ja merkaten. Opetelkaa tunnistamaan keskeiset 1) ideat, 2) toimijat, 3) käsitteet 4) metodit ja 5) teoriat. Mitä tarkoittaa toimija, käsite, metodi ja teoria? Etsikää yhteyksiä tekstien väliltä. Onko samoja perusajatuksia, toimijoita, käsitteitä, teorioita, metodeja? Toisaalta mitä eroja?

Opintopiiri Vuorovaikutteista oppimista. Perustuu vertaisoppimisen ajatukseen. Työtä tehdään sekä itseä että muita varten. Ensin luetaan tekstejä ja sitten kirjoitetaan niistä. Kirjoitukset esitellään muille, jotka arvioivat esitettyä. → pääkohdat tekstistä + omaa pohdintaa, kysymyksiä, tulkintoja. Ei pelkkä referaatti! Saattaa tuntua hieman epämiellyttävältä aluksi, mutta antaa parhaat edellytykset oppia ja takaa parhaat tulokset.

Oppijan rooli kurssilla Töitä on paljon ja aikaa vähän. Tähän pitää orientoitua ja tämän ympärille pitää elämä nyt rakentaa. Kaikki lukevat kaiken. Jokainen rakentaa esityksen vuorollaan. Kaikki valmistautuvat silti huolella jokaiseen kokoontumiskertaan ja kaikki osallistuvat. TE haette yliopistoon. TE autatte itseänne ja toisianne parhaiten, kun suhtaudutte asiaan niin, että kyse on TEIDÄN projektistanne!