Tekstilajipohjainen kirjoittaminen ja arviointi Suomalaisen eläinsadun kirjoittaminen Kokeilu toteutettu 5. luokalla Marja Tuomi 10.10.2012
Tekstilajipohjainen kirjoittaminen eli genrepedagogiikka lähestyy kirjoittamista käyttötarkoituksen näkökulmasta tekstitaitojen kokonaisuus, johon kuuluvat lukeminen ja sen analysoiminen, eri tekstilajien konventioiden tunteminen ja kirjoittaminen niiden pohjalta sekä kielitieto tavoitteena sosiaalistaa oppilaat yhteiskunnan tekstikäytänteisiin
Tapauskuvauksen vaiheet Suomalainen eläinsatu 1. tekstien lukeminen (ryhmittäin eri tekstit) 2. tekstejä analysoiva keskustelu 3. tekstilajille tyypillisten piirteiden etsiminen ja niiden kirjaaminen fläppitaululle 4. kirjoittamisen suunnitteluvaihe (miellekartta) 5. tekstin tuottaminen 6. vertaispalaute 7. muokkaus 8. arviointi ja julkaisu
Suomalaisen eläinsadun piirteitä eläimet metsän eläimiä eläimillä inhimillisiä piirteitä juoneen sisältyy ”huijaaminen” sisältää opetuksen äly voittaa voiman sisältää usein vuoropuhelua tekstit ovat melko lyhyitä
Kirjoittamisessa, vertaispalautteessa ja lopullisessa arvioinnissa käytetty piirrearviointikaavake Nimi Nähnyt 4 3 2 1 Eläinsadun piirteet Kirjoituksessa löytyvät selkeät eläinsadun piirteet Kirjoituksessa löytyy kaksi eläinsadun piirrettä. Kirjoituksessa löytyy yksi eläinsadun piirre. Kirjoituksessa ei löydy eläinsadun piirteitä. Sanasto Sanasto on kuvailevaa ja omaperäistä. Sanasto on monipuolista. Sanasto on tavanomaista. Sanasto on suppea. Sadun juoni Sadun juoni mukaansa tempaava ja siinä on oivaltava huippukohta. Sadun juonta on helppo seurata ja siinä on selkeä huippukohta. Sadun juonta pystyy seuraamaan ja lukija huomaa huippukohdan. Sadun juonta on vaikea seurata ja siinä ei ole huippukohtaa. Vuoropuhelun kirjoittaminen (johtolause ennen ja jälkeen vuorosanan) Vuoropuhelun kirjoittaminen sujuu erittäin hyvin. Vuoropuhelun kirjoittamisessa on 2-4 virhettä ja asia vaatii tarkkaavaisuutta. Vuoropuhelun kirjoittamisessa on 5-7 virheitä ja asia vaatii harjoitusta. Vuoropuhelun kirjoittaminen vaatii paljon harjoitusta. Muu oikeinkirjoitus Oikeinkirjoitus on virheetöntä. Oikeinkirjoituksessa on 2-4 virhettä ja asia vaatii tarkkaavaisuutta. Oikeinkirjoituksessa on 5-6 virhettä ja asia vaatii harjoitusta. Oikeinkirjoitus vaatii paljon harjoitusta. Muuta Yleisarvosana 17.04.2010 Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo Marja Tuomi 5
Genrepedagogiikka ja vertaisarviointi Arvioinnissa käytettävä piirretaulukko antaa vertaisarvioinnille rakenteen, joka auttaa kiinnittämän huomiota keskeisiin asioihin. On mahdollista, että vertaisarvioinnista tulee teknistä. Opettajan vastuulla on kuvailevan palautteen antaminen kirjoitus-prosessin aikana: Miten tuotos eroaa tavoitteesta ja miten siihen voisi päästä?
Kriittisiä näkökulmia Voi tehdä kirjoittamisesta teknistä. Mallintaminen voi johtaa matkimiseen. Siirtääkö valmiita malleja eteenpäin luovuuden kustannuksella? - Nousevatko konventiot liian määrääviksi? Voi johtaa liialliseen opettajajohtoisuuteen.
Genre-pedagogiikan hyviä puolia Antaa oppimiselle selkeät tavoitteet. Oppilaan tulee tietää, mitä tehdään, miksi tehdään ja miten tehdään. Samat tavoitteet ohjaavat opettamista, oppimista ja arviointia. Tunnuspiirteet osoittavat oppilaalle, millainen onnistunut tehtävä on. Oppilaat oppivat tekstilajien prototyypit.
Genre-pedagogiikan hyviä puolia Antaa rakenteen vertaispalautteelle sekä arvioinnille. Antaa opettajalle välineen kuvailla eroa nykyisen ja toivotun suorituksen välillä. Oppilaat joutuvat harjoittelemaan erilaisten tekstien kirjoittamista. Heikkojen oppilaiden on todettu hyötyvän.
Kirjallisuutta Luukka M-R 2003 Tekstitaituriksi koulussa. Virittäjä 3,413-419. http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2003_413.pdf Luukka M-R 2004a. Tekstejä, luovuutta ja prosesseja –Näkökulmia kirjoittamiseen ja sen opetukseen. Teoksessa Minna-Riitta Luukka & Pasi Jääskeläinen (toim.) hiiden hirveä hiihtämässä: hirveä(n) ihana kirjoittamisen opetus, 9-22. Helsinki: Äidinkielen opettajien liitto. Luukka, M-R. 2004b. Genre-pedagogiikka: askelia tekstitaitojen jatkumolla. Teoksessa Minna-Riitta Luukka & Pasi Jääskeläinen (toim.) Hiiden hirveä hiihtämässä: hirveä(n) ihana kirjoittamisen opetus, 145–160. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004. Helsinki: Opetushallitus.