Yrittäjyysfoorumi Kemi 7-8-2-2008 Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Kuukauden kurssi Murikka-opistolla
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Asiakkuudet luovalla alalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Osallistuminen palkitsee Miia Äkkinen Vaasan kesäyliopisto.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Lapselle hyvä päivä tänään
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen Vaasa Yrittäjyyskasvatuksen tutkimuksen ja käytännön haasteet Runsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Suuttumuksen hallinta
Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Koulun kehittämisprojekti
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
TIPTOP-kokonaisuuksia
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Opettajankoulutus muutoksessa
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki

Avauksia ja ajatuksia arvioinnista Yrittäjyys on eri asia kuin liiketoimintaosaaminen Yrittäjyys on eri asia kuin liiketoimintaosaaminen Opettaminen on eri asia kuin oppiminen Opettaminen on eri asia kuin oppiminen Oppiminen on eri asia kuin todellinen toiminnan muuttuminen Oppiminen on eri asia kuin todellinen toiminnan muuttuminen Toiminnan arviointi on eri asia kuin toimintaselostuksen arviointi Toiminnan arviointi on eri asia kuin toimintaselostuksen arviointi Mitä yrittäjyysfoorumi palkitsemisellaan tavoittelee? Mitä yrittäjyysfoorumi palkitsemisellaan tavoittelee?

Yrittäjyys (Y) on eri asia kuin liiketoimintaosaaminen (LTO) Yrittäjyys -innovatiivisuutta -hallittua riskin ottamista -katalyyttisyyttä -omistuksellisuutta? Liiketoimintaosaaminen -erilaista liiketoimintaan liittyvää osaamista Kiinnostus Harkinta Aikomus Yhteinen alue on myös olemassa

Aikomus Aikomus Asenne Ympäristön normi käyttäytymiselle Pystyvyys Käytös (Yrittäjyys?) Aizen 1995, Kolvereid 1996

Opettaminen, oppiminen toiminnan muutos Kirkpatrick’in 4-tasoinen arviointimalli Reaktiot Reaktiot Mitkä ovat osallistujien mielipiteet koulutuksesta Mitkä ovat osallistujien mielipiteet koulutuksesta Oppiminen Oppiminen Ymmärsivätkö oppijat opetuksessa käsitellyt asiat Ymmärsivätkö oppijat opetuksessa käsitellyt asiat Toiminnan muutokset Toiminnan muutokset Millaisia muutoksia ajattelussa ja ulkoisesti havaittavassa toiminnassa ilmenee Millaisia muutoksia ajattelussa ja ulkoisesti havaittavassa toiminnassa ilmenee Tulokset ja vaikutukset Tulokset ja vaikutukset Millaisia seuraamuksia opittujen asioiden käyttöönotolla ja soveltamisella on ollut Millaisia seuraamuksia opittujen asioiden käyttöönotolla ja soveltamisella on ollut Kirkpatrick 1998, Hamblin 1974, Hätönen 2000

Mihin kohdistuneita hankkeita yrittäjyysfoorumi palkitsee Tuloksia opiskelijoiden keskuudessa Tuloksia opiskelijoiden keskuudessa Tuloksia opetushenkilöstön keskuudessa Tuloksia opetushenkilöstön keskuudessa Tuloksia koko organisaation tasolla Tuloksia koko organisaation tasolla Tuloksia vaikutuspiirissä olevien yritysten tasolla Tuloksia vaikutuspiirissä olevien yritysten tasolla Tuloksia yhteiskunnan tasolla Tuloksia yhteiskunnan tasolla Arvioidaanko todellisuutta vai kuvauksia siitä?

Mitä yrittäjyysfoorumin palkitseminen on (ymmärrän?) Yrittäjyysfooruminen palkitsemisen taustalla on tarve nostaa ja pitää yrittäjyyteen liittyvää teemaa julkisuudessa (kuka hyötyy?) Yrittäjyysfooruminen palkitsemisen taustalla on tarve nostaa ja pitää yrittäjyyteen liittyvää teemaa julkisuudessa (kuka hyötyy?) Julkisuuden lisäksi palkinnolla voisi motiivina olla yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen (kuka hyötyy?) Julkisuuden lisäksi palkinnolla voisi motiivina olla yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen (kuka hyötyy?) Samalla opettajien ja laajemmin koko kouluorganisaation toimintaan liittyvä kehittäminen (kuka hyötyy?) Samalla opettajien ja laajemmin koko kouluorganisaation toimintaan liittyvä kehittäminen (kuka hyötyy?)