Tekstilajipohjainen kirjoittaminen ja arviointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Toimintaohjeet opelle
S2-tiimin muistiinpanot
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Muistin apuvälineet ennen koetta
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Satujen maailmassa Sadut ovat olleet aikaisemmin hyvinkin raakoja, ja ne oli tarkoitettu aikuisemmille lukijoille tai lasten opettaviksi pelotuksiksi.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Arviointi osana oppimisprosessia
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kotoutumiskoulutus verkossa
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
3.c
Työelämän tekstejä sähköposti.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Joustavat oppimispolut
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Millainen kirjoittaja olet?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Kielitietoisuus.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Yhteisopettajuus arjessa
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
A2-kieli-info.
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Tekstilajipohjainen kirjoittaminen ja arviointi Suomalaisen eläinsadun kirjoittaminen Kokeilu toteutettu 5. luokalla Marja Tuomi 10.10.2012

Tekstilajipohjainen kirjoittaminen eli genrepedagogiikka lähestyy kirjoittamista käyttötarkoituksen näkökulmasta tekstitaitojen kokonaisuus, johon kuuluvat lukeminen ja sen analysoiminen, eri tekstilajien konventioiden tunteminen ja kirjoittaminen niiden pohjalta sekä kielitieto tavoitteena sosiaalistaa oppilaat yhteiskunnan tekstikäytänteisiin

Tapauskuvauksen vaiheet Suomalainen eläinsatu 1. tekstien lukeminen (ryhmittäin eri tekstit) 2. tekstejä analysoiva keskustelu 3. tekstilajille tyypillisten piirteiden etsiminen ja niiden kirjaaminen fläppitaululle 4. kirjoittamisen suunnitteluvaihe (miellekartta) 5. tekstin tuottaminen 6. vertaispalaute 7. muokkaus 8. arviointi ja julkaisu

Suomalaisen eläinsadun piirteitä eläimet metsän eläimiä eläimillä inhimillisiä piirteitä juoneen sisältyy ”huijaaminen” sisältää opetuksen äly voittaa voiman sisältää usein vuoropuhelua tekstit ovat melko lyhyitä

Kirjoittamisessa, vertaispalautteessa ja lopullisessa arvioinnissa käytetty piirrearviointikaavake Nimi Nähnyt 4 3 2 1 Eläinsadun piirteet Kirjoituksessa löytyvät selkeät eläinsadun piirteet Kirjoituksessa löytyy kaksi eläinsadun piirrettä. Kirjoituksessa löytyy yksi eläinsadun piirre. Kirjoituksessa ei löydy eläinsadun piirteitä. Sanasto Sanasto on kuvailevaa ja omaperäistä. Sanasto on monipuolista. Sanasto on tavanomaista. Sanasto on suppea. Sadun juoni Sadun juoni mukaansa tempaava ja siinä on oivaltava huippukohta. Sadun juonta on helppo seurata ja siinä on selkeä huippukohta. Sadun juonta pystyy seuraamaan ja lukija huomaa huippukohdan. Sadun juonta on vaikea seurata ja siinä ei ole huippukohtaa. Vuoropuhelun kirjoittaminen (johtolause ennen ja jälkeen vuorosanan) Vuoropuhelun kirjoittaminen sujuu erittäin hyvin. Vuoropuhelun kirjoittamisessa on 2-4 virhettä ja asia vaatii tarkkaavaisuutta. Vuoropuhelun kirjoittamisessa on 5-7 virheitä ja asia vaatii harjoitusta. Vuoropuhelun kirjoittaminen vaatii paljon harjoitusta. Muu oikeinkirjoitus Oikeinkirjoitus on virheetöntä. Oikeinkirjoituksessa on 2-4 virhettä ja asia vaatii tarkkaavaisuutta. Oikeinkirjoituksessa on 5-6 virhettä ja asia vaatii harjoitusta. Oikeinkirjoitus vaatii paljon harjoitusta. Muuta Yleisarvosana 17.04.2010 Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo Marja Tuomi 5

Genrepedagogiikka ja vertaisarviointi Arvioinnissa käytettävä piirretaulukko antaa vertaisarvioinnille rakenteen, joka auttaa kiinnittämän huomiota keskeisiin asioihin. On mahdollista, että vertaisarvioinnista tulee teknistä. Opettajan vastuulla on kuvailevan palautteen antaminen kirjoitus-prosessin aikana: Miten tuotos eroaa tavoitteesta ja miten siihen voisi päästä?

Kriittisiä näkökulmia Voi tehdä kirjoittamisesta teknistä. Mallintaminen voi johtaa matkimiseen. Siirtääkö valmiita malleja eteenpäin luovuuden kustannuksella? - Nousevatko konventiot liian määrääviksi? Voi johtaa liialliseen opettajajohtoisuuteen.

Genre-pedagogiikan hyviä puolia Antaa oppimiselle selkeät tavoitteet. Oppilaan tulee tietää, mitä tehdään, miksi tehdään ja miten tehdään. Samat tavoitteet ohjaavat opettamista, oppimista ja arviointia. Tunnuspiirteet osoittavat oppilaalle, millainen onnistunut tehtävä on. Oppilaat oppivat tekstilajien prototyypit.

Genre-pedagogiikan hyviä puolia Antaa rakenteen vertaispalautteelle sekä arvioinnille. Antaa opettajalle välineen kuvailla eroa nykyisen ja toivotun suorituksen välillä. Oppilaat joutuvat harjoittelemaan erilaisten tekstien kirjoittamista. Heikkojen oppilaiden on todettu hyötyvän.

Kirjallisuutta Luukka M-R 2003 Tekstitaituriksi koulussa. Virittäjä 3,413-419. http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2003_413.pdf Luukka M-R 2004a. Tekstejä, luovuutta ja prosesseja –Näkökulmia kirjoittamiseen ja sen opetukseen. Teoksessa Minna-Riitta Luukka & Pasi Jääskeläinen (toim.) hiiden hirveä hiihtämässä: hirveä(n) ihana kirjoittamisen opetus, 9-22. Helsinki: Äidinkielen opettajien liitto. Luukka, M-R. 2004b. Genre-pedagogiikka: askelia tekstitaitojen jatkumolla. Teoksessa Minna-Riitta Luukka & Pasi Jääskeläinen (toim.) Hiiden hirveä hiihtämässä: hirveä(n) ihana kirjoittamisen opetus, 145–160. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004. Helsinki: Opetushallitus.